Ομιλία Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια
στη Βουλή επί του προϋπολογισμού 2022
Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω εξ’ αρχής να πω ότι αυτή η συζήτηση γίνεται μετά από δύο χρόνια παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης λόγω της Covid 19 και υπό τον φόβο του τι μπορεί να επιφέρει για τρίτη συνεχή χρονιά, μια ακόμη μετάλλαξη, η νέα μετάλλαξη του ιού.
Όλες οι χώρες, όπως και η Ελλάδα, προσαρμόζουν και αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις πολιτικές τους, ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας της οποίας – κακά τα ψέματα – κανείς δεν προϋπολόγισε την τόσο μεγάλη χρονική διάρκεια και κανείς δεν προϋπολόγισε τις επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς: Από την Υγεία των ανθρώπων που είναι πάνω απ’ όλα ως πιο απλή κοινωνική δραστηριότητα που διαταράχτηκε λόγω της πανδημίας.
Ο Τουρισμός ήταν μία από τις πρώτες κοινωνικές δραστηριότητες που ανεστάλησαν παγκόσμια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αλλά η Ελλάδα και το 2020 και πολύ περισσότερο το 2021, εμφάνισε αξιοσημείωτη αντοχή ως αγαπημένος προορισμός ξένων επισκεπτών, κι αυτό δεν πρέπει να το προσπεράσουμε χωρίς να το αναλύσουμε.
Η ταξιδιωτική κίνηση μέχρι τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε περισσότερο από 90% σε σχέση με το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις 140%, ενώ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίασε πλεόνασμα 8,033 δις ευρώ, 5 δις παραπάνω από το αντίστοιχο πλεόνασμα του 2020 και όταν κλείσει το έτος θα δούμε ότι ξεπεράσαμε κατά πολύ τα 10 δις ευρώ. Υπενθυμίζω ότι οι αρχικές προβλέψεις μιλούσαν για έσοδα της τάξης των 5-6 δις ευρώ.
H μέση κατά κεφαλήν δαπάνη από τον κάθε επισκέπτη, φέτος αυξήθηκε πάνω από 20% με τον κάθε έναν να δαπανά παραπάνω από 600 ευρώ.
Ποσοτικοί δείκτες, με δύο απτά και σαφή ποιοτικά χαρακτηριστικά: Πρώτον, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες πολίτες και δεύτερον, αύξηση του εισοδήματος για όλα τα επαγγέλματα τα οποία συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με το τουριστικό προϊόν.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στόχος μας είναι το 2022 καλώς εχόντων των πραγμάτων, να πάμε σε ολική επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό το λόγο από σήμερα τρέχει στο εξωτερικό η καμπάνια μας για τον χειμερινό τουρισμό. Θα ακολουθήσει η καμπάνια για τον εσωτερικό τουρισμό και μετά για το city break, ξεκινώντας από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει το 2022 από το Μάρτιο για όσους προορισμούς μπορούν, κυρίως λόγω κλίματος, να το υποστηρίξουν. Και με μεγάλη αισιοδοξία στις επαφές μας με όλες τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators, τις εταιρείες κρουαζιέρας, βλέπουμε αύξηση διαθεσιμότητας, πτήσεων, δρομολογίων και προορισμών.
Γιατί μας προτιμούν οι ξένοι επισκέπτες; Πρώτος παράγοντας ο εμβολιασμός, δεύτερος παράγοντας η πεποίθηση ότι έρχονται σε μια ασφαλή ευρωπαϊκή χώρα, τρίτος παράγοντας η διαφορετική τουριστική εμπειρία που προσφέρει η Ελλάδα.
Εκατοντάδες μικροί τουριστικοί παράδεισοι διάσπαρτοι σε δεκάδες νησιά, εκατοντάδες παραθαλάσσιες περιοχές, μικρά χωριά, ταβερνάκια, οικογενειακές μονάδες, διατηρητέοι οικισμοί, πολυτελείς πεντάστερες μονάδες και εξαιρετικά gourmet εστιατόρια, τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, δημιούργησαν ένα εξαιρετικά ελκυστικό πλέγμα φτιαγμένο πάνω στο ανθρώπινο μέτρο όχι στη μαζικότητα και την απρόσωπη εξυπηρέτηση.
Αναδείχθηκε λοιπόν το τεράστιο πλεονέκτημα των εκατοντάδων διαφορετικών προορισμών της Ελλάδας, αλλά για εντελώς διαφορετικό λόγο απ’ ότι πριν από την πανδημία: Το μικρό, φιλικό, γραφικό ή πολυτελές έγινε ΚΑΙ ασφαλές για όσους εύλογα αναζητούν συνθήκες κατά το δυνατόν ελεγχόμενες. Κι αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε και να το εντάξουμε στον ευρύτερο στρατηγικό μας σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Τουρισμού.
Όπως εντάξαμε ήδη την προβολή και την ανάδειξη λιγότερο γνωστών προορισμών, την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τη Θεσσαλονίκη ως home port και hub, το project Digital Nomads και πάνω απ’ όλα τον μεγάλο στόχο και κύρια στρατηγική της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τη βιωσιμότητα με σεβασμό στο περιβάλλον – green and blue tourism.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω να τονίσω από αυτό το βήμα, ότι στην Ελλάδα η αλυσίδα των ανθρώπων που στηρίζουν και δημιουργούν το τουριστικό προϊόν, το brand name «Greece», που είναι πέμπτο στον κόσμο, αρχίζει από τον αγρότη στο χωράφι και φτάνει ως τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο. Από την πίτα της μαμάς στην οικογενειακή ταβερνούλα ως την επέκταση του 5Gστη χώρα.
Ο Τουρισμός δεν είναι υπόθεση των λίγων, είναι υπόθεση των πολλών. Είναι μια δύσκολη, σύνθετη, αλλά εξαιρετικά δυναμική βιομηχανία εκατομμυρίων Ελλήνων που συγκλίνουν συνεργαζόμενοι και δημιουργούν ένα κορυφαίο παγκόσμιο προϊόν.
Και όλοι αυτοί, οι πολλοί, είναι η πραγματική ραχοκοκαλιά της Τουριστικής Οικονομίας και θα σας έλεγα και της Ελληνικής Οικονομίας συνολικά.
Πίσω από τους αριθμούς στους ρυθμούς ανάπτυξης υπάρχουν οι άνθρωποι που την δημιουργούν: σκληρά εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που εδώ και 10 χρόνια δοκιμάστηκαν σκληρά από την οικονομική κρίση, τους υπέρογκους φόρους, την αδυναμία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό. Πολλοί βίωσαν την ανεργία, οι περισσότεροι είδαν μείωση του εισοδήματός τους και όλοι πάλεψαν να επιβιώσουν της κρίσης. Η παγκόσμια υγειονομική κρίση βρήκε την κοινωνία μας με μειωμένες αντοχές μετά από τόσα χρόνια πίεσης, κλόνισε την αισιοδοξία όλων για το αύριο, δημιούργησε νέες αβεβαιότητες.
Σε αυτές τις αβεβαιότητες πρέπει να απαντήσουμε με καθαρές και αποφασιστικές πολιτικές που θα έχουν έναν και μόνο στόχο: Την αποκατάσταση της δύναμης της λεγόμενης μεσαίας τάξης, των πολλών, όσων διαχρονικά δημιούργησαν και δημιουργούν πραγματικό πλούτο και αξία στον τόπο, με τη δουλειά τους, τις επιχειρήσεις τους, τα προϊόντα τους, τις σπουδές και τις δεξιότητές τους, την εργατικότητα και το φιλότιμό τους.
Σε αυτούς πρέπει να επενδύσουμε για να τους στηρίξουμε, αλλά και για να δημιουργήσουμε ένα Κράτος με ισχυρές οικονομικές βάσεις.
Ο μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) με επενδυτικό μεταρρυθμιστικό πρόσημο, έχει πυλώνα την «βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάκαμψη», αναγνωρίζοντας σαφώς το πρόβλημα από τη συνεχώς διευρυνόμενη οικονομική ανισότητα, τόσο μεταξύ των χωρών όσο και μέσα στις κοινωνίες μας. Και το εγκεκριμένο ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης με πόρους άνω των 30 δις, συνιστά μια μοναδική ευκαιρία ουσιαστικού μετασχηματισμού και ισχυρής ανάπτυξης της οικονομίας μας την επόμενη πενταετία.
Ευκαιρία που αν αξιοποιηθεί και εφαρμοστεί σωστά, χωρίς καθυστερήσεις και με βαθύ αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πραγματικούς δικαιούχους, δηλαδή τους Έλληνες πολίτες, θα μπορέσουμε να πούμε ότι σαν πολιτική τάξη και σαν οργανωμένη Πολιτεία, δικαιώσαμε επιτέλους την εμπιστοσύνη αυτού του κόσμου που δοκιμάζεται σκληρά για χρόνια.
Είναι προφανές και αυταπόδεικτο ότι στηρίζω με όλες μου τις δυνάμεις τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή και προτρέπω όλους να ψηφίσουν και να στηρίξουν αυτό που αποτελεί ένα αναπτυξιακό, μεταρρυθμιστικό εργαλείο, το οποίο μπορεί και πρέπει να πάει τη χώρα μπροστά.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Άρθρο Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στη Lifo
Βιώσιμος Τουρισμός στην Ελλάδα: Εδώ είναι το ταξίδι!
Βιώσιμη Ανάπτυξη, υπεύθυνη στρατηγική και σχεδιασμός για ένα καλύτερο μέλλον
Διανύουμε μια εξαιρετικά κρίσιμη εποχή για την ανάπτυξη του τουρισμού σε παγκόσμια κλίμακα. Η μάχη για την αντιμετώπιση της τεράστιας κρίσης Δημόσιας Υγείας, η διαχείριση των μεγάλων φυσικών καταστροφών ως συνέπεια και της κλιματικής αλλαγής, η ανάγκη για σύγχρονες πολιτικές που θα δημιουργήσουν νέες και καλά αμειβόμενες και ποιοτικές θέσεις εργασίας, η στήριξη των επαγγελματικών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ο σεβασμός και η αξιοποίηση του αστικού χώρου, είναι μόνο μερικές από τις μεγάλες προκλήσεις που πρέπει να απαντηθούν άμεσα, συντονισμένα και αποτελεσματικά.
Εάν, λοιπόν, ο τουρισμός, που προσφέρει το 25% του Α.Ε.Π. της Ελλάδας, είναι η ατμομηχανή της οικονομίας, ο βιώσιμος τουρισμός προσφέρει τις ράγες που έχουμε ανάγκη για να προχωρήσουμε.
Ο βιώσιμος τουρισμός μπορεί και πρέπει να συμβάλλει στη διατήρηση υψηλών και σταθερών επιπέδων οικονομικής ανάπτυξης όχι μόνο στις τουριστικές περιφέρειες, όπου αποτελεί βασικό πυλώνα οικονομικής και κοινωνικής ζωής, αλλά και σε ολόκληρη την χώρα.
Η κυβέρνηση, δια του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έχει πάρει μια συνειδητή απόφαση: να καταστεί Ελλάδα χώρα πρότυπο για το βιώσιμο τουρισμό.
Και είναι αλήθεια πως αυτός ο τόπος με τις απαράμιλλες ομορφιές, τη μοναδική φιλοξενία και την ξεχωριστή αυθεντικότητα της τουριστικής εμπειρίας, δηλαδή αυτά που τον έχουν αναδείξει διαχρονικά πρωταθλητή στον τουρισμό, έχει τις δυνατότητες να γίνει παράδειγμα βιώσιμου και υπεύθυνου τουρισμού.
Πριν από λίγο καιρό, στη Μασσαλία, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατέθεσε το πλάνο της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα θα αναλάβει το 2023 την προεδρία για την εφαρμογή του σχεδίου δράσης της πρωτοβουλίας «Μεσόγειος, μία υποδειγματική θάλασσα έως το 2030».
Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα θέτει ως στόχο τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων που μολύνουν τη θάλασσα κατά 50% έως το 2030. Στον ίδιο χρονικό ορίζοντα θα επιδιωχθεί η μείωση των μικροπλαστικών που βλάπτουν το περιβάλλον κατά 30%, ενώ δεν θα επιτρέπει την αλιεία στο 10% των θαλασσών της, με σκοπό την καλύτερη προστασία και τόνωση των οικοσυστημάτων της Μεσογείου, η οποία έχει πληγεί από την υπεραλίευση.
Το Υπουργείο Τουρισμού, μαζί με τους φορείς του, ξεκινά μια στρατηγική για ένα βιώσιμο μοντέλο στον τουρισμό, ζήτημα που στις πρόσφατες επισκέψεις μου στο Παρίσι και το Λονδίνο έθεσα κατά τη διάρκεια των συναντήσεών μου με τους ομόλογους Υπουργούς και με τους παράγοντες της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς.
Βασική προϋπόθεση όμως για οποιονδήποτε σχεδιασμό μιας πολιτικής για τον τουρισμό αποτελεί η βαθιά γνώση των ιδιαιτεροτήτων και των προβλημάτων σε τοπικό επίπεδο. Για να επιτευχθεί αυτό είναι απαραίτητη η επένδυση στην έρευνα με την αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και επιστημονικών μεθόδων.
Η απάντηση του ελληνικού τουρισμού σε αυτήν την πρόκληση θα πρέπει κατά προτεραιότητα να περιλαμβάνει ανταγωνιστικές τουριστικές επιχειρήσεις που θα παρέχουν υπηρεσίες ποιότητας με γνήσιο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και σεβασμό στην ιδιαίτερη τοπική ταυτότητα. Και αυτό το τελευταίο είναι το «χρώμα» της Ελλάδας μας.
Είναι τα νησιά μας, με τα παραδοσιακά ταβερνάκια, για τα οποία φέρνουμε ρύθμιση ώστε να περιφρουρήσουμε τον μοναδικό χαρακτήρα τους και να μην αλλοιωθούν, να μην αλλοτριωθούν, να μην εξαφανιστούν.
Είναι η Αθήνα μας, με το ιστορικό της κέντρο, που έχουμε χρέος να διαφυλάξουμε και να αναδείξουμε ως κόρη οφθαλμού.
Σε κάθε περίπτωση, είναι κοινός τόπος ότι ο επισκέπτης λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη του το εάν η χώρα είναι φιλική προς το περιβάλλον, εάν τα καταλύματα και τα ξενοδοχεία διαθέτουν «πράσινες υποδομές», εάν υπάρχει ασφάλεια.
Το μέτρο της επιτυχίας δεν καθορίζεται μόνο από τον αριθμό των επισκεπτών ή τα παραγόμενα έσοδα, αλλά ταυτόχρονα λαμβάνει σοβαρά υπόψη ευρύτερες μεταβλητές, όπως είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και η αξία που δημιουργείται για τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, η δίκαιη κατανομή των οφελών από την ανάπτυξη του τουρισμού, η ικανοποίηση των κατοίκων, η ποιότητα ζωής και ευημερία, η περιβαλλοντική διαχείριση και η προστασία των φυσικών και πολιτιστικών αγαθών.
Αυτό, πέρα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να γίνει με τη συνεργασία και με μη τουριστικούς φορείς, όπως οι φορείς σχεδιασμού και οι υπεύθυνοι για την παροχή υποδομών και πόρων, τις μεταφορές, το νερό, την ενέργεια και τη διαχείριση των αποβλήτων, οι οποίοι θα πρέπει να συνυπολογίσουν στον τουριστικό σχεδιασμό και στις αποφάσεις διαχείρισης ενός προορισμού, τόσο τον καθορισμό στόχων και δεικτών επιτυχίας όσο και την ανάπτυξη μηχανισμών παρακολούθησης της προόδου και την κάλυψη των κενών.
Η αξιοποίηση της τεχνολογίας αποτελεί ένα πρόσφορο μέσο για τη διασφάλιση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, όπως η διαχείριση των τουριστικών ροών, η διασπορά των επισκεπτών μακριά από τις πιεσμένες περιοχές και τοποθεσίες, η δημιουργία προσφορών για τους επισκέπτες όλο τον χρόνο και η ενθάρρυνση τουριστικών μοντέλων χαμηλών επιπτώσεων, όπως ταξίδια που χρησιμοποιούν χαμηλών εκπομπών άνθρακα μεταφορές ή οι πάροχοι καταλυμάτων που χρησιμοποιούν υπεύθυνα τους πόρους, π.χ. το νερό, η κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης και η παραγωγή και προμήθεια ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων αρχίζει με ένα βήμα, λέει μια παλιά κινέζικη παροιμία.
Τώρα είναι η στιγμή γι’ αυτό το βήμα και το ταξίδι λέγεται Ελλάδα.