Παρεμβάσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σε συζήτηση
στο πλαίσιο του Nueva Economia Forum της Ισπανίας
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο Πρωθυπουργός δήλωσε:
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ Pablo για τα ευγενικά σου λόγια. Είναι πάντα μεγάλη μου χαρά να ανταλλάσσω απόψεις μαζί σου, με έναν νεαρό ηγέτη που ανέλαβε την ηγεσία ενός παραδοσιακού κεντροδεξιού κόμματος. Με αυτή την έννοια έχουμε εν πολλοίς κοινή βάση για κοινές εμπειρίες, που είναι αμοιβαία βοηθητικές. Θα ήθελα επίσης να καλημερίσω τον Μαργαρίτη Σχοινά, που διατηρεί άψογες σχέσεις με την Ισπανία, σχέσεις που ουδέποτε θα μπορούσα να φτάσω. Αλλά και τον καλό μου φίλο Antonio, θα ήθελα να τον συγχαρώ για το εξαιρετικό έργο που έχει κάνει και εξακολουθεί να κάνει στο επίπεδο της ευρωπαϊκής μας πολιτικής οικογένειας.
Καταρχάς θα ήθελα να πω ότι όντως είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδρομή τα τελευταία πέντε χρόνια. Εκλέχθηκα ηγέτης της Νέας Δημοκρατίας τον Ιανουάριο του 2016, μετά από μία σημαντική ήττα του κόμματος. Εξ αρχής δέσμευσή μου ήταν να ανανεώσω το κόμμα με νέα πρόσωπα και νέες ιδέες, αλλά και να αντιμετωπίσω τον λαϊκισμό δίχως να υιοθετήσω λαϊκιστική ρητορική.
Δώσαμε μεγάλη έμφαση στην κοινή λογική, στις τεχνοκρατικές λύσεις. Όχι απαραίτητα ιδεολογικές, αλλά πρακτικές λύσεις για τα προβλήματα του κόσμου. Αυτή ήταν η πλατφόρμα μας, με την οποία κερδίσαμε τις εκλογές τον Ιούλιο του 2019. Καταφέραμε να εξασφαλίσουμε απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο. Και καταφέραμε να κερδίσουμε αυτό που αποκαλούμε, κεντρώο κομμάτι του ελληνικού πολιτικού φάσματος. Ταυτόχρονα καταφέραμε να εξαλείψουμε την εξτρεμιστική δεξιά από το κοινοβούλιο, γεγονός που αποτέλεσε νίκη για την ελληνική δημοκρατία. Η Χρυσή Αυγή δεν εκπροσωπείται πια στο ελληνικό κοινοβούλιο και νομίζω πως αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα που έστειλε η Ελλάδα, σε μία χρονική στιγμή που οι φωνές των άκρων σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ενισχύονται.
Κατά τους τελευταίους 18 μήνες -όπως επισήμανες Pablo- χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε μία σειρά κρίσεων. Έπρεπε να αντιμετωπίσουμε την πανδημία όπως κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, αλλά και το οικονομικό κόστος της απόφασης ουσιαστικά να κλείσουμε την οικονομική δραστηριότητα. Πιστεύω ότι τα πήγαμε αρκετά καλά σε αυτό το επίπεδο. Είμαστε μία από τις χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ταυτόχρονα όμως, φροντίσαμε να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία που παρουσιάστηκε λόγω της πανδημίας, ως ένα εφαλτήριο για την υλοποίηση σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα καταστήσουν την οικονομία μας πιο ανταγωνιστική, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα περιορίσουν την εισοδηματική ανισότητα.
Επομένως, μολονότι μεγάλο κομμάτι του χρόνου μου είναι αφιερωμένο στη διαχείριση κρίσεων, διασφάλισα ότι ουδέποτε διακόψαμε τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που ήταν μέρος της πλατφόρμας βάσει της οποίας εκλεγήκαμε: Για το πώς θα μειώσουμε φόρους, πώς θα προσελκύσουμε επενδύσεις, πώς θα κάνουμε πιο αποτελεσματική τη δημόσια διοίκηση, πώς θα ψηφιοποιήσουμε το κράτος, και πώς θα κινηθούμε προς την πράσινη μετάβαση. Τώρα έχουμε ένα επιπρόσθετο εργαλείο στη διάθεσή μας, το Ταμείο Ανάκαμψης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έκανε ένα πολύ σημαντικό βήμα ώστε να είναι σε θέση να δανείζεται σε υπερεθνικό επίπεδο, δίνοντας στα κράτη-μέλη τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν επιχορηγήσεις ώστε να προωθήσουν σημαντικές επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις.
Έχουμε ήδη υποβάλει στην Επιτροπή το σχέδιό μας, το οποίο έτυχε πολύ καλής υποδοχής από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Όπως αναφέρατε, απευθυνθήκαμε στον βραβευμένο με Nobel Χριστόφορο Πισσαρίδη, από τον οποίο ζητήσαμε να συντάξει ένα master plan για τον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, το οποίο λειτούργησε ως ένα μη κομματικό σημείο αναφοράς, γιατί ποτέ δεν ήθελα να υπάρχει η εντύπωση ότι αυτές οι μεταρρυθμίσεις εφαρμόζονται απλά από το πολιτικό μας κόμμα.
Και πιστεύω πως αυτή η έκθεση αποδείχθηκε πολύ βοηθητική, καθώς εξέτασε με τρόπο ειλικρινή τα αδύνατά σημεία μας και πρότεινε τολμηρές λύσεις. Επομένως, τώρα έχουμε στη διάθεσή μας τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, η εκταμίευση των οποίων θα αρχίσει το 2021. Και είμαι πολύ αισιόδοξος πως όταν αφήσουμε πίσω μας την πανδημία, κάτι που αναμένω ότι συμβεί κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της άνοιξης ή το καλοκαίρι του 2021, τότε η ανάκαμψη θα είναι ταχεία.
Υπάρχουν κοινά ζητήματα που θα πρέπει να συζητήσουμε ως χώρες του Νότου. Είμαι πολύ χαρούμενος που ο Mario Draghi οδηγεί την Ιταλία στην κατεύθυνση φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων, καθώς υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία που ενώνουν όλές τις χώρες του Νότου. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητος περισσότερος συντονισμός.
Επισημάνατε την πρωτοβουλία την οποία ανέλαβα, η οποία έχει ιδιαίτερη σημασία για όλες τις χώρες μας: Για την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία. Αναφέρομαι στο πιστοποιητικό εμβολιασμού, το οποίο είναι μία σχετικά απλή ιδέα, να έχουμε δηλαδή σε ευρωπαϊκό επίπεδο ένα ενιαίο πιστοποιητικό εμβολιασμού το οποίο θα διευκολύνει τα ταξίδια για αυτούς που έχουν εμβολιαστεί, ώστε να μην υποβάλλονται στους επιπλέον περιορισμούς που υφίστανται σήμερα.
Πιστεύω πως αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τις χώρες μας, καθώς ελπίζουμε σε μια καλύτερη τουριστική περίοδο σε σχέση με πέρυσι. Και είμαι βέβαιος ότι στο τέλος η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση. Αλλά ακόμα κι αν δεν συμβεί αυτό, τα κράτη-μέλη θα κινηθούν σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς θέλουν να δώσουν στους πολίτες τους την δυνατότητα να έχουν ένα πιστοποιητικό εμβολιασμού, το οποίο θα είναι σε θέση να επιδεικνύουν σε άλλες χώρες, διευκολύνοντας έτσι τα ταξίδια τους.
Υπάρχουν, λοιπόν, πολλά ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος για τα οποία μπορούμε να συζητήσουμε: Πώς θα προστατεύσουμε το φυσικό μας περιβάλλον, πώς θα αξιοποιήσουμε καλύτερα την ανανεώσιμη ενέργεια, ως χώρες που έχουν την ευλογία του ήλιου και του ανέμου.
Μπορούμε επίσης να συζητήσουμε το πώς θα συνεργαστούμε σε γεωπολιτικό επίπεδο. Σας ευχαριστώ πολύ για την στήριξή σας στις διαφορές μας με την Τουρκία. Βασιζόμαστε σε μεγάλο βαθμό στην ευρωπαϊκή στήριξη για την επίλυση των ζητημάτων με τη γείτονα. Εχω καταστήσει απολύτως σαφές στο επίπεδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ότι οι διαφορές Ελλάδας – Τουρκίας ότι πρόκειται για διαφορές που επηρεάζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της. Αυτό κατέστη απολύτως σαφές και από το Συμβούλιο. Αλλά θα ήθελα να επισημάνω ιδιαίτερα τη στήριξη που λάβαμε από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και όλα τα μέλη του, γιατί εξέφρασαν ρητά τη στήριξή τους στην Ελλάδα απέναντι στην Τουρκική επιθετικότητα.
Ελπίζω πραγματικά πως θα αφήσουμε πίσω μας την ένταση του 2020. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τις διερευνητικές επαφές με την Τουρκία. Τους καλέσαμε για τον δεύτερο γύρο. Δεν έχουν ανταποκριθεί ακόμα, αλλά ελπίζω πως θα υπάρξει ανταπόκριση, ώστε να μπορέσουμε να συζητήσουμε με καλή πίστη τη βασική μας διαφορά με την Τουρκία, που είναι η οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Πιστεύω πως αν πιστεύει κανείς στο Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας και αν έχει θεμελιώδη πίστη και σεβασμό στην έννοια των σχέσεων καλής γειτονίας, τότε δεν υπάρχει θέμα που δεν μπορεί να επιλυθεί.
Θα σταματήσω εδώ. Pablo, θα ήθελα να σε ευχαριστήσω προσωπικά και θα ήθελα να ευχαριστήσω και το Nueva Economia Forum για την πρόσκληση σε αυτή τη συζήτηση. Θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στα επόμενα εγχειρήματά σας, ως μέλος της ίδιας πολιτικής οικογένειας. Θα ήταν μεγάλη μου χαρά να έρθω στην Ισπανία το συντομότερο δυνατό, μόλις μας το επιτρέψει η πανδημία.
Στη δεύτερη παρέμβασή του, αναφερόμενος στην κοινοτική στρατηγική για την απόκτηση εμβολίων και στο Ταμείο Ανάκαμψης, ο Πρωθυπουργός δήλωσε:
Σε ό,τι αφορά την στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα εμβόλια, εκπροσωπώ μια ευρωπαϊκή χώρα μεσαίου μεγέθους και αισθάνομαι πιο σίγουρος γνωρίζοντας πως η Ευρωπαϊκή Ένωση διαπραγματεύεται εκ μέρους μου, αν το συγκρίνω με τη διαδικασία που θα έπρεπε να περάσουμε εάν χρειαζόταν να διαπραγματευτούμε κατά μόνας, ανταγωνιζόμενοι πολύ μεγαλύτερες χώρες ώστε να εξασφαλίσουμε αρκετά εμβόλια.
Επομένως, η θεμελιώδης αρχή πως η Ευρωπαϊκή Ένωση αγοράζει τα εμβόλια σε ευρωπαϊκό επίπεδο και στη συνέχεια διανέμει τα εμβόλια με βάση τον πληθυσμό σε όλα τα κράτη- μέλη, ανεξάρτητα από το εάν είναι πλούσια ή φτωχά, μεγάλα ή μικρά, Βόρεια ή Νότια, είναι σωστή επί της αρχής. Ήταν η σωστή προσέγγιση. Βέβαια, είναι πιο περίπλοκο όταν υπάρχουν 27 κράτη-μέλη, σε σύγκριση με όταν η διαπραγμάτευση από μία και μόνο χώρα. Πιστεύω πως η Πρόεδρος της Επιτροπής γενναία αποδέχτηκε πως όντως σημειώθηκαν κάποιες καθυστερήσεις. Και πιστεύω ότι έχουν γίνει τα κατάλληλα βήματα για να διασφαλίσουμε πως θα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις όποιες επιπλοκές προέκυψαν και θα ότι έχουμε πρόσβαση σε νέα εμβόλια το ταχύτερο δυνατό.
Στην Ελλάδα έχουμε χορηγήσει την πρώτη δόση σε άνω του 6% του πληθυσμού μας. Θα μπορούσαμε με ευκολία να επιταχύνουμε τη διαδικασία του εμβολιασμού, αλλά δεν έχουμε στη διάθεσή μας τον απαραίτητο αριθμό εμβολίων για να το κάνουμε. Ωστόσο, αναμένουμε να λάβουμε περισσότερα εμβόλια τον Μάρτιο και ακόμα περισσότερα τον Απρίλιο και τον Μάιο. Εκείνη την περίοδο ίσως έχουμε περισσότερα εμβόλια σε σχέση με αυτά που θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε καθώς, όπως επεσήμανε ο Μαργαρίτης, αγοράσαμε πολλαπλάσιο αριθμό σε σχέση με αυτά που θα χρησιμοποιήσουμε, για να είμαστε ασφαλείς.
Για να τεθούν τα ζητήματα σε σωστή βάση σε σχέση με το τι έκανε η Ευρώπη και τι μπορεί να γίνει για γίνουμε πιο αποτελεσματικοί: Η θεμελιώδης απόφαση που ελήφθη ήταν αναμφίβολα η σωστή. Θεωρώ μάλιστα πως είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης στην πράξη.
Θα ήθελα να θίξω ακόμα ένα ζήτημα που επεσήμανε ο Μαργαρίτης σχετικά με τη φύση του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο Μαργαρίτης χρησιμοποίησε τις λέξεις -αν άκουσα καλά την αγγλική μετάφραση- «εύκολο χρήμα». Δεν πρόκειται για εύκολο χρήμα και έχουμε όλοι επίγνωση αυτού. Αποδεχόμαστε αυτό το δεδομένο επί της αρχής και αυτή είναι η σωστή προσέγγιση. Κανείς δεν θα μας δώσει χρήματα, λευκές επιταγές που θα ενταχθούν στον προϋπολογισμό μας και θα δαπανηθούν όπως κρίνουμε εμείς. Το σχέδιό θα πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τις συγκεκριμένες συστάσεις που έχουν γίνει για την εκάστοτε χώρα. Πρέπει να εστιάζει σε μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις και πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τις σημαντικές προτεραιότητες που έχουν τεθεί από την Επιτροπή σε ευρωπαϊκό επίπεδο: Την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αυτές είναι μη διαπραγματεύσιμες αρχές και θα πρέπει να έχουμε όλοι επίγνωση του τι μπορούμε να κάνουμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε με αυτά τα χρήματα.
Το αποδεχόμαστε πλήρως γιατί αυτές ήταν οι προτεραιότητές μας από την αρχή. Θέλουμε να στηρίξουμε την πράσινη μετάβαση. Ήδη αντιμετωπίσαμε την πανδημία και ως μια ευκαιρία να προωθήσουμε μια μεταρρυθμιστική, ψηφιακή ατζέντα, για να καταστήσουμε πιο αποτελεσματικό το κράτος. Θέλουμε να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις, κυρίως τις επιχειρήσεις μεσαίου μεγέθους, να επενδύσουμε περισσότερο και να δημιουργήσουμε περισσότερες θέσεις εργασίας, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και την άμβλυνση της εισοδηματικής ανισότητας.
Επομένως οι αρχές είναι απολύτως ξεκάθαρες, οι κανόνες έχουν οριστεί και όλοι θα πρέπει να συμμορφωθούν. Πιστεύω επίσης ότι αυτοί είναι οι σωστοί κανόνες, για να εγγυηθούμε πως αυτή η νέα «δεξαμενή» χρημάτων, που δεν ήταν στο τραπέζι πριν από έναν χρόνο -και είναι πολύ σημαντικό να το υπογραμμίσουμε αυτό- θα αξιοποιηθεί με στόχο να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα όλων των ευρωπαϊκών οικονομιών.
Υπάρχει ακόμα ένα θέμα που τέθηκε από τον Antonio για τα εμβόλια και τη στρατηγική σε ό,τι αφορά το άνοιγμα του τουρισμού. Θέλουμε ο κόσμος να είναι σε θέση να ταξιδεύει με ασφάλεια. Επομένως το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να περιορίσουμε την εξάπλωση της πανδημίας στις χώρες μας. Θέλουμε όταν ο κόσμος έρχεται στην Ελλάδα, στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία να νιώθει ασφαλής πως δεν εισέρχεται σε μια κόκκινη ζώνη. Πιστεύω πως αυτό θα συμβεί την άνοιξη ή σίγουρα το καλοκαίρι, καθώς θα προχωράμε στον εμβολιασμό ενός σημαντικού ποσοστού του πληθυσμού. Και καθώς θα πλησιάζει το καλοκαίρι, γνωρίζουμε πως υπάρχει και ένα ξεκάθαρο στοιχείο εποχικότητας σε αυτό τον ιό.
Επομένως το δεύτερο ερώτημα είναι το πώς θα διευκολύνουμε τα ταξίδια. Τα πιστοποιητικά εμβολιασμού είναι πολύ, πολύ σημαντικά. Αλλά έχει σημασία το πώς θα τεθούν τα σωστά πρωτόκολλα, ώστε να διασφαλίσουμε πως ο κόσμος θα ταξιδεύει όντως με ασφάλεια. Έχουμε πολύ αυστηρά πρωτόκολλα στην τουριστική μας βιομηχανία, ως προς το ποιες δραστηριότητες προσφέρονται και ποιες δραστηριότητες ίσως να μην είναι διαθέσιμες αυτό το καλοκαίρι. Ως προς το πώς θα προστατεύσουμε τους επαγγελματίες του τουρισμού και το πώς θα γίνουν επιπλέον τεστ, εκτός από τα τεστ που θα γίνουν πριν οι ταξιδιώτες επιβιβαστούν στο αεροπλάνο.
Πέρσι, αξιοποιώντας τις υπηρεσίες κάποιων από τους σημαντικότερούς μας επιστήμονες θέσαμε σε εφαρμογή έναν εξελιγμένο αλγόριθμο που μας επέτρεψε να κάνουμε πιο αξιόπιστα τεστ όχι για όλους αλλά για ένα σημαντικό δείγμα ανθρώπων που ήρθαν στην Ελλάδα. Αυτό μας επέτρεψε να έχουμε μια σαφή εικόνα για το πού υπήρχαν προβλήματα. Πέρσι, δεν είχαμε πρόσβαση στα rapid test και βέβαια δεν είχαμε τα εμβόλια. Παρόλα αυτά καταφέραμε να ανοίξουμε και μάλιστα με αρκετή ασφάλεια. Δεν είδαμε ουσιαστική αύξηση των κρουσμάτων που να μπορεί να συνδεθεί με τον τουρισμό. Επομένως, πιστεύω πως θα πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτά τα διδάγματα και να τα εφαρμόσουμε φέτος.
Ο τουρισμός είναι ζωτικής σημασίας για τις οικονομίες μας, κυρίως τις οικονομίες των νότιων χωρών. Για το λόγο αυτό θεωρώ πως είναι απολύτως απαραίτητη μια προσέγγιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Έλαβα χθες την απάντηση της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο αίτημά μου να συζητήσουμε το ενδεχόμενο ενός πιστοποιητικού εμβολιασμού. Θεωρώ πως είναι θετικό δείγμα το γεγονός ότι αναγνωρίζουμε πως θα πρέπει να εργαστούμε για να διασφαλίσουμε πως θα χρησιμοποιήσουμε αυτό το «πρώτο στάδιο», απλώς για ιατρικούς σκοπούς, και στη συνέχεια πιστεύω πως θα πρέπει να συζητήσουμε σε πολιτικό επίπεδο – όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες σε επίπεδο υποδομής – αν μπορούμε να επεκτείνουμε τη λειτουργία του για να διευκολύνουμε και τα ταξίδια.
Προφανώς, Antonio, αυτή είναι μια συζήτηση που θα είναι πολύ πιο επίκαιρη τον Απρίλιο, τον Μάιο, τον Ιούνιο, όταν ένα σημαντικότερο ποσοστό του ευρωπαϊκού πληθυσμού θα έχει εμβολιαστεί. Αλλά δεν τίθεται καμία αμφισβήτηση. Την πίεση θα την ασκήσουν οι ίδιοι οι πελάτες μας προς τις κυβερνήσεις τους, γιατί οι πολίτες της Δανίας, της Γερμανίας, της Πολωνίας θα θέλουν να ταξιδέψουν και θα πιέσουν τις κυβερνήσεις τους, αλλά και την Επιτροπή να διευκολύνουν τα ταξίδια.
Και το είπα ξεκάθαρα: Αν κάποιος έχει εμβολιαστεί και έχουμε απόδειξη για τον εμβολιασμό, τότε θα μπορεί να εισέλθει στη χώρα χωρίς να υποβληθεί σε σημαντικούς περιορισμούς, χωρίς να υποβληθεί σε καραντίνα. Θα μπορεί να απολαύσει τις διακοπές του στην Ελλάδα και στην συνέχεια να επιστρέψει με ασφάλεια στη χώρα καταγωγής του.
Και θα ήθελα να πω κάτι για τον Antonio που δεν ανέφερα πριν. Ο Antonio ήταν παρών σε όλα τα συνέδρια της Νέας Δημοκρατίας. Όταν ήμασταν η αντιπολίτευση και η κατάσταση ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, αυτός ήταν πάντα εκεί, σημαντικός υποστηρικτής. Antonio, δεν ξεχνάμε ποτέ τους φίλους μας και έχεις μια ανοιχτή πρόσκληση για το επόμενο συνέδριό μας, το οποίο θα λάβει χώρα τον Δεκέμβριο. Τώρα έχουμε το πλεονέκτημα να είμαστε στην κυβέρνηση, αλλά είμαστε πραγματικά ευγνώμονες για την στήριξή σου όταν ακόμα ήμασταν αντιπολίτευση.
Προς το τέλος της συζήτησης, ερωτηθείς για το συνέδριο για το μέλλον της Ένωσης, τις προκλήσεις και τις νέες ισορροπίες που δημιουργούνται στο γεωπολιτικό περιβάλλον, o Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε:
Προσβλέπω σε αυτή τη συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης. Και νομίζω ότι το συνέδριο παρέχει το κατάλληλο βήμα για συζητήσεις, οι οποίες πιστεύω ότι έχουν καθυστερήσει πολύ. Θέσατε μια σειρά από σημαντικά γεωπολιτικά ερωτήματα σχετικά με τη θέση της Ευρώπης σε ένα μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο.
Και αυτό είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά, λαμβάνοντας υπόψη μας την προθυμία της Επιτροπής -χρησιμοποιώντας τα λόγια της Ursula von der Leyen – να είναι η Κομισιόν μια γεωπολιτική Επιτροπή. Να μην είναι απλά μια οικονομική δύναμη, αλλά και μια δύναμη που εκφράζει τη ισχύ της με γεωπολιτικούς όρους.
Η νέα διακυβέρνηση Biden μας δίνει την ευκαιρία να ξαναδούμε τη σχέση μας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα συμφωνήσουμε με τις ΗΠΑ σε όλα τα πεδία, αλλά σίγουρα χαιρετίζω ορισμένες πτυχές της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ, όπως έχουν διατυπωθεί. Πρώτα η πίστη και η δέσμευση στους πολυμερείς οργανισμούς. Και δεύτερον η επιστροφή των Ηνωμένων Πολιτειών στη συμφωνία των Παρισίων για το κλίμα, εφόσον είναι αδύνατο να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή χωρίς να έχουμε τη συνεργασία όλων των χωρών µε τις µεγαλύτερες εκποµπές.
Δεν είναι πάντα εύκολο -το ξέρουμε- σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης να συμφωνήσουμε 27 χώρες όταν λαμβάνουμε σημαντικές γεωπολιτικές αποφάσεις. Το γνωρίζω από πρώτο χέρι, γιατί χρειάστηκα κι εγώ χρόνο και προσπάθεια για να εξηγήσω και να πείσω το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, για παράδειγμα, γιατί η σχέση με την Τουρκία δεν είναι ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολεί μόνο την Ελλάδα και την Κύπρο, αλλά την Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της.
Επομένως, πρέπει πάντα να έχουμε υπόψη μας ότι οι αποφάσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν θα λαμβάνονται ίσως με την ταχύτητα που πολλοί περιμένουν. Αλλά αυτός είναι ο τρόπος που η Ευρώπη εργαζόταν πάντα και έχει τη δυνατότητα να μας εκπλήσσει ευχάριστα, όπως έκανε τον περασμένο Ιούλιο, όταν συμφωνήσαμε ότι χρειαζόμαστε πρόσθετους πόρους για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας.
Τον περασμένο Μάρτιο κανείς δεν θα στοιχημάτιζε στην ικανότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δανειστεί ως υπερεθνική οντότητα και να παρέχει στα κράτη-μέλη επιχορηγήσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Και τέσσερις μήνες αργότερα αυτό είναι κάτι που όντως συνέβη. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η Ευρώπη. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε. Και ορισμένα από αυτά τα θέματα είμαι βέβαιος ότι θα συζητηθούν στο πλαίσιο του συνεδρίου για την Ευρώπη.
Στη συζήτηση έλαβαν επίσης μέρος ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς, ο Πρόεδρος του Λαϊκού Κόμματος της Ισπανίας Pablo Casado και ο Γενικός Γραμματέας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Antonio Lopez-Isturiz.