«Το Δημόσιο υπέστη ήδη τεράστια ζημιά με τη μη πληρωμή του τοκομερίδιου. Θα υποστεί και δεύτερη με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Ποια είναι τελικά η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος από την ελληνική κυβέρνηση και από το ΤΧΣ, στην υπόθεση της Τράπεζας Πειραιώς; Με ποιον τρόπο έχουν ενεργήσει μέχρι στιγμής και πρόκειται να ενεργήσουν στο μέλλον, για να προστατέψουν το δημόσιο συμφέρον», τόνισε η Έφη Αχτσιόγλου στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς.
Η κ. Αχτσιόγλου επισήμανε μία σειρά πολύ σοβαρών ερωτημάτων που γεννώνται, για τη στάση της κυβέρνησης και του ΤΧΣ, τόσο στην απόφαση μη αποπληρωμής του τοκομεριδίου από την τράπεζα όσο και στον σχεδιασμό της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Για την 1η φάση και τη μη αποπληρωμή του τοκομεριδίου των 166 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό Δημόσιο από την τράπεζα Πειραιώς, τόνισε ότι «ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τράπεζας, το 2020, σε τοποθετήσεις του διαβεβαίωνε ότι θα πληρωθεί κανονικά το κουπόνι με μετρητά, ότι αυτός είναι ο σχεδιασμός της Τράπεζας και ότι η κεφαλαιακή επάρκειά της είναι σε καλύτερο επίπεδο από το 2019, οπότε και είχε πληρωθεί το σχετικό τοκομερίδιο αντιστοίχως. Η τράπεζα αλλάζει απόφαση και επικαλείται τη σύσταση της ΕΚΤ για μη πληρωμή μερισμάτων. Η κυβέρνηση και ο κ. Σταϊκούρας προσπάθησε να παρουσιάσει ότι αυτή η σύσταση της ΕΚΤ ήταν υποχρεωτική. Όμως η σύσταση δίνει κατευθύνσεις χωρίς να είναι δεσμευτική. Η τράπεζα κάνει την ερμηνεία που θεωρεί ότι την συμφέρει, όμως γιατί το Δημόσιο και το ΤΧΣ ερμηνεύουν κατ΄ αρχάς τη σύσταση ως υποχρεωτική, όταν όπως αποδείχτηκε επρόκειτο να οδηγήσει σε ζημία του Δημοσίου;»
Δεύτερο, πρόσθεσε, «η σύσταση λέει ότι τα πιστωτικά ιδρύματα καλό θα ήταν να μην προχωρήσουν σε καταβολή μερισμάτων, εννοεί καταβολή μετρητών, γιατί η τράπεζα επιλέγει όχι απλώς να μην πληρώσει σε μετρητά αλλά να μην πληρώσει ούτε σε μετοχές το Δημόσιο, όπως θα μπορούσε. Ο κ. Μεγάλου έχει απαντήσει ότι εδώ είναι προφανές γιατί δεν αποπληρώνουμε σε μετοχές, γιατί στην πραγματικότητα μας είναι πολύ περισσότερο συμφέρον να μην αποπληρώσουμε καθόλου και να υπάρχει η πλήρης μετατροπή του cocosσε συμμετοχή του Δημοσίου. Το ερώτημα είναι γιατί η κυβέρνηση και το ΤΧΣ αποδέχονται αυτή τη στάση που ζημιώνει το Δημόσιο; Συναίνεσε το ΤΧΣ στη ζημία που υπέστη το Δημόσιο; Τι ψήφισε στην κρίσιμη συνεδρίαση; Με την απόφαση να μην πληρωθεί το Δημόσιο ούτε σε μετοχές, που υπήρχε η δυνατότητα, το Δημόσιο υπέστη μία τεράστια ζημιά που ξεπερνά το 1 δισ. Ερώτημα είναι τι έκανε η κυβέρνηση και το ΤΧΣ μπροστά σε αυτή την απόφαση που προκάλεσε μεγάλη ζημία στο Δημόσιο ήδη. Τι θέση κράτησε η ελληνική κυβέρνηση δια του ΤΧΣ στο ζήτημα αυτό; Πήρε την ίδια θέση και συναίνεσε τελικά σε αυτή τη ζημία που υπέστη το δημόσιο συμφέρον;»
Για τη δεύτερη περίοδο που αφορά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, η κ. Αχτσιόγλου σημείωσε ότι «οι όροι που έχουν δει το φως της δημοσιότητας είναι εξαιρετικά προβληματικοί για το τι θα συμβεί με την περιουσία του Δημοσίου. Καταργείται πράγματι το δικαίωμα προτίμησης για το Δημόσιο και τους υφιστάμενους μετόχους; Πρόκειται να οδηγήσει πράγματι σε μία απίσχναση της τάξης του 95% για τους υφιστάμενους μετόχους, δηλαδή μία απόλυτη ζημία και καταστροφή για το Δημόσιο;».
Επίσης, «η υπόλοιπη μεθοδολογία που φαίνεται ότι θα ακολουθηθεί πρόκειται να οδηγήσει τους νέους ιδιώτες επενδυτές μετόχους, που θα συμμετάσχουν, μέσα σε μία νύχτα να τετραπλασιάσουν τα κέρδη τους. Δηλαδή, θα οδηγήσει σε μία δραματική ζημία για το Δημόσιο και ταυτόχρονα ένα υπερκέρδος για τους νέους μετόχους. Ποια είναι η θέση του ΤΧΣ και η θέση της κυβέρνησης για αυτό; Θα συναινέσουν σε αυτό το σχέδιο, θυμίζω ότι νομικά το ΤΧΣ έχει τη δυνατότητα να ασκήσει βέτο, όταν πρόκειται να γίνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που ζημιώνει το Δημόσιο. Θα το κάνει; Θα ασκήσει βέτο αν πρόκειται να συμβεί αυτό;».
Υπογράμμισε, ακόμα, ότι «ο Διευθύνων Σύμβουλος της Πειραιώς λέει ότι έχει την πλήρη υποστήριξη για οποιαδήποτε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, οπουδήποτε και αν αυτή οδηγήσει το Δημόσιο, από το ΤΧΣ. Στην πραγματικότητα λέει ότι έχει τη λευκή επιταγή γι’ αυτή την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, χωρίς κανέναν όρο από το Δημόσιο. Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης και του ΤΧΣ;»
Τέλος, σημείωσε ότι «δεν μπορεί ο κ. Σταϊκούρας να εγκαλεί για θρασύτητα την αντιπολίτευση, όταν ήταν μέλος του οικονομικού επιτελείου μίας κυβέρνησης η οποία άφησε το 2014 εντελώς άδεια ταμεία στη χώρα, 28 δισ. πληρωμές χρέους, ένα πρόγραμμα ανεπίστρεπτα εκτός πορείας, με απαιτήσεις για μέτρα λιτότητας 8 δισ. μέσα σε ένα εξάμηνο. Και, αντιθέτως, παρέλαβε μια χώρα με το δημόσιο χρέος ρυθμισμένο, αποθεματικό 37 δισ. και ολοκληρωμένο πρόγραμμα».