Του Μανώλη Κομνηνού
Με ανάρτηση στους προσωπικούς λογαριασμούς του στα social media, ο καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Πλειός, στάθηκε στην υπόθεση Τότα ως κοινωνικό σύμπτωμα.
Ο Γιώργος Πλειός υπογράμμισε τα εξής:
“Πάμε να δούμε λίγο την «υπόθεση Τότα».
Η σκηνή από τους έγκλειστους μετανάστες που μεταφέρει με το ρυμουλκούμενο στο τζιπ του, καθώς και η ορολογία που χρησιμοποιεί (κομμάτια) δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι δεν αντιλαμβάνεται τους μετανάστες/πρόσφυγες ως ανθρώπους με πλήρη δικαιώματα, αλλά ως ζώα ή στην καλλίτερη ως δούλους. Αλήθεια, που το έμαθε αυτό και γατί το εφαρμόζει και ο ίδιος;
Ο Τότα φέρεται να είναι μετανάστης από την Αλβανία. Ανήκει σ’ εκείνη την γενιά Αλβανών μεταναστών που σε πολλούς εξ αυτών φέρθηκαν ακριβώς έτσι, πιθανόν και στον ίδιο ή σε δικούς του. Που τους φέρθηκαν σαν σε δούλους δηλαδή.
Έχοντας πλέον ενσωματωθεί φαίνεται να υιοθετεί προς περισσότερο αδύναμους από τον ίδιο (μετανάστες/πρόσφυγες) την ίδια συμπεριφορά που δέχθηκε ως μέλος μιας ομάδας περισσότερο αδύναμων απο τους Έλληνες πολίτες, δηλαδή ως μέλος της ομάδας των Αλβανών μεταναστών εκείνα τα δύσκολα χρόνια της σκληρής εκμετάλλευσης τους. Από ποιους; Μα από Έλληνες εργοδότες του και μια μεγάλη μερίδα Ελλήνων. Είτε προσωπικά ο ίδιος είτε απρόσωπα-μέσω των στερεοτύπων στο δημόσιο λόγο.
Με τον τρόπο αυτό (εκδηλώνοντας ρατσιστική συμπεριφορά προς άλλους μετανάστες) φαίνεται να θεωρεί ότι ενσωματώνεται στο ελληνικό περιβάλλον που βρίθει από ρατσισμό. Υιοθετώντας προς άλλους τη ρατσιστική συμπεριφορά που δέχθηκε πιστεύω πως τον κάνει να νομίζει πως γίνεται ένας από αυτούς, πως γίνεται δηλαδή Έλληνας. Με άλλα λόγια με το να φέρεται όπως του φέρθηκαν μάλλον θεωρεί πως αυτό τον κάνει μέσο Έλληνα. Έγινε ρατσιστής για να γίνει αποδεκτός, για να γίνει δηλαδή Έλληνας.
Η ρατσιστική συμπεριφορά ενός Αλβανού μετανάστη προς άλλους μετανάστες είναι το προϊόν του κυρίαρχου σε πολλές περιοχές της ελληνικής κοινωνίας ρατσισμού. Να το πούμε διαφορετικά; Ο Τότα φαίνεται να είναι συμβολικά το «καθαρό», ευκρινές. αδιαμεσολάβητο από άλλους παράγοντες (καταγωγή, θρησκεία, εντοπιότητα κλπ) πρόσωπο του ελληνικού ρατσισμού. Ο Τότα ως κοινωνική συμπεριφορά φαίνεται να είναι ένας εθνικός μας καθρέφτης”.