Ν. Φιλιππίδης: Να αρχίσουμε να βάζουμε κανόνες στην ελληνική επιχειρηματικότητα και την αγορά

Γράφει ο Νίκος Φιλιππίδης

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

 

Η απίστευτη ταλαιπωρία και σπατάλη πόρων, του τελευταίου τριημέρου στην πρωτεύουσα ανέδειξε μεταξύ των γνωστών τραγικών αδυναμιών του κεντρικού κράτους και των θεσμών της αυτοδιοίκησης και δύο ακόμα προβλήματα. Καταρχάς αποκαλύφθηκε ότι μια ιδιωτική επιχείρηση στην οποία το κράτος έχει εμπιστευτεί κρίσιμες υποδομές του προκειμένου να γίνεται καλύτερα η δουλειά, λειτουργεί με τους ρυθμούς και την οργάνωση των χειρότερων στιγμών του ελληνικού Δημοσίου που υποτίθεται ότι ήθελε να υποκαταστήσει. Το παράδειγμα της Αττικής Οδού ήταν στο μυαλό όλων σαν την απόλυτη επικράτηση του μοντέλου της αγοράς στους οδικούς άξονες σε αντίθεση με τους ταλαιπωρημένους, κακά συντηρημένους και μη λειτουργικούς δημόσιους δρόμους. Πως μια εταιρεία μπορεί να φτιάξει έναν δρόμο «σαλόνι», με «σερβιτόρους» να καλύπτουν κάθε σου ανάγκη. Ολο αυτό κατέρρευσε με μάρτυρες τους χιλιάδες εγκλωβισμένους.

Δεν απέτυχε το μοντέλο. Απέτυχε η ίδια η Αττική Οδός ως εταιρεία και η έλλειψη αυστηρής εποπτείας από πλευράς του κράτους, που της έχει παραχωρήσει ένα πολύτιμο περιουσιακό της στοιχείο. Οι καλοί δρόμοι που λειτουργούν από καλές εταιρείες θα κάνουν πάντα τη διαφορά. Θα βελτιώνουν τη ζωή των πολιτών. Φτάνει να ανανεώνονται και να βελτιώνουν συνεχώς τις διαδικασίες τους.

Αποδείχτηκε ωστόσο ότι η εταιρεία που έχει την ευθύνη του πιο σημαντικού δρόμου του Λεκανοπεδίου, δεν βρίσκεται στην ίδια κατάσταση οργανωτικά με την περίοδο που της παραχωρήθηκε ο δρόμος. Αυτή η αλλαγή μπορούσε να προβλεφθεί, εάν υπήρχε στενή κρατική εποπτεία, όπως οφείλει να υπάρχει σε κάθε υποδομή που παραχωρείται.

Φταίνε για αυτή την εξέλιξη οι μετοχικές αλλαγές (στη μητρική της Αττικής Οδού); Φταίει κάτι άλλο; Το σίγουρο είναι ότι εκ του αποτελέσματος προκύπτει ένας διοικητικός αποπροσανατολισμός και μια συνακόλουθη απορρύθμιση της οργάνωσης και λειτουργίας της. Αναντίστοιχα και τα δύο της υποχρέωσης καταβολής 2,80 ευρώ σε κάθε είσοδο ανεξάρτητα από την απόσταση που θα διανυθεί. Από ένα ακριβοπληρωμένο management περιμένεις να δρα στο πεδίο, αλλά κυρίως να προβλέπει. Απέτυχε και στα δύο.

Το ίδιο σοβαρά ήταν και τα προβλήματα με τους εγκλωβισμένους σε δύο δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στην περίπτωσή τους αρκούσε ένα ζεστό κατάλυμα, ένα πούλμαν που να τους μεταφέρει στον προορισμό τους. Τίποτα από τα δύο δεν προσφέρθηκε.

Η εταιρεία που έχει αποκρατικοποιηθεί από το 2017, την εξαγόρασε η ιταλική Ferrovie, δείχνει να εκσυγχρονίζεται με ρυθμούς «χελώνας». Καμία σχέση με τις προσδοκίες που είχε δημιουργήσει η έλευση των ιταλικών σιδηροδρόμων. Ούτε «ασημένια βέλη» είδαμε, ούτε ταχύτητες, ούτε εξυπηρέτηση ανάλογη των ιταλικών τρένων. Ακόμα αναζητούνται οι επενδύσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ που υπόσχονταν το 2018. Μόνο έκπληξη δεν προκαλεί ότι πιάστηκε απροετοίμαστη και αυτή σε μια μεγάλη κακοκαιρία.

Είναι καιρός, τώρα που ο ιδιωτικός τομέας δείχνει να πατάει ξανά στα πόδια του, να αρχίσουμε να βάζουμε κανόνες στην ελληνική επιχειρηματικότητα και την αγορά. Δεν ήταν μόνο το Δημόσιο που είχε σοβαρές παθογένειες. Ενα κομμάτι του ιδιωτικού τομέα λειτουργούσε και θέλει να συνεχίσει να λειτουργεί σαν να βρίσκεται στο Φαρ Ουέστ, χωρίς κανόνες, χωρίς εποπτεία, χωρίς ικανό μάνατζμεντ…

Best Of

Ισχυρή εντολή εμπιστοσύνης στον Λάζαρο Κυρίζογλου για να διορθώσει το μέλλον της Αυτοδιοίκησης

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη Η σαρωτική επικράτηση του Λάζαρου Κυρίζογλου απέναντι...

Οι αλλαγές που αποφάσισε ο Κασσελάκης για να γίνει ο ΣΥΡΙΖΑ… το κόμμα του

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη Μια εβδομάδα μετά τη... θεατρική παράσταση του...

Με τον Γεραπετρίτη στη θέση του Σχοινά, η Ελλάδα ανεβαίνει επίπεδο στην Ευρώπη

Η σεισμική αλλαγή που αναμένεται στις Βρυξέλλες και τις......

Όλγα Κεφαλογιάννη: Μια νέα αρχή για τον ελληνικό τουρισμό

Στο όραμα αλλά και στη στρατηγική ώστε να γίνει...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Ο Βασίλης Ταλαμάγκας υποδέχτηκε τη Σοφία Φύκα στην πρωινή ζώνη του Καναλιού 1 του Πειραιά

Του Μανώλη Κομνηνού   Με τη Σοφία Φύκα δίπλα του, συνεχίζει...

Η πολιτική (και κοινωνική) πλατφόρμα Τσίπρα, απέναντι στο… κενό αέρος Κασσελάκη

Ένα "κέντημα" σε... δυο δόσεις. Η "επιστροφή" του Αλέξη...

Η ατελής ενσυναίσθηση των πολιτικών

Της Μαρίκας Λυσιάνθη   Στη σκιά της συμπλήρωσης ενός έτους από...

Αλέξης Παπαχελάς: Δεν υπάρχει λόγος να φλερτάρουμε συνέχεια με την άβυσσο

Γράφει ο Αλέξης Παπαχελάς Πηγή: εφημερίδα "Καθημερινή"   Τελείωσε η Μεταπολίτευση; Ποιες...

Η γοητεία του χάους

  Του Μάνου Οικονομίδη Twitter@EmOikonomidis Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Αξία", το...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

Ο Βασίλης Ταλαμάγκας υποδέχτηκε τη Σοφία Φύκα στην πρωινή ζώνη του Καναλιού 1 του Πειραιά

Του Μανώλη Κομνηνού   Με τη Σοφία Φύκα δίπλα του, συνεχίζει ο Βασίλης Ταλαμάγκας το σεργιάνισμα στα ερτζιανά, από τη συχνότητα του Καναλιού 1 του Πειραιά. Η...

Η πολιτική (και κοινωνική) πλατφόρμα Τσίπρα, απέναντι στο… κενό αέρος Κασσελάκη

Ένα "κέντημα" σε... δυο δόσεις. Η "επιστροφή" του Αλέξη Τσίπρα στην οπτική του μέλλοντος, περνούσε αναπόφευκτα μέσα από τη διάρρηξη των ενοχικών σχέσεών του...

Η ατελής ενσυναίσθηση των πολιτικών

Της Μαρίκας Λυσιάνθη   Στη σκιά της συμπλήρωσης ενός έτους από την εθνική τραγωδία των Τεμπών, η μνήμη ταξίδεψε, μεταξύ άλλων, σε εκείνη την ατυχή πρωτοβουλία...