Από ποιούς… θα ζητάμε διαβατήρια, σύμφωνα με τον Μανώλη Κοττάκη


 
Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης
Πηγή: εφημερίδα “Δημοκρατία”
 
Διαφωνώ οριζοντίως και καθέτως με την απόπειρα διακοπής μιας θεατρικής παράστασης ή της παρακολούθησης ενός κινηματογραφικού έργου. Μου είναι αδύνατον να ξεχάσω αυτό που έκανε η Αριστερά πριν από πολλά πολλά χρόνια, όταν μέλη της κομμουνιστικής νεολαίας στέκονταν έξω από κινηματογράφους και εμπόδιζαν πολίτες να δουν την ταινία «Ελένη», που βασιζόταν στο ομώνυμο βιβλίο του Νίκου Γκατζογιάννη. Ωστόσο, κάθε φορά που οργανώνεται διαμαρτυρία εναντίον μιας παράστασης, όπως συνέβη προχθές με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ενδιαφέρομαι να μάθω την αιτία. Δεν «τσιμπάει» εύκολα μύγα έναν συντηρητικό πολίτη για να σηκωθεί από τον καναπέ του, να πάει μέχρι το ταμείο ενός θεάτρου, να αγοράσει εισιτήριο για κάτι που δεν του αρέσει, να υπομείνει στωικά την παράσταση βυθισμένος στη θέση του, όταν φτάσει στο επίμαχο σημείο να διαμαρτυρηθεί λεκτικά για τρία λεπτά και μετά να αποχωρήσει ησύχως.
Κάτι τον έχει ενοχλήσει, και μάλιστα πολύ. Και επειδή τα δημοκρατικά μέσα ενημέρωσής μας διολισθαίνουν συνεχώς (κανένας δεν αναζήτησε αυτούς τους ανθρώπους για να τους ρωτήσει «τι σας ενόχλησε;», όλα φιλοξένησαν όμως διά μακρόν την άποψη του Λιβανέζου σκηνοθέτη) και καθότι κανένα μέσο δεν είχε την ευαισθησία να αναφερθεί στο επίμαχο απόσπασμα -μόνο κατήχηση για την ελευθερία της τέχνης ακούσαμε- έκανα ρεπορτάζ. Εμαθα καταρχάς για τον Ιερό Λόχο. Πρόκειται για πολίτες υπερσυντηρητικών απόψεων. Μάλιστα! Σε άλλα μπορεί κανείς να συμφωνεί μαζί τους, σε άλλα να διαφωνεί, και μάλιστα διαρρήδην, αλλά δεν απαγορεύεται ο υπερσυντηρητισμός στην πατρίδα μας, θαρρώ. Τι συνέβη στην παράσταση; Κάποιος/κάποια από τους συντελεστές της υβρίζει πράγματι τα Θεία. Τον Χριστό και την Παναγία. Με ένα ρήμα του συρμού πλέον, έτσι όπως έχει καταντήσει η ζωή μας.
Αλλά ρήμα υβριστικό, επιθετικό, σεξουαλικό, ενοχλητικό για κάποιον που πιστεύει στον Χριστό και στην Παναγία. Ισως ο συγγραφέας να παγιδεύτηκε από την ευρεία φράση της χρήσης στην καθομιλουμένη. Αλλά αλλιώς εισπράτει κανείς την ύβρη με το ρήμα «γ..ώ» σε έναν ιδιωτικό οικογενειακό καβγά, αλλιώς στο γήπεδο και αλλιώς στο δημόσιο βήμα ενός θεάτρου, και μάλιστα κρατικού. Θεωρώ, αγαπητοί αναγνώστες, ότι με τα θεολογικά σύμβολα δεν παίζουμε. Ανακλούν κάποιο σημείο της ύπαρξής μας. Οι ισορροπίες στα θέματα αυτά είναι πολύ λεπτές και ευαίσθητες. Αν μου συνέβαινε, προφανώς δεν θα διέκοπτα παράσταση, αλλά, θιγείς ως χριστιανός ορθόδοξος, θα αξιοποιούσα το βήμα που έχω και θα περνούσα γενεές δεκατέσσερις αυτόν που προσέβαλε την πίστη μου. Στην ελευθερία της τέχνης του θα αντιπαρέτασσα την ελευθερία της έκφρασής μου. Οι απλοί πολίτες δεν έχουν αυτή την πολυτέλεια, αν εξαιρέσει κανείς το facebook. Ωστόσο, θεωρώ ότι σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να σταματήσουν οι ηρωισμοί και η θυματοποίηση από τους συντελεστές.
Αν ως κράτος «κατεβάσαμε» τον σταυρό σε περιοχή της Λέσβου για να μην ενοχλείται το θρησκευτικό αίσθημα των μουσουλμάνων προσφύγων, δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση εμείς οι χριστιανοί να σέβονται τα σύμβολα της δικής μας πίστης οι άλλοι; Οταν άπαντες καταδικάζουν την υποψία -έστω σε επίπεδο προβοκάτσιας- καταστροφής του Κορανίου, εμείς δεν έχουμε δικαίωμα να ζητάμε να σέβονται τον δικό μας Θεό και την Παναγία, για την οποία -σημειωτέον- υπάρχει ειδική αναφορά στο Κοράνι; Και θα ρίξουμε στην πυρά της Ιεράς Εξέτασης όποιον διαμαρτύρεται, έστω καθ’ υπερβολή; Θα ανεχτούμε ύβρεις στον Χριστό μας και στην Παναγία μας; Μειονότητα θα καταντήσουμε; Προτείνω να συνέλθουμε! Με τα μυαλά που κουβαλούν ορισμένοι, σε λίγα χρόνια θα είμαστε επισκέπτες στον τόπο μας.
Θα ζητάμε και διαβατήριο από κάθε ανόητο, που δεν καταλαβαίνει ότι, προστατεύοντας το δικαίωμα στην ύβρη, στην ουσία μακροπρόθεσμα στρέφεται και εναντίον του εαυτού του. Με αυτά και με αυτά, τείνω να συμφωνήσω με τη διαπίστωση που έκανε πρόσφατα κορυφαίος πολιτικός της παλαιάς γενιάς -«Νέστωρ»- σε ιδιωτική συζήτηση: «Δεν υπάρχει η χώρα πλέον, αγαπητέ μου! Αγνοείται!» Οταν το άκουσα, δεν μου άρεσε. Ούτε τώρα που το γράφω. Ισχύει, όμως. Δυστυχώς. Δεν υπάρχει…

Best Of

Νικήτας Κακλαμάνης: Να επενδύσουμε στη σύνεση

Με έκδηλη συγκίνηση, ο Νικήτας Κακλαμάνης απευθύνθηκε στην Ολομέλεια...

Τα… υπόγεια χτυπήματα κατά του Χατζηδάκη

Πηγή: One Voice  Το πρόσφατο… φιάσκο με τη φορολόγηση για...

Τα «γκρίζα κοστούμια» απογοητεύτηκαν από τον Κασσελάκη

Πηγή: One Voice           Η καθήλωση του ΚΙΔΗ σε ποσοστά…...

Κώστας Καραμανλής: Nα βάλουμε στην άκρη τις μεμψιμοιρίες, την μικροπολιτική, τη διχόνοια

Ομιλία του πρώην Πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, στην παρουσίαση...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Μαζί με τον Τραμπ, επέστρεψε στο Οβάλ Γραφείο και ο… Τσόρτσιλ

Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο, σηματοδότησε...

Η γειτονιά γκρινιάζει για την… άνεργη Κάμαλα Χάρις

Μετά την αποχώρησή της από τον Λευκό Οίκο, η...

Νικήτας Κακλαμάνης: Να επενδύσουμε στη σύνεση

Με έκδηλη συγκίνηση, ο Νικήτας Κακλαμάνης απευθύνθηκε στην Ολομέλεια...

Η… εκδικητικότητα του Τραμπ

Μια από τις πρώτες αποφάσεις του Ντόναλντ Τραμπ, μετά...

Τα… υπόγεια χτυπήματα κατά του Χατζηδάκη

Πηγή: One Voice  Το πρόσφατο… φιάσκο με τη φορολόγηση για...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

Μαζί με τον Τραμπ, επέστρεψε στο Οβάλ Γραφείο και ο… Τσόρτσιλ

Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο, σηματοδότησε και την ταυτόχρονη επιστροφή της... προτομής του Ουίνστον Τσόρτσιλ. Η προτομή, δώρο προς τον Πρόεδρο Λίντον...

Η γειτονιά γκρινιάζει για την… άνεργη Κάμαλα Χάρις

Μετά την αποχώρησή της από τον Λευκό Οίκο, η Κάμαλα Χάρις επέστρεψε στο σπίτι της στο Μπρέντγουντ της Καλιφόρνια, και η έλευσή της συνοδεύτηκε...

Νικήτας Κακλαμάνης: Να επενδύσουμε στη σύνεση

Με έκδηλη συγκίνηση, ο Νικήτας Κακλαμάνης απευθύνθηκε στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου, μετά την εκλογή του στο αξίωμα του Προέδρου της Βουλής Κλείνοντας τη σημερινή συνεδρίαση...