Συνέντευξη του Τομεάρχη Εξωτερικών της Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Γιώργου Κατρούγκαλου στην κυριακάτικη εφημερίδα KONTRA News
O ΣΥΡΙΖΑ είπε πως η επίσκεψη Τσαβούσογλου ανέδειξε το έλλειμμα στρατηγικής της κυβέρνησης… Για ποιον λόγο;
Ο μόνος στόχος που φαίνεται ότι είχε η κυβέρνηση στο πλαίσιο της επίσκεψης Τσαβούσογλου ήταν να έχουμε ένα ήσυχο καλοκαίρι, να μην έχουμε επιθετικές κινήσεις εκ μέρους της Τουρκίας. Αυτός ο στόχος δεν ήταν δύσκολο να επιτευχθεί, γιατί το ίδιο ήθελε και η τουρκική πλευρά, όχι μόνον για τον τουρισμό της, αλλά κυρίως γιατί η Τουρκία βρίσκεται αυτό το διάστημα σε καθεστώς «εξετάσεων» από Ευρώπη και Αμερική και θέλει να δώσει προς τα έξω την εικόνα χώρας που σέβεται το διεθνές δίκαιο και επιδιώκει το διάλογο. Άλλωστε, η οικονομία της είναι αυτή τη στιγμή ιδιαίτερα ευάλωτη και δεν θα άντεχε μία σύγκρουση είτε με τις ΗΠΑ είτε με την ΕΕ. Συνεπώς, η κυβέρνηση έπρεπε να θέσει τον πήχη πολύ πιο ψηλά και να επιδιώξει την προώθηση των εθνικών μας συμφερόντων. Αυτό το νόημα συγκεκριμένης πρότασης στρατηγικής έχει η πρόσφατη πρόταση του Αλέξη Τσίπρα να συνδεθούν ελληνοτουρκικές σχέσεις με τις ευρωπαϊκές προοπτικές της Τουρκίας με άξονα την αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης.
Αντίστοιχα κενά αποκαλύπτονται, άλλωστε, σε όλες τις πτυχές της εξωτερικής μας πολιτικής. Για παράδειγμα, στις 23 Ιουνίου ξεκινά πάλι η διαδικασία του Βερολίνου, το ευρωπαϊκό διπλωματικό «τραπέζι» που συζητά το μέλλον της Λιβύης. Εκεί, ενώ η Τουρκία θα είναι ξανά παρούσα η Ελλάδα θα απουσιάζει, παρά τις κυβερνητικές τυμπανοκρουσίες για δήθεν επιστροφή της Ελλάδας που ακολούθησαν την επίσκεψη Μητσοτάκη. Θυμίζω ότι, αντιθέτως ,ο Αλέξης Τσίπρας ήταν παρών στην αντίστοιχη ευρωπαϊκή διαδικασία της Σύσκεψης του Παλέρμο το 2018 και, γενικότερα, στην περιοχή.
Τι επιδιώκει η Τουρκία όταν μιλά για τουρκική μειονότητα στη Θράκη; Τι θα πρέπει να κάνει η κυβέρνηση;
Πάγιες είναι οι σχετικές θέσεις της Τουρκίας, σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο και τη Συνθήκη της Λωζάννης. Κάθε Τούρκος αξιωματούχος που επισκέπτεται η Θράκη, όμως, οφείλει να σέβεται τη Συνθήκη της Λωζάννης η οποία αναφέρεται σαφώς σε μουσουλμανική μειονότητα στην περιοχή. Αν μη τι άλλο οφείλει να σέβεται τη θέση που διατύπωσε σαφώς ο Πρόεδρος της Τουρκίας κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα τον Δεκέμβριο 2017, ότι: «Στη Δυτική Θράκη υπάρχει μουσουλμανική μειονότητα τουρκικής, πομακικής και ρομά προέλευσης.” Από εκεί και πέρα οι αναγκαίες δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις στην Θράκη αφορούν υποχρεώσεις του Ελληνικού κράτους έναντι Ελλήνων πολιτών και όχι τον ελληνοτουρκικό διάλογο. Θα πρέπει να συνεχισθούν τα θετικά μέτρα πλήρους ενσωμάτωσης της μουσουλμανικής μειονότητας στις τοπικές κοινωνίες, σε κλίμα πλήρους ισονομίας και ισοτιμίας.
Τι περιμένετε από τη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν;
Όχι πολλά πράγματα, εφόσον, όπως προανέφερα, η κυβέρνηση στερείται συγκεκριμένης στρατηγικής και στοχοθεσίας για την επίσκεψη αυτή. Υπενθυμίζω την πρόταση Αλέξη Τσίπρα, η οποία συνιστά παρόμοια στρατηγική επιλογή: Εάν αυτή επιστρέψει στον δρόμο της επιθετικότητας και της έμπρακτης ή ρητορικής αμφισβήτησης του διεθνούς δικαίου, οι κυρώσεις είναι μονόδρομος. Εάν, αντιθέτως, επιλέξει το δρόμο της βελτίωσης των σχέσεων της με την ΕΕ, ζητώντας αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης, η χώρα μας πρέπει να απαιτήσει η ενεργοποίηση όποιας τυχόν νέας συμφωνίας να έχει ως προϋπόθεση τη συμφωνία της Τουρκίας να παραπεμφθεί η διαφορά για τις υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ στη Χάγη. Έχω χαρακτηρίσει την πρόταση αυτή ως «Ελσίνκι plus», ως ενεργητική δηλαδή διπλωματία κίνησης χωρίς τις «σκιές» της αναφοράς σε «συνοριακές διαφορές», που περιείχαν τα Συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Ελσίνκι.
Υπάρχει έντονη ανησυχία από τα αλλεπάλληλα κρούσματα εγκληματικότητας… Έχει ευθύνες η κυβέρνηση; Τι θα πρέπει να γίνει;
Η κυβέρνηση έχει βαρύτατες ευθύνες, γιατί ενώ το σύνθημα «Νόμος και Τάξη» ήταν ψηλά και στην προεκλογική και στην τρέχουσα ρητορική της, το υπηρέτησε με ιδεοληπτικό τρόπο, με πρωτοβουλίες που εστίαζαν στην άρση του ασύλου, στην πανεπιστημιακή αστυνομία, στην εκκένωση καταλήψεων. Τίποτα από όλα αυτά δεν αφορά το διαδεδομένο αίσθημα ανασφάλειας που κυριαρχεί στον απλό κόσμο. Γιατί, όπως έχει επισημάνει άλλωστε και η τελευταία υπουργός προστασίας του πολίτη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η κυρία Όλγα Γεροβασίλη, το δικαίωμα στην ασφάλεια είναι λαϊκό δικαίωμα. Οι πλούσιοι μπορούν να εξασφαλίσουν την προστασία τους με τα δικά τους μέσα. Αντί, συνεπώς, για προσλήψεις ειδικών φρουρών για τα πανεπιστήμια, η κυβέρνηση πρέπει να πάρει μέτρα για την αντιμετώπιση της βαριάς εγκληματικότητας, η οποία ποτέ δεν είχε γνωρίσει παρόμοια έξαρση, με τόσες μαφιόζικες εκτελέσεις σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Για ποιον λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ ασκεί κριτική στον νέο πτωχευτικό κώδικα; Η κυβέρνηση λέει πως στέκεται στο πλευρό επιχειρήσεων και νοικοκυριών…
Η κυβέρνηση απελευθερώνει πλήρως τους πλειστηριασμούς ακόμη και της πρώτης κατοικίας, ενώ το ιδιωτικό χρέος την περίοδο της πανδημίας εκτοξεύθηκε. Αντιμετωπίζει και τη λαϊκή κατοικία με τον ίδιο ιδεολογικό και νεοφιλελεύθερο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που παλεύουν να αποφύγουν τα λουκέτα: «ζόμπι» τις αποκάλεσε ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Πατέλης και ο αρμόδιος υφυπουργός οικονομικών κ. Ζαββός. Ο κ. Μητσοτάκης δεν αρνείται μόνο την πρότασή μας για ρύθμιση του πανδημικού χρέους με διαγραφή μέρους της βασικής οφειλής, αλλά αρνείται να δώσει έστω και μία ευκαιρία για τους νέους οφειλέτες που επλήγησαν από την πανδημία. Με δυο λόγια υλοποιεί όσα δεν κατάφεραν με στυγνούς εκβιασμούς ούτε οι δανειστές για δέκα χρόνια: Από τη μία μειώνει το εισόδημα των εργαζομένων και θεσμοθετεί την πληρωμή σε ρεπό και από την άλλη βγάζει στο σφυρί τα σπίτια τους. Πρόκειται για ένα συνολικό σχέδιο αναδιάρθρωσης οικονομίας και κοινωνίας προς όφελος των ισχυρών, σε βάρος των πολλών.