Ομιλία του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Στέφανου Κασσελάκη στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος
Αγαπητοί βουλευτές, αγαπητές βουλεύτριες, είναι μια βαριά μέρα σήμερα. Γιατί αν για όλη την Ελλάδα ο Βασίλης Βασιλικός ήταν ο συγγραφέας που συνομίλησε με την Ιστορία και τη Δημοκρατία, για εμάς ήταν κάτι ακόμα: Ήταν ο σύντροφός μας, ο άνθρωπος που κόσμησε την 1η θέση του ψηφοδελτίου επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία το 2019, βουλευτής που κόσμησε το ελληνικό Κοινοβούλιο την περίοδο 2019-2023. Το κόσμησε με το ήθος και την προσωπικότητά του. Μια προσωπικότητα που έχουν λίγοι, αυτοί που μπορούν να γίνουν καταγραφείς του αιώνα τους. Να μετατρέψουν το ιστορικό δράμα της χώρας τους σ’ ένα παγκόσμιο γεγονός.
Θα ήθελα να σας ζητήσω να κρατήσουμε ενός λεπτού σιγή, γι’ αυτό τον σπουδαίο άνθρωπο.
Αγαπητές βουλεύτριες, αγαπητοί βουλευτές, μπορεί σήμερα να βλέπετε λιγότερους συναδέλφους στην αίθουσα και να σας φαίνεται κάπως πρωτόγνωρο, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σ’ αυτή την αίθουσα, κάποτε είχε 149 βουλευτές, μετά είχε 145, μετά 86, μετά 71 και τέλος, 47. Με άλλα λόγια, χάσαμε το 68% της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας μέσα σε 9 χρόνια. Της κοινοβουλευτικής μας δύναμης.
Προφανώς μέσα σε 9 χρόνια, αλλάζει η χώρα, αλλάζει η κοινωνία. Και δυστυχώς, το συμπέρασμα είναι ότι σταδιακά υπήρξε αποσύνδεση ΣΥΡΙΖΑ και κοινωνίας. Μια απόσταση πολιτικής πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ και κοινωνικών μεταβολών. Αυτή είναι η πραγματικότητα που εμείς καλούμαστε τώρα να αναστρέψουμε. Και μην ανησυχείτε που είμαστε πλέον 36 βουλευτές, η ηθική μας κοινοβουλευτική παρουσία, είναι και θα είναι 47 βουλευτές. Διότι αυτό επέλεξε ο ελληνικός λαός.
Το ότι μερικοί δεν σεβάστηκαν τον κώδικα δεοντολογίας που συνυπέγραψαν για να παραδώσουν τις έδρες τους, το ότι για μήνες δεν βγήκαν μια φορά στα κανάλια να κατηγορήσουν τις ύβρεις του συστήματος εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ τώρα έχουν πιάσει στασίδι στα κανάλια εναντίον των ίδιων των ψηφοφόρων που τους ανέδειξαν ως βουλευτές, το ότι βάζουν τη φιλοδοξία πάνω από την κοινωνία, αυτά τα γνωρίζει καλά ο ελληνικός λαός και ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ και δεν πρόκειται να τους τα συγχωρήσει.
Μην ανησυχείτε: η αλήθεια είναι με το μέρος μας. Απλώς, καμιά φορά, η δικαίωση έχει τους δικούς τους χρόνους. Η αλήθεια είναι ότι ο Έλληνας συμπολίτης μας θέλει ένα ανοιχτό, αποδοτικό, κοινωνικό κόμμα, που δεν θα είναι δέσμιο σε κανένα μηχανισμό. Θέλει ένα τέτοιο κόμμα για να γλιτώσει τη ζωή του και τη ζωή των παιδιών του.
Αυτό το κόμμα είμαστε μόνο εμείς, ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Σήμερα και για πάντα. Η πανίσχυρη προπαγάνδα της Νέας Δημοκρατίας κατάφερε να κολλήσει στον ΣΥΡΙΖΑ πολλές ρετσινιές και προκαταλήψεις όλα αυτά τα χρόνια. Ότι ήμασταν εναντίον της αριστείας, εναντίον των χαμηλών φόρων, εναντίον της επιχειρηματικότητας, ότι ήμασταν οι δήθεν μπαχαλάκηδες, οι δήθεν εθνομηδενιστές. Η Νέα Δημοκρατία αρχίζει να λαμβάνει την απάντησή της από την κοινωνία. Πλέον οι Έλληνες βλέπουν τις κωλοτούμπες του Κυριάκου Μητσοτάκη σε σχέση με τις προεκλογικές τους εξαγγελίες.
Και οι Έλληνες αρχίζουν να κατανοούν ότι εμείς, ο ΣΥΡΙΖΑ, είμαστε η Αριστερά της ευθύνης, η πατριωτική Αριστερά, η σύγχρονη Αριστερά, η κυβερνητική Αριστερά. Αυτή που μπορεί να νοικοκυρέψει τη χώρα και να φέρει δικαιοσύνη παντού, όπως έλεγε το προεκλογικό μας σύνθημα, το οποίο δεν πέρασε λόγω προπαγάνδας και εσωστρέφειας. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν ήταν ορθό. Είμαστε μεν συρρικνωμένοι, αλλά είμαστε και πιο ενωμένοι από ποτέ. Και μ’ έναν λαό που περιμένει να ακούσει την εναλλακτική μας πρόταση. Γιατί αυτό που ζει, δεν το αξίζει και δεν του αρκεί
Πριν προχωρήσω, δυο σχόλια για την επικαιρότητα: Πρώτον, έστω και με καθυστέρηση, ακούσαμε την ανακοίνωση του πρωθυπουργού στο Υπουργικό Συμβούλιο σχετικά με την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου στις επικείμενες ευρωεκλογές. Η ενίσχυση των συμμετοχής των πολιτών στις εκλογές διαδικασίες και η αντιμετώπιση της αυξανόμενη αποχής είναι στις προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ και απαιτούν άμεσες θεσμικές παρεμβάσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε έγκαιρα το πρόβλημα του αποκλεισμού χιλιάδων συμπολιτών μας, και κυρίως νέων εποχικών εργαζομένων, ειδικά σε τουριστικές περιοχές, και κατέθεσε σχετική τροπολογία.
Όμως, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την απέρριψε τότε χωρίς κανένα διάλογο, μπορεί να το θυμάστε αυτό. Η σημερινή εξαγγελία δεν πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο επικοινωνιακής εκμετάλλευσης. Απαιτεί απαντήσεις για πιθανά συνταγματικά κωλύματα, για τη διασφάλιση της μυστικότητας της ψήφου καθώς και ασφαλιστικές δικλείδες που θα προστατεύσουν από ενδεχόμενη νόθευση το εκλογικό αποτέλεσμα και που θα εξασφαλίσουν την αξιοπιστία της διαδικασίας. Σε αυτή την κατεύθυνση, περιμένουμε την περαιτέρω εξειδίκευση της εξαγγελίας του κ. Μητσοτάκη από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών.
Δεύτερον, με αφορμή τη χθεσινή Διεθνή Ημέρα Αλληλεγγύης για τον Παλαιστινιακό λαό, ζητήσαμε την άμεση κατάπαυση του πυρός για να σταματήσει το αιματοκύλισμα, ο θάνατος χιλιάδων Παλαιστινίων αμάχων και η ανθρωπιστική κρίση στην Παλαιστίνη. Να επιστραφούν όλοι οι όμηροι και να τερματιστεί ή ισραηλινή κατοχή και οι εποικισμοί. Τασσόμαστε σταθερά υπέρ της ειρήνης, στη βάση δυο κρατών που συμβιώνουν με ασφάλεια και τους δυο λαούς. Αναγκαία όσο ποτέ είναι η αποφασιστική παρέμβαση των ισχυρών δυνάμεων, ιδίως των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την επίλυση του παλαιστινιακού ζητήματος με την άσκηση κατάλληλης πίεσης στην ισραηλινή κυβέρνηση.
Η άρνηση της δικής μας κυβέρνησης να ψηφίσει στον ΟΗΕ υπέρ της κατάπαυσης του πυρός όχι μόνο εξέθεσε διεθνώς τη χώρα, αλλά πλέον γυρνά ως μπούμερανγκ εναντίον της χώρας μας, καθώς όλο και περισσότερες κυβερνήσεις αντιλαμβάνονται και στηρίζουν το δίκαιο αυτό αίτημα.
Στην επικαιρότητα των ημερών έχουμε επίσης και την προσβλητική συμπεριφορά του Βρετανού πρωθυπουργού προς τον κ. Μητσοτάκη και συνεπώς προς τη χώρα μας. Αποδοκιμάσαμε τη στάση του κ. Σούνακ χωρίς καθυστέρηση, μια στάση που επέδειξε περισσή αλαζονεία για ένα ζήτημα που γνωρίζει καλά πως η Ελλάδα έχει το δίκιο με το μέρος της.
Από την άλλη, τίθενται ερωτήματα για τη στρατηγική του κ. Μητσοτάκη. Δυστυχώς, αντιμετωπίζει το πολύ σοβαρό ζήτημα της επανένωσης των γλυπτών με όρους ιδιωτικής διπλωματίας και προσωπικής επικοινωνίας για εσωτερική κατανάλωση. Δεν προσφέρεται όμως το ζήτημα για αντιπερισπασμό και για παιχνίδια αλλαγής ατζέντας. Ούτε μπορεί ο κ. Μητσοτάκης να αλλάζει, από το 2019 που εξελέγη, την εθνική θέση για επιστροφή των Γλυπτών με αυθαίρετες διαπραγματεύσεις για δανεισμό από το Βρετανικό Μουσείο κι όχι οριστική επιστροφή στην Ελλάδα.
Φίλοι και φίλες, δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του. Απαιτείται διαφάνεια και συναίνεση σε εθνικά θέματα που έχουν μάλιστα και διεθνή διάσταση, καθώς αφορούν την παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά. Γι’ αυτό τον λόγο, χθες πήρα την πρωτοβουλία να προτείνω στους πολιτικούς αρχηγούς της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, του ΚΚΕ και της Πλεύσης Ελευθερίας, να αποστείλουμε από κοινού επιστολή με την εθνική μας θέση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα προς τις Επιτροπές Εξωτερικών και Πολιτισμού της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Έστειλα ένα σχέδιο επιστολής στους άλλους αρχηγούς και αναμένω να ανταποκριθούν θετικά στην εθνική αυτή πρωτοβουλία. Εμείς επιμένουμε στην πρότασή μας για τη συγκρότηση μιας διακομματικής επιτροπής στη Βουλή, αλλά και μιας διμερούς διακυβερνητικής επιτροπής Ελλάδας – Ηνωμένου Βασιλείου με τη συμμετοχή της UNESCO για το ζήτημα.
Φίλες και φίλοι, επανέρχομαι στα εσωτερικά, επισημαίνοντας μία ακόμη φορά ότι η ευθύνη της παραγωγής πολιτικής αρχίζει εδώ, με εσάς, την Κοινοβουλευτική μας Ομάδα. Προφανώς είναι ένα δύσκολο έργο, καθώς απέναντί μας έχουμε έναν καταιγισμό από παρακμιακές και αντιλαϊκές νομοθετικές πρωτοβουλίες της Νέας Δημοκρατίας.
Για τα κόκκινα δάνεια, όπου αντί για έναν δημόσιο φορέα που θα φέρει ελάφρυνση, η κυβερνητική πρόταση οδηγεί σε υπερχρέωση και αύξηση του ιδιωτικού δανεισμού, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα και για τα νοικοκυριά και για την επιχειρηματικότητα. Η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη εμπεριέχει αναποτελεσματικές ρυθμίσεις εξωδικαστικού συμβιβασμού και κώδικα δεοντολογίας τραπεζών, ελλιπή έλεγχο στους servicers – funds και υψηλά επιτόκια τραπεζών. Οι δανειολήπτες θα βρεθούν σε αδύναμη θέση σε όλες τις επιλογές της κυβέρνησης και θα βιώσουν πλήρη ανασφάλεια στην πρώτη κατοικία.
Ο Πρόεδρός μας, ο Αλέξης Τσίπρας, ήδη από το 2021 είχε δώσει το στίγμα για μια δραστική παρέμβαση λύσης του προβλήματος. Είχε προτείνει να αναβαθμιστεί ο ρόλος της Αναπτυξιακής Τράπεζας και για το θέμα των κόκκινων δανείων. Είχε πει χαρακτηριστικά: “Η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα μπορεί πλέον αφενός να αγοράζει μέσω της έκδοσης εγγυημένων ομολόγων μέρος των χρεών των βιώσιμων επιχειρήσεων, ώστε να τις διασώζει και, αφετέρου, θα τις κατευθύνει σε περισσότερο παραγωγική λειτουργία εξασφαλίζοντας επιπλέον ρευστότητα”.
Αυτό είναι μια πολιτική πρόταση και αυτό κάλλιστα μπορεί να επεκταθεί και στα χρέη των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, με βελτιωμένες τις ήδη έτοιμες εξωδικαστικές παρεμβάσεις που προέβλεπε το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, με ταυτόχρονη αναβίωση του δικαστικού πλαισίου ρύθμισης χρεών στα πρότυπα του νόμου Κατσέλη και με ταχύτατες διαδικασίες στην εκδίκαση των υποθέσεων.
Προτείνουμε λοιπόν τη διαγραφή μέρους του ιδιωτικού χρέους για φυσικά πρόσωπα, επιχειρήσεις και αγρότες, με πρόνοια ώστε να πληρώνουν όλοι αυτό που πραγματικά μπορούν με βάση τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης από την ΕΛΣΤΑΤ, για έναν ενάρετο κύκλο και όχι μια δουλεία στα χρέη πολλών τραυματικών κρίσεων που υποδουλώνει τη ζωή του Έλληνα.
Συνοψίζοντας, η πρόταση μας πρέπει να συνίσταται στο ότι η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα αγοράζει από τα funds πακέτα κόκκινων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και νοικοκυριών, με έκδοση ομολόγου με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου και με χρηματοδότηση από την αγορά. Τα δάνεια θα διαγράφονται, θα κουρεύονται σε πολύ μεγάλο ποσοστό σε σχέση το ύψος της αγοράς τους συν ένα εύλογο κέρδος, ώστε να εξασφαλίζει η Αναπτυξιακή και την πληρωμή των τοκομεριδίων που εκδίδει.
Έχετε μπροστά σας και κυβερνητική πρωτοβουλία για το φορολογικό: Πρόκειται για αδιαμφισβήτητη ομολογία αποτυχίας στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής από την κυβέρνηση, με ένα οριζόντιο φορολογικό χαράτσι, σε αντιδιαμετρική αντίθεση με τις προεκλογικές δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη. Ένα μεγάλο χτύπημα σε αδύναμους και ευάλωτους, που συγχρόνως αφήνει εκτός φορολόγησης τα υπερκέρδη, όπως έκανε η Νέα Δημοκρατία με τα μερίσματα και τη μεγάλη ακίνητη περιουσία.
Σήμερα, το Επαγγελματική Επιμελητήριο Αθηνών δημοσίευσε μια έρευνα που έκανε, στην οποία το 71% θεωρεί ότι η φορολογική μεταρρύθμιση Χατζηδάκη δεν θα καταφέρει να περιορίσει τη φοροδιαφυγή, ενώ το 84%, στην έρευνα του Επιμελητηρίου, θεωρεί ότι τα μεγάλα εισοδήματα θα μείνουν στο απυρόβλητο. Μόλις το 15% εγκρίνει το οριζόντιο μέτρο της κυβέρνησης. Μόλις το 15% αυτού του φορέα εγκρίνει αυτό το μέτρο της κυβέρνησης. Και κάπως η κυβέρνηση δεν το ακούει αυτό.
Άλλη πρωτοβουλία από την κυβέρνηση, για την κλιματική κρίση. Ακούστε πρόταση εδώ: Θέλουν να μεταφέρουν το Αστεροσκοπείο για να είναι υπό την Πολιτική Προστασία. Πρόκειται για την εκδίκηση Μητσοτάκη στους επιστήμονες, όπως και με τις ανεξάρτητες Αρχές, επειδή τον πειράζει η επιστήμη και η αλήθεια όταν αναδεικνύουν τις ευθύνες και την ανεπάρκεια της κυβέρνησης του.
Και φυσικά έχουμε τον Προϋπολογισμό. «Δείξε μου τον προϋπολογισμό σου, να σου πω ποιος είσαι». Οι προτεραιότητες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι ξεκάθαρες από τον Προϋπολογισμό που κατέθεσε. Ταμείο Ανάκαμψης για τους λίγους και ισχυρούς και, με δημόσια παραδοχή του υπουργού, φοροεπιδρομή και τεράστιος ΦΠΑ για τους πολλούς και αδύναμους.
Κεντρικό στοιχείο του προσχεδίου του Προϋπολογισμού για το 2024 είναι η υπεραπόδοση φόρων. Σημειώνεται ότι για το 2023 προκύπτει υπεραπόδοση εσόδων ύψους 4,6 δισ. σε σχέση με την πρόβλεψη για τη χρονιά αυτή. Για του χρόνου, για το 2024 προβλέπεται εκ νέου αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 1,6 δισ. ευρώ.
Το προσχέδιο του Προϋπολογισμού της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει κανένα έκτακτο μέτρο αντιμετώπισης της ακρίβειας ή της αισχροκέρδειας, ούτε από την πλευράς φορολογικής πολιτικής, όπως είναι η μείωση ΦΠΑ και ΕΦΚ, ούτε από την πλευρά των ελέγχων, με εκτεταμένους ελέγχους σε όλη την αλυσίδα αξίας ή ρυθμιστικά μέτρα όπως το περιθώριο διύλισης, που θα μπορούσαν να μειώσουν την αισχροκέρδεια του ιδιωτικού τομέα.
Ενώ η χώρα έχει την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση με όρους αγοραστικής δύναμης, ενώ η ακρίβεια τελματώνει τα νοικοκυριά και στα σουπερμάρκετ και στους δυσβάσταχτους λογαριασμούς που πρέπει να πληρώσουν, ενώ η ανάπτυξη του 2023 θα είναι μόλις 2,3%, οι φόροι θα είναι αυξημένοι 8% πάνω από τους στόχους της κυβέρνησης.
Ο ΦΠΑ είναι αυξημένος 5,44% σε σχέση με πέρυσι (+1,2 δισ.) και αναμένεται να αυξηθεί έτι περαιτέρω 4% σε σχέση με το 2023. Αύξηση εσόδων από ΦΠΑ το 2023, φέτος 33,7% σε σχέση με το 2021. Αύξηση ΦΠΑ το 2024, 40% σε σχέση με το 2021. Μιλάμε για τεράστια νούμερα τα οποία φεύγουν από την τσέπη του Έλληνα μέσα σε δυο-τρία χρόνια. Τεράστια νούμερα.
Σε αντίθεση με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, 12 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είτε παρατείνουν ή παίρνουν νέα μέτρα μείωσης του ΦΠΑ, κυρίως στα τρόφιμα. Αξιοποίησαν την Οδηγία που απελευθέρωσε τις μειώσεις του ΦΠΑ κάτω του 5%. Κύπρος, Πορτογαλία και Ισπανία μηδένισαν τον ΦΠΑ τροφίμων. Έκτοτε οι τιμές τροφίμων στην Πορτογαλία μειώθηκαν 16 μονάδες, στην Ισπανία 6 μονάδες. Αυτά για να μη μας λέει η κυβέρνηση ότι δεν μειώνονται οι τιμές όταν μειώνεις το ΦΠΑ.
Ο Προϋπολογισμός της Νέας Δημοκρατίας δεν περιλαμβάνει έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών στην ενέργεια. Τα υπερκέρδη στην προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος, τα οποία προέκυψαν από τη δήθεν κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, δεν έχουν εισπραχθεί ακόμη παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μέτρο είναι νομοθετημένο από το τέλος του 2022.
Επίσης, δεν πρόκειται να φορολογηθούν ενδεχόμενα υπερκέρδη των διυλιστηρίων για το 2023, αν και ο ευρωπαϊκός κανονισμός προέβλεπε τη δυνατότητα επέκτασης της φορολόγησης και για το 2023.
Η κυβέρνηση επέλεξε να επιβάλει έκτακτη εισφορά στα διυλιστήρια με τον κατώτατο συντελεστή που προέβλεπε η ευρωπαϊκή νομοθεσία (33%) και μόνο για το 2022, προβλέποντας μάλιστα ότι η έκτακτη εισφορά θα μπορεί να λογιστεί ως δαπάνη για το 2023.
Κάποια στιγμή θα καταλάβουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ καταλαβαίνει κι από επιχειρήσεις. Μας υποτιμούν πάρα πολύ. Όπως του είπα στη συνάντησή μας για τους ισολογισμούς των τραπεζών και μου λέει «για τη θέση των τραπεζών…», του λέω «μα αυτό είναι cash το θέμα, δεν είναι θέμα κερδοφορίας. Γιατί να είναι τόσο μεγάλη η κερδοφορία»; Δεν είχε απάντηση.
Δεν περιλαμβάνει ο Προϋπολογισμός ουσιαστικά μέτρα ενίσχυσης μισθών και συντάξεων, που αφορούν το πραγματικό εισόδημα των νοικοκυριών και δευτερογενώς την αγοραστική δύναμη. Μεγάλο πλήγμα για την ελληνική οικονομία αποτελεί και η μείωση του ρυθμού αύξησης της συνολικής ιδιωτικής κατανάλωσης στο 1,3% το 2024, από 2,9% το 2023 και +7,5% το 2022. Άρα λοιπόν πάμε για συρρίκνωση και φοροεπιδρομή, αυτό είναι το ρεζουμέ.
Επενδύσεις: Η κυβέρνηση υπερεκτίμησε τις επενδύσεις του 2023, στον Προϋπολογισμό προβλεπόταν 15,5% αύξηση. Εντέλει τώρα εκτιμά +7,1% αύξηση, είναι μια τεράστια αστοχία. Την υπεραισιοδοξία της κυβέρνησης για τις επενδύσεις τη μεταφέρει στο 2024 όπου πάλι βλέπει +15%,ενώ η Κομισιόν προβλέπει 7,5%.
Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2024, θα είναι 1,3% αύξηση. Εμείς προβλέπουμε 15% αύξηση. Στις εξαγωγές, η διαφορά της Κομισιόν από την κυβέρνηση είναι τεράστια, είναι 3% παραπάνω, 5,7% σε σχέση με το 2,7%.
Φίλοι και φίλες, είναι πλέον γνωστό σε όλους ότι περίπου το 50% του πληθωρισμού οφείλεται στα επιχειρηματικά κέρδη και όχι σε εξωγενείς παράγοντες. Σύμφωνα δε με την Ετήσια Έκθεση για το 2023 του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, η ποιότητα εργασίας στην Ελλάδα είναι η χαμηλότερη μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η χαμηλότερη.
Έχουμε δουλειές χαμηλής παραγωγικότητας, χαμηλής προστιθέμενης αξίας, χαμηλής εργασιακής σταθερότητας και υψηλών εργάσιμων ωρών. Την ίδια στιγμή, που σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, πάνω από 1 στις 4 επιχειρήσεις έχουν μηδενικό ταμείο, ενώ για το 21% των επιχειρήσεων τα ταμειακά διαθέσιμα φτάνουν το πολύ για ένα μήνα. Διαψεύδεται λοιπόν το μακροοικονομικό αναπτυξιακό αφήγημα της ΝΔ, το οποίο στηρίζεται στην αύξηση των εξαγωγών, στην αύξηση των επενδύσεων και στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Θα έχετε πολλά να επεξεργαστείτε τις επόμενες εβδομάδες. Και παράλληλα ξέρω ότι θα τρέξετε όσα χιλιόμετρα χρειάζονται για να ανασυγκροτήσουμε τον κομματικό μηχανισμό μας. Και όπως σας υποσχέθηκα χθες το βράδυ, θα είμαι δίπλα σας σ’ αυτά τα χιλιόμετρα, σε όλη τη χώρα, σε όλη την επικράτεια.
Παρακαλώ, ας βάλουμε λίγο τα κινητά στο αθόρυβο, είναι μια μικρή πράξη, η οποία πάει πολλά χιλιόμετρα μαζί μ’ εσάς στην επικράτεια. Στα Αγγλικά λένε «πιο πολλά βγάζεις με το μέλι παρά με το ξύδι». Εδώ μέσα είμαστε μέλι και δουλειά, τίποτε άλλο. Και μιας και λέμε για το μέλι, να ενισχύσουμε τους μελισσοκόμους στη Ρόδο που έχουν χάσει το βιός τους και σε όλες τις πυρκαγιές ανά τη χώρα, και στην Αλεξανδρούπολη και παντού. Σας προκαλώ λοιπόν, επειδή πιθανά θα έχετε όλο αυτό τον όγκο εργασίας και αντιπολιτευτικά και κομματικά, σας προκαλώ να βάλετε μπροστά και τις μηχανές παραγωγής σύγχρονης πολιτικής. Και παροτρύνω όλη την ομάδα να επικεντρωθεί σε τέσσερις κεντρικούς άξονες.
1) Φορολογική Δικαιοσύνη: Έχει φτάσει η μέρα που πρέπει να έχουμε ένα απλό, κατανοητό και σταθερό φορολογικό σύστημα. Με έσοδα – έξοδα. Με έναν μόνο συντελεστή, ανεξαρτήτως πηγής εισοδήματος. Με απλή, καθαρή προοδευτική κλίμακα στο ατομικό εισόδημα. Και για τις επιχειρήσεις, χωρίς προκαταβολή φόρου εισοδήματος. Λες και η επιτυχία της επόμενης χρονιάς είναι δεδομένη. Χωρίς τεκμαρτό, χωρίς τριετίες. Απλά, κατανοητά, δίκαια. Αυτό θέλουμε και αυτό χρειάζεται η οικονομία μας.
2) Διαβίωση του Πολίτη: Και εδώ με βάση «έσοδα – έξοδα» το σκεφτόμαστε το ζήτημα. Όσον αφορά στα έσοδα, σε χώρα με αγοραστική δύναμη στο 68% του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη θέση 24 στους 27, είναι θέμα ηθικής αλλά και κοινής λογικής να αυξηθούν οι μισθοί.
Πραγματική αύξηση των μισθών επιτέλους στο Δημόσιο. Μετά από 12 χρόνια, που αυτοί οι άνθρωποι ούτε ένα «ευχαριστώ» δεν ακούν, και επιστροφή των συλλογικών συμβάσεων, όπως προβλέπει και η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Όσον αφορά στα έξοδα, στην ακρίβεια, να αναδείξουμε τα ολιγοπώλια παντού όπου υπάρχουν. Στα τρόφιμα, στα καύσιμα, στο ρεύμα. Και να φέρουμε ρυθμιστικές παρεμβάσεις εμείς, να δείξουμε πώς η μείωση του ΦΠΑ θα φέρει ρευστότητα και ανάπτυξη στην οικονομία, μειώνοντας τις ανισότητες. Και να προτείνουμε ένα κράτος κοινωνικής πρόνοιας, κυρίως στη δημόσια Υγεία αλλά και στην Παιδεία.
Στη δημόσια Υγεία, 6,5 δισ. τον χρόνο φεύγουν από τις τσέπες του Έλληνα πολίτη. Οι γονείς ξέρουν πόσο αγκομαχούν να πληρώσουν τα φροντιστήρια. Κάποια στιγμή πρέπει να υπάρχει ένα κοινωνικό κράτος πρόνοιας και αυτό είναι φοροαπαλλαγή για τον Έλληνα πολίτη. Είναι φοροαπαλλαγή. Και να δείξουμε ξεκάθαρα σε κάθε νοικοκυριό πώς θα αλλάξει ο μήνας, η ζωή τους, με τη δική μας πρόταση. Να το κάνουμε πενηνταράκια.
3) Φορολογική δικαιοσύνη, διαβίωση του πολίτη, ασφάλεια του πολίτη: Ναι, πρέπει να στηρίξουμε την Αστυνομία και τις τοπικές κοινότητες να κάνουν το έργο τους και να διασφαλίζουν την ασφάλεια κάθε γειτονιάς. Πρέπει να προτείνουμε πολιτικές ένταξης και επανένταξης με ευαισθησία στη μοναδικότητα κάθε συνανθρώπου μας. Αλλά ασφάλεια σημαίνει επίσης και προστασία από φυσικές καταστροφές, εν μέρει λόγω της κλιματικής κρίσης. Πρέπει να προτείνουμε λοιπόν εμείς ένα μεγαλόπνοο σχέδιο ανασυγκρότησης της Πολιτικής Προστασίας. Και ένα μεγαλόπνοο σχέδιο Κλιματικής Ανθεκτικότητας και Προσαρμογής. Δεν μπορούμε πλέον άλλο να βλέπουμε τους συμπολίτες μας να πνίγονται και να καίγονται. Πρέπει να επενδύσουμε τώρα στην πρόληψη. Τώρα κι εμείς πρέπει να βγάλουμε προτάσεις για την ασφάλεια του πολίτη.
4) Στεγαστική Πολιτική: Να ετοιμάσουμε μια ρηξικέλευθη, παρεμβατική πρόταση για τη στέγαση. Μία πρόταση που να λύσει αυτόν τον κοινωνικό εφιάλτη που ζει τόσος κόσμος, και νέος κόσμος, να το λύσει τουλάχιστον για τα επόμενα 50 χρόνια. Και να φέρει μαζί με αυτό και αποκέντρωση στη χώρα. Δεν είναι δυνατό να είμαστε πλέον «μια χώρα, μια πόλη». Δεν είναι σωστό.
Έχουμε ένα δημογραφικό τείχος μπροστά μας. Η πολιτεία έχει ευθύνη να επιτρέψει στους Έλληνες πολίτες να ζήσουν τις ζωές τους εντός Ελλάδας. Να μπορέσουν να φτιάξουν οικογένειες. Να μπορέσουν να επιβιώσουν και να διαπρέψουν.
Αυτές οι τέσσερις προτεραιότητες είναι μεγάλες κοινωνικές προτεραιότητες. Και εκεί λοιπόν σας καλώ να επικεντρωθούμε, στην παραγωγή φρέσκιας, ρηξικέλευθης, σύγχρονης πολιτικής. Οι απόψεις, οι προτάσεις, οι ιδέες του καθενός και της καθεμιάς σας μέσα στα όργανα, και σ’ εμένα προσωπικά, είναι πολύτιμες. Διότι εσείς είστε ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο κόμμα και την κοινωνία. Και έτσι θα πορευθούμε από δω και πέρα.
Θα κλείσω με μερικά σημεία για την εξωτερική πολιτική. Βρισκόμαστε στις παραμονές της συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν. Μια συνάντηση που ήδη έχει προκαλέσει τους μύδρους του κ. Σαμαρά, ο οποίος εξελίσσεται σε κακό δαίμονα άλλου ενός Μητσοτάκη. Δεν συμφωνεί με τον διάλογο με την Τουρκία ο κ. Σαμαράς. Για να μην αναφέρω πώς έχει μιλήσει για τους μετανάστες και για τα ομόφυλα ζευγάρια ο κ. Σαμαράς.
Ο κ. Σαμαράς δεν θέλει την κύρωση των τριών μνημονίων συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία, που είναι μια υποχρέωση της χώρας που πηγάζει από την Συμφωνία των Πρεσπών. Εν πάση περιπτώσει, όσο κι αν τον κρύβουν τα ΜΜΕ όπως καθετί άλλωστε που ενοχλεί τον εκλεκτό τους, ο κ. Σαμαράς αποτελεί πονοκέφαλο του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος όμως οφείλει, ως πρωθυπουργός, να προασπίζει και να προωθεί τα συμφέροντα της χώρας και όχι τις εσωκομματικές του ισορροπίες. Οφείλει να εφαρμόζει μια ενεργητική εξωτερική πολιτική, όχι μια εξωτερική πολιτική τύπου ΙΧ, στη βάση του δόγματος του δεδομένου και του προβλέψιμου συμμάχου, που έρχεται σε αντίθεση με πάγιες θέσεις της ελληνικής διπλωματίας.
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι σαφής: Ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει σταθερά τον διάλογο με την Τουρκία στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, με σκοπό τη μείωση της έντασης, με σκοπό την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και με σκοπό τη συνεργασία σε σειρά τομέων. Άλλωστε ήταν ο Αλέξης Τσίπρας που ως πρωθυπουργός, στο πλαίσιο της ενεργητικής εξωτερικής πολιτικής, είχε εγκαθιδρύσει τη στρατηγική διαλόγου, αλλά με σαφείς κόκκινες γραμμές. Οι κόκκινες γραμμές δεν είναι εμπόδια στον διάλογο. Είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου ο διάλογος αυτός να λειτουργήσει υπέρ των εθνικών συμφερόντων και, στο τέλος της ημέρας, υπέρ της ειρήνης.
Οι κόκκινες γραμμές μας: Καμία αποστρατιωτικοποίηση των νησιών, καμία απεμπόληση κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων, καμία συζήτηση για συνεκμετάλλευση ΑΟΖ πριν τη Χάγη. Στη Χάγη μόνο για οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.
Με λύπη μας όμως -χωρίς ίχνος μικροκομματικής εκμετάλλευσης που να θυμίζει ό,τι έκανε η Νέα Δημοκρατία ως αξιωματική αντιπολίτευση όταν διαδήλωνε μαζί με τη Χρυσή Αυγή κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών- με λύπη λοιπόν διαπιστώνουμε ότι η Νέα Δημοκρατία αποδεικνύεται συστηματικά κατώτερη των περιστάσεων.
Ήδη από το 2021 έχουμε διαπιστώσει ότι με πρωθυπουργό τον κ. Μητσοτάκη δεν υφίσταται συνεκτική στρατηγική με αρχή μέση και τέλος απέναντι στην Τουρκία. Ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε να λέει ότι υπάρχουν «γεωπολιτικές διαφορές» με την Τουρκία. Μετά ο ΥΠΕΞ είπε ότι η διαφορά μας δεν είναι μόνο νομική αλλά και πολιτική. Και ανακοινώθηκε ότι πια οι διερευνητικές θα εντάσσονται σε έναν «πολιτικό διάλογο».
Όμως, η χώρα μας πάντα υποστήριζε ότι το θέμα οριοθέτησης της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας είναι νομικό, όχι πολιτικό. Όλα αυτά συμβαίνουν γιατί κυβέρνηση και Νέα Δημοκρατία αντιμετωπίζουν την Τουρκία με όρους εσωκομματικούς, βάζοντας πάνω από το συμφέρον της πατρίδας μας τους εσωκομματικούς συσχετισμούς δυνάμεων. Γι’ αυτό και είδαμε τον κ. Μητσοτάκη να επιτίθεται στον ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον ότι αποτελεί “εθνική εξαίρεση”, θυμάστε, λέγοντας ότι ο πατριωτισμός αποτελεί ξένη λέξη για εμάς. Και ουδέποτε τον έχω ακούσει να απολογείται γι’ αυτό τον κ. Μητσοτάκη.
Λοιπόν, ο πατριωτισμός για εμάς δεν είναι λέξη, είναι πράξη. Και αυτό έχουμε αποδείξει ως κυβέρνηση και αυτό αποδεικνύουμε κάθε μέρα με τη στάση μας Είμαστε η Σύγχρονη Πατριωτική Αριστερά, ενώ ο κ. Μητσοτάκης φτάνει μέχρι του σημείου να μιλάει για υποχωρήσεις πριν καν ξεκινήσει ο διάλογος!
Εμείς δεν δίνουμε λευκή επιταγή στον κ. Μητσοτάκη. Και ζητήσαμε να υπάρξει ενημέρωση των πολιτικών αρχηγών πριν από τη Σύνοδο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας. Ακριβώς όπως είχε γίνει πριν από την προηγούμενη Σύνοδο, τον Μάρτιο του 2016, όταν τότε είχε συγκληθεί Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών.
Το κεντρικό ερώτημα που έχουμε μπροστά μας είναι το πώς και το σε ποιο πλαίσιο θα προχωρήσουν οι διερευνητικές συνομιλίες, ένα θέμα το οποίο αποφεύγει συστηματικά η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει. Εμείς, εξαιτίας των εμπειριών του παρελθόντος, κρατάμε μικρό καλάθι. Δεν έχουμε ξεχάσει, για παράδειγμα, ότι μάθαμε από την τουρκική πλευρά για την ελληνοτουρκική συμφωνία του Βερολίνου τον Ιούλιο του 2020.
Θέλω λοιπόν και από αυτό το βήμα να επαναλάβω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, η σύγχρονη πατριωτική Αριστερά, με αίσθηση ευθύνης απέναντι στους πολίτες, δεν πρόκειται να κάνει βήμα πίσω στην προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.
Αγαπητές βουλεύτριες, αγαπητοί βουλευτές, είναι μεγάλες οι προκλήσεις του μέλλοντος και πέφτουν βαριές στις δικές σας πλάτες, το ξέρω. Όπως όμως στην αρχή της ομιλίας μου μίλησα για τους 149 βουλευτές που είχε ο ΣΥΡΙΖΑ κάποτε, έτσι θα πρέπει να θυμηθούμε και τις εποχές εκείνες που ο Συνασπισμός ακροβατούσε μεταξύ εισόδου και εξόδου από τη Βουλή, μέχρι να έρθει ο Αλέξης Τσίπρας και γύρω του να αρχίσει να χτίζεται το δημοκρατικό προοδευτικό αίτημα, αίτημα μίας ολόκληρης εποχής, που έφερε τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση. Αυτή η στιγμή, σε αυτήν εδώ την αίθουσα, που είμαστε λίγοι σχετικά σε σχέση με το παρελθόν, αλλά είμαστε εμείς εδώ που πρέπει να σηκώσουμε το βάρος της ευθύνης πολλών. Είναι μία νέα αφετηρία για τον ΣΥΡΙΖΑ.
Έχω εμπιστοσύνη στις δυνάμεις σας, στη δουλειά και στο πείσμα σας. Θα απαντήσουμε με προτάσεις στέρεες, θα απαντήσουμε στις αγωνίες της κοινωνίας. Όλοι μαζί μία γροθιά.
Έχουμε πέσει πολλές φορές. Όμως να θυμάστε: Έχουμε σηκωθεί περισσότερες.
Σας ευχαριστώ.