Της Ειρήνης-Θεοδώρας Πιθακάκη
Φοιτήτρια ψυχολογίας.
Bachelor στην εργοθεραπεία, QMU με εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή.
Ως δασκάλα παράλληλης στήριξης θα ήθελα να σας αναφέρω τον ορισμό της καθώς και να περιγράψω τους τρόπους που βοηθά παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει την δική του μοναδική ιδιαιτερότητα. Ορισμένα παιδιά έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στην γραφή, στην ακουστική λειτουργία, στην συλλογιστική ικανότητα και στην συμπεριφορά. Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και άλλες διαταραχές αποτελούν κάποιες από αυτές που διαγιγνώσκεται το κάθε παιδί. Συνεπώς, κάποια από αυτά τα παιδιά χρειάζονται παράλληλη στήριξη, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην ακαδημαϊκή τους πορεία.
Τι είναι όμως η παράλληλη στήριξη;
Παράλληλη στήριξη είναι ένα άτομο που παρέχει υποστήριξη σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για να βοηθήσει και να ενισχύσει την ανάπτυξη των ακαδημαϊκών, κοινωνικών και συμπεριφορικών δεξιοτήτων τους. Βοηθά τον μαθητή να αποδώσει καλύτερα σε ορισμένες ή σε όλες τις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Ταυτόχρονα ο δάσκαλος παράλληλης στήριξης θέτει εξατομικευμένους στόχους για το σχολικό πλαίσιο, βασισμένους στις ανάγκες του παιδιού και έπειτα από συνεννόηση με τη διεπιστημονική ομάδα που το παρακολουθεί (Εργοθεραπευτή, Λογοθεραπευτή, Ψυχολόγο και Ειδικό παιδαγωγό).
Στο σχολείο ο εκπαιδευτικός παρέχει πληροφορίες στην τάξη και μεμονωμένοι μαθητές μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εκτέλεση αυτών ανάλογα με τις ακαδημαϊκές τους ικανότητες. Εδώ θα χρειαστεί ο/η δάσκαλος/α της παράλληλης στήριξης όπου θα παρέχει βοήθεια σε ένα συγκεκριμένο μαθητή και θα τον βοηθά να εκτελέσει τις απαιτούμενες δραστηριότητες. Θα χρειαστεί να προσαρμόσει και να δομήσει τις δραστηριότητες ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή.
Οι αρμοδιότητες του συνήθως είναι οι εξής:
- Είναι ο μεσάζων μεταξύ του παιδιού και του εκπαιδευτικού. Βοήθα τον εκπαιδευτικό να κατανοήσει ορισμένες από τις ανάγκες που έχουν τα συγκεκριμένα παιδιά. Δίνει οδηγίες στις οποίες το παιδί ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη ευκολία.
- Λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στον μαθητή και τους υπόλοιπους συμμαθητές του, φροντίζοντας με βάση τους κοινωνικούς στόχους να εμπλέκεται και να ευαισθητοποιείται.
- Ενισχύει την αυτοπεποίθηση του παιδιού και το βοηθά να συνειδητοποιήσει τις δυνατότητες του και να είναι ανεξάρτητο στο κοινωνικό περιβάλλον.
- Βοήθα τον μαθητή να θέτει από μόνος του όρια στον εαυτό του και να μάθει να αντεπεξέρχεται μόνος του στις ανάγκες του.
Ο πρωταρχικός στόχος του δασκάλου παράλληλης στήριξης είναι να καταστήσει τον μαθητή όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητο. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να λειτουργούν αυτόνομα, τόσο ακαδημαϊκά όσο και κοινωνικά. Σε όλες τις περιπτώσεις, ο μαθητής δεν πρέπει να αισθάνεται εξαρτημένος από τον δάσκαλο παράλληλης στήριξης προκειμένου να μπορεί να σταθεί και να ανταποκριθεί στο σχολείο. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να κάθεται διπλά στον μαθητή αποκλειστικά. Καλό θα ήταν να έχει πολλαπλούς ρόλους μέσα στην τάξη, ώστε να μην ταυτιστεί μόνο με τον ρόλο που παρέχει στον μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με στόχο την αποφυγή του στίγματος. Τέλος, ο πολλαπλός ρόλος του θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί με τον εκπαιδευτικό της τάξης.