Η Ευρώπη που (συνεχίζει να) μας απογοητεύει

Του Μάνου Οικονομίδη

Twitter@EmOikonomidis        

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Αξία”, το Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2020

 

Η διάσταση της απογοήτευσης στη ζωή κάποιου, με αυτονόητες και ανεξάντλητες επιπτώσεις στην ψυχολογία του, έχει ως αφετηρία τις προσδοκίες τις οποίες καλλιεργεί για μια κατάσταση.

 

Συνήθως μεγάλες. Ακόμη συνηθέστερα συνειδητά υπερβολικές. Η ελπίδα άλλωστε κέρδισε με πείσμα και συνέπεια την ιστορική χρησιμότητά της ως διαρκής κινητροδότηση της προόδου. Της ανακάλυψης εκείνης της… μικρής λεπτομέρειας που δίνει στον κάθε άνθρωπο το κουράγιο να συνεχίσει. Να σηκωθεί, όταν έχει πέσει. Να μην παραδοθεί στη γοητευτική παραίτηση. Να συνεχίσει να προσπαθεί να ανακαλύψει καλύτερες εκδοχές του εαυτού του.

 

Για τους λαούς της ηπείρου μας, το εγχείρημα της Ενωμένης Ευρώπης υπήρξε το σημείο καμπής ανάμεσα στη φθορά και την ελπίδα. Ένα κοινό, γαλήνιο λιμάνι, για να αφήσουμε πίσω πολυετείς συγκρούσεις και αγεφύρωτες διαφορές. Να σχεδιάσουμε από κοινού ένα ενιαίο μέλλον. Να αγκαλιάσουμε τη διαφορετικότητά μας, και να εμπλουτίσουμε με αυτή κάθε ατομική, συλλογική και εθνική διαδρομή. Να παραμερίσουμε τον πειρασμό της απομόνωσης και της εσωστρέφειας. Να αναγνωρίσουμε στο συνειδητό «εμείς» τη φυσική υπεροχή του απέναντι στο μοναχικό «εγώ».

 

Την τελευταία δεκαετία (τουλάχιστον…) είναι προφανές και αυταπόδεικτο ότι το ευρωπαϊκό εγχείρημα δεν δουλεύει. Ηγεσίες κατώτερες των περιστάσεων και χαμηλού επιπέδου, λαοί που εγκλωβίστηκαν στη ρουτίνα της απομόνωσης, σύνθετα προβλήματα που απαιτούν ψυχική γενναιότητα για την επίλυσή τους. Μια Ευρώπη που εκπέμπει λιγότερο φως από αυτό που μας κληρονόμησαν οι προηγούμενες γενεές.

 

Την ώρα που η Ακρόπολη άλλαζε φωτισμό, την προηγούμενη εβδομάδα, θυμίζοντας ότι, το φως θα βρίσκει πάντοτε τη διαδρομή για να παραμερίσει το σκοτάδι, η Ευρώπη μας απογοήτευε ξανά. Με τα… χάδια ανοχής προς την Τουρκία και με τη γραφειοκρατική προσέγγιση της αναγκαιότητας οικονομικής στήριξης των κρατών-μελών, στο επίκεντρο της πανδημίας του κορονοϊού.

 

Είναι βέβαιο ότι, δεν είμαστε η αλλαγή που θέλουμε να δούμε, όπως θα μονολογούσε ο Μαχάτμα Γκάντι. Και όσο δεν αλλάζουμε, θα εθιστούμε στη φθορά.

 

Best Of

Ο… έρανος του (απεγνωσμένου) Κασσελάκη

Στα όρια της μελαγχολίας βρίσκεται ο Στέφανος Κασσελάκης, ο...

Ο Κακλαμάνης σε ρόλο… ισορροπιστή

           Η εκλογή του Νικήτα Κακλαμάνη στην Προεδρία της...

Όλγα Κεφαλογιάννη: Η Ελλάδα ως φάρος πολιτισμού και δημιουργίας

Η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη έκανε την παρακάτω ανάρτηση...

Μαρία Καρυστιανού: Ο λαός απαιτεί να βγουν όλα στο φως

Η Μαρία Καρυστιανού έκανε την παρακάτω ανάρτηση στους προσωπικούς...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Όλια Νικολοπούλου: Ο διχασμός λειτούργησε ιστορικά ως «μαιευτήριο» παρακμής

Με αφορμή την ανάδειξη του τραγουδιού που θα εκπροσωπήσει...

Ο… έρανος του (απεγνωσμένου) Κασσελάκη

Στα όρια της μελαγχολίας βρίσκεται ο Στέφανος Κασσελάκης, ο...

Η Τρέμη άξιζε… ψηλότερα (από το Attica TV)

Η ανακοίνωση της έναρξης συνεργασίας της Όλγας Τρέμη με...

«Νίκη» για την Εκκλησία η συνάντηση Μητσοτάκη-Ιερωνύμου

           Μπορεί από το πνεύμα και τη ρητορική της...

Ο Κακλαμάνης σε ρόλο… ισορροπιστή

           Η εκλογή του Νικήτα Κακλαμάνη στην Προεδρία της...
Μάνος Οικονομίδης
Μάνος Οικονομίδης
Ο Μάνος Οικονομίδης είναι δημοσιογράφος. Σύμβουλος στρατηγικής και επικοινωνίας

Όλια Νικολοπούλου: Ο διχασμός λειτούργησε ιστορικά ως «μαιευτήριο» παρακμής

Με αφορμή την ανάδειξη του τραγουδιού που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον φετινό διαγωνισμό της Eurovision, η καλή νομικός Όλια Νικολοπούλου, η οποία συμμετέχει...

Ο… έρανος του (απεγνωσμένου) Κασσελάκη

Στα όρια της μελαγχολίας βρίσκεται ο Στέφανος Κασσελάκης, ο οποίας διαπιστώνει ότι το ΚΙΔΗ, το κομματίδιο που ίδρυσε μετά τη διάσπαση που προκάλεσε στον...

Η Τρέμη άξιζε… ψηλότερα (από το Attica TV)

Η ανακοίνωση της έναρξης συνεργασίας της Όλγας Τρέμη με την τηλεόραση του Attica TV, ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες του τελευταίου διαστήματος. Για δυο λόγους....