Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον εκπρόσωπο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Χαρίτση
Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω εκφράζοντας, για μια ακόμα φορά, την ευγνωμοσύνη και την στήριξή μας στους ανθρώπους του δημόσιου συστήματος υγείας. Αυτούς που σε αντίξοες συνθήκες έχουν συμβάλλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση της πανδημίας και βρίσκονται την ίδια στιγμή διαρκώς εκτεθειμένοι στον κίνδυνό της.
Είναι πια σαφές σε όλους ότι η θωράκιση του δημόσιου συστήματος υγείας δεν είναι πολυτέλεια. Είναι όρος ύπαρξης της κοινωνίας μας, πλέγμα διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής, αναγκαία προϋπόθεση για να βγούμε νικητές από τη δύσκολη αυτή δοκιμασία.
Δυστυχώς, παρότι έχουν περάσει αρκετές βδομάδες από τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε μια ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας, έχουμε δει από την πλευρά της κυβέρνησης πολλά λόγια και λίγα έργα.
Είδαμε για παράδειγμα προχτές τον πρωθυπουργό να εξυμνεί το δημόσιο σύστημα υγείας. Είναι μια θετική εξέλιξη, αν αναλογιστούμε ότι, μέχρι πολύ πρόσφατα, ο κύριος Μητσοτάκης απαξίωνε -ως κατάλοιπο κρατισμού- την ενίσχυση του ΕΣΥ. Αλλά, φοβάμαι εδώ δεν αρκούν οι υποκριτικές, τελικά, ρητορικές πιρουέτες. Η ενίσχυση του ΕΣΥ μετριέται με έργα και πράξεις.
Η κυβέρνηση -όπως φάνηκε από το προχτεσινό διάγγελμα του πρωθυπουργού- συνεχίζει στον ολισθηρό δρόμο της αδράνειας για το ΕΣΥ.
Αυτή άλλωστε ήταν η διαχρονική στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή ήταν η επιλογή των μνημονιακών κυβερνήσεων που περιόριζαν τις δημόσιες δαπάνες υγείας, άφηναν όλο και μεγαλύτερα τμήματα της κοινωνίας υγειονομικά ακάλυπτα, έκλειναν δομές, συρρίκνωναν τη χωρητικότητα του ΕΣΥ.
Πρόκειται για διαχρονικό σκάνδαλο. Μια συνειδητή επιλογή που είχε ως στόχο την υποβάθμιση και την απαξίωση των δημόσιων νοσοκομείων.
Είναι λοιπόν προκλητικό να βγαίνει τώρα ο κύριος Μητσοτάκης και να ισχυρίζεται ότι σε 5 εβδομάδες η κυβέρνησή του έκανε όσα δεν έγιναν επί δεκαετίες. Δεν είμαστε χρυσόψαρα! Δεν ξεχνάμε ότι όταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχωρούσε στις απόλυτα αναγκαίες προσλήψεις 19.500 γιατρών και νοσηλευτών, η Νέα Δημοκρατία μιλούσε για παρωχημένες και σπάταλες επιλογές. Δεν ξεχνάμε ότι το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας περιέγραφε την παραχώρηση των δημοσίων νοσοκομείων σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Αντιθέτως, ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε με τον ν.4368/2016, οι πάνω από 2 εκ. ανασφάλιστοι πολίτες να έχουν εγγυημένη και δωρεάν πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας.
Σε ό,τι αφορά τη στελέχωση του ΕΣΥ, ακυρώσαμε στην πράξη τον μνημονιακό περιορισμό «1 προς 5», παραδίδοντας στην πραγματικότητα το ΕΣΥ στην προ μνημονίων κατάσταση ως προς το ανθρώπινο δυναμικό.
Από το 2016, το ισοζύγιο προσλήψεων/αποχωρήσεων στο ΕΣΥ είναι θετικό, ενώ τα πρώτα μνημονιακά χρόνια, πριν την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, οι αποχωρήσεις ήταν περισσότερες από τις προσλήψεις.
Επενδύσαμε σε κρίσιμους βραχίονες του ΕΣΥ. Προκηρύξαμε όλες τις κενές οργανικές θέσεις ιατρικού προσωπικού στις ΜΕΘ και προκηρύξαμε σημαντικό αριθμό μόνιμων θέσεων για τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών.
Σταματήσαμε τέλος τη περικοπή των δημόσιων δαπανών για την υγεία που κατά τα πρώτα μνημονιακά χρόνια (2010-2014) είχε αθροιστικά φθάσει στο 40%. Παρά τους ασφυκτικούς δημοσιονομικούς περιορισμούς, οι δημόσιες δαπάνες υγείας αυξήθηκαν επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ από το 4,6% του ΑΕΠ το 2015 στο 5,2%.
Αυτή η παρακαταθήκη, αυτή η κρίσιμη παρέμβαση για την ανασύνταξη του ΕΣΥ, είναι αυτή που επιτρέπει σήμερα στο δημόσιο σύστημα υγείας να αντέχει τις μεγάλες προκλήσεις όπως αυτές της σημερινής πανδημίας.
Η σημερινή πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την υγεία, στο πλαίσιο του προγράμματος μας «Μένουμε Όρθιοι», η πρόταση χρηματοδότησης με 1 δισ. €, περιγράφει ένα αποφασιστικό βήμα μπροστά για την περαιτέρω ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας. Ώστε, μεταξύ άλλων, να γίνουν 4000 μόνιμες προσλήψεις υγειονομικού προσωπικού, να ληφθούν επαρκή μέτρα προστασίας για τους ανθρώπους της πρώτης γραμμής, να γίνει κεντρικός έλεγχος των εργαστηριακών ελέγχων και να υπάρξει ειδική μέριμνα για ευάλωτες κατηγορίες του πληθυσμού.
Θα αναφερθεί σε αυτά πιο αναλυτικά στη συνέχεια και ο αρμόδιος τομεάρχης και πρώην υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός.
Θα κλείσω την αναφορά στην υγεία με μια παρατήρηση.
Στη δική μας αντίληψη, η θωράκιση του δημόσιου συστήματος υγείας είναι ένας κρίσιμος κρίκος σε ένα συνολικότερο όμως πλέγμα προάσπισης της κοινωνίας μας και καταπολέμησης της κρίσης που βιώνουμε.
Δεν μπορεί να υπάρχει αποτελεσματική δημόσια υγεία σε μια κοινωνία με ισοπεδωμένα εργασιακά δικαιώματα και διαλυμένη οικονομία. Και οι αποφάσεις της κυβέρνησης μέχρι σήμερα, μας οδηγούν δυστυχώς, εκεί. Δεν είναι απλά αποσπασματικές, λανθασμένες και ιδεοληπτικές επιλογές, αλλά επιλογές που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια τη χώρα στη δίνη της ύφεσης. Είδαμε χτες τις προβλέψεις του ΔΝΤ για την Ελλάδα, οι οποίες είναι εφιαλτικές: 10% ύφεση και εκτόξευση της ανεργίας, μέσα στην τρέχουσα χρονιά, κατά 5 μονάδες στο 22,3%. Αντίστοιχες προβλέψεις κάνει και ο ΟΟΣΑ που εμφανίζει την Ελλάδα ως τη χώρα με τη μεγαλύτερη ύφεση από όλες λόγω κορονοϊού. Άλλωστε, η έκρηξη της ανεργίας και η μείωση του εισοδήματος των εργαζόμενων και των νοικοκυριών είναι ήδη ορατά φαινόμενα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ από την πρώτη στιγμή κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Η κυβέρνηση από τη μεριά της, βάζει τα θεμέλια για μία βαθιά αναδιάρθρωση της αγοράς εργασίας, προωθώντας, με πρόσχημα την πανδημία, απορρυθμίσεις που θα ζήλευαν και οι πιο φανατικοί υπέρμαχοι των μνημονίων. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ΣΕΒ, στο ενημερωτικό του δελτίο που εκδόθηκε χτες, ζητούσε ακριβώς αυτά που έχει ήδη σπεύσει να κάνει η κυβέρνηση. Μειώσεις μισθών 50% με εκ περιτροπής εργασία, πλήρη κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων, μέχρι και τράπεζα δανεικών εργαζομένων. Θα μπορούσε να το θέσει πιο ωμά ως σκλαβοπάζαρο.
Παράλληλα, η κυβέρνηση συνεχίζει να λαμβάνει μέτρα εκ των υστέρων, σε μια λογική «βλέποντας και κάνοντας», ακόμα και για τις πιο ευπαθείς ομάδες της κοινωνίας. Για μία ακόμη φορά, με καθυστέρηση μηνών, ο Πρωθυπουργός έσπευσε προχθές να ανακοινώσει εν μέσω πανηγυρισμών ένα επίδομα για τους μακροχρόνια ανέργους, για τους οποίους εδώ και έναν μήνα δεν είχε ληφθεί απολύτως καμία μέριμνα, αφού είχαν μείνει εκτός ακόμα και του ανεπαρκούς επιδόματος των 800 ευρώ για ενάμισι μήνα. Μόνο που το έκτακτο επίδομα που ανακοίνωσε θα δοθεί μετά τις γιορτές του Πάσχα. Επιπλέον, αυτό αφορά μόλις 155.000 ανέργους, την ώρα που οι εγγεγραμμένοι άνεργοι του ΟΑΕΔ που αναζητούν εργασία είναι 510.646. Αφήνει δηλαδή περισσότερους από δύο στους τρεις μακροχρόνια ανέργους εκτός ενίσχυσης. Ενώ την ίδια ώρα, ο Υπουργός Ανάπτυξης με περίσσιο θράσος χαρακτήρισε ούτε λίγο ούτε πολύ φοροφυγάδες τους μακροχρόνια ανέργους! Έφτασε μάλιστα μέχρι και στο σημείο να συμπεράνει ότι για να επιβιώνουν μέχρι σήμερα σημαίνει ότι έχουν αδήλωτα εισοδήματα.
Επιβεβαίωσε έτσι ότι το χειρότερο δεν είναι η προχειρότητα της κυβέρνησης, αλλά η αμετροέπεια και η αλαζονεία της. Δεν μπορούμε να αφήσουμε τον λογαριασμό για την κυβερνητική έπαρση να τον πληρώσει η κοινωνία.
Είμαστε εδώ για να υπερασπιστούμε τη δημόσια υγεία, την εργασία, την παραγωγική οικονομία. Είμαστε εδώ με συγκεκριμένες και κοστολογημένες προτάσεις προκειμένου η χώρα να αποφύγει το μοιραίο σπιράλ της ύφεσης. Είμαστε εδώ ώστε όταν βγούμε τελικά από τα σπίτια μας να μπορούμε τελικά να μείνουμε όρθιοι.
Θα δώσω τώρα στο λόγο στον Τομεάρχη Υγείας και πρώην Υπουργό τον Ανδρέα Ξανθό για να μας κάνει μια πιο αναλυτική παρουσίαση των τελευταίων εξελίξεων και των προτάσεών μας στο χώρο της υγείας.
Ανδρέα, έχεις τον λόγο.
Α. ΞΑΝΘΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, Αλέξη. Ευχαριστώ για την επικοινωνία. Θεωρώ ότι έχει ήδη αναφερθεί η μεγάλη εικόνα, που είναι ότι σήμερα είμαστε σε μια φάση κρίσιμη για την εξέλιξη της πανδημίας στην Ελλάδα, έχουμε μια ηπιότερη πορεία της νόσου και των επιπτώσεών της και στον αριθμό των κρουσμάτων και στον αριθμό των νοσηλευομένων και στον αριθμό των διασωληνωμένων και στον αριθμό των θανάτων.
Θεωρώ ότι αυτό πραγματικά είναι μια καλή εξέλιξη, η οποία δεν πρέπει να τεθεί σε διακινδύνευση στην επόμενη περίοδο. Και σαφώς χρειάζεται μια εγρήγορση και μια προσπάθεια προσεκτικής και καλά οργανωμένης αποκλιμάκωσης των μέτρων περιορισμού όταν έρθει η ώρα.
Το σύστημα Υγείας φαίνεται αυτή τη στιγμή πραγματικά να αντέχει την κρίση πανδημίας στη χώρα μας και διότι όπως αναφέρθηκε προηγουμένως από τον Αλέξη Χαρίτση προϋπήρξε μια κρίσιμη στήριξή του στα δύσκολα μνημονιακά χρόνια και ουσιαστικά από το ’15 και μετά, αντιστράφηκε η πορεία συρρίκνωσης και αποδιοργάνωσης και περικοπής πόρων και προσωπικού που είχε γίνει την πρώτη πενταετία της κρίσης και ταυτόχρονα, διασφαλίστηκε η επιβίωση των δημοσίων νοσοκομείων, η ευστάθεια του συστήματος και η προσβασιμότητά του σε όλους τους ανθρώπους, χωρίς διακρίσεις.
Αλλά, πέραν αυτών, και επειδή έγιναν ορισμένες κρίσιμες παρεμβάσεις, θα έλεγα αφανείς, που δεν έτυχαν επικοινωνιακής προβολής, αλλά ήταν πολύ καταλυτικές και είχαν στρατηγικό χαρακτήρα στο σύστημα υγείας, που σήμερα βοηθούν την ανταποκρισιμότητά του.
Το ένα ήταν το θέμα των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας. Καταφέραμε, όπως ειπώθηκε πάλι προηγουμένως από τον Αλέξη Χαρίτση, να προκηρύξουμε και να καλύψουμε όλες τις κενές οργανικές θέσεις των γιατρών ΕΣΥ και ν’ αυξήσουμε τη διαθεσιμότητα των δημοσίων κλινών Εντατικής, περίπου κατά 100 κρεβάτια. Αυτό ήταν σημαντικό απόθεμα με το οποίο βρήκαμε και αρχίσαμε ν’ αντιμετωπίζουμε τις ανάγκες της πανδημίας.
Το δεύτερο ήταν ότι επενδύσαμε στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, που είναι η πρώτη γραμμή άμυνας του νοσοκομείου, ένας κρίσιμος κρίκος και σήμερα στην καλή διαχείριση των αναγκών και των περιστατικών της πανδημίας.
Εκεί προκηρύξαμε 500 στοχευμένες θέσεις μονίμων γιατρών του ΕΣΥ. Δεν έχουν καλυφθεί όλες, είναι ακόμα κάποιες που ολοκληρώνεται ο διορισμός αυτή την περίοδο. Αυτό έγινε πριν από περίπου ενάμισι χρόνο. Ήταν καίριας σημασίας αυτή η παρέμβαση και δεν είναι τυχαίο το ότι και προχθές που επισκεφθήκαμε το νοσοκομείο ΑΤΤΙΚΟ, που είναι νοσοκομείο αναφοράς για την πανδημία και για τη διαχείριση ασθενών με Covid-19, μαζί με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, τον Αλέξη Τσίπρα και τον πρώην Αναπληρωτή Υπουργό, τον Παύλο Πολάκη, οι άνθρωποι εκεί του νοσοκομείου και ειδικά ο Διευθυντής του Τμήματος των Επειγόντων Περιστατικών, αναφέρθηκε στο πόσο καίριας σημασίας ήταν ότι το νοσοκομείο αυτό βρέθηκε με 8 επιπλέον ειδικευμένους γιατρούς στα ΤΕΠ, στη φάση της πανδημίας εξαιτίας αυτής της στοχευμένης παρέμβασης που προηγήθηκε από την κυβέρνησή μας.
Και φυσικά, η παρέμβαση που κάναμε στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα, κι αυτό είναι ένας κρίσιμος κρίκος ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί όπως θα έπρεπε και όπως επιβαλλόταν από την κυβέρνηση, όπου προσθέσαμε δημόσιες δομές. Ενώ, την προηγούμενη περίοδο είχαμε κλεισίματα και εξώθηση σε απολύσεις, προσθέσαμε 127 νέες δομές, 1.100 παραπάνω επαγγελματίες Υγείας, προσθέσαμε την κουλτούρα της Ομάδας Υγείας και του Οικογενειακού Γιατρού και της παρέμβασης στην κοινότητα και αυτό το βλέπουμε σήμερα πόσο χρήσιμο είναι, που πρέπει να οργανωθεί ένα δίκτυο κατ’ οίκον παρακολούθησης και φροντίδας των ανθρώπων. Επίσης, προκηρύξαμε 450 θέσεις γιατρών του ΕΣΥ στοχευμένα για τα Κέντρα Υγείας όλης της χώρας. Πολύ σημαντικές και αφανείς παρεμβάσεις, που όμως ενίσχυσαν την ανθεκτικότητα του συστήματος.
Το θέμα είναι τι κάνουμε σήμερα. Σήμερα η βασική μας ιδέα είναι ότι αυτή η έκτακτη και επείγουσα παρέμβαση στο σύστημα υγείας, η οποία πρέπει να ενισχυθεί και να επιταχυνθεί και να ολοκληρωθεί, δεν πρέπει να είναι μιας χρήσης. Πρέπει να είναι μια παρέμβαση η οποία θα οδηγεί σε μονιμότερη ενίσχυση, σε μονιμότερη αιμοδότηση του συστήματος Υγείας και με ανθρώπινο προσωπικό και με επιπλέον υλικούς πόρους.
Αυτή είναι η ευκαιρία μας. Σήμερα, η κρίση και η παγκόσμια απειλή δημόσιας Υγείας που ζούμε αυτή την περίοδο ανέδειξε την αξία του δημόσιου συστήματος υγείας. Τώρα, κανένας, ούτε οι πιο ακραιφνείς νεοφιλελεύθεροι, όπως ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος πάντα ευαγγελιζόταν λιγότερο κράτος και στην Υγεία και περισσότερη αγορά, περισσότερο ζωτικό χώρο στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, κανείς δεν τολμά να μιλήσει για αναποτελεσματικό, σπάταλο ΕΣΥ το οποίο πρέπει να μπολιαστεί από ιδιωτικοοικονομική ας πούμε κουλτούρα και management.
Νομίζω ότι είναι κρίσιμο, λοιπόν, τώρα αυτή η παρέμβαση ν’ αποκτήσει μόνιμο χαρακτήρα. Να προκηρυχθούν μόνιμες θέσεις γιατρών, νοσηλευτών και άλλου προσωπικού και να μπορέσουν έτσι οι σημερινοί συμβασιούχοι, αυτοί που βάζουν πλάτη τώρα στα δύσκολα, να έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν μια μόνιμη θέση εργασίας στο δημόσιο σύστημα.
Και βεβαίως να δώσουμε κι ένα κίνητρο ν’ αντιστραφεί το brain drain των γιατρών και των άλλων επιστημόνων και επαγγελματιών Υγείας προς το εξωτερικό. Αυτό είναι κρίσιμο, αφορά και τις κλίνες Εντατικής. Πρέπει αυτές οι κλίνες που έχουν προστεθεί αυτή την περίοδο στο σύστημα υγείας, να διατηρηθούν ως μόνιμη λειτουργία στο ΕΣΥ και να μην επανέλθουν στην πρότερη κατάσταση μόλις ανασταλεί το σημερινό πάγωμα της τακτικής λειτουργίας του συστήματος. Διότι σε μεγάλο βαθμό, αυτές οι κλίνες έγιναν από μετατροπή άλλων κλινών Ειδικής Φροντίδας, για παράδειγμα Στεφανιαίων Μονάδων, ή Καρδιοχειρουργικών ή Νευροχειρουργικών ΜΕΘ, οι οποίες σήμερα έχει ανασταλεί η λειτουργία αυτών των τμημάτων και γι’ αυτό μας δίνεται το περιθώριο ν’ αναπτύξουμε παραπάνω κρεβάτια Εντατικής.
Για να σταθεροποιηθεί αυτό, χρειάζεται παραπάνω προσωπικό και αυτό πρέπει να κάνουμε στο επόμενο διάστημα. Κρίσιμος ο ρόλος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας, το είπαμε και πριν, και κρίσιμος ο ρόλος της κατ’ οίκον παρακολούθησης και φροντίδας. Η παρέμβαση που κάνει η κυβέρνηση σήμερα με κινητά συνεργεία που ουσιαστικά περιορίζουν το ρόλο τους μόνο σε δειγματοληψία για τον έλεγχο του κορωνοϊού, θεωρούμε ότι είναι τελείως ανεπαρκής για να καλύψει τις σημερινές ανάγκες.
Χρειαζόμαστε κινητές μονάδες που απαρτίζονται από επαγγελματίες Υγείας πολλών ειδικοτήτων και οι οποίες προσφέρουν ολοκληρωμένη παρακολούθηση με συμμετοχή γιατρών, ανθρώπων που έχουν χρόνια νοσήματα, ή ανθρώπων που έχουν λοίμωξη Covid-19 και παραμένουν στο σπίτι με οδηγίες του ΕΟΔΥ. Είναι πολύ σημαντικό για τη σωστή παρακολούθηση και φροντίδα αυτών των ανθρώπων.
Επίσης, πρέπει να σταματήσει αυτό που γίνεται σε ευρεία φάση αυτή την περίοδο, να μετακινείται ιατρικό προσωπικό από τα Κέντρα Υγείας, τα περιφερειακά Ιατρεία και από τις ΤΟΜΥ για να καλύψει άλλες ανάγκες, κυρίως των νοσοκομείων. Θεωρούμε ότι αυτό είναι αποδυνάμωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας. Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα μπορεί να παίξει έναν κρίσιμο ρόλο, ένα σχετικό ρόλο προς το νοσοκομείο και να λειτουργήσει ως φίλτρο και ως προστασία των νοσοκομείων, τα οποία πραγματικά πρέπει να επικεντρωθούν στη νοσηλεία των περιστατικών που χρειάζονται ειδικότερη φροντίδα και έχουν πιο έντονη συμπτωματολογία.
Το θέμα της φροντίδας των ειδικών και ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού: Αυτό είναι ένα πεδίο στο οποίο η κυβέρνηση δεν έχει δείξει μέχρι τώρα τα απαραίτητα αντανακλαστικά. Τρέχει πίσω από τις εξελίξεις, όταν εμφανιστεί ένα κρούσμα προσπαθεί ασμένως να αντιμετωπίσει και να περιχαρακώσει τη διασπορά σε πληθυσμούς που διαβούν με όρους μαζικούς, σε άσχημες συνθήκες από άποψη υγειονομική και χωρίς τη δυνατότητα φυσικά και των ατομικών μέσων υγιεινής και της αποφυγής του κοινωνικού συγχρωτισμού.
Και εννοούμε τους καταυλισμούς των προσφύγων και των μεταναστών, τα ΚΙΤ στα νησιά, τα camps σε όλη την υπόλοιπη χώρα, που χρειάζονται τώρα αποσυμφόρηση και ιδιαίτερα μετακίνηση των ευάλωτων και ευπαθών ομάδων που υπάρχουν σ’ αυτούς τους χώρους. Εννοούμε τους καταυλισμούς των Ρομά, τα γηροκομεία, τον πληθυσμό των ανθρώπων που ζουν σε γηροκομεία, σε προνοιακά ιδρύματα, σε στρατώνες, σε φυλακές, σε ψυχιατρικές κλινικές.
Είναι ειδικοί πληθυσμοί αυτοί, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να υπάρξει κοινωνικός ρατσισμός. Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι υγειονομικές βόμβες, κινδυνεύουν περισσότερο απ’ όλους εμάς τους υπόλοιπους, από τον ιό, τον νέο κορωνοϊό, και από την πανδημία και γι’ αυτό χρειάζονται ειδική προστασία για την ατομική τους υγεία, αλλά ταυτόχρονα και για την προστασία της δημόσιας υγείας.
Χρειαζόμαστε -για να αρθούν όσες υπάρχουν αυτή την περίοδο, για αδιαφανείς χειρισμούς είτε στο θέμα των προμηθειών, είτε στο θέμα της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού των Μέσων Ατομικής Προστασίας και τα λοιπά να υπάρξει, το λέμε από την πρώτη στιγμή και δεν έχουμε εισακουστεί-, μια διακομματική Επιτροπή η οποία θα μπορεί να ελέγχει και να διασφαλίζει συνθήκες δημόσιας λογοδοσίας, διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου σε όλες αυτές τις έκτακτες και επείγουσες διαδικασίες, που καλώς βεβαίως γίνονται με γρήγορο και fasttrack τρόπο, γιατί πρέπει να καλύψουμε τις ανάγκες. Αλλά χρειάζεται αυτό να γίνεται σε συνθήκες διαφάνειας και προστασίας του δημόσιου συμφέροντος.
Επίσης, και τελειώνω με αυτό, νομίζω ότι χρειαζόμαστε μια συστηματική επικέντρωση και μια συστηματική ενημέρωση από την πλευρά του Υπουργείου σε ορισμένους κρίσιμους δείκτες, που δεν έχουμε την ακριβή εικόνα και τα πραγματικά δεδομένα. Έχουν σταματήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό να μας ενημερώνουν για τον αριθμό των νοσηλευομένων ασθενών, έχουμε μόνο εικόνα των διασωληνωμένων.
Δεν έχουμε εικόνα για το βαθμό προσβολής του υγειονομικού προσωπικού από την πανδημία και αυτό είναι ένας κρίσιμος δείκτης της ανθεκτικότητας του συστήματος υγείας. Και επίσης συνεχίζουμε να απαιτούμε, και δεν το έχουμε δει, να υπάρχει μια αναλυτική εικόνα, ει δυνατό σε καθημερινή βάση, της τοποθέτησης συμβασιούχων και προσλήψεων που γίνονται αυτή την περίοδο, ανά κατηγορία, ανά κλάδο, ανά υγειονομική Περιφέρεια και ανά δημόσια δομή (Νοσοκομείο ή Κέντρο Υγείας). Έτσι μόνο μπορούμε να έχουμε μια ακριβή εικόνα, για να μπορούμε να ασκήσουμε κι εμείς τον πολιτικό μας έλεγχο.
Τελειώνω λέγοντας ότι η μεγάλη διαφορά με την σημερινή κυβέρνηση και με τον κ. Μητσοτάκη είναι ακριβώς ποια είναι η προσέγγιση για την επόμενη μέρα της πανδημίας. Εμείς οραματιζόμαστε ένα δημόσιο σύστημα υγείας το οποίο θα είναι πιο ισχυρό, πιο ανθεκτικό και πιο ενδυναμωμένο σε μόνιμη βάση και το οποίο θα μπορεί να ανταποκριθεί και στις ανάγκες αυτής καθαυτής της πανδημίας, αλλά και των επόμενων φάσεών της φυσικά, οι οποίες θα έρθουν, αλλά και να καλύψει με μόνιμο, αξιόπιστο, ποιοτικό και δωρεάν τρόπο τις ανάγκες της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.
Και βεβαίως επειδή αυτή η πανδημία είναι μια κοινωνική νόσος όπως έχει ειπωθεί, χρειάζεται ειδική μέριμνα και προστασία της υπόλοιπης κοινωνίας και όχι μόνο του συστήματος υγείας και ειδικά των αδύναμων, των φτωχών ανθρώπων που είναι περιθωριοποιημένοι. Αυτοί κινδυνεύουν να είναι τα θύματα αυτής της μεγάλης κρίσης και δεν πρέπει να επιτρέψουμε εξ αιτίας της πανδημίας να διευρυνθούν οι οικονομικές, οι κοινωνικές και οι υγειονομικές ανισότητες στη χώρα μας. Ευχαριστώ πολύ.
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Ανδρέα, σε ευχαριστούμε πάρα πολύ, να προχωρήσουμε τώρα στις ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους. Έχουν τεθεί πολλές ερωτήσεις θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στο μέτρο του εφικτού στις περισσότερες από αυτές. Ας ξεκινήσουμε.
Β. ΚΕΧΑΓΙΑ (Έθνος, newsique.gr): Κύριε Εκπρόσωπε, θεωρείτε ότι ο Πρωθυπουργός με το διάγγελμά του υπονόησε το ενδεχόμενων πρόωρων εκλογών;
Να επισημάνω ότι παρεμφερείς ερωτήσεις έχουν απευθυνθεί και από την κ. Λοτσοπούλου από την ΕΡΤ-3, την κ. Καλογεροπούλου από το newsit, την κ. Ζορμπά από το Capital, την κ. Κουντούρη από το reader.gr και τον κ. Ζαχαριάδη από το iefimerida.gr.
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Βλέπω ότι πολλοί δημοσιογράφοι έχουν θέσει την ίδια ή παρόμοια ερώτηση γύρω από αυτό το θέμα. Κατά τη γνώμη μας, συνιστά μέγιστη υποκρισία και, θα έλεγα, και προσβολή προς την ελληνική κοινωνία σε αυτές τις συνθήκες που δίνει μια πολύ μεγάλη μάχη, τη μάχη της πανδημίας, ο Πρωθυπουργός με μισόλογα ή με διαρροές να ανοίγει ζήτημα εκλογών.
Θεωρούμε αδιανόητο ότι ο Πρωθυπουργός σε αυτές τις συνθήκες ασχολείται με οτιδήποτε άλλο πέρα από την αντιμετώπιση της ίδιας της κρίσης, την οποία βιώνει ολόκληρη η ελληνική κοινωνία.
Ενδεχομένως, ο ίδιος να συναισθάνεται ότι ακριβώς λόγω της αδυναμίας να πάρει εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα για τη στήριξη της οικονομίας, μπορεί να οδηγηθεί το επόμενο διάστημα σε επώδυνα μέτρα τα οποία θα στοιχίσουν και θα πληγώσουν την ελληνική κοινωνία και ενδεχομένως προσπαθεί να προλάβει αυτές τις εξελίξεις.
Αν αυτό συμβαίνει, πρέπει να βγει με παρρησία και να το πει προς τον ελληνικό λαό. Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν ακολουθούμε σε αυτή την λογική τον Πρωθυπουργό. Η σκέψη μας, η ενέργειά μας, η δράση μας η πολιτική στρέφεται αποκλειστικά και μόνο στο ζήτημα της πανδημίας αυτή την περίοδο.
Μ. ΜΑΝΗ (Euro2day.gr): Η πρόβλεψη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την Ελλάδα το 2020 είναι: ύφεση 10% και έκρηξη της ανεργίας στο 22,3%. Τι πρωτοβουλίες θα πάρει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης με την έναρξη του σταδιακού απεγκλωβισμού για την αντιμετώπιση του επερχόμενου οικονομικού Αρμαγεδδώνα και εννοώ πέρα των προτάσεων που έχει ήδη καταθέσει. Θα ζητήσει Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών; Θα προκαλέσει συζήτηση στη Βουλή;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Προφανώς, ξεκινάμε από τις προτάσεις τις οποίες έχουμε καταθέσει, το ολοκληρωμένο, κοστολογημένο οικονομικό πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι».
Πέρα όμως από αυτό, να σας επισημάνω, αν και το γνωρίζετε ήδη, ότι ήδη δεν περιμένουμε την εκδήλωση του Αρμαγεδδώνα, όπως λέτε. Ήδη, έχουμε αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, καταθέσαμε τροπολογία στη Βουλή για την παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας. Τροπολογία την οποία δυστυχώς απέρριψε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Ενώ μόλις προχθές, τη Δευτέρα, ο αρμόδιος Τομεάρχης Οικονομικών, ο κ. Τσακαλώτος, κατέθεσε δυο επίκαιρες ερωτήσεις για το ζήτημα των ταμειακών διαθεσίμων, αλλά και για τη μη στήριξη που παρέχει με τα μέτρα της η κυβέρνηση προς τη μεσαία Τάξη.
Εμείς θα συνεχίσουμε σε αυτή τη λογική. Θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα με πολιτικές πρωτοβουλίες και με κοινοβουλευτικές δράσεις να αποτρέψουμε αυτό που και εσείς χαρακτηρίζετε ως Αρμαγεδδώνα με την ερώτησή σας.
Στο τραπέζι είναι τα πάντα, βεβαίως και το Συμβούλιο. Εμείς ποτέ δεν απορρίψαμε κάτι τέτοιο. Από ‘κει και πέρα, φαίνεται ότι ο Πρωθυπουργός είναι αυτός ο οποίος κινείται με αλαζονεία και με μια αυτάρκεια, η οποία δυστυχώς προς το παρόν στοιχίζει στην ελληνική οικονομία, στοιχίζει στην ελληνική κοινωνία.
Ε. ΜΠΑΡΜΠΑΤΣΗ (AlphaTV): Κύριε Εκπρόσωπε, ο ΣΥΡΙΖΑ σκοπεύει να στηρίξει κάποια από τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση για την οικονομία; Ποια είναι η δική σας πρόταση για την ανόρθωση της οικονομίας;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι διατεθειμένος να στηρίξει οποιοδήποτε μέτρο βοηθάει στην ενίσχυση των ελληνικών επιχειρήσεων, των εργαζομένων, των νοικοκυριών. Δυστυχώς, τα μέτρα τα οποία έχουμε δει μέχρι σήμερα από την Κυβέρνηση, είναι μέτρα ανεπαρκή, είναι μέτρα αποσπασματικά, και είναι μέτρα ιδεοληπτικά. Ειδικά στο κομμάτι της εργασίας, οδηγούν σε πλήρη απορρύθμιση όπως είπα και πριν στην εισήγησή μου.
Επ’ ουδενί δεν πρόκειται εμείς να στηρίξουμε τέτοιες πολιτικές επιλογές. Αντιθέτως καταθέτουμε τις δικές μας προτάσεις. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι παρουσιάσαμε αναλυτικά το οικονομικό μας πρόγραμμα, το «Μένουμε Όρθιοι», το οποίο με αναλυτικό και κοστολογημένο τρόπο, περιγράφει ποιο είναι το πακέτο των μέτρων τα οποία πρέπει τώρα να υλοποιηθούν, έτσι ώστε να αποφύγουμε τη μεγάλη ύφεση που επέρχεται.
ΑΝΤ. ΑΝΤΖΟΛΕΤΟΣ (Σκάι): Πιστεύετε πως θα πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει στην απαγόρευση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. το Μεγάλο Σάββατο από τις 8 το βράδυ και για μια μέρα, προκειμένου να μην υπάρξουν άσκοπες μετακινήσεις;
Α. ΞΑΝΘΟΣ: Έχουμε ξεκαθαρίσει από την αρχή ότι αποδεχόμαστε την λογική και τη στρατηγική των μέτρων περιορισμού του κοινωνικού συγχρωτισμού, της τήρησης των κοινωνικών αποστάσεων και του μετριασμού της διασποράς του ιού στον γενικό πληθυσμό. Αυτό είναι μια σωστή στρατηγική, η οποία έχει αποδώσει μέχρι τώρα και έχουμε αυτή την ηπιότερη εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα μας.
Θεωρώ ότι δεν πρέπει αυτή η στρατηγική να τεθεί σε διακινδύνευση αυτή την περίοδο, λόγω των εορταστικών ημερών και λόγω ενδεχομένως της κόπωσης που μπορεί να υπάρχει και υπάρχει στην κοινωνία από αυτή την παρατεινόμενη καραντίνα.
Μέχρι τώρα, έχουμε αποφύγει την εκθετική αύξηση των κρουσμάτων και αυτό είναι κρίσιμο και βοήθησε το σύστημα υγείας να αντιμετωπίσει τις ανάγκες και να μην υποστεί μια μη αναστρέψιμη βλάβη. Θεωρώ ότι χρειαζόμαστε τώρα σε αυτή τη φάση προσοχή και άρα οι όποιες συστάσεις και οι κατευθυντήριες οδηγίες και εισηγήσεις γίνονται από τους αρμόδιους επιστήμονες για ενδεχόμενη αυστηροποίηση των μέτρων στις επόμενες μέρες, νομίζω ότι πρέπει να γίνουν αποδεκτές και να τηρηθούν.
Για μας το θέμα το κρίσιμο -προσπάθησα να το πω και προηγουμένως- είναι ότι πρέπει να πάμε σε μια καλά προετοιμασμένη και με πολύ καλό και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο απεμπλοκή από αυτή τη φάση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων.
Αυτό θα κρίνει εν πολλοίς το πώς θα πάει συνολικά, το πώς θα εξελιχθεί η πανδημία στη χώρα μας. Τα έχουμε πάει καλά σε γενικές γραμμές μέχρι τώρα. Το κρίσιμο είναι από εδώ και πέρα αυτό να μην τεθεί σε διακινδύνευση. Και θεωρώ ότι εκεί πρέπει να υπάρχει και καλύτερη εικόνα επιδημιολογική της διασποράς του ιού στην κοινότητα. Άρα, χρειαζόμαστε περισσότερα τεστ τα οποία να είναι διαθέσιμα για να έχουμε έλεγχο της παρουσίας αντισωμάτων στον πληθυσμό της ανοσιακής ανταπόκρισης.
Χρειαζόμαστε τις παρεμβάσεις που είπαμε και πριν της πιο στενής και επιτηρούμενης εποπτείας της πανδημίας σε ομάδες ειδικής ευαλωτότητας. Πρέπει να πάμε σιγά σιγά σε μια σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα στο σύστημα υγείας, διότι δεν μπορεί να παραταθεί επ’ άπειρον η αναστολή της τακτικής του λειτουργίας, η αναστολή δηλαδή των τακτικών εξωτερικών ιατρείων, των τακτικών χειρουργείων, των απογευματινών ιατρείων, ακόμα και της λειτουργίας των ιδιωτικών ιατρείων. Πρέπει λοιπόν σιγά σιγά να υπάρξει μια αποσυμπίεση και σε αυτό το επίπεδο.
Και, βεβαίως, και ήταν μια παράλειψή μου που δεν το είπα από την αρχή, νομίζω ότι πρέπει αυτή η εμπειρία να μας οδηγήσει σε μια συναινετική στάση από όλο το πολιτικό σύστημα στην αναβάθμιση των μισθολογικών αποδοχών σήμερα στο δημόσιο σύστημα υγείας, είτε αυτό αφορά τους γιατρούς, την αναβάθμιση του ειδικού ιατρικού μισθολογίου, είτε αφορά όλο το υπόλοιπο υγειονομικό προσωπικό, την ένταξή τους στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Τώρα που όλοι αναγνωρίζουμε και χειροκροτούμε, και καλά κάνουμε, την προσπάθειά τους και την αυταπάρνησή τους σε αυτή τη δύσκολη περίοδο, οφείλει η πολιτεία, η οργανωμένη πολιτεία, να επενδύσει περισσότερους πόρους για να μπορούν να συνεχίσουν να κάνουν με ασφάλεια και αξιοπρέπεια τη δουλειά τους.
ΧΡ. ΤΣΙΓΟΥΡΗΣ (Οpen): Κύριε Εκπρόσωπε, δηλώσατε στη συνέντευξή σας ότι δεν μπορούμε να ανεχτούμε να χρησιμοποιηθεί η κρίση της πανδημίας ως εργαλείο για την κατεδάφιση των εργασιακών δικαιωμάτων και των κοινωνικών ελευθεριών. Σε σχέση με τις κοινωνικές ελευθερίες, διαφωνείτε με την αυστηροποίηση των μέτρων το ερχόμενο Σαββατοκύριακο λόγω Πάσχα;
Βλέπετε παράλληλα κάποιο σχεδιασμό εναντίον των κοινωνικών ελευθεριών πίσω από τα μέτρα που ανακοινώνει κάθε μέρα η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Καταρχάς νομίζω ότι για το πρώτο σκέλος σε σχέση με τα μέτρα για τις επόμενες ημέρες, ήδη απάντησε στην προηγούμενη ερώτηση ο Ανδρέας Ξανθός.
Για μας είναι απολύτως σαφές, το επαναλαμβάνω και εγώ, ότι από την πρώτη στιγμή εμείς στηρίζουμε τις προτάσεις, της επιστημονικής κοινότητας έτσι ώστε να μπορέσουμε να περιορίσουμε την εξάπλωση της πανδημίας. Άλλωστε, υπενθυμίζω, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτός ο οποίος πρώτος ζήτησε το κλείσιμο των σχολείων, ζήτησε το κλείσιμο των εκκλησιών, πράξεις οι οποίες προχώρησε τελικά η κυβέρνηση με μια σχετική όμως καθυστέρηση.
Από ‘κει και πέρα, βεβαίως, και αυτό είναι πολύ κρίσιμο και πρέπει να είναι απολύτως σαφές και είναι και μια συζήτηση η οποία αυτή τη στιγμή γίνεται διεθνώς: Όταν προχωρήσει αυτή η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα, στη νέα κανονικότητα μετά την πανδημία και στην άρση των περιορισμών, δεν πρέπει επ’ ουδενί να μείνουν κατάλοιπα.
Εμείς δεν πρόκειται να ανεχτούμε και να επιτρέψουμε να υπάρχει μια μόνιμη περιστολή εργασιακών ή κοινωνικών δικαιωμάτων. Βλέπουμε ότι στην εργασία, ο κ. Βρούτσης και η κυβέρνηση ήδη επιχειρούν να το κάνουν αυτό. Για μας είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι όταν ολοκληρωθεί αυτή η πανδημία, όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος των περιοριστικών μέτρων, η κοινωνία πρέπει να επιστρέψει σε μια λειτουργία με πλήρη δημοκρατικά και κοινωνικά δικαιώματα, χωρίς περιστολή αυτών, χωρίς περιοριστικά μέτρα τα οποία αφορούν μόνο τη φάση της κρίσης, τη φάση του κορωνοϊού.
Γ. ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ (Flash 99,4 – politik.gr): Η κυβέρνηση υπολογίζει στα 6 με 7 δισ. ευρώ το όφελος της Ελλάδας από τις αποφάσεις του Eurogroup της περασμένης εβδομάδας. Συμφωνείτε με αυτό τον υπολογισμό;
Είστε υπέρ ή κατά της προσφυγής της χώρας μας στον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας τώρα ή αργότερα;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Εμείς είμαστε απολύτως σαφείς όταν λέμε ότι τα μέτρα τα οποία έχουν ανακοινωθεί αυτή τη στιγμή από το Eurogroup είναι απολύτως ανεπαρκή για να αντιμετωπίσουν την κρίση και σε ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο. Δεν είναι δυνατόν να βγαίνει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και να μιλάει για τουλάχιστον 1,5 τρισεκατομμύρια για την ανάγκη ενίσχυσης των ευρωπαϊκών οικονομιών και τα μέτρα τα οποία να ανακοινώνονται να είναι περίπου στο 1/3 αυτού του ποσού. Και βεβαίως δεν μπορούν αυτά τα μέτρα ενίσχυσης να συνοδεύονται από προαπαιτούμενα και από δανεισμό. Πρέπει να είναι μέτρα άμεσης ενίσχυσης. Αυτή είναι η κριτική την οποία εμείς ασκούμε προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Αυτή είναι η κριτική την οποία ασκούμε και προς την κυβέρνηση.
Η κυβέρνηση οφείλει να πιέσει, να διαπραγματευτεί, να διεκδικήσει πολύ περισσότερα. Έχουμε το πλεονέκτημα του μαξιλαριού ασφαλείας. Δεν μπορούμε να το απεμπολήσουμε με καθυστέρηση και να βρεθούμε σε μια κατάσταση που και πάλι η ελληνική οικονομία θα χρειαστεί να καταφύγει σε εξωτερικό δανεισμό.
Φ. ΚΛΑΥΔΙΑΝΟΣ (Real): Συμφωνείτε με την εκτίμηση του Πρωθυπουργού περί εθνικής ανάκαμψης της οικονομίας το 2021;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Δεν μας είναι καθόλου σαφές από πού προκύπτει αυτή η εκτίμηση του Πρωθυπουργού. Βλέπουμε τις εκτιμήσεις των διεθνών οίκων, όλων ανεξαιρέτως, που μιλούν για μια βαθιά ύφεση η οποία περιμένει την ελληνική οικονομία, πιο βαθιά μάλιστα από ότι τις άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες.
Αυτό είναι που έχουμε μπροστά μας αυτή τη στιγμή και βεβαίως πρέπει αυτό το σενάριο να διαψευστεί. Πρέπει να μην επιτρέψουμε η ελληνική οικονομία να φτάσει σε αυτό το σημείο. Γι’ αυτό ακριβώς εμείς καταθέτουμε εμπροσθοβαρείς προτάσεις, οι οποίες θα βοηθήσουν την ελληνική οικονομία να μπορέσει με ένα γενναίο πακέτο στήριξης της οικονομίας τώρα να αποτρέψει ένα σενάριο τόσο βαθιάς ύφεσης. Γιατί, βεβαίως, μετά από μια τέτοια ύφεση, θα είναι πάρα πολύ δύσκολο, όσα ευχολόγια και να ακούγονται από τη μεριά του Πρωθυπουργού να επιστρέψει γρήγορα η ελληνική οικονομία στην ανάκαμψη.
Υ. ΚΛΑΠΑ (Mega): Ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έχει επανειλημμένως εκφράσει την ανησυχία του για την επόμενη ημέρα στην οικονομία, μετά το πέρας της κρίσης του κορωνοϊού. Θεωρείτε ότι υπάρχει περίπτωση η χώρα να οδηγηθεί σε νέο μνημόνιο;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Νομίζω, το έχουμε πει κατ’ επανάληψη, το είπαμε και σήμερα. Η χώρα έχει ένα πολύ σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες ισχυρότερες κατά τα άλλα οικονομίες, όπως είναι της Ιταλίας, της Ισπανίας κλπ. Η χώρα έχει τα διαθέσιμα που προκύπτουν, το απόθεμα που προκύπτει από το μαξιλάρι ασφαλείας.
Πρέπει η χώρα να αξιοποιήσει αυτές τις δυνατότητες που για πρώτη φορά έχει η ελληνική οικονομία και πρέπει να το κάνει τώρα. Αν δεν το κάνει, αν συνεχιστεί αυτή η λογική του «βλέποντας και κάνοντας» που βλέπουμε να ακολουθείται από την κυβέρνηση της Ν.Δ., πολύ φοβόμαστε ότι σε λίγους μήνες επειδή ακριβώς θα είναι πολλαπλάσιο το κόστος το οποίο θα πρέπει να πληρώσει τότε η ελληνική οικονομία για να μπορέσει να αναταχθεί. Τότε θα χρειαστεί να καταφύγουμε σε νέο δανεισμό.
Τότε, το φάσμα των μνημονίων θα βρεθεί και πάλι μπροστά μας. Γι’ αυτό εμείς επιμένουμε μέτρα τώρα, γενναία εμπροσθοβαρής παρέμβαση στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων τώρα, για να μη βρεθούμε μπροστά σε τέτοια αδιέξοδα.
Γ. ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ (ΕΡΤ): Έχετε ασκήσει σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση καταλογίζοντάς της ότι δεν λαμβάνει προληπτική εμπροσθοβαρή μέτρα για την οικονομία. Ωστόσο, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει το «Μένουμε Όρθιοι κόστους 14 δισεκατομμυρίων άμεσων ενισχύσεων και 12 δισ. εγγυήσεων δανείων. Συνολικά 26 δισεκατομμύρια. Και η κυβέρνηση μιλάει για σύνολο μέτρων 24 δισ. μέχρι το καλοκαίρι. 14 δισ. και ρευστότητα 10 δισ.
Τους κατηγορείτε εντούτοις για δημιουργική λογιστική. Γιατί;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Γιατί πολύ απλά τα 14 δισ. στα οποία αναφερόμαστε εμείς αφορούν άμεσες ενισχύσεις. Αφορούν άμεση ρευστότητα προς την οικονομία. Η κυβέρνηση, δυστυχώς, αθροίζει μήλα με πορτοκάλια. Προσθέτοντας και τις αναστολές πληρωμής υποχρεώσεων.
Σε κάθε περίπτωση, εμείς αυτό το οποίο λέμε – το είπα και πριν – δεν θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε, χρειάζεται ένα γενναίο εμπροσθοβαρές πρόγραμμα τώρα. Και, βεβαίως, επιτρέψτε μου και αυτό το σχόλιο: Νομίζω ότι συνιστά και οξύμωρο το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή έχουμε την αξιωματική αντιπολίτευση να έχει μια καταθέσει μια ολοκληρωμένη πρόταση με σαφή μέτρα πλήρως κοστολογημένα και με μια αναλυτική περιγραφή των διαφορετικών πηγών χρηματοδότησης για την υλοποίηση όλων αυτών των παρεμβάσεων. Και την ίδια στιγμή να έχουμε μια κυβέρνηση η οποία κινείται με τη λογική του «βλέποντας και κάνοντας» και προχωράει σε αποσπασματικές παρεμβάσεις, τις οποίες πολλές φορές οι ίδιοι οι υπουργοί της έρχονται να αναιρέσουν λίγες μέρες μετά.
Νομίζω ότι η κυβέρνηση οφείλει να καταθέσει το ολοκληρωμένο σχέδιό της προς τον ελληνικό λαό.
ΣΠ. ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ (Αυγή – Ρ/Σ Κόκκινο): Με δεδομένη τη φτωχή απόφαση του Eurogroup, υπάρχουν περιθώρια διεκδίκησης ισχυρότερης παρέμβασης από τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Τί θα πρέπει κατά τη γνώμη σας να διεκδικήσει η κυβέρνηση από τη Σύνοδο Κορυφής της 23ης Απριλίου; Θα υπάρξουν πρωτοβουλίες από τον ΣΥΡΙΖΑ σε ευρωπαϊκό επίπεδο;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Νομίζω ότι εν μέρει έχω ήδη απαντήσει. Θεωρούμε αυτονόητο ότι η κυβέρνηση πρέπει να πιέσει για πολύ περισσότερα μέτρα ενίσχυσης. Τα μέτρα αυτά είναι απολύτως ανεπαρκή. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να αρκείται μόνο στο να υπογράφει, και καλώς το έπραξε, αυτό το οποίο εμείς λέγαμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια, εδώ και πάνω από μια δεκαετία, το αίτημα για την έκδοση ευρωομολόγου μαζί με άλλα 8 κράτη μέλη.
Αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Χρειάζεται να πιέσει, χρειάζεται να διαπραγματευθεί, χρειάζεται ενδεχομένως να συγκρουστεί και με τους ομοϊδεάτες της στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, οι οποίοι πιέζουν, αν θέλετε προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτήν που είναι προς όφελος των εθνικών μας συμφερόντων. Θεωρούμε ότι σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να αρκεστεί σε αυτά τα οποία έχουν ήδη ανακοινωθεί και τα οποία είναι απολύτως ανεπαρκή.
Ν. ΛΙΟΝΑΚΗΣ (ΑΠΕ): Γιατί ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ με ερώτησή του προς τον κ. Σταϊκούρα να καταθέσει τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους και του συνόλου της γενικής κυβέρνησης, όπως αυτά ήταν διαμορφωμένα μεταξύ άλλων στις 20 Μαρτίου, δηλαδή λίγο μετά την έναρξη της υγειονομικής κρίσης στην Ελλάδα, αλλά και την εκτίμηση για το ύψος που θα έχουν στις 30 του ερχόμενου Ιουνίου; Σας ανησυχεί κάτι;
ΑΛ. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Εμείς θεωρούμε, από θέση αρχής, ότι ο ελληνικός λαός έχει το δικαίωμα να γνωρίζει με πλήρη διαφάνεια ποια είναι τα ταμειακά διαθέσιμα στα δημόσια οικονομικά σε κάθε χρονική στιγμή, ειδικά σε συνθήκες τόσο κρίσιμες όπως αυτές τις οποίες βιώνουμε σήμερα. Εμείς ποτέ δεν κρύψαμε τίποτε από τον ελληνικό λαό. Είπαμε και καταγράψαμε και καταθέσαμε, τί παραλάβαμε το 2015, ποια ήταν η διαχρονική εξέλιξη και τι παραδώσαμε τον Ιούλιο του 2019 στην επόμενη κυβέρνηση ως ταμειακά διαθέσιμα της ελληνικής οικονομίας.
Αυτό πρέπει να κάνει η κυβέρνηση. Δεν μπορεί να κρύβεται η κυβέρνηση ούτε να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, σε σχέση με αυτά τα οποία παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ και σε σχέση με το πού βρισκόμαστε σήμερα.
Εδώ νομίζω ότι ολοκληρώσαμε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις. Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους δημοσιογράφους για τη συμμετοχή τους και να ευχηθώ σε όλους, καλές γιορτές, καλό Πάσχα με αλληλεγγύη και υγεία, για εσάς και τις οικογένειές σας. Να είστε καλά.