Του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου
Για κάποιες εταιρίες η «μόδα» των τελευταίων ετών με τα παντός είδους SUV να κυριαρχούν παγκοσμίως, αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αλλάξουν προσανατολισμό όσον αφορά στη φιλοσοφία των μοντέλων τους, αφαιρώντας από τη γκάμα τα πιο «χαμηλά» αυτοκίνητα και αντικαθιστώντας τα με υπερυψωμένα.
Τούτο δεν ισχύει για τη Seat. Πιστή στην παράδοσή της, η ισπανική φίρμα όχι μόνο διατηρεί στη γκάμα της μοντέλα best sellers όπως το Ibiza και το Leon, αλλά βασίζεται σ’ αυτά για τη δημιουργία νέων SUV. Όπως το Arona, το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «υπερυψωμένο Ibiza», όμως εν τέλει ελάχιστα μοιάζει με το Ibiza.
Το Arona έχει ακριβώς ίσιο πλάτος με το Ibiza, όμως είναι σχεδόν 8 cm πιο μακρύ και περίπου 11 cm πιο ψηλό. Αυτά από μόνα τους αρκούν ώστε το Arona να είναι εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο από το Ibiza.
Σχεδιαστικά σαφώς και είναι όμορφο. Ειδικά οι αρκετές λεπτομέρειες πλαστικού που έχουν μείνει άβαφες, τονίζουν τον off road χαρακτήρα του Arona, το οποίο χάρη στην αυξημένη απόσταση από το έδαφος καταφέρνει να κινείται με αξιοπρέπεια σε σημεία στα οποία τα παραδοσιακά χαμηλά αυτοκίνητα θα σταματήσουν.
Ενσωματώνει την εταιρική σχεδιαστική ταυτότητα της Seat με τις έντονες ακμές στα φωτιστικά σώματα να δίνουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα. Και φυσικά, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας έφερε το λογότυπο FR στα πλαϊνά και στο πίσω μέρος. Περισσότερα γι’ αυτό το… FR, όμως, θα πούμε παρακάτω.
Το εσωτερικό είναι «δανεισμένο» από το Ibiza και διακρίνεται για το υψηλό επίπεδο εργονομίας και την εξαιρετική συναρμογή, στοιχεία που τα εγγυάται ούτως ή άλλως το Volkswagen Group. Οι κόκκινες ραφές στο ταμπλό, στο τιμόνι και στον επιλογέα του εξατάχυτου κιβωτίου, προσδίδουν τον απαραίτητο σπορ χαρακτήρα, ενώ τα τύπου μπάκετ καθίσματα συγκρατούν σωστά το σώμα στη θέση του.
Η μεγάλη διαφορά του συγκεκριμένου Arona σε σχέση με ό,τι άλλο είχαμε οδηγήσει, όμως, ήταν στον κινητήρα. Αναφερόμαστε στον 1,5 EVO, ο οποίος αποδίδει 150 ίππους, ενώ εφοδιάζεται με το σύστημα απενεργοποίησης των δύο εκ των τεσσάρων κυλίνδρων Active Cylinder Management.
Αν και θα περίμενε κανείς να είναι αισθητή η διαδικασία ενεργοποίησης κι απενεργοποίησης των κυλίνδρων, εν τέλει η όλη διαδικασία είναι εντελώς αθόρυβη και μόνον χάρη στην ένδειξη που εμφανίζεται στην μικρή οθόνη ανάμεσα από τα αναλογικά όργανα, καταλαβαίνεις πότε λειτουργούν οι δύο και πότε και οι τέσσερις κύλινδροι.
Πάντως το συγκεκριμένο σύστημα αποδεικνύεται εξόχως ευεργετικό στην καθημερινή χρήση, μιας και συμβάλλει τα μέγιστα ώστε να διατηρείται χαμηλά η μέση κατανάλωση. Βέβαια αυτό εξαρτάται και από το πρόγραμμα οδήγησης που επιλέγει ο οδηγός, μιας και στο Normal όντως η τιμή της κατανάλωσης παραμένει χαμηλή, όμως στο Sport «τσιμπάει» κάπως. Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς πως η συγκεκριμένη επιλογή επιδρά σημαντικά τόσο στην απόκριση του γκαζιού όσο και στην εν γένει συμπεριφορά του Arona.
Η ανάρτηση είναι κατά 20% πιο σφιχτή σε σύγκριση με τα υπόλοιπα Arona κι αυτό σημαίνει πως τα περιθώρια πρόσφυσης είναι μεγαλύτερα και οι κλίσεις του αμαξώματος περιορισμένες, μολονότι το ύψος του Arona κάθε άλλο παρά αμελητέο είναι. Συνολικά, πάντως, η συμπεριφορά είναι υποστροφική στο όριο. Συνολικά, πάντως, η συμπεριφορά του Arona FR στον δρόμο είναι προβλέψιμη κι ακόμα και σε πιο οριακές συνθήκες δεν θα τρομάξει τον οδηγό.
Σε ό,τι αφορά στον εξοπλισμό, είναι πληρέστατος, καθώς περιλαμβάνει όλα όσα θέλει ο μέσος οικογενειάρχης. Το αυτό ισχύει και για τους χώρους, οι οποίοι είναι άνετοι για πέντε ενήλικες, με το πορτ μπαγκάζ να μπορεί να φιλοξενήσει αποσκευές συνολικής χωρητικότητας 400 λίτρων.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: Βενζίνης, 1.498 κ.εκ.
Μέγιστη ισχύς: 150 hp/5.000 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 250 Nm/1.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: Γόνατα McPherson
Ανάρτηση πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι
Φρένα πίσω: Δίσκοι
Επιτάχυνση 0-100: 7,9’’
Τελική ταχύτητα: 205 χλμ
Χώρος αποσκευών: 400 lt
Ρεζερβουάρ: 40 lt
Κατανάλωση (μικτή): 8,4 Lt/100 χλμ
Εκπομπές ρύπων: 115 γρ
Τιμή: 19.000 ευρώ