Προσωπογραφίες
Οικονομία
Γράφει η Iron Lady
Ο Γιαν Κάρας είναι το πρόσωπο στον καθρέφτη στην απόλυτη κυριαρχία του ΟΠΑΠ τα τελευταία χρόνια, και στην εδραίωση του Οργανισμού ως παίκτη… άνευ αντιπάλου εντός συνόρων.
Η διαδρομή δεν ήταν εύκολη. Στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, με την Ελλάδα βαθιά στη σύνθεση, πολυεπίπεδη, πολυδιάστατη και εθνοκτόνα κρίση των Μνημονίων, η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου προχώρησε στην πώληση του ΟΠΑΠ.
Η κοινοπραξία των Τσέχων και του Δημήτρη Μελισσανίδη ήταν εκείνη που κέρδισε τη μεγάλη μάχη, και όσα ακολούθησαν επιβεβαιώνουν ότι, τα μεγάλα μυαλά δεν χάνονται. Ανεξαρτήτως εποχής, συγκυρίας και συνθηκών.
Η διοίκηση των Τσέχων, με τον Γιαν Κάρας να κρατάει το τιμόνι, κατάφερε πολύ εύκολα να κατανοήσει και να προσαρμοστεί στις ιδιαιτερότητες και τις προτεραιότητες της ελληνικής κοινωνίας.
Κάπως έτσι, ο ΟΠΑΠ έχει σήμερα δεσπόζουσα θέση και δύναμη, έχοντας εκμηδενίσει τον ανταγωνισμό, αν συνυπολογίσει κανείς την προ ετών εξαγορά της «Stoiximan». Στηρίζει με τη μορφή χορηγιών το ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα, την ώρα που το κράτος… απέχει προκλητικά, και ο υπόλοιπος ιδιωτικός τομέας περιορίζεται σε… χαρτζιλίκια.
Τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι ο ΟΠΑΠ είναι μια από τις υγιέστερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, έχοντας τη ματιά του και στις διεθνείς εξελίξεις.
Ό, τι δεν εξελίσσεται άλλωστε, είναι καταδικασμένο να μείνει πίσω, και τελικά να εξαφανιστεί. Ο Γιάν Κάρας και οι Τσέχοι του ΟΠΑΠ, είναι πλήρως ενήμεροι της σχετικής λαϊκής σοφίας. Και φροντίζουν να μην… την πατήσουν, όπως άλλοι στο παρελθόν.
«Πάμε Στοίχημα» ότι θα καταφέρουν μια χαρά;
Όπως… το μέγεθος, μετράει και η διάρκεια
Με την περίπτωση του Γιαν Κάρας, ισχύει στο ακέραιο αυτό που λέμε για το… μέγεθος που μετράει. Μετράει η διάρκεια, μετράει επίσης και η συνέπεια.
Το επιχειρησιακό αφεντικό του ΟΠΑΠ βρίσκεται… στα μέρη μας, από την αρχή. Από τον Ιανουάριο του 2014, όταν και εντάχθηκε στον ΟΠΑΠ, ακολούθησε μια θητεία με δημιουργικά και απτά αποτελέσματα, που τελικά τον οδήγησαν στην κορυφή.
Μεταξύ άλλων, ο Γιάν Κάρας ηγήθηκε των λειτουργιών, της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού των δικτύων των καταστημάτων και των έμμεσων πωλήσεων του ΟΠΑΠ, διατηρώντας την ευθύνη και τον πρωταγωνιστικό λόγο για τις δραστηριότητες των πωλήσεων, του retail marketing και της υποστήριξης των πελατών αλλά και των συνεργατών.
Σε κάθε επίπεδο δραστηριοποίησης και ευθύνης, ο Γιαν Κάρας κέρδιζε τις εντυπώσεις με τις καινοτόμες ιδέες, τις προτάσεις, την αποφασιστικότητα και την αποτελεσματικότητά του.
Κάπως έτσι, ήταν θέμα χρόνου να πάρει στα χέρια του τα κλειδιά του Οργανισμού. Και πλέον, να του έχει αλλάξει ταχύτητα…
Η πανδημία ως… ευκαιρία
Η περίοδος της πανδημίας του κορονοϊού ήταν μια διαρκής και μεγάλη πρόκληση για κάθε σημαντική εταιρεία, που έπρεπε να προσαρμοστεί στα καινούρια δεδομένα, να δει «έξω από το κουτί», να προβλέψει το μέλλον και να ηγηθεί του ανταγωνισμού.
Ο Γιάν Κάρας έδωσε και εδώ το στίγμα του για τον ΟΠΑΠ της νέας εποχής. Ο Οργανισμός υστερούσε μέχρι τότε διαδικτυακά, οι ιδέες του Γιαν Κάρας οι οποίες τέθηκαν σε εφαρμογή, ωστόσο, του επέτρεψαν να… προσπεράσει τον ανταγωνισμό, να καλύψει το χαμένο έδαφος των προηγούμενων ετών, και πλέον να δίνει εκείνος τον τόνο και να διαμορφώνει την ατζέντα, με άλλες εταιρείες να τον παρακολουθούν και να επιχειρούν να τον… αντιγράψουν.
Η διοίκηση του ΟΠΑΠ αναγνώρισε στην πράξη την πρωταγωνιστική συνεισφορά του Γιαν Κάρας στις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και τις ενέργειες του Οργανισμού για την έγκαιρη και χρηστική ανταπόκρισή του στις καινούριες συνθήκες και τα διαφοροποιημένα δεδομένα που «γέννησε» η περίοδος της πανδημίας του κορονοϊού.
Όπως επίσης διαχειρίστηκε αριστοτεχνικά τον αντίκτυπο στις δραστηριότητες της εταιρείας, από τα αναπόφευκτα και επαναλαμβανόμενα περιοριστικά μέτρα που επέβαλε η ελληνική κυβέρνηση.
Το… παρκάρισμα της «Stoiximan»
Η περίπτωση της «Stoiximan» είναι απολύτως ενδεικτική και εύγλωττη του πώς κινείται ο Γιαν Κάρας και πως ανταποκρίνεται η καλοκουρδισμένη επιχειρηματική μηχανή που λέγεται ΟΠΑΠ.
Από τη στιγμή που ο ΟΠΑΠ την εξαγόρασε… τερμάτισε τον ανταγωνισμό εντός συνόρων. Και είχε έτσι τη δυνατότητα να εστιάσει στον επανασχεδιασμό της στρατηγικής του για το μέλλον, επαναξιολογώντας τα καινούρια δεδομένα, τις προτεραιότητες αλλά και τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, δηλαδή του καταναλωτικού κοινού στο οποίο απευθύνονται και το οποίο αφορούν τα επιχειρηματικά προϊόντα του ΟΠΑΠ.
Έκτοτε, η «Stoiximan» είναι… παρκαρισμένη στο επίπεδο μιας μικρομεσαίας δύναμης, κάτι που έχει άμεσες συνέπειες και στη συμμετοχή της στη διαφημιστική αγορά, που είναι περιορισμένη.
Την κατάλληλη στιγμή ωστόσο, είναι μάλλον… σίγουρο στοίχημα να προβλέψει κανείς ότι η διοίκηση Κάρας στον ΟΠΑΠ θα… βάλει μπροστά τη μηχανή. Για να τρέξει ο Οργανισμός περισσότερο γρήγορα προς το μέλλον.
Ομάδα που κερδίζει… δυναμώνει
Ο Γιάν Κάρας έχει αποδειχθεί όλα αυτά τα χρόνια ομαδικός παίκτης. Παίκτης συνόλου. Γι’ αυτό και έχει αξιοποιήσει στο έπακρο τις ενδιαφέρουσες ιδέες και τη δημιουργικότητα όλου του στελεχιακού δυναμικού ΟΠΑΠ, με ζητούμενο την κοινή πρόοδο, επομένως και την κοινή ευημερία.
Ο Γιαν Κάρας συνηθίζει να εστιάζει στις δημόσιες τοποθετήσεις του, στην υπεραξία που προσφέρει η ανθρωποκεντρική προσέγγιση μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας. Με διπλή ματιά, εντός του Οργανισμού αλλά και εκτός, στη μεγάλη κοινωνία στην οποία απευθύνεται ως καταναλωτικό κοινό.
Το αφεντικό του ΟΠΑΠ πιστώνεται ακόμη μια σειρά από καινοτόμες ιδέες, σχεδιασμούς και εφαρμογές, που επέτρεψαν στον Οργανισμό να αποκτήσει μια ακόμη περισσότερο σύγχρονη ταυτότητα.
Ένας leader τον οποίο όλοι θα ήθελαν να ακολουθήσουν στις δημιουργικές αναζητήσεις του.