Ομιλία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αλέξη Τσίπρα στη Βουλή κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας
Μου κάνει τρομακτική εντύπωση το πώς επιχειρούν οι λογογράφοι του κ. Μητσοτάκη σε μια άκρως διχαστική τοποθέτησή του σήμερα στη Βουλή, που απευθύνεται σε μια κοινωνία προφανώς κουρασμένη, αποχαυνωμένη, ζαλισμένη, μετά από τρεις μήνες lockdown να μπαίνουμε σε δεύτερο lockdown μέσα στο lockdown -συνολικά είμαστε έξι μήνες σχεδόν σε lockdown τους τελευταίους έντεκα μήνες- και δεν είπε μία κουβέντα για αυτά σήμερα.
Σε μια διχαστική του τοποθέτηση βάζει ένα κερασάκι στην τούρτα και μάλιστα με αναφορά στους ιδεολογικούς του αντιπάλους και στους αγώνες τους για ελευθερία, δημοκρατία και καλύτερη παιδεία σε αυτό τον τόπο, για να κλέψει δήθεν ή να δημιουργήσει την αίσθηση ότι αυτά που λέει, αυτά που εισηγείται και κυρίως αυτά που κάνει δεν έχουν σχέση με την ακραία -ακραία!- λογική της Alt-Right σήμερα σε παγκόσμια κλίμακα, με την πολιτική του Τραμπ, όχι με την πολιτική τη συντηρητική, αλλά είναι δήθεν κεντρώος πολιτικός.
Αναφέρθηκε στα παιδιά της Νεολαίας Λαμπράκη εκείνης της εποχής, που τότε το πολιτικό και κοινωνικό και δημοσιογραφικό κατεστημένο τούς ονόμαζε «αλήτες με τα πρησμένα πόδια», όπως τώρα εσείς «αλήτες» ονομάζετε τους νέους ανθρώπους που αγωνιούν για ένα καλύτερο αύριο στη ζωή τους.
«Αλήτες», ναι, οι «αλήτες» που κάνουν διαδηλώσεις, που δεν σκέφτονται τη δημόσια υγεία, που έχουν το θράσος να ομιλούν, έχουν το θράσος να σκέφτονται, έχουν το θράσος να ονειρεύονται, έχουν το θράσος να διεκδικούν μια καλύτερη ζωή.
Το θράσος το έχετε εσείς μετά από αυτήν εδώ την παρέμβαση να κάνετε αναφορά στη Νεολαία Λαμπράκη και στους αγώνες της Αριστεράς για ελευθερία, δημοκρατία και για παιδεία σε αυτό τον τόπο, τους μεγάλους αγώνες και τις μεγάλες παρακαταθήκες για το 15% για την παιδεία, από το «Προίκα στην Παιδεία και όχι στη Σοφία» μέχρι τους σημερινούς μεγάλους αγώνες της εποχής μας, που η δική σας παράταξη σε όλους αυτούς τους αγώνες ήταν απέναντι.
Δεν θέλω σε καμία περίπτωση να ισχυριστώ ότι έχουμε το μονοπώλιο ούτε της δημοκρατικής ευαισθησίας ούτε της ευαισθησίας για την παιδεία. Όμως, πραγματικά είναι λαθροχειρία αυτό που επιχειρείτε, ιδίως όταν εσείς ήσασταν οι κυβερνήσεις αυτές που έκοψαν υποτροφίες. Δεν θα αναφερθώ στο παρελθόν, διότι και τότε αγωνίζονταν για υποτροφίες και για δαπάνες για την παιδεία. Θα αναφερθώ στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, θα αναφερθώ στα μνημονιακά χρόνια, όταν εσείς, κύριε Μητσοτάκη, ήσασταν υπουργός της κυβέρνησης εκείνης που έκοψε όλες τις υποτροφίες και έπρεπε να έρθουμε εμείς σε συνθήκες πάρα πολύ σκληρής και αυστηρής δημοσιονομικής επιτροπείας, για να αυξήσουμε τις δαπάνες για την έρευνα, να δημιουργήσουμε το ΕΛΙΔΕΚ και να ξαναφέρουμε υποτροφίες για τα νέα παιδιά, τους αριστούχους στα δημόσια πανεπιστήμιά μας.
Υπέπεσα, όμως, στην παγίδα να υψώσω τους τόνους, αλλά τι να κάνουμε; Έτσι είναι, δεν ήταν σκοπός μου. Αν αυτός ήταν δικός σας σκοπός, ίσως το καταφέρατε, ενδεχομένως πρόσκαιρα.
Διότι σήμερα θεωρώ ότι έχω την ευκαιρία να απευθυνθώ σε ανοιχτά αυτιά, ευήκοα ώτα Ελλήνων και Ελληνίδων που μας παρακολουθούν, παρά το ότι είναι αποχαυνωμένοι -όπως είπα πιο πριν- και θέλω να μιλήσω και για αυτό που φέρνετε σήμερα ως νομοσχέδιο, αλλά και για την ουσία του τρόπου με τον οποίον επιχειρείτε να επιβάλλετε τις πολιτικές σας, του τρόπου με τον οποίον επιχειρείτε να κυβερνάτε τον τόπο.
Και νομίζω ότι αυτό που κάνετε, ο τρόπος με τον οποίον επιχειρείτε να χειριστείτε την κοινή γνώμη είναι πραγματικά εντυπωσιακός. Θα τον ζήλευε ακόμα και ο Όργουελ. Θα είχε φτιάξει σίγουρα, αν είχε φανταστεί τις πανδημικές συνθήκες που επικρατούν από το 2020 και μετά σε παγκόσμια κλίμακα, ενδεχομένως θα είχε φτιάξει το 2021 μετά το 1984.
Διότι εδώ εσείς -και όχι μόνο εσείς, και άλλες κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο- εκμεταλλεύεστε μια πρωτοφανή κρίση προκειμένου να επιβάλλετε ένα καθεστώς φόβου και επιτήρησης. Όλα όσα σας ενοχλούν εσάς είναι επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία και απαγορευμένα. Ενίοτε προχωράτε σε απαγορεύσεις, επιβάλλετε βαρύτατα πρόστιμα. Όσα, όμως, δεν σας ενοχλούν ή αντίθετα όσες απαγορεύσεις ενδεχομένως να χρειάζονται, αλλά ενοχλούν εσάς και τους φίλους σας, τις παρακάμπτετε.
Γι’ αυτό και τόσους μήνες δεν δίνετε δεκάρα για τις συναθροίσεις και για το αν κολλάει ή δεν κολλάει ο ιός στους μεγάλους εργασιακούς χώρους για παράδειγμα και δεν γίνονται εκεί τεστ, γι’ αυτό για τους εργασιακούς χώρους, για να μην πλήξετε συμφέροντα εκεί, έχετε επιβάλει, έχετε νομοθετήσει οι εργαζόμενοι αν νοσήσουν να κάνουν έναν μήνα απλήρωτες υπερωρίες.
Γι’ αυτό και εννέα μήνες τώρα δεν σας αφορά αν η πανδημία, ο ιός κολλάει στα μέσα μαζικής μεταφοράς και πρέπει να τα αραιώσετε, να φέρετε περισσότερα δρομολόγια, περισσότερα οχήματα, ή συρμούς του μετρό. Δεν σας ενοχλεί εκεί.
Γι’ αυτό και ανοίγετε τα σχολεία διαρκώς, όπως τα κλείνετε κάθε φορά, χωρίς περισσότερες τάξεις, γιατί αυτό ενδεχομένως απαιτεί περισσότερους καθηγητές και δεν θέλετε να δώσετε δεκάρα στη δημόσια παιδεία.
Γι’ αυτό και δεν σας ενοχλεί καθόλου, βεβαίως, ίσα-ίσα το κουκουλώνετε διαρκώς, όταν εσείς που θα έπρεπε να δίνετε το παράδειγμα, για δεύτερη φορά υποπίπτετε στο παράπτωμα της μη τήρησης των μέτρων και συμπεριφέρεστε σαν να είσαστε σε άλλον τόπο και σε άλλον χρόνο.
Βγήκατε χθες σε μία ακόμα τηλεοπτική συνέντευξη, μπας και συμμαζέψετε τα ασυμμάζευτα και δεν είπατε ούτε μία συγγνώμη. Μας είπατε, βέβαια, πόσο κουραστικό ήταν το ταξίδι σας στο Ανατολικό Αιγαίο, στην Ικαρία. Πράγματι, κύριε πρωθυπουργέ, και εγώ το γνωρίζω. Ξέρετε τι είναι σαράντα πέντε λεπτά με το ελικόπτερο, με ένα Σινούκ που κάνει τόσο θόρυβο, αναγκασμένος να φοράτε και τα ακουστικά στα αυτιά σας, να πηγαίνετε εκεί, να συναντάτε ηλικιωμένους ανθρώπους και να τους μιλάτε;
Είναι πάρα πολύ κουραστικό. Ενδεχομένως, να ακυρώσατε το Σάββατο και το παιχνίδι τένις που είχατε να παίξετε ή μια εκδρομή στην Πάρνηθα για mountain biking.
Ενδεχομένως, ενδεχομένως λέω, είναι πάρα πολύ κουραστικό όλο αυτό, αλλά μια συγγνώμη δεν μας είπατε, διότι η κούραση αυτή… Είναι εννέα μήνες σε καραντίνα ο ελληνικός λαός και σας βλέπει. Και δεν έχετε ούτε ντροπή ούτε τσίπα γι’ αυτά που κάνετε.
Ήταν τόσο κουραστικό, λοιπόν αυτό το ταξίδι, που έπρεπε να πάτε να σπάσετε τα μέτρα. Πανηγυρίζατε κιόλας με πανηγύρια και με ικαριώτικες τσαμπούνες τους 6.000 νεκρούς και δεν έχετε να δηλώσετε και να πείτε ούτε μία συγγνώμη για όλα αυτά. Γιατί; Μα, για τον πολύ απλό λόγο. Διότι, έχετε την αίσθηση μιας ολοκληρωτικής υπεροπλίας. Ξέρετε ότι θα δώσετε εντολές στα μέσα μαζικής ενημέρωσης να σβηστούν όλα αυτά.
Έγινε και κάτι φοβερό προχθές, κύριε Μητσοτάκη, με τον μέχρι πρότινος εκπρόσωπο σας, τον οποίο βάλατε να διοικεί την ΕΡΤ. Δεν έχει ξαναγίνει αυτό. Φανταστείτε αν εγώ είχα βάλει τον δικό μου εκπρόσωπο Τύπου, τον πιο κολλητό μου άνθρωπο, να διοικεί τη δημόσια τηλεόραση, τι θα λέγατε. Θα μιλάγατε για σταλινισμό, για απολυταρχική συμπεριφορά. Εσείς, βάλατε τον κ. Ζούλα, ο οποίος έδωσε προχθές εντολή να αναρτηθεί στην αίθουσα σύνταξης της Δημόσιας Τηλεόρασης ένα κείμενο το οποίο δίνει οδηγίες στους παραγωγούς να μην παίζουν τις εικόνες, μην τυχόν και προβληθούν αυτές οι εικόνες, όπως επίσης να μην παίζουν και οι εικόνες του κ. Λιγνάδη με άλλους.
Κύριε πρωθυπουργέ, ποιοι είναι αυτοί οι άλλοι, αλήθεια; Και γιατί επί δύο και πλέον βδομάδες η κ. Μενδώνη ήταν αυτή η οποία προσπαθούσε να κουκουλώσει ένα θέμα, το οποίο είχε αρχίσει να αναδεικνύεται και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στο χώρο του θεάτρου;
Τέτοιου είδους πρακτικές δεν έχει ξαναδεί ο τόπος από τη μεταπολίτευση και μετά. Γι’ αυτό αναφέρομαι σε Όργουελ και 1984, που μπορεί να γίνει 2021. Αυτό κάνατε. Γι’ αυτό έχετε την αίσθηση ότι μπορείτε να τα κάνετε όλα αυτά, χωρίς να ζητάτε συγγνώμη. Και φτάσαμε στο σημείο να έχετε το θράσος σήμερα να καταγγέλλετε εμένα για κορωνοσυγκεντρώσεις και τους νέους ανθρώπους που διαμαρτύρονται και διεκδικούν το δημοκρατικό τους δικαίωμα να έχουν αντίθετη άποψη, καθώς φέρνετε ένα νομοσχέδιο που διαλύει την τριτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση.
Έρχεστε και καταγγέλλετε εμένα ως οργανωτή των κορωνοσυλλαλητηρίων και λέτε ότι δέχομαι το ρίσκο να κολλήσουν οι άλλοι, με προφανή λαθροχειρία και εδώ και αλλοίωση ακόμα και των όσων λέξεων είπα. Πολιτεύεστε δηλαδή, με fake news και διαστρεβλώσεις, όπως ακριβώς έκανε ο Τραμπ. Στην πραγματικότητα έρχεστε να μας πείτε ότι επειδή βρισκόμαστε σε συνθήκες πανδημίας, εσείς έχετε το δικαίωμα να κάνετε κορωνογλέντια, αλλά οι φοιτητές δεν έχουν το δικαίωμα να διαμαρτύρονται και να διαδηλώνουν.
Αλήθεια, αφού ανακαλύψατε ότι τελικά οι διαδηλώσεις και τα συλλαλητήρια είναι που προκαλούν τη μετάδοση του ιού, γιατί δεν παίρνετε μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία -όπως πήρατε την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία και φάγατε πόρτα σε όλη την Ευρώπη για το πιστοποιητικό εμβολιασμού και ενώ δεν έχει εμβολιαστεί ούτε το 3% του ευρωπαϊκού πληθυσμού, εσείς ζητάτε πιστοποιητικό, για να μπορεί κανείς να ταξιδέψει-, επικοινωνήστε με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και πείτε να απαγορευθούν παντού τα συλλαλητήρια και οι διαδηλώσεις. Αυτό είναι το πρόβλημα για εσάς, δεν κολλάει πουθενά αλλού, εκεί κολλάει.
Πώς ξεχάσατε, όταν στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έγινε το μεγαλειώδες κίνημα «Black Lives Matter» και εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι βγήκαν στο δρόμο για να υπερασπιστούν το δικαίωμα στη δημοκρατία, ενάντια στις ανισότητες και στη βία, να πάρετε ένα τηλέφωνο τον κ. Τραμπ να του πείτε: «Υπάρχει λύση! Υπάρχει πανδημία, απαγόρευσέ τα όλα και βγες και κατάγγειλε τον αντίπαλό σου τον Μπαίντεν, με ψέματα και με διαστρεβλώσεις ότι αυτός τα υποκινεί και ότι αυτός δεν σέβεται τη δημόσια υγεία και το αν θα κολλήσουν οι συμπολίτες»;
Αυτή είναι η πολιτική σας, όμως. Μια πολιτική ακραίας και αμοραλιστικής Δεξιάς, που δεν έχει ξαναδεί τέτοια ο τόπος. Δεν είστε κεντρώος πολιτικός, κύριε Μητσοτάκη. Είστε ένας ακραίος πολιτικός και ένας πολιτικός που δεν έχει ενσυναίσθηση του πώς βιώνει ο μέσος Έλληνας πολίτης το σήμερα.
Αυτή η βαθιά υποκρισία, αλλά και η υστεροβουλία διακρίνει και την πολιτική σας για τα πανεπιστήμια. Δεν κάνατε κάτι παραπάνω και στα πανεπιστήμια, στη δημόσια παιδεία, από αυτό που είχατε σκοπό να κάνετε και στην υγεία. Η άποψή σας συνολικά για τον δημόσιο χώρο και τον ρόλο του κράτους είναι γνωστή. Και δεν είναι τωρινό αυτό, αυτή είναι η βασική ιδεολογική μας αντίθεση, αν θέλετε. Εσείς θέλετε συρρίκνωση του κράτους, του δημόσιου χώρου και περισσότερο στους ιδιώτες και στην αγορά.
Αυτή είναι η βασική ιδεολογική μας διαφορά και δεν είναι τωρινή. Είναι χρόνια η διαφορά. Εσείς θέλετε λιγότερο κράτος, λέτε. Στην πραγματικότητα περισσότερο χώρο στους ιδιώτες και στην αγορά. Εμείς, θέλουμε ισχυρό και ανθρώπινο κράτος και ρύθμιση με κανόνες στην αγορά, ακόμη και στήριξη της αγοράς, όταν αυτό είναι απαραίτητο, όταν χρειάζεται. Όχι όμως ανεξέλεγκτα, με κανόνες.
Όλα τα προηγούμενα χρόνια είναι γεγονός ότι οι δικές σας ιδέες έμοιαζαν μοντέρνες και οι δικές μας πάρα πολύ παλιές. Η πανδημία, όμως, είναι μια νέα συνθήκη που έρχεται να καταστήσει παντελώς ανεπίκαιρες και ακατάλληλες θα έλεγα, αυτές τις δικές σας ιδέες, που μέχρι χθες έμοιαζαν μοντέρνες. Παρόλα αυτά, εσείς επιμένετε, ενώ ο κόσμος αλλάζει, ενώ τα κοινά αγαθά, τα δημόσια αγαθά κερδίζουν έδαφος, ενώ τα δημόσια συστήματα υγείας ήταν αυτά που κράτησαν όρθιες τις κοινωνίες σε ολόκληρο τον πλανήτη –πλούσιοι και φτωχοί, στα δημόσια νοσοκομεία προσέτρεχαν και προστρέχουν-, ενώ η γνώση και η έρευνα που παράγεται για δεκαετίες στα μεγάλα δημόσια πανεπιστήμια και στα μεγάλα ερευνητικά κέντρα ήταν αυτή που μας έδωσε σε χρόνο ρεκόρ το πολύτιμο αυτό εργαλείο του εμβολίου. Αντί να ευθυγραμμιστείτε έστω και όψιμα με αυτήν την τάση, που την έκανε τελικά ανάγκη η πανδημία, επιμένετε στις ίδιες χρεοκοπημένες συνταγές σας τόσο στην οικονομία, στην υγεία όσο και στην παιδεία, στα πανεπιστήμια.
Και η ομοιότητα είναι προφανής. Στη χρονιά της πανδημίας ψηφίσατε έναν προϋπολογισμό που είχε 600 εκατομμύρια λιγότερα για τη δημόσια υγεία και την ίδια αυτή χρονιά, μειώνετε κατά 13% τη χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια. Φέρνετε κι ένα νομοσχέδιο, για να ολοκληρώσετε ένα πολύ σημαντικό δώρο –η κ. Κεραμέως και ο κ. Μητσοτάκης, επιτρέψτε μου να πω ότι κάνουν ένα σημαντικό δώρο- σε ιδιωτικά συμφέροντα, στους ιδιοκτήτες των κολεγίων στη χώρα μας.
Και το χειρότερο όλων ξέρετε ποιο είναι; Είναι ότι τα κολέγια στη χώρα μας δεν έχουν καμία σχέση με τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στις άλλες χώρες, είτε στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής είτε και σε άλλες χώρες. Είναι πολύ χαμηλής ποιότητας.
Και τι κάνετε; Αφήνετε με αυτόν τον νόμο, που θα ψηφίσετε σήμερα, πάνω από είκοσι τέσσερις χιλιάδες μαθητές κάθε χρόνο εκτός των ΑΕΙ. Θα έχουμε τουλάχιστον είκοσι τέσσερις χιλιάδες εισακτέους λιγότερους τον χρόνο. Με ποιον στόχο; Με τον στόχο να μεγαλώσουμε τη δεξαμενή της πελατείας των ιδιωτικών κολεγίων. Αυτό κάνετε σήμερα.
Και για να κρύψετε επιμελώς από τη δημόσια συζήτηση αυτό που πραγματικά είναι ο στόχος σας -εξ ου και αναφέρθηκα αρκετές φορές στον Όργουελ- ανοίγετε μια παράλληλη συζήτηση πάνω σ’ ένα υπαρκτό, είναι η αλήθεια, πρόβλημα που ουδόλως, όμως, σας ενδιαφέρει να το λύσετε επί της ουσίας, να το λύσετε αποτελεσματικά και ουσιαστικά. Ανοίγετε συζήτηση πάνω στο πρόβλημα της παραβατικότητας στα πανεπιστήμια.
Αυτό, όμως, που σας ενδιαφέρει είναι πίσω από αυτήν την προκλητικά ακραία λύση που επιχειρείτε να δώσετε στο ζήτημα της παραβατικότητας και της βίας στα πανεπιστήμια, να κρύψετε τη βασική σας επιλογή που είναι, επαναλαμβάνω, η υποβάθμιση των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων προς όφελος κάποιων ιδιωτικών. «Σηκώνετε σκόνη» με δυο λόγια, για να το πω απλά, για να κρύψετε από τη δημόσια συζήτηση ένα συμβόλαιο συμφερόντων. Επιχειρείτε αυτό το συμβόλαιο συμφερόντων παρακάμπτοντας, μάλιστα, το ίδιο το Σύνταγμα, το άρθρο 16.
Ήρθε η κ. Κεραμέως πριν από έναν-ενάμιση μήνα, δεν θυμάμαι πότε ήταν -κι εδώ έχουμε ένα άλλο παράδειγμα συρρίκνωσης των δημοκρατικών και κοινοβουλευτικών διαδικασιών- σε ένα άσχετο νομοσχέδιο και πέρασε κυριολεκτικά νύχτα μια τροπολογία που εξίσωνε τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με αυτά των ιδιωτικών κολεγίων και υποχρέωνε το Τεχνικό Επιμελητήριο της χώρας, το Οικονομικό Επιμελητήριο και τα άλλα επιμελητήρια εντός τριάντα ημερών να εγγράψουν τους αποφοίτους των κολεγίων στους καταλόγους τους.
Έτσι αντιλαμβάνεστε εσείς την αριστεία, κύριε Μητσοτάκη; Η αριστεία δεν ήταν ένα από τα βασικά σας επιχειρήματα; Όλοι αυτοί οι οποίοι κόπιασαν και κοπιάζουν για να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις και να μπουν σε ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα και να κάνουν σπουδές υψηλού επιπέδου και να πάρουν ένα πτυχίο μηχανικού ή οικονομολόγου θα έχουν το ίδιο δικαίωμα υπογραφής, με μια νυχτερινή τροπολογία που έφερε η κ. Κεραμέως, με όλους εκείνους οι οποίοι δεν θέλησαν ή δεν μπόρεσαν να περάσουν τις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά είχαν λεφτά οι γονείς τους; Αυτή είναι η έννοια της αριστείας για εσάς; Και αυτή είναι η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης; Όποιος έχει χρήματα να έχει πρόσβαση στη γνώση και στα δικαιώματα τα οποία απορρέουν και όποιος δεν έχει χρήματα να μην μπορεί;
Ξέρετε, αναφέρομαι διαρκώς στο θέμα της δημοκρατίας και της κοινοβουλευτικής διαδικασίας ως προς αυτό διότι είμαι βέβαιος ότι σε συνθήκες κανονικότητας μια τέτοια τροπολογία δεν θα μπορούσε να βρει πλειοψηφία στην Ελληνική Βουλή, διότι οι βουλευτές της πλειοψηφίας, από όποιο κόμμα και αν ερχόταν μια τέτοια τροπολογία, θα αντιδρούσαν. Έχουμε, όμως, εκχωρήσει -το είπα και χθες- στην πραγματικότητα την ψήφο μας στους Γραμματείς των Κοινοβουλευτικών Ομάδων. Όταν, λοιπόν, κάποιος θέλει να αντιδράσει, πρέπει να περάσει από την κρίση της Γραμματείας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, δηλαδή από τον Πρόεδρο. Δεν είναι εύκολο. Είμαι βέβαιος ότι πολλοί συνάδελφοι μηχανικοί ή οικονομολόγοι θα αντιδρούσαν σε κάτι τέτοιο.
Εκμεταλλεύεστε, λοιπόν, μια ακραία συνθήκη, την πανδημική συνθήκη που μας αναγκάζει σε περιορισμούς της κοινοβουλευτικής διαδικασία και σε δημοκρατικούς περιορισμούς για να προωθήσετε συμβόλαια συμφερόντων. Και τώρα έρχεστε να το ολοκληρώσετε αυτό.
Δήθεν, λοιπόν, κόπτεστε για τους βαθμούς με τους οποίους περνάνε στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα οι φοιτητές κι έρχεστε εδώ και λέτε προκλητικά ότι περνάνε με ένα, με δύο, με τρία. Πόσοι είναι αυτοί; Πείτε μας πόσοι είναι αυτοί. Είναι είκοσι τέσσερις-είκοσι πέντε χιλιάδες που κόβετε αυτοί οι οποίοι περνάνε με ένα, με δύο και με τρία;
Και εν τοιαύτη περιπτώσει, αν αυτό είναι το πρόβλημά σας, τότε γιατί δεν σας ενοχλεί που αυτοί, που θα παίρνουν δύο, τρία, τέσσερα και πέντε, δεν χρειάζεται να δείξουν κανένα κριτήριο στα ιδιωτικά κολέγια για να εγγραφούν, παρά το μόνο κριτήριο είναι η συνεπής πληρωμή των διδάκτρων τους; Γιατί δεν σας ενοχλεί αυτό;
Θα ήθελα, όμως, να επιχειρήσω να αναφερθώ επιγραμματικά στο τι ακριβώς νομοθετείτε για τα πανεπιστήμια και τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στη μέση ελληνική οικογένεια. Με τη θέσπιση, λοιπόν, της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, η οποία στερείται εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής λογικής καθώς η βελτίωση των επιδόσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν σχετίζεται με την εφαρμογή οποιουδήποτε βαθμολογικού κόφτη αλλά με ουσιαστικές αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο λύκειο.
Αλλά εν πάση περιπτώσει, τι θα συμβεί πέρα από το ότι ένας στους τρεις εισακτέους μένει σίγουρα εκτός; Αυτό το οποίο θα συμβεί είναι να έχουμε από τα 418 τμήματα περίπου 139 πανεπιστημιακά τμήματα με απώλειες φοιτητών, 6 τμήματα δεν θα έχουν καθόλου εισακτέους, 50πόλεις αναμένεται να χάσουν φοιτητές, 17 από τα 24 ΑΕΙ θα υποστούν σημαντικές απώλειες.
Ποιες θα είναι αυτές; Πρώτα από όλα, θα έχουμε αύξηση της μαθητικής διαρροής στο λύκειο, πολύ μεγαλύτερη από όση είχαμε τα προηγούμενα χρόνια. Και θα έχουμε και μείωση των αποφοίτων του λυκείου λόγω της δυσκολίας εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Δεν θα έχουμε δηλαδή μόνο πρόβλημα σε σχέση με την τριτοβάθμια. Θα έχουμε πρόβλημα και στη δευτεροβάθμια. Ξαναμπαίνουμε σε μια λογική μετατροπής του λυκείου σε εξεταστικό προθάλαμο.
Θα έχουμε αύξηση των δαπανών του μέσου ελληνικού νοικοκυριού για τη φοίτηση σε φροντιστήρια, θα έχουμε εμπέδωση της φροντιστηριακής φοίτησης για όλες τις τάξεις του λυκείου ως απόρροια του γεγονότος ότι γίνεται πιο δύσκολη η διαδικασία εισαγωγής. Θα έχουμε πλήρη -επιτρέψτε μου να πω- ακύρωση του μορφωτικού ρόλου του λυκείου σε όλες τις τάξεις, δεδομένης της έμφασης σε ό,τι είναι εξεταστικά χρήσιμο.
Θα έχουμε μείωση της χρηματοδότησης των δημόσιων πανεπιστημίων, δεδομένου ότι αυτή έχει συνδεθεί με τον αριθμό των φοιτητών και, άρα, θα βρεθούμε μπροστά σε περιπτώσεις που ορισμένα πανεπιστήμια δεν θα μπορούν να τα βγάλουν πέρα και ενδεχομένως να οδηγηθούν σε σταδιακή υποβάθμιση των λειτουργιών τους, σε σταδιακό κλείσιμο ή και συγχώνευση ακόμα και τμημάτων με πολλές δεκαετίες λειτουργίας.
Θα έχουμε κλείσιμο και συγχώνευση τμημάτων και, άρα, περιορισμό του παραγόμενου ερευνητικού έργου των ελληνικών πανεπιστημίων και, άρα, αύξηση του λεγόμενου brain drain, της μετανάστευσης νέων και εξειδικευμένων ερευνητών.
Θα έχουμε, επίσης, ένα τεράστιο πρόβλημα με τα περιφερειακά πανεπιστήμια που αποτελούν και πυλώνες ανάπτυξης για πολλές περιφέρειές μας, με την υποβάθμισή τους ενδεχομένως και με το κλείσιμο πολλών από αυτών με αποτέλεσμα τον περιορισμό της αναπτυξιακής τους συνεισφοράς στην περιφέρεια. Όλα αυτά θα συμβούν ως παρενέργειες αυτών που σήμερα ψηφίζετε.
Δεν είναι, λοιπόν, τρελοί όσοι αντιδρούν στο νομοσχέδιό σας κι εσείς οι μόνοι λογικοί. Δεν είναι τρελοί οι πρυτάνεις που αντιδρούν. Δεν είναι αλήτες οι φοιτητές που διαμαρτύρονται. Δεν είναι τρελοί οι γονείς και τα παιδιά που αγωνιούν. Δεν μιλάνε, δεν εκφράζονται γιατί δεν έχουν φορείς για να εκφραστούν. Τα παιδιά στη Γ΄ Λυκείου φέτος ζήτημα είναι αν πήγαν λίγες εβδομάδες στο σχολείο τους ώστε να ανταμώσει το ένα το άλλο.
Και μέσα σε αυτές τις συνθήκες της ψυχολογικής πίεσης, εσείς αλλάζετε το εξεταστικό σύστημα και τις πανελλαδικές εξετάσεις μέσα σε αυτήν τη χρονιά, την πανδημική χρονιά και επιμένετε. Για όλα αυτά αντιδρά ο κόσμος.
Εσείς, όμως, όλα αυτά δεν θέλετε να γίνουν γνωστά. Και έχετε εστιάσει και εσείς και τα μέσα ενημέρωσης που σας στηρίζουν και που τα χρηματοδοτείτε και όλη σας η λογική είναι ότι το πρόβλημα είναι η βία και η ανομία.
Φτάσατε στο σημείο σήμερα να μας πείτε, κύριε Μητσοτάκη, ότι γίνονται βιασμοί στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Δεν ξέρω μήπως τα μπερδέψατε με το Εθνικό Θέατρο. Δεν ξέρω. Εγώ δεν έχω ακούσει πουθενά να γίνονται βιασμοί.
Εν πάση περιπτώσει όμως, και αν υπάρχουν τέτοια φαινόμενα, εγώ περίμενα σήμερα από εσάς να έρθετε και να μας πείτε ότι σύμφωνα με την έρευνα του Webometrics,που τελεί υπό την αιγίδα Ανώτατου Συμβουλίου Επιστημονικών Ερευνών, για πρώτη φορά ένα ελληνικό πανεπιστήμιο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο των Αθηνών σπάει το φράγμα των διακοσίων καλύτερων πανεπιστημίων του κόσμου και βρίσκεται στα πενήντα καλύτερα πανεπιστήμια της Ευρώπης.
Περίμενα να έρθετε και να μας πείτε ότι ακολουθεί και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης που είναι πεντηκοστό ένατο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και διακοσιοστό πέμπτο στον κόσμο. Και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, που είναι περήφανος που είμαι απόφοιτος του, είναι εκατοστό τρίτο.
Γιατί γελάτε, κύριε Μητσοτάκη; Δεν πήγα στο Columbia. Πήγα στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αλλά είμαι περήφανος που είμαι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Τι να κάνουμε; Και χιλιάδες άλλοι απόφοιτοι των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων είναι περήφανοι.
Τα κολέγια, για χάρη των οποίων σήμερα νομοθετείτε, δεν έχουν ούτε μια θέση όχι στις διακόσιες, όχι στις πεντακόσιες ούτε στις χίλιες θέσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και παγκοσμίως. Τα περισσότερα κινούνται ανάμεσα στη θέση δεκαπέντε χιλιάδες και κάτω. Να, λοιπόν η αριστεία. Να, λοιπόν, ποιος κόπτεται πραγματικά για την αριστεία και ποιος την επικαλείται ευκαιριακά. Αντί όμως να ενισχύσουμε την αριστεία, την υπονομεύετε.
Έρχομαι, λοιπόν, τώρα διότι δεν θα αποφύγω να απαντήσω και στα θέματα του νομοσχεδίου που έχουν λάβει τη μερίδα του λέοντος στην κοινή γνώμη στη συζήτηση που διεξάγεται δημοσίως και είναι τα φαινόμενα βίας και παραβατικότητας.
Εγώ επιμένω ότι προσπαθείτε να παρακάμψετε την ουσία και γι’ αυτό επικεντρώνεστε σε αυτά. Θα μου πείτε όμως: Ναι, αλλά δεν είναι σοβαρά; Είναι σοβαρά. Δεν είναι σοβαρό το πρόβλημα ότι σε ορισμένα δημόσια πανεπιστήμια σήμερα δεν μπορούμε να διεξάγουμε μια πολιτική συζήτηση; Όχι απλά βλέπουμε φαινόμενα ακραία, όπως αυτό με τον Πρύτανη της ΑΣΟΕΕ, αλλά στην ουσία υπάρχει πρόβλημα ελεύθερης διακίνησης των ιδεών. Δεν μπορεί να διεξαχθεί χωρίς φόβο μια δημόσια συζήτηση με πολιτικούς εκπροσώπους με τους οποίους κάποιες ομάδες διαφωνούν. Είναι γεγονός αυτό. Το παραδέχομαι. Είναι μεγάλο θέμα, πρέπει να βρούμε τον τρόπο να το λύσουμε.
Η πρώτη κυβέρνηση που προσπάθησε να αναδείξει το πρόβλημα ήταν η κυβέρνησή μας επί Γαβρόγλου που έκανε ένα πόρισμα. Δεν σας άρεσε. Ασχολήθηκε με το πρόβλημα, όμως. Εκπόνησε ένα πόρισμα γι’ αυτό ακριβώς το πρόβλημα. Το αναγνωρίζουμε το πρόβλημα. Είναι υπαρκτό το πρόβλημα. Και φυσικά μας απασχολεί. Και φυσικά μας προξενούν αποτροπιασμό οι εικόνες ντροπής που καταλύουν την έννοια του ασύλου και της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών όταν μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους έχουμε παραβατικές συμπεριφορές ή τραμπούκους που τρομοκρατούν είτε φοιτητές είτε καθηγητές.
Ας αφήσουμε, όμως, την υποκρισία, κύριε Μητσοτάκη, παρακαλώ όλοι. Και δεν σας επιτρέπουμε να διεκδικείτε ως παράταξη εσείς το μονοπώλιο της ευαισθησίας απέναντι στη βία και ιδιαίτερα στον χώρο της εκπαίδευσης.
Καλό είναι, κύριε Μητσοτάκη, γιατί εγώ θεωρώ ότι έχετε ειλικρινή ευαισθησία στο θέμα, όταν μιλάτε για τη βία και την παραβατικότητα στα πανεπιστήμια για να είσαστε αξιόπιστος, να έχετε το θάρρος πρώτος να καταδικάσετε και να απολογηθείτε για τη δράση και τη συμπεριφορά της δικής σας φοιτητικής παράταξης στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Αλλιώς, είστε υποκριτής.
Δεν θα πάω στο πολύ παλιό παρελθόν τότε που ο σημερινός υπουργός Εσωτερικών, ο κ. Βορίδης, κυκλοφορούσε με τα μπαλταδάκια στη Νομική. Δεν θα πάω τόσο παλιά.Ή στην εποχή της δολοφονίας του καθηγητή Νίκου Τεμπονέρα από στέλεχος της ΟΝΝΕΔ, τον κ. Καλαμπόκα. Θα μιλήσω για τα πιο πρόσφατα πράγματα παραβατικότητας από την κλοπή και την αντιγραφή θεμάτων στις εξετάσεις, γιατί και αυτό είναι ποινικό αδίκημα, μέχρι τις βιαιοπραγίες σε πρυτάνεις και καθηγητές και το -ας μου επιτραπεί μια έκφραση-νταβατζιλίκι για να προωθηθούν κομματικοί εκλεκτοί στην εκλεκτορική βαθμίδα. Ή μήπως δεν γίνονται αυτά στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια;
Εγώ πάντως, κύριε Μητσοτάκη, αν είχα κάνει υπουργό που είχε κατηγορηθεί ότι έστειλε τον Πρύτανη της Σχολής του στο νοσοκομείο δεν θα μπορούσα να σταθώ. Δεν θα μπορούσα να σταθώ, εσείς μπορείτε. Αν είχα κάνει υπουργό κάποιον που είχε κατηγορηθεί και είχε διαγραφεί και από τη φοιτητική παράταξη του κόμματος μου, επειδή είχε στείλει τον πρύτανη στο νοσοκομείο δεν θα μπορούσα να σταθώ. Θα ήταν πρώτο θέμα στις ειδήσεις, στις εφημερίδες.
Εσείς μπορείτε, όμως, όπως μπορείτε να κάνετε κι άλλα πράγματα και να μας κουνάτε και το δάχτυλο. Διότι όχι στο παλιό παρελθόν, πριν λίγες μέρες, πριν λίγες εβδομάδες κάνατε υφυπουργό Ναυτιλίας τον κ.Κατσαφάδο. Τι έκανε ο κ. Κατσαφάδος; Τίποτα τρομερό. Έστειλε μαζί με άλλους συναγωνιστές του της ΔΑΠ τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πειραιά στο νοσοκομείο με αναπνευστικά προβλήματα, διότι ήθελε να διαλύσει μια συνεδρίαση εκλεκτορικού σώματος και όταν έκλεισαν οι καθηγητές την πόρτα για να μην προπηλακιστούν άδειασαν τα πρωτοπαλίκαρα αυτά τους πυροσβεστικούς κρουνούς μέσα στην αίθουσα με αποτέλεσμα να πάνε στο νοσοκομείο καθηγητές με αναπνευστικά προβλήματα.
Μια μέρα μετά, βεβαίως, η ΔΑΠ με αίσθηση ευθύνης προς την ακαδημαϊκή κοινότητα αποφάσισε τη διαγραφή του κ. Κατσαφάδου, αλλά εσείς σήμερα, που μας παριστάνεται τον ευαίσθητο για θέματα βίας στα πανεπιστήμια, τον επιβραβεύσατε, τον κάνατε υφυπουργό πριν από λίγες εβδομάδες. Τόσο υποκριτής είστε!
Και ιδού τα δημοσιεύματα της εποχής, εφημερίδα Καθημερινή και η εφημερίδα Τα Νέα που το είχε κάνει κεντρικό θέμα. Η εφημερίδα Τα Νέα τότε ανήκε στη δημοκρατική παράταξη και όχι στη συντηρητική.
Αυτή είναι η υποκρισία σας, όμως. Αν εγώ είχα κάνει κάτι τέτοιο θα μπορούσα να σταθώ; Μας κουνάτε το δάχτυλο. Σε ποιους; Σε εμάς για τη βία. Σε εμάς που εμείς ούτε ποτέ υιοθετήσαμε ούτε ποτέ ανεχθήκαμε ούτε ποτέ υποθάλψαμε τη βία.
Γι’ αυτό λοιπόν, κύριε Μητσοτάκη, θέλω να σας καταστήσω σαφές ότι εμείς αναγνωρίζουμε ότι είναι πρόβλημα. Αυτό για το οποίο σας κατηγορούμε είναι ότι το εργαλειοποιείτε.Αυτό για το οποίο σας κατηγορούμε είναι ότι επιδεικνύετε μια προκλητική λύση η οποία αντί να λύσει το πρόβλημα θα το οξύνει ακόμα περισσότερο.
Και οι πρυτάνεις που υφίστανται το πρόβλημα στην καθημερινότητά τους δεν είναι τρελοί που αντιδρούν και λένε ότι δεν συμφωνούν με τη δημιουργία σώματος οπλισμένων ειδικών φρουρών και μάλιστα ανεκπαίδευτων μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Είναι μήπως οι πρυτάνεις εθισμένοι στην κακοποίηση, όπως τους προσέβαλε ο κ. Χρυσοχοΐδης την προηγούμενη βδομάδα; Είναι εθισμένοι στην κακοποίηση, επί λέξει αυτό είπε. Δώστε μου μια απάντηση, αυτό πιστεύετε για τους πρυτάνεις.
Γιατί αντιδρούν επιφανή στελέχη της παράταξής σας που διετέλεσαν είτε υπουργοί είτε σε υψηλότατους ακαδημαϊκούς θώκους, όπως ο κ. Σουφλιάς ή ο κ. Φορτσάκης, που ήταν Πρύτανης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου και βουλευτής Επικρατείας της παράταξής σας την προηγούμενη περίοδο; Γιατί; Είναι υπέρ της ανομίας κι αυτοί; Είναι υπέρ της βίας; Υποστηρίζουν αυτές τις πράξεις της παραβατικότητας;
Και να σας πω και κάτι άλλο. Στην αρχή, αν δεν κάνω λάθος, της κυβερνητικής σας θητείας από τα πρώτα νομοθετήματα που φέρατε ήταν να αλλάξετε εκ νέου το θεσμικό πλαίσιο για το άσυλο. Έτσι δεν είναι; Μάλιστα. Όταν το κάνατε, ισχυριστήκατε ότι νομοθετώντας την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για το άσυλο θα τα λύσετε όλα αυτά τα προβλήματα. Αυτό είπατε. Γιατί δεν τα λύσατε τα προβλήματα, λοιπόν;
Εάν η κυβέρνηση πιστεύει ότι τα πανεπιστήμια είναι πράγματι κέντρα ανομίας, εγκληματικότητας, παραβατικότητας, μπορεί -διότι δεν την ενοχλεί κάτι, δεν υπάρχει κανένας νόμος να την ενοχλεί σήμερα- να στείλει όσους αστυνομικούς χρειάζονται και για όσες φορές αυτό είναι αναγκαίο, προκειμένου να τα απαλλάξουν τα πανεπιστήμια από την ανομία. Γιατί δεν το κάνατε δύο χρόνια τώρα; Μετά την κατάργηση του ασύλου, η όποια υπόνοια για έκνομες πράξεις εντός των πανεπιστημίων βαραίνει πλέον την Αστυνομία αποκλειστικά, η οποία με βάση το νόμο είναι υπεύθυνη και όχι πλέον οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων. Γιατί δεν το κάνατε; Δεν είναι αποδοτικός ο κ. Χρυσοχοΐδης; Εσείς δεν μας είπατε ότι τα καταφέρατε, ότι τα λύσατε τα προβλήματα;
Και εν πάση περιπτώσει, εάν δεν το κάνατε, γιατί θα το κάνουν; Δηλαδή, το πρόβλημα είναι ότι δεν ήταν ένα σώμα αστυνομικών εγκατεστημένο μέσα και είναι γύρω-γύρω; Αυτό είναι το πρόβλημα;
Πείτε μου εσείς, ποιος άλλος θεσμός στη χώρα, τράπεζες, υπουργεία, γήπεδα, αθλητικοί χώροι, έχει ειδικές αστυνομικές δυνάμεις, με αστυνομικά τμήματα εγκατεστημένα εντός των υπηρεσιών, για να έχουν τα πανεπιστήμια; Εάν είναι έτσι, να φτιάξετε και από ένα αστυνομικό τμήμα σε κάθε τραπεζικό κατάστημα, στα γήπεδα. Εκεί δεν έχουμε παραβατικότητα;
Και εν πάση περιπτώσει, γιατί δεν δέχεστε τις εισηγήσεις των πρυτάνεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος; Διότι μας κατηγορείτε ότι «δεν έχετε απάντηση στο πρόβλημα» και ότι εσείς θα το λύσετε. Μάλιστα. Εμείς δεν έχουμε απάντηση. Οι πρυτάνεις έχουν απάντηση; Γιατί δεν τη δέχεστε; Αντί να κάνετε χίλιες τριάντα προσλήψεις σε ανεκπαίδευτους ειδικούς φρουρούς και να τους βάλετε μέσα τα πανεπιστήμια, δηλαδή να στήσετε πυριτιδαποθήκες εκεί όπου πράγματι γίνονται συχνά εμπρησμοί, για να αντιμετωπίσετε τους εμπρησμούς με τις πυριτιδαποθήκες μέσα στα πανεπιστήμια, να δημιουργήσετε ένα πολύ καλά εκπαιδευμένο σώμα φύλαξης χιλίων τριάντα και παραπάνω εκπαιδευμένων φυλάκων, οι οποίοι θα είναι στη δικαιοδοσία των πρυτανικών αρχών -για να μην ξεχνάμε και το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων- οι οποίοι θα επιτηρούν και θα διαπιστώνουν όποιες πράξεις παραβατικότητας ή απειλής κατά της ζωή και αν αυτές συμβαίνουν, θα καλούν έγκαιρα την Αστυνομία που τώρα μπορεί να επέμβει. Αυτό σας λένε οι πρυτάνεις.
Εσείς, όμως, τους αγνοείτε για έναν απλό λόγο: διότι δεν σας νοιάζει καθόλου να λύσετε το πρόβλημα. Το μόνο που σας νοιάζει είναι να προκαλέσετε, να αναδείξετε μια προκλητική λύση πάνω σε ένα υπαρκτό πρόβλημα, να σπεκουλάρετε τους πολιτικούς σας αντιπάλους ότι δήθεν αυτοί δεν νοιάζονται και να περάσετε στα μουλωχτά το μεγάλο θέμα σήμερα, που είναι το deal που έχετε κάνει με τους ιδιοκτήτες κολεγίων και οι είκοσι 24.000 λιγότεροι εισακτέοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
24.000 νοικοκυριά, 24.000 οικογένειες στη χώρα μας δεν θα δουν τα παιδιά τους φέτος να περνάνε, να υλοποιούν τα όνειρά τους. Και ποια είναι αυτά τα παιδιά, ως επί το πλείστον; Θα είναι τα παιδιά από το Περιστέρι, που εσείς νομίζετε ότι μονάχα ψυκτικοί μπορούν να γίνονται, θα είναι τα παιδιά από την Ελευσίνα, θα τα παιδιά από τη Νίκαια, θα είναι τα παιδιά από τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, θα είναι τα παιδιά από τις μικρές πόλεις της περιφέρειας της χώρας μας, που δεν έχουν ίσως οικονομική δυνατότητα να κάνουν φροντιστήρια και που η επιλογή που θα τους δοθεί τον Σεπτέμβρη είναι να ξεπουλήσουν οι οικογένειές τους ό,τι έχουν και δεν έχουν είτε για να πάνε στο εξωτερικό, είτε αν δεν έχουν τόσα, για να πάνε σε αυτά τα πολύ αμφιβόλου ποιότητας κολέγια τριετούς φοίτησης.
Αυτό κάνετε. Κι αυτό είναι έγκλημα και απέναντι στη δημόσια παιδεία και απέναντι στην κοινωνία, διότι αυτό που ουσιαστικά κάνετε είναι να διογκώνετε τις κοινωνικές ανισότητες, ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας για να εξυπηρετηθούν λίγοι. Και έχετε σηκώσει κουρνιαχτό, δήθεν ότι σας ενδιαφέρει το θέμα της παραβατικότητας και της ανομίας και της βίας στα δημόσια πανεπιστήμια.
Αυτό το οποίο μας προβληματίζει, όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι μπορεί με αυτό που κάνετε να δημιουργήσετε μεγαλύτερους κινδύνους. Είχαμε το τελευταίο διάστημα δεκάδες περιστατικά, καθώς προσλάβατε με τρόπο που εσείς γνωρίζετε, με το που εκλεγήκατε, ειδικούς φρουρούς, χωρίς εκπαίδευση, να περιπολούν στους δρόμους της Αθήνας. Δεν καταλογίζω ευθύνη στα παιδιά αυτά. Όταν, όμως, κάποιος είναι ανεκπαίδευτος και κυκλοφορεί με ένα όπλο, τότε είναι πολύ πιθανόν να υποπέσει σε λάθη και να γίνουν ατυχήματα.
Καταθέτω στα Πρακτικά. Στις 27 Ιανουαρίου 2020 δύο Ειδικοί Φρουροί συνελήφθησαν κατηγορούμενοι για διακίνηση ναρκωτικών. Στις 21 Φεβρουαρίου 2020 είχαμε ΕΔΕ για την εμπλοκή Ειδικών Φρουρών σε καβγά στο Γκάζι. Δεν καταλαβαίνετε τι θέλω να πω; Δεν πειράζει, καταλαβαίνει ο κόσμος που μας ακούει.
Στις 27 Φεβρουαρίου 2020: «Εκπαιδευόμενος ο Ειδικός Φρουρός που τράβηξε όπλο μέσα στην ΑΣΟΕΕ». Το θυμάστε; Ήταν στις 27 Φλεβάρη. Στις 29 Μαΐου 2020: «Σύλληψη Ειδικού Φρουρού στην Πλατεία Εσπερίδων στη Γλυφάδα». Στις 7 Σεπτεμβρίου 2020: «Σε εξέλιξη η έρευνα για τον Ειδικό Φρουρό που φέρεται να εμπλέκεται σε υπόθεση εκβίασης».
Έχω και άλλα. Στις 25 Οκτωβρίου 2020 στο Πέραμα αστυνομικός πυροβόλησε και σκότωσε κατά λάθος τον Ειδικό Φρουρό αδελφό του. Στις 16 Ιανουαρίου 2021, πρόσφατο, επίθεση στον σταθμάρχη στο μετρό της Ομόνοιας: «Στη δικαιοσύνη ο Ειδικός Φρουρός που βοήθησε τους δράστες να διαφύγουν».
Τα καταθέτω απλά στα Πρακτικά, για να επισημάνω τον κίνδυνο των ανεκπαίδευτων νέων ανθρώπων με ένα όπλο στην τσέπη τους απέναντι ενδεχομένως σε έκρυθμες καταστάσεις που μπορεί να βρεθούν.
Εντάξει, μπορείτε να καταθέσετε τα αντεπιχειρήματα σας. Θα τα ακούσω με πολλή προσοχή. Ελπίζω να κατανοείτε, όμως, τι πάτε να κάνετε. Διότι, ξέρετε, μια φορά γίνεται το λάθος ή ατύχημα, όχι πολλές φορές. Μια φορά γίνεται. Δεν χρειάζεται να γίνει πολλές φορές.
Εν πάση περιπτώσει, αυτό το οποίο θέλω να πω, για να κλείσω, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι αυτή τη στιγμή τα ελληνικά πανεπιστήμια, εάν χρειάζονται κάτι, αυτό είναι στήριξη, είναι πολιτική βούληση για να αναβαθμιστούν. Χρειάζονται και πολιτική βούληση, για να προφυλαχθούν από τα φαινόμενα βίας, δεν έχω καμία αντίρρηση.
Προσέξτε, όμως. Στην Ελλάδα σήμερα στα δημόσια πανεπιστήμια αναλογεί ένας καθηγητής για κάθε σαράντα φοιτητές, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι ένας καθηγητής για δεκατέσσερις φοιτητές. Την ίδια στιγμή, η χώρα μας είναι στην τρίτη θέση πανευρωπαϊκά στην αναλογία αστυνομικών ανά εκατό χιλιάδες κατοίκους. Το 2020, τη χρονιά που μας πέρασε, εκκενώθηκαν εννιακόσιες θέσεις καθηγητών-μελών ΔΕΠ στα πανεπιστήμια. Με βάση όσα εμείς είχαμε ψηφίσει, αυτές έπρεπε αμέσως να αναπληρωθούν. Δεν προκηρύξατε θέσεις ως οφείλατε. Το μόνο που σπεύδετε να κάνετε είναι να προσλάβετε ειδικούς φρουρούς.
Εσείς, λοιπόν, επιλέγετε σήμερα να φέρετε έναν νόμο που μειώνει τους εισακτέους, μειώνει τη χρηματοδότηση, κλείνει περιφερειακά πανεπιστημιακά τμήματα, δεν προσλαμβάνει καθηγητές που έχουν ανάγκη τα πανεπιστήμια, παρά μονάχα ειδικούς φρουρούς.
Κύριε Μητσοτάκη, με τον ίδιο τρόπο νομίζω ότι αντιμετωπίζετε και την πανδημία. Με πρόστιμα και με την Αστυνομία, με τον κ. Χρυσοχοΐδη. Όχι με ενίσχυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και με μελέτες επιδημιολογικής επιτήρησης, αλλά με πρόστιμα και με αστυνομική επιτήρηση.
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο θέλετε σήμερα να μας πείσετε ότι μπορείτε να αντιμετωπίσετε και την παιδεία. Αποκλείετε τους νέους από τα πανεπιστήμια για χάρη ιδιωτικών συμφερόντων. Μειώνετε δημόσιες δαπάνες για τα πανεπιστήμια και αντί να προσλαμβάνετε καθηγητές που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας, προσλαμβάνετε αστυνομικούς.
Πιστεύετε, ενδεχομένως, ότι οι πολίτες σε όλο αυτό που επιχειρείτε θα αντιδρούν μονάχα και θα απαντούν στα διλήμματα που τους θέτουν μαζικά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που χρηματοδοτείτε. Θα απαντούν μονάχα στα κεντρικά διλήματα που εσείς θέτετε.
Εάν πιστεύετε ότι αυτό θα συμβαίνει εσαεί, είστε βαθιά νυχτωμένος. Και ξέρετε κάτι; Από τη νέα γενιά θα το βρείτε. Από τους ανθρώπους εκείνους, που όσα media και να χρηματοδοτήσετε για να τους καθοδηγήσουν και να τους ενημερώσουν, όσους ειδικούς φρουρούς και να προσλάβετε για να τους επιτηρήσουν, δεν θα τα καταφέρετε. Γιατί; Γιατί η σκέψη και το μυαλό τους δεν μπορούν να συλληφθούν. Η σκέψη και το μυαλό τους και τα όνειρά τους δεν φυλακίζονται. Θα είναι πάντα ελεύθερη η σκέψη τους να κρίνει και να αντιστέκεται.
Και φοβάμαι, κύριε Μητσοτάκη, ότι εάν συνεχίσετε έτσι, σύντομα θα έχετε παρόμοια τύχη με όσους πολιτικούς ηγέτες επιχείρησαν σε μια ελεύθερη κοινωνία, όπως η ελληνική, να επιβληθούν με τον αυταρχισμό και την καταστολή.
Δευτερολογία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Αλέξη Τσίπρα στη Βουλή κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας
Κύριε Μητσοτάκη, θέλω να απαντήσω επί της ουσίας και όχι με κορώνες σε πολλά από τα οποία είπατε. Κάνατε μια μεγάλη, εκτεταμένη αναφορά ξανά και ξανά και στην πρωτομιλία σας και στη δεύτερη παρέμβασή σας, σε σχέση με αυτούς οι οποίοι εισάγονται στα ελληνικά πανεπιστήμια με 1, με 2, με λευκή κόλλα.
Κύριε Μητσοτάκη, με βάση τα στοιχεία από τους εκατό χιλιάδες, περίπου, μαθητές μας, που κάθε χρόνο δίνουν τη μάχη για να εισαχθούν σε ένα ίδρυμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πανελλαδικές εξετάσεις, περίπου εβδομήντα πέντε με ογδόντα χιλιάδες εισάγονται. Από αυτούς, όσοι έχουν μέχρι 5 είναι μόλις 2.000, δηλαδή μιλάτε για ένα ποσοστό 2% με 3% από τον συνολικό αριθμό των εισακτέων. Μιλάτε για έναν συνολικό αριθμό 2% με 3%, όσος είναι και ο αριθμός των εμβολιασμένων σήμερα, που πάμε πάρα πολύ καλά με τον εμβολιασμό.
Δεν μπορείτε, κύριε Μητσοτάκη, να κάνετε ολόκληρη φασαρία εδώ γι’ αυτό το θέμα, να το λέτε ξανά και ξανά για τη λευκή κόλλα, και σας είπα και ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο επιχείρημα. Αυτοί οι οποίοι θα αποτυγχάνουν τώρα -και δεν θα είναι το 2% με 3%- θα σημαίνει πως θα μείνουν 24.000 εκτός -και θα σας εξηγήσω γιατί ο αριθμός αυτός ισχύει και μπορεί να είναι και μεγαλύτερος- και θα είναι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, πάνω από 25% περίπου του συνολικού αριθμού των μαθητών που θα δώσουν εξετάσεις.
Θα σας εξηγήσω μετά πώς προκύπτει. Ένα-ένα να τα πιάσουμε τα επιχειρήματα. Με επιχειρήματα θα μιλήσουμε.
Αυτοί, λοιπόν, οι οποίοι θα μείνουν απ’ έξω διότι, όπως λέτε, γράφουν χαμηλούς βαθμούς, τι κριτήριο εισαγωγής θα έχουν σε ένα ιδιωτικό κολέγιο; Θα έχουν ως κριτήριο τη βαθμολογία τους; Το μόνο κριτήριο που θα έχουν είναι αν οι γονείς τους θα έχουν πορτοφόλι να πάνε να πληρώσουν.
Δηλαδή εσείς εδώ μας λέτε ότι σας ενδιαφέρει το θέμα της αριστείας και το αν μπαίνουν στα δημόσια πανεπιστήμια με υψηλούς βαθμούς και αφορά όλο αυτό που λέτε το 2%-3%; Για το 2%-3% το κάνετε όλο αυτό, ενώ θα αφήσετε εκτός είκοσι τέσσερις χιλιάδες και παραπάνω μαθητές, οι οποίοι θα μπορούν να πάνε σε ιδιωτικά κολέγια χωρίς κριτήριο τη βαθμολογία; Το αφήνω στην κρίση σας.
Έρχομαι στο άλλο θέμα που θέσατε: πώς προκύπτει ότι θα είναι είκοσι τέσσερις χιλιάδες, λες και εμείς εδώ ή οι σύμβουλοί μας είμαστε από κανέναν άλλο πλανήτη. Καταρχάς, δεν παρακολουθήσατε -και το καταλαβαίνω, πρωθυπουργός είστε, έχετε διάφορες ασχολίες- τη συζήτηση στη Βουλή. Κατατέθηκαν μελέτες και της ΟΛΜΕ και ακαδημαϊκών.
Να σας ενημερώσω, λοιπόν, κύριε Μητσοτάκη ότι 24.000 θα είναι αυτοί οι οποίοι θα κοπούν σε σχέση με πέρυσι, εάν σε όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα μπει η κατώτερη δυνατή βάση. Εάν σε πολλές σχολές μπει βάση υψηλότερη από τη χαμηλότερη δυνατή, θα είναι παραπάνω. Το πιθανότερο είναι ότι θα είναι παραπάνω.
Κυρία Κεραμέως, επειδή ξέρετε ότι αυτό είναι αληθές και ενημερώνετε λάθος τον κ. Μητσοτάκη και τον οδηγείτε στο να εκτεθεί, θα ήθελα να μας πείτε εσείς πόσοι θα είναι αυτοί που θα είναι λιγότεροι.
Δεν το ξέρετε; Να μαντέψουμε! Σχεδιάζετε, χωρίς να ξέρετε. Όμως αυτή είναι η κουτοπονηριά σας. Ξέρετε ποια είναι η κουτοπονηριά σας; Ότι ενώ έχετε έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο, ταξικό στόχο, πάτε να πετάξετε το μπαλάκι στα πανεπιστήμια και να πείτε «αυτοί έβαλαν τη βάση εκεί που την έβαλαν, δεν φταίμε εμείς».
Και να σας πω και κάτι άλλο, κύριε Μητσοτάκη, μιας και ανοίξαμε την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για την ταξικότητα, από τα εσπερινά λύκεια υπήρχε ένα 1% που έμπαιναν στα ανώτερα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα. Πιστεύετε ότι πρέπει να καταργηθεί αυτό;
Με τη βάση καταργείται, όμως, κύριε Μητσοτάκη! Αυτό δεν έχετε καταλάβει. Δεν έχετε καταλάβει τι ψηφίζετε, διότι όλοι και από τα εσπερινά λύκεια, και από τα ΕΠΑΛ, και τα παιδιά αυτά που δουλεύουν από δεκαέξι χρόνων και πηγαίνουν και στο σχολείο -γιατί εκεί φαίνεται το πάθος και ο πόθος για τη μόρφωση και εκεί είναι η αριστεία, σε αυτά τα παιδιά, που τώρα θα πρέπει να διαγωνιστούν όπως και τα δικά μας, που είναι στο σπίτι τους, κάνουν τα φροντιστήριά τους- θα έχουν την ενιαία βάση εισαγωγής και θα είναι η βάση εκεί που θα οριστεί από τα πανεπιστήμια.
Δεν θα έχετε εσείς θέμα. Θα πείτε «σηκώνουμε τα χέρια ψηλά, τα πανεπιστήμια την έβαλαν τη βάση». Μα, αυτό κάνετε και μιλάτε εσείς για ταξικότητα στη γνώση και στη μόρφωση; Ούτε ξέρετε τι φέρνετε στη Βουλή. Εν πάση περιπτώσει, αλλάξτε το.
Ο αριθμός των παιδιών που έμπαιναν από τα νυκτερινά δεν ήταν μικρός -600 παιδιά τον χρόνο είναι- παιδιά της βιοπάλης, που από τα δεκαέξι δουλεύουν και πηγαίνουν στα εσπερινά λύκεια και ως επί το πλείστον είχαν και καλή πορεία στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.
Πάμε παρακάτω. Αναφερθήκατε εκτενώς, παρότι μου κάνει εντύπωση γιατί εγώ δεν αναφέρθηκα στη διάρκεια της ομιλίας μου, στο θέμα των λεγόμενων αιωνίων φοιτητών. Θα προτιμούσα την έκφραση «λιμνάζοντες». Αιώνιοι δεν ξέρω κατά πόσο είναι. Εν πάση περιπτώσει, ισχυρίζεστε ότι είναι η μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή που θα βοηθήσει τα πανεπιστήμια. Γιατί θα τα βοηθήσει; Δεν μπορώ να καταλάβω ποια είναι η επιβάρυνση που δέχονται, αλλά αναφέρατε ένα στοιχείο που και σ’ αυτό δεν είστε ενημερωμένος.
Είπατε ότι αν φύγουν οι λιμνάζοντες φοιτητές, οι αιώνιοι φοιτητές, τότε η αναλογία φοιτητή προς καθηγητή θα βελτιωθεί δραστικά. Κύριε Μητσοτάκη, από το 1 προς 40, ενώ στην Ευρώπη είναι 1 προς 15, θα πάμε στο 1 προς 32. Αυτή θα είναι η πολύ μεγάλη βελτίωση; Και η μεγάλη, η ουσιαστική επιβάρυνση δεν υπάρχει, γιατί, επαναλαμβάνω, αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι μέσα στη διαδικασία. Είναι εκτός της διαδικασίας, δεν επιβαρύνουν το πανεπιστήμιο, δεν πηγαίνουν να δώσουν μαθήματα, δεν πηγαίνουν ούτε καν μια λευκή κόλλα να πάρουν για να το επιβαρύνουν. Εάν κάποια στιγμή, όμως, αυτοί οι άνθρωποι θελήσουν, βρουν το κουράγιο, τη δύναμη να συνεχίσουν τις σπουδές τους, βρουν την οικονομική ασφάλεια να το κάνουν αυτό, ενδεχομένως να πρέπει να τους δώσουμε αυτήν την ευκαιρία. Γιατί όχι;
Εδώ οι κυβερνήσεις, οι προηγούμενες από εμάς και εμείς το προχωρήσαμε και εσείς το προχωρήσατε, έχουν τη διά βίου γνώση, τη διά βίου μάθηση, τη διά βίου εκπαίδευση, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Γιατί αυτοί οι οποίοι περάσαν και κάποιες οικονομικές δυσκολίες και δεν είχαν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους να μην μπορούν κάποια στιγμή να πάρουν την απόφαση να το κάνουν αυτό; Άρα και εδώ δεν καταλαβαίνω το επιχείρημά σας.
Δεν θα μακρηγορήσω. Κύριε Μητσοτάκη, αναφερθήκατε πάλι με έναν ιδιαίτερο στόμφο λες και είπατε κάποια φοβερή ατάκα, ότι βρήκατε κάποιο φοβερό κόλπο που κάναμε εμείς, διότι είμαστε δήθεν αναξιόπιστοι, στο ζήτημα των αναπληρωτών.
Μα, όλοι ξέρουν και εσείς το ξέρετε ότι υπήρχε μνημονιακή δέσμευση. Γιατί κάνετε τέτοια φθηνά κόλπα εδώ; Ήμασταν επί τρία χρόνια υπό τη σκληρή επιτήρηση των μνημονίων -αλλά εμείς τη βγάλαμε τη χώρα από αυτά- και αναγκαστήκαμε να διατηρήσουμε μία νομοθετική ρύθμιση που προέβλεπε τους αναπληρωτές καθηγητές να βγαίνουν και από κολέγια. Μόλις, όμως, φύγαμε από τα μνημόνια και από την αυστηρή επιτήρηση και από την υποχρέωση να νομοθετούμε δια της τρόικα, νομοθετήσαμε και το αλλάξαμε αυτό, κύριε Μητσοτάκη. Το καταργήσαμε αυτό και προχωρήσαμε τους μόνιμους διορισμούς για τη διαδικασία αυτή. Εν πάση περιπτώσει, και σε αυτό σας πιάνω αδιάβαστο.
Τώρα, θα ήθελα να κλείσω με δύο θέματα.
Το πρώτο, κύριε Μητσοτάκη, αφορά στην ΕΡΤ και ένα περιστατικό το οποίο δεν έχει ξανασυμβεί στα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Εγώ είδα καλά όλες τις σειρές του «Λούφα και παραλλαγή». Ούτε εκεί είδα κάτι τέτοιο, να τοιχοκολλείται οδηγία στην αίθουσα παραγωγής για το τι φωτογραφίες θα παίξουν και πώς θα παίξουν ένα ρεπορτάζ. Και αντί σήμερα να έχετε μια φράση να πείτε και να απολογηθείτε γι’ αυτό, μια φράση να πείτε ή έστω κάποιος από τη διοίκηση που εσείς ορίσατε και διορίσατε, να βγει και να πάρει την ευθύνη και να παραιτηθεί, έρχεστε και μας λέτε: «Ναι, αλλά και εσείς βασανίσατε τους μαύρους», «και εσείς έχετε κάνει». Τι; Ότι κάποιος ήταν στην ΕΡΤ και μετά πήγε στον ΣΥΡΙΖΑ.
Εσείς βάλατε τον δικό σας άνθρωπο, τον εκπρόσωπο Τύπου τον προσωπικό σας, τον κ. Ζούλα, να διοικεί την ΕΡΤ! Και σας ρωτώ, κύριε Μητσοτάκη: Θα ζητήσετε την παραίτησή του μετά από αυτό;
Εγώ, λοιπόν, να παραδεχθώ ότι όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά έχουμε φερθεί στην ΕΡΤ με τρόπο που δεν είναι σωστός. Ελάτε να κάνουμε μια συμφωνία για το από εδώ και στο εξής. Τι τη θέλετε την ΕΡΤ να την έχετε τόσο χειραγωγούμενη; Ούτως η άλλως, όλα τα ιδιωτικά κανάλια τη σκαλέτα τους τη φτιάχνουν με βάση τις διαπιστώσεις που κάνει το γραφείο σας. Τι τη θέλετε την ΕΡΤ να είναι τόσο, μα τόσο σε μία λογική χειραγώγησης, να βάζουνε ταμπέλες και σκονάκια και ραβασάκια ποιο θα παίξει πρώτο και ποιο θα παίξει δεύτερο;
Ελάτε, λοιπόν, να κάνουμε μια συμφωνία. Θα είναι καλό για το πολιτικό σύστημα. Η Δημόσια Τηλεόραση να διοικείται από ανθρώπους οι οποίοι θα ορίζονται από την Επιτροπή Θεσμών της Βουλής. Θα ορίζονται με μια λογική συναίνεσης των δύο μεγάλων κομμάτων και να την εφαρμόζουμε όλοι από εδώ και στο εξής. Να φτιάξουμε μια τηλεόραση η οποία, εν πάση περιπτώσει, θα είναι μια όαση αντικειμενικότητας. Το δέχεστε; Δεν το δέχεστε; Γιατί; Γιατί δεν θέλετε ούτε μια χαραμάδα να υπάρχει, ούτε μια χαραμάδα! Είναι τόσο μεγάλη η αλαζονεία και η υπεροψία σας που θέλετε να τα ελέγχετε όλα. Εμ, στην εποχή των νέων τεχνολογιών δεν θα τα ελέγξετε, δεν μπορείτε να τα ελέγξετε. Και η Πάρνηθα βγήκε και η Ικαρία και το ικαριώτικο γλέντι βγήκε. Όλα βγήκαν και όλα θα βγουν.
Έρχομαι στο θέμα των φωτογραφιών που δείξατε από το Κέιμπριτζ και από την Οξφόρδη. Οι φωτογραφίες που δείξατε, κύριε Μητσοτάκη, είναι φωτογραφίες που μας δείχνουν πώς οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά στην επιτήρηση. Έχετε συζητήσει με κάποιον πρύτανη και να το έχει αρνηθεί αυτό;
Εσείς, όμως, ήσασταν ο υπουργός εκείνης της κυβέρνησης που αποφάσισε μέσα σε μια νύχτα -εντάξει, θα μου πείτε ότι ήταν μνημονιακές εντολές, αλλά εσείς ήσασταν που το υπογράψατε και το πανηγυρίζατε κιόλας- και διώξατε μέσα σε μια νύχτα εκατοντάδες δημοσίους υπαλλήλους, φύλακες από τα δημόσια πανεπιστήμια και φυσικά κι από τα σχολεία. Και τους σχολικούς φύλακες, αλλά και στα πανεπιστήμια. Ήταν κλειστό το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο για μήνες, σε απεργιακές κινητοποιήσεις.
Αυτοί οι φύλακες, λοιπόν -και στο βαθμό που θα μπορούσαν και να εκπαιδευθούν καλύτερα και να πολλαπλασιαστούν σε αριθμό- θα μπορούσαν να κάνουν μια χαρά αυτήν τη διαδικασία της επιτήρησης. Γιατί και στο Κέιμπριτζ και στην Οξφόρδη δεν την κάνουν ένστολοι αστυνομικοί αυτήν τη διαδικασία, φύλακες την κάνουν.
Και κλείνω λέγοντας το εξής: μου προξενεί αλγεινή εντύπωση το γεγονός ότι δεν βρήκατε ούτε στη δευτερομιλία σας μια κουβέντα να πείτε για τη φοιτητική σας παράταξη. Δεν βρήκατε στη δευτερομιλία σας μια κουβέντα να πείτε για το γεγονός ότι κάνατε υφυπουργό κάποιον που έστειλε τον πρύτανη της σχολής του στο νοσοκομείο. Ούτε μια συγγνώμη ούτε ένα «κατανοώ ότι η βία δεν είναι μονόπλευρη». Ούτε μια κουβέντα δεν βρήκατε! Κι αυτό επιβεβαιώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον ισχυρισμό ότι είσαστε υποκριτής, κύριε Μητσοτάκη, όταν εμφανίζεστε εδώ ως υπερασπιστής της ευνομίας και της τάξης απέναντι στα φαινόμενα βίας και παραβατικότητας στα πανεπιστήμια.
Σας ευχαριστώ.