Ειρήνη Πιθακάκη: Η παράλληλη στήριξη για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Της Ειρήνης-Θεοδώρας Πιθακάκη

Φοιτήτρια ψυχολογίας.

Bachelor στην εργοθεραπεία, QMU με εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή.

 

Ως δασκάλα παράλληλης στήριξης θα ήθελα να σας αναφέρω τον ορισμό της καθώς και να περιγράψω τους τρόπους που βοηθά παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.  

Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει την δική του μοναδική ιδιαιτερότητα. Ορισμένα παιδιά έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στην γραφή, στην ακουστική λειτουργία, στην συλλογιστική ικανότητα και στην συμπεριφορά. Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και άλλες διαταραχές αποτελούν κάποιες από αυτές που διαγιγνώσκεται το κάθε παιδί. Συνεπώς, κάποια από αυτά τα παιδιά χρειάζονται παράλληλη στήριξη, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην ακαδημαϊκή τους πορεία.  

Τι είναι όμως η παράλληλη στήριξη;  

Παράλληλη στήριξη είναι ένα άτομο που παρέχει υποστήριξη σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για να βοηθήσει και να ενισχύσει την ανάπτυξη των ακαδημαϊκών, κοινωνικών και συμπεριφορικών δεξιοτήτων τους. Βοηθά τον μαθητή να αποδώσει καλύτερα σε ορισμένες ή σε όλες τις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Ταυτόχρονα ο δάσκαλος παράλληλης στήριξης θέτει εξατομικευμένους στόχους για το σχολικό πλαίσιο, βασισμένους στις ανάγκες του παιδιού και έπειτα από συνεννόηση με τη διεπιστημονική ομάδα που το παρακολουθεί (Εργοθεραπευτή, Λογοθεραπευτή, Ψυχολόγο και Ειδικό παιδαγωγό).    

Στο σχολείο ο εκπαιδευτικός παρέχει πληροφορίες στην τάξη και μεμονωμένοι μαθητές μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εκτέλεση αυτών ανάλογα με τις ακαδημαϊκές τους ικανότητες. Εδώ θα χρειαστεί ο/η δάσκαλος/α της παράλληλης στήριξης όπου θα παρέχει βοήθεια σε ένα συγκεκριμένο μαθητή και θα τον βοηθά να εκτελέσει τις απαιτούμενες δραστηριότητες. Θα χρειαστεί να προσαρμόσει και να δομήσει τις δραστηριότητες ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή.   

Οι αρμοδιότητες του συνήθως είναι οι εξής: 

  • Είναι ο μεσάζων μεταξύ του παιδιού και του εκπαιδευτικού. Βοήθα τον εκπαιδευτικό να κατανοήσει ορισμένες από τις ανάγκες που έχουν τα συγκεκριμένα παιδιά. Δίνει οδηγίες στις οποίες το παιδί ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη ευκολία. 
  • Λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στον μαθητή και τους υπόλοιπους συμμαθητές του, φροντίζοντας με βάση τους κοινωνικούς στόχους να εμπλέκεται και να ευαισθητοποιείται. 
  • Ενισχύει την αυτοπεποίθηση του παιδιού και το βοηθά να συνειδητοποιήσει τις δυνατότητες του και να είναι ανεξάρτητο στο κοινωνικό περιβάλλον. 
  • Βοήθα τον μαθητή να θέτει από μόνος του όρια στον εαυτό του και να μάθει να αντεπεξέρχεται μόνος του στις ανάγκες του. 

Ο πρωταρχικός στόχος του δασκάλου παράλληλης στήριξης είναι να καταστήσει τον μαθητή όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητο. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να λειτουργούν αυτόνομα, τόσο ακαδημαϊκά όσο και κοινωνικά. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο μαθητής δεν πρέπει να αισθάνεται εξαρτημένος από τον δάσκαλο παράλληλης στήριξης προκειμένου να μπορεί να σταθεί και να ανταποκριθεί στο σχολείο. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να κάθεται διπλά στον μαθητή αποκλειστικά. Καλό θα ήταν να έχει πολλαπλούς ρόλους μέσα στην τάξη, ώστε να μην ταυτιστεί μόνο με τον ρόλο που παρέχει στον  μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με στόχο την αποφυγή του στίγματος. Τέλος, ο πολλαπλός ρόλος του θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί με τον εκπαιδευτικό της τάξης. 

 

Best Of

ΕΛΙΑΜΕΠ και Παπαστράτος άνοιξαν τη συζήτηση για την Ευρώπη του μέλλοντος

Κρίσιμα ζητήματα για την κοινωνική συνοχή ανέδειξε η πρώτη...

Αλέξανδρος Τσιατσιάμης: Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα με άμεσο οικονομικό και περιβαλλοντικό όφελος για την Αυτοδιοίκηση

Πηγή: εφημερίδα "Το Βήμα"   Τομή στα ενεργειακά και οικονομικά ζητήματα...

Κωστής Χατζηδάκης: Σταθερά βήματα μπροστά στον εκσυγχρονισμό του φορολογικού συστήματος

Με αφορμή ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών...

Μητσοτάκης: Σήμερα, έχουμε τη δυνατότητα να επηρεάζουμε τις διεθνείς εξελίξεις

Ο Πρωθυπουργός και Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Θα βρεθεί ένας σοβαρός άνθρωπος να θέσει θέμα ηγεσίας στον ΣΥΡΙΖΑ μετά τις ευρωεκλογές;

Η Ρένα Δούρου, ο Νίκος Παππάς, ο Σωκράτης Φάμελλος,...

Γιάννης Πρετεντέρης: Τα όρια που θέτει ο νόμος

Γράφει ο Γιάννης Πρετεντέρης Πηγή: εφημερίδα "Το Βήμα"   Ειλικρινά δυσκολεύομαι να...

Μιχάλης Ψύλος: Κανείς δεν παίρνει την Ευρώπη στα σοβαρά, ως γεωπολιτικό παράγοντα

Γράφει ο Μιχάλης Ψύλος Πηγή: εφημερίδα "Ναυτεμπορική"   Μιχάλης Ψύλος • [email protected] Πολλές φρικαλεότητες τον...

Δημήτρης Καμπουράκης: Η μεγάλη μάζα παραμένει παγερά αδιάφορη

Γράφει ο Δημήτρης Καμπουράκης Πηγή: liberal.gr   Πέτυχα προ ημερών, εντελώς τυχαία...

Μανώλης Κοττάκης: Ο άνθρωπος προηγείται

Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης Πηγή: newsbreak.gr   Συνέβησαν και τα δύο την...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

Θα βρεθεί ένας σοβαρός άνθρωπος να θέσει θέμα ηγεσίας στον ΣΥΡΙΖΑ μετά τις ευρωεκλογές;

Η Ρένα Δούρου, ο Νίκος Παππάς, ο Σωκράτης Φάμελλος, η Όλγα Γεροβασίλη, ο Γιώργος Βασιλειάδης, ο Γιώργος Τσίπρας και κάποιοι... λιγοστοί ακόμη μετριοπαθείς και...

Γιάννης Πρετεντέρης: Τα όρια που θέτει ο νόμος

Γράφει ο Γιάννης Πρετεντέρης Πηγή: εφημερίδα "Το Βήμα"   Ειλικρινά δυσκολεύομαι να καταλάβω πώς βοηθάς τους Παλαιστινίους στη Γάζα αν καταλάβεις και καταστρέψεις τη Νομική στην Αθήνα. Θα πάθει πανικό ο Νετανιάχου στο...

Μιχάλης Ψύλος: Κανείς δεν παίρνει την Ευρώπη στα σοβαρά, ως γεωπολιτικό παράγοντα

Γράφει ο Μιχάλης Ψύλος Πηγή: εφημερίδα "Ναυτεμπορική"   Μιχάλης Ψύλος • [email protected] Πολλές φρικαλεότητες τον 20ο αιώνα ξεκίνησαν με μια δολοφονία πολιτικού ηγέτη. Αρχής γενομένης από τον Αρχιδούκα της Αυστρίας, Φερδινάνδο...