Της Ελένης Κωστοπούλου
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης το τελευταίο χρονικό διάστημα ασχολήθηκαν ως επί το πλείστον με τις υγειονομικές επιπτώσεις του covid 19 στους ανθρώπους, τα μέτρα προστασίας, ενώ αναλώθηκαν σε συνεντεύξεις όπου, εκφράστηκαν απόψεις επιστημόνων.
Την τελευταία εβδομάδα και εν όψει της σταδιακής άρσης των μέτρων, το λόγο παίρνουν οι οικονομολόγοι.
Τι θα γίνει λοιπόν την επόμενη μέρα στην οικονομία;
Αυτό είναι και το ερώτημα που τίθεται στους συγκεκριμένους επιστήμονες. Κάποιοι είναι αισιόδοξοι και κάποιοι όχι. Πριν εκφράσουμε την άποψή μας ως μη οικονομολόγοι για το τι περιμένουμε, πρέπει να δώσουμε τον ορισμό της αβεβαιότητας, η οποία, ορίζεται ως η λήψη απόφασης που βασίζεται στην προσδοκία και όχι στην αβεβαιότητα.
Η συγκεκριμένη έννοια είναι το κύριο συστατικό κάθε επιχειρηματικής απόφασης, είτε σε περίοδο κρίσης είτε όχι.
Ποιος επιχειρηματίας είναι σίγουρος για το τι μέλλει γενέσθαι όταν ξεκινάει μία επιχείρηση; Η απάντηση είναι κανένας. Όλη η επιχειρηματική δραστηριότητα βασίζεται σε υποθέσεις προσδοκίας και όχι στη βεβαιότητα του κέρδους. Η επόμενη μέρα, θα βρει επιχειρηματίες που θα προσδοκούν κάτι καλύτερο και επιχειρηματίες, οι οποίοι, έχουν την βεβαιότητα ότι, η επιχείρησή τους οδεύει προς κλείσιμο. Ίσως, αυτό να ακούγεται σκληρό αλλά η οικονομική πραγματικότητα δεν βασίζεται σε συναισθηματισμούς και δονκιχωτισμούς.
Βέβαια, σε αυτή τη ζωή, καλό είναι να μας διαπνέει αισιοδοξία οπότε κάτι πρέπει να κάνουμε και εμείς.
Οι επιχειρηματίες λοιπόν, πρέπει να λάβουν υπόψη ότι, η κατανάλωση που είναι το κύριο συστατικό του εισοδήματός τους θα αυξηθεί, οπότε, μπορούν και πρέπει να είναι αισιόδοξοι. Το κράτος οφείλει να σταθεί δίπλα στις επιχειρήσεις να τις ενισχύσει με σκοπό την αύξηση των επενδύσεων των ιδιωτών ή τη διατήρηση (στις πιο δύσκολες περιπτώσεις) των ήδη υπαρχόντων επιχειρήσεων.
Ένα πολύ σημαντικό βήμα έγινε με την ηλεκτρονικοποίηση των υπηρεσιών, που αφορούν τα οικονομικά.
Αυτό θα βοηθήσει το λειτουργικό κομμάτι των επιχειρήσεων. Επίσης, η ενίσχυση από τα ευρωπαϊκά ταμεία της χώρας μας πρέπει να στραφεί προς πραγματικές επενδύσεις και όχι σε επιδοματικές λογικές. Οι καταναλωτές με τη σειρά τους, λόγω της μείωσης των εισαγωγών από τρίτες χώρες πρέπει επιτέλους να δείξουν εμπιστοσύνη τον Έλληνα παραγωγό και των προϊόντων του. Η κρίση και ύφεση που αναμένεται να λάβει χώρα, ας γίνει η ευκαιρία για αυτάρκεια για μεγαλύτερη ελληνική παραγωγή και αργότερα για εξαγωγικούς προσανατολισμούς. Αφού η χώρα μας απέδειξε στον κόσμο και ειδικά στις υπερδυνάμεις ότι τα καταφέρνει σε κρίσιμες καταστάσεις, θα έρθει η ώρα όπου, τρίτες χώρες θα εμπιστεύονται τα ελληνικά προϊόντα όπως εμπιστεύονται και τη χώρα μας σε θέματα διαχείρισης κρίσεων. Ως Έλληνες γνωρίζουμε ποιοι είμαστε, γνωρίζουμε το τι έχουμε περάσει και το πως το αντιμετωπίζουμε. Το DNA μας είναι κατασκευασμένο για τα δύσκολα σε κάθε ιστορική περίοδο. Ο Έλληνας έμπρακτα μπορεί να δει την κρίση ως ευκαιρία και να την μετουσιώσει σε ευημερία.