Κ. Φραγκάκη: Πόσο νόμιμη είναι η χρήση πληροφοριών από τα κοινωνικά δίκτυα;

Γράφει η Κατερίνα Φραγκάκη

Πηγή: dikastiko.gr

 

Κάθε φορά που προβαίνουμε σε έρευνα για αγορά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρατηρούμε ότι τα κοινωνικά δίκτυα μας παρουσιάζουν διαφημίσεις άλλων εταιρειών, με παρόμοια προϊόντα, με αυτά που αναζητήσαμε. Το γεγονός αυτό στην αρχή προκαλεί μεγάλη έκπληξη στον χρήστη των κοινωνικών δικτύων, όμως οι απαντήσεις δίδονται στους όρους χρήσης, όπου προκύπτει ότι τα κοινωνικά δίκτυα συλλέγουν  και χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες.

Ειδικότερα, αναφέρουν ότι συλλέγουν πληροφορίες  σχετικά με τους υπολογιστές, τα κινητά, τις συνδεδεμένες τηλεοράσεις και άλλες συσκευές του χρήστη, με δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο που χρησιμοποιεί και συνδυάζουν τις πληροφορίες αυτές στις διάφορες συσκευές που χρησιμοποιεί.

Στους όρους χρήσης βρίσκουμε μεταξύ άλλων:  «Χρησιμοποιούμε πληροφορίες που συλλέγουμε σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείτε τα Προϊόντα μας από το κινητό σας για να εξατομικεύσουμε καλύτερα το περιεχόμενο (συμπεριλαμβανομένων των διαφημίσεων) ή τις λειτουργίες που βλέπετε κατά τη χρήση των Προϊόντων μας σε άλλες συσκευές, όπως φορητούς υπολογιστές ή tablet, ή για να μετρήσουμε αν κάνατε κάποια ενέργεια σε μια άλλη συσκευή ανταποκρινόμενοι σε μια διαφήμιση την οποία σας δείξαμε στο κινητό σας…… . Οι διαφημιζόμενοι, οι προγραμματιστές εφαρμογών και οι εκδότες μπορούν να μας στέλνουν πληροφορίες που χρησιμοποιούν, συμπεριλαμβανομένων των πρόσθετων (plugins) κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. το κουμπί “Μου αρέσει!”), της Σύνδεσης. Οι συνεργάτες αυτοί παρέχουν πληροφορίες για τις δραστηριότητές σας, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τη συσκευή σας, τους ιστότοπους που επισκέπτεστε, τις αγορές που κάνετε, τις διαφημίσεις που βλέπετε και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες τους, ανεξάρτητα από το αν έχετε λογαριασμό ή αν έχετε συνδεθεί

Από τα ως άνω προκύπτει, ότι τα κοινωνικά δίκτυα, χωρίς να χρεώνουν άμεσα τον χρήστη,  παίρνουν όμως σειρά πληροφοριών από τον ίδιο τον χρήστη, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν από την εταιρεία ή να  παραχωρηθούν σε τρίτους. Ταυτόχρονα οι ως άνω όροι τροποποιούνται διαρκώς χωρίς να ενημερώνεται ο χρήστης, αλλά ο ίδιος πρέπει να μεταβεί στους όρους για να λάβει γνώση αυτών, ενώ οι όροι τις περισσότερες φορές είναι δυσνόητοι και χρήζουν ειδικότερων γνώσεων.

Η συγκατάθεση του χρήστη για να είναι νόμιμη θα πρέπει πρώτα να του δοθούν βασικές πληροφορίες σχετικά με τον πάροχο που θα επεξεργαστεί τα δεδομένα, τον λόγος για τον οποίο θα χρησιμοποιηθούν, το διάστημα που πρόκειται να διατηρηθούν και τα δικαιώματα για διαγραφή των στοιχείων αυτών , τη διόρθωση και την καταγγελία της συγκατάθεσης. Και όλα αυτά με πολύ σαφή και κατανοητό τρόπο που να μην χρειάζονται ειδικές γνώσεις.

Η συγκατάθεση μπορεί είναι νόμιμη, μόνο εάν προσφέρεται έλεγχος και γνήσια επιλογή αναφορικά με την αποδοχή ή την απόρριψη των όρων, χωρίς να υποστεί ο χρήστης κάποια ζημία από τη μη αποδοχή τους.

Σαφώς, λοιπόν φαίνεται ότι κάποια κοινωνικά δίκτυα δεν έχουν εναρμονιστεί στις βασικές οδηγίες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR), ενώ ταυτόχρονα πολλοί χρήστες αγνοούν πλήρως την ως άνω κατάσταση.

Χρειάζονται λοιπόν πολλές τροποποιήσεις για να είναι νόμιμη η χρήση των πληροφοριών αυτών και κυρίως να δοθεί στο χρήστη το δικαίωμα να διατηρεί τον λογαριασμό του, όντας πλήρως ενημερωμένος για τη παραχώρηση όλων αυτών των στοιχείων, αλλά και των  επιλογών που έχει, χωρίς να είναι υποχρεωτική η ειδικότερη γνώση υπολογιστών.

Η Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη είναι δικηγόρος Παρ΄Αρείω Πάγω

Best Of

Ο Πιερρακάκης αναζητεί εσωκομματικές συμμαχίες

    Ο Κυριάκος Πιερρακάκης «βαφτίστηκε» δελφίνος για το μέλλον της...

Η «Ιερή Τράπεζα» της Εκκλησίας… σκανδαλίζει

  Πολλά χρόνια μετά την εμπλοκή του στη διοίκηση του...

Η «πράσινη» Σδούκου και η «γαλάζια» κοινωνική βάση

  Η επιλογή της Αλεξάνδρας Σδούκου για το αξίωμα της...

Υπό διαρκή αμφισβήτηση ο Βεσυρόπουλος στη ΝΔ

    Η επιλογή του Απόστολου Βεσυρόπουλου για το αξίωμα του...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Ο ΟΠΑΠ ανάμεσα στους πρωταγωνιστές των Sports MarketingAwards για ακόμα μια χρονιά

Η εταιρεία απέσπασε 11 βραβεία για τις ενέργειές της...

Πώς λειτουργούν τα καταστήματα ΟΠΑΠ τη Μεγάλη Εβδομάδα

 Οι αλλαγές στο ωράριο και στις κληρώσεις ΤΖΟΚΕΡ, ΛΟΤΤΟ,...

Ο Πιερρακάκης αναζητεί εσωκομματικές συμμαχίες

    Ο Κυριάκος Πιερρακάκης «βαφτίστηκε» δελφίνος για το μέλλον της...

Τα Τέμπη ως «απόδειξη» ηθικής. Συνείδησης. Αξιοπρέπειας

  Η σειρά των σκέψεων… Αυτή που κάθε φορά καθορίζει...

Η «Ιερή Τράπεζα» της Εκκλησίας… σκανδαλίζει

  Πολλά χρόνια μετά την εμπλοκή του στη διοίκηση του...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

Ο ΟΠΑΠ ανάμεσα στους πρωταγωνιστές των Sports MarketingAwards για ακόμα μια χρονιά

Η εταιρεία απέσπασε 11 βραβεία για τις ενέργειές της στον χώρο του αθλητισμού Δυναμική ήταν η παρουσία του ΟΠΑΠ, για ακόμη μια χρονιά, στα Sports...

Πώς λειτουργούν τα καταστήματα ΟΠΑΠ τη Μεγάλη Εβδομάδα

 Οι αλλαγές στο ωράριο και στις κληρώσεις ΤΖΟΚΕΡ, ΛΟΤΤΟ, ΠΡΟΤΟ Με εορταστικό ωράριο λειτουργούν τα καταστήματα ΟΠΑΠ κατά την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ με αλλαγές...

Ο Πιερρακάκης αναζητεί εσωκομματικές συμμαχίες

    Ο Κυριάκος Πιερρακάκης «βαφτίστηκε» δελφίνος για το μέλλον της Νέας Δημοκρατίας, και φροντίζει να… δικαιώνει όσους βλέπουν στο πρόσωπό του μια εναλλακτική υποψηφιότητα για...