Λαμβάνοντας υπόψη τον ισχυρό αρνητικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή οικονομία που έχει προκαλέσει η κρίση του COVID-19 και μεταξύ άλλων στον τομέα των αερομεταφορών, η Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και του Ε.Λ.Κ. κυρία Ελίζα Βόζεμπεργκ κατέθεσε σχετική ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των επιβατών και τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιριών.
Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής υπογραμμίζει ότι ο τομέας των αερομεταφορών αποτελεί σημαντικό πυλώνα της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς απασχολεί περίπου 9,4 εκατομμύρια ανθρώπους και συνεισφέρει με 624 δις ευρώ στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ. Επισημαίνει, ωστόσο, ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος αλλεπάλληλων πτωχεύσεων στον τομέα με τραγικές συνέπειες στο σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η κα Βοζεμπεργκ ρωτά την Κομισιόν αν εξετάζει το ενδεχόμενο μιας προσωρινής τροποποίησης του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 261/2004 για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, έτσι ώστε να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να αντιμετωπίσουν την τρέχουσα κρίση, να αποφευχθούν οι πτωχεύσεις, να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας αλλά και τα δικαιώματα των επιβατών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης της κ. Βόζεμπεργκ:
«Ο τομέας των αερομεταφορών απασχολεί περίπου 9,4 εκατομμύρια ανθρώπους και συνεισφέρει με 624 δις ευρώ στο ΑΕγχΠ της ΕΕ. Η εξάπλωση του COVID-19 έχει τεράστιες επιπτώσεις στον τομέα αυτό, καθώς εξαιτίας των περιορισμών που επέβαλαν τα κράτη μέλη για την αποφυγή της περαιτέρω εξάπλωσης του ιού και των μαζικών ακυρώσεων των επιβατών, η εναέρια κυκλοφορία μειώθηκε κατά 80% σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν στο 10% της χωρητικότητάς τους ενώ την ίδια στιγμή άλλες αναστέλλουν εντελώς τις δραστηριότητές τους μέχρι νεωτέρας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις οι απώλειες των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών υπολογίζονται σε 69 δισ. ευρώ με ορατό τον κίνδυνο αλλεπάλληλων πτωχεύσεων.
Ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 261/2004 διασφαλίζει πλήρως τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης με άμεσες αποζημιώσεις. Ωστόσο, το μέτρο αυτό δεν σχεδιάστηκε για μαζικές ακυρώσεις σε συνθήκες κρίσης, γεγονός που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών και κατ’ επέκταση τη προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών.
Δεδομένου ότι η σημερινή κρίση απειλεί 5,6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον τομέα της ευρωπαϊκής αεροπορίας με ορατή την απώλεια 342 δις ευρώ στο ΑΕΠ της ΕΕ, ερωτάται η Επιτροπή:
Εξετάζει το ενδεχόμενο να προτείνει άμεσα την τροποποίηση των διατάξεων του κανονισμού 261/2004, ως προσωρινό μέτρο για την αντιμετώπιση της κρίσης, δίνοντας στους αερομεταφορείς τη δυνατότητα να αποζημιώνουν τους επιβάτες με πλήρως ευέλικτα κουπόνια αξίας μεγαλύτερης από την αρχική τιμή του εισιτήριου;»