Μπάμπης Παπαδημητρίου: Η… απέθαντη ακρίβεια

Γράφει ο Μπάμπης Παπαδημητρίου

Πηγή: liberal.gr

 

Η ακρίβεια πεθαίνει τελευταία. Κάποτε μάλιστα γίνεται απέθαντη.

Αντιθέτως, ο πληθωρισμός μπορεί, πρέπει και, στους αμέσως επόμενους μήνες, πράγματι θα μειωθεί. Τι ακριβώς θα μειωθεί; Ο ρυθμός αύξησης των τιμών. Ήδη άλλωστε ο γενικός πληθωρισμός -όχι βεβαίως των τροφίμων- συγκρατείται.

Το δεύτερο είναι, στην παρούσα φάση, πιο επείγον από το πρώτο. Για τον απλό λόγο ότι αν δεν σταματήσει να κινείται με υψηλούς ρυθμούς ο πληθωρισμός, τότε η ακρίβεια θα γίνεται συνεχώς βαρύτερη.

Αντί το διαθέσιμο εισόδημα να προλαβαίνει, έστω ασθμαίνοντας, τις αυξημένες τιμές, η αγοραστική δύναμη θα μένει πάντοτε πίσω.

Σε αυτό κλίμα, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας εισηγήθηκε και πάλι στο υπουργικό συμβούλιο μέτρα διοικητικά και ελέγχου του τρόπου τιμολόγησης για κρίσιμες ομάδες προϊόντων.

Ικανοποιεί η κυβέρνηση ένα σημαντικό αίτημα της κοινωνίας. Να υπάρξουν περισσότεροι έλεγχοι. Η κυβέρνηση πράττει ορθώς.  Είναι αλήθεια ότι οι εμπορικές πρακτικές όλων σχεδόν των επιχειρήσεων, έχουν αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια και όχι πάντα προς το καλύτερο. Για τον τελικό καταναλωτή, εννοείται.

Οι πρακτικές αυτές, ειδικά στη διάρκεια πληθωριστικών επεισοδίων, επιβαρύνουν απότομα και καθοριστικά τον δείκτη τιμών καταναλωτή και επιβαρύνουν το πληθωριστικό κλίμα.

Είναι αυτό που οι πολλοί χαρακτηρίζουν «αισχροκέρδεια». Ακραία φαινόμενα δηλαδή, που φανερώνουν την εκμετάλλευση της γνωστής επί δεκαετίες άναρχης και ελεγχόμενης από ολίγους μεγάλους εμπόρους αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων.

Αλλά, ως εκεί! Έλεγχος της αγοράς με τιμαριθμικούς κανόνες είναι αδύνατος. Ο μόνος που μπορεί να φέρει αποτέλεσμα είναι ο ίδιος ο καταναλωτής, ευνοώντας όσους παραγωγούς συμμετέχουν στην προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τους.

Και έτσι ακριβώς συμβαίνει. Ο πληθωρισμός βρίσκεται ήδη σε τροχιά συγκράτησης, γύρω στο 3% όταν πέρυσι και πρόπερσι έτρεχε με διπλάσιο ρυθμό.

Η κυβέρνηση έχει κάτι, πολύ σπουδαίο να κερδίσει. Τις εντυπώσεις, για προφανείς προεκλογικούς λόγους, και την καταγραφή στον δείκτη τιμών, ώστε να μην εκτροχιαστεί η οικονομική δραστηριότητα. Σε κάθε περίπτωση, όλα δείχνουν ότι θα πετύχει, σε όλα αυτά τα προϊόντα, που είναι πολλά, την αποκλιμάκωση της τιμής ανά μονάδα προϊόντος εκτός προσφοράς. Αυτό ισχυρίζεται -και δεν λέει ψέμματα- ο υπουργός Κώστας Σκρέκας.

Όμως, ο τελικός λογαριασμός για τον καταναλωτή δεν θα βελτιωθεί όσο το περιμένει ο υπουργός. Οι προσφορές δεν είναι ο λόγος του πληθωρισμού, αφού ήσαν όντως φθηνότερες ανά μονάδα προϊόντος.

Οι προσφορές δεν είναι κάτι περισσότερο από μια μαρκετίστικη ενέργεια, μια διαφημιστική καμπάνια δηλαδή, που επιτρέπει στις εταιρείες να κάνουν, ταυτόχρονα τρία πράγματα: να βελτιώσουν τις τιμές τους, να κερδίσουν μερίδιο αγοράς και να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους.

Οι ελάχιστες περιπτώσεις καταχρηστικής διαφήμισης μέσω προσφορών δεν είναι ο κανόνας, παρόλη την δικαιολογημένη πλην υπερβολική προβολή τους μέσω τηλοψίας.

Ας τελειώσουμε με ένα παράδειγμα.

Έστω ένα προϊόν που έχει τιμή 4 ευρώ. Ανατιμάται σταδιακά και φθάνει τα 8 ευρώ. Αν το ίδιο προϊόν σε προσφορά «1+1 δώρο»  πωληθεί σε αυτή την ανατιμημένη τιμή των 8 ευρώ, τότε ο καταναλωτής έχει κάθε λόγο να το προτιμήσει, επειδή πιστεύει -ορθώς- ότι κερδίζει. «Κέρδος» που οφείλεται, όμως, στην προηγηθείσα, ισχυρή,  ανατίμηση.

Τι κάνουν τώρα οι εταιρείες. Μειώνουν την τιμή μονάδας κατά, ας πούμε, 2 ευρώ δηλαδή κατά, το εντυπωσιακό ποσοστό 25%, στο παράδειγμά μας. Όμως, η νέα τιμή των 6 ευρώ είναι υψηλότερη κατά 50% της παλαιάς, πριν τις πληθωριστικές ανατιμήσεις. Για τον καταναλωτή που θα αγοράσει, τελικά, σε βάθος χρόνου, 2 μονάδες προϊόντος επειδή δεν θα έχει το πλεονέκτημα της έκπτωσης λόγω της προσφοράς., η ακρίβεια θα παραμείνει το τέρας που πρέπει να νικήσει.

Σε κάθε περίπτωση όμως, η προσπάθεια του υπουργείου, σε πολλές περιπτώσεις προϊόντων, δεν θα πάει χαμένη. Τουλάχιστον δεν θα μπορεί να ισχυρίζεται η αντιπολίτευση ότι η κυβέρνηση μένει αδρανής απέναντι στον πληθωρισμό.

Best Of

Η σημειολογία (και η ουσία) της συνάντησης του Κώστα Καραμανλή με τον πρόεδρο της JTI

Ο Πρόεδρος του Ομίλου της ΣΕΚΕ κ. Κώστας Καραμανλής...

Μητσοτάκης: Aγωνιζόμαστε να στηρίξουμε ειδικά τα πιο αδύναμα νοικοκυριά

Συνέντευξη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην εκπομπή «Σήμερα» του...

Χατζηδάκης: Η επόμενη μεγάλη πρόκληση για την κυβέρνηση

Την σταδιακή αλλά ταχεία επέκταση των άμεσων πληρωμών -που...

Ο Παπανικολάου με τις… καλπάζουσες φιλοδοξίες στην Κεντροδεξιά

Πηγή: OneVoice Γράφει το «Βαθύ Λαρύγγι»   Κάθε άλλο παρά κοινό μυστικό...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Κόλαφος για Μενέντεζ: “Έβαλε την πολιτική δύναμή του προς πώληση σε συμφέροντα”

Όσοι παρακολουθούν τη δίκη του Ρόμπερτ Μενέντεζ ως διεφθαρμένου...

Η σημειολογία (και η ουσία) της συνάντησης του Κώστα Καραμανλή με τον πρόεδρο της JTI

Ο Πρόεδρος του Ομίλου της ΣΕΚΕ κ. Κώστας Καραμανλής...

Η “τελευταία έξοδος” του Αλαφούζου από τον ΣΚΑΪ

"Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ"... Από τις καλύτερες ταινίες που...

Οι ΤουρκοΑλβανοί περικυκλώνουν την Ελλάδα

Πηγή: OneVoice Μαύρη Λίστα   Δεν μπορώ να μην το γράψω. Αν έκανε...

Λευτέρης Κουσούλης: Σχεδόν αδύνατος ένας ουσιαστικός διάλογος για κάτι

Γράφει ο Λευτέρης Κουσούλης Πηγή: εφημερίδα "Το Βήμα"   Κάποτε οι άνθρωποι...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

Κόλαφος για Μενέντεζ: “Έβαλε την πολιτική δύναμή του προς πώληση σε συμφέροντα”

Όσοι παρακολουθούν τη δίκη του Ρόμπερτ Μενέντεζ ως διεφθαρμένου και πράκτορα ξένων δυνάμεων, δεν μπορούν να αποφύγουν τον σχολιασμό των σκληρών εκφράσεων που χρησιμοποιεί...

Η σημειολογία (και η ουσία) της συνάντησης του Κώστα Καραμανλή με τον πρόεδρο της JTI

Ο Πρόεδρος του Ομίλου της ΣΕΚΕ κ. Κώστας Καραμανλής συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Japan Tobacco κ. Iwai Mitsuo. Στη συνάντηση μετείχε και ο...

Η “τελευταία έξοδος” του Αλαφούζου από τον ΣΚΑΪ

"Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ"... Από τις καλύτερες ταινίες που μας χάρισε τις πολλές τελευταίες δεκαετίες ο παγκόσμιος κινηματογράφος. Καμία σχέση δηλαδή με την εικόνα...