Της Ελένης Κωστοπούλου
Δημοσιογράφος
Κάθε Σεπτέμβρη, οι απόφοιτοι των Λυκείων οι οποίοι, δεν πέτυχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, είτε από επιλογή, είτε από ατυχία, αρχίζουν και ατενίζουν το μέλλον της επαγγελματικής τους εξέλιξης, έχοντας μία πληθώρα επιλογών. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και με πολλούς ανθρώπους, που θέλουν να καταρτιστούν.
Οι επιλογές αυτές, ανήκουν, στην μη τυπική εκπαίδευση και πολλές φορές δεν είναι οι κατάλληλες γι’ αυτόν που τις επιλέγει.
Εδώ και πολλά χρόνια, ο θεσμός των ΙΕΚ (Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης) έχει ανοίξει τη πόρτα του σε σπουδαστές, σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας, έχοντας διάφορες ειδικότητες. Το τελευταίο μάλιστα διάστημα, λαμβάνει χώρα, μία σπουδαία εξειδίκευση στις ειδικότητες που προσφέρονται, οι οποίες, είναι σύγχρονες και θεωρητικά, δίνουν τη δυνατότητα στους αποφοίτους των ΙΕΚ, να έχουν μία καλή επαγγελματική προοπτική.
Ειδικά, τα τελευταία χρόνια, όπου έχει καταργηθεί και το ποσό που πλήρωναν οι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ για τη σπουδή τους, αυξήθηκε ο αριθμός των ενδιαφερομένων.
Από την άλλη υπάρχουν οι ΕΠΑΣ μαθητεία του ΟΑΕΔ, που και αυτές, προσφέρουν, τα ίδια διδακτικά αντικείμενα, όπως και τα ΙΕΚ, αλλά σε σπουδαστές μικρότερης ηλικίας.
Μεταξύ λοιπόν των δύο δομών, η μόνη διαφοροποίηση είναι, η ηλικία, όπου στις ΕΠΑΣ μαθητείας του ΟΑΕΔ, υπάρχει ηλικιακό όριο.
Άλλη μια μορφή που παρολίγο να εισαχθεί στην μη τυπική εκπαίδευση, ήταν τα διετή προγράμματα τύπου ΚΕΔΙΒΙΜ, που θα έτρεχαν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, αλλά την τελευταία στιγμή, η νυν υπουργός παιδείας, ανέστειλε τη λειτουργία τους.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ακόμα, την ύπαρξη των ΚΕ.ΔΙ.ΒΙΜ., τα οποία προσφέρουν είτε δια ζώσης είτε εξ ‘ αποστάσεως εκπαίδευση και κατάρτιση, τα οποία συνήθως είναι, ταχύρυθμα και προσφέρουν πιστωτικές μονάδες και μόρια, καθώς επίσης και εξειδίκευση, όπως, όλα τα προηγούμενα, έναντι κάποιας αμοιβής.
Βρισκόμαστε λοιπόν, μπροστά σε μία πληθώρα επιλογών στην μη τυπική εκπαίδευση και το μέγα ερώτημα, είναι, ποιος θα κατευθύνει σωστά τους δυνητικούς σπουδαστές που θέλουν να ειδικευτούν στον τομέα που επιθυμούν.
Σε καμία περίπτωση, δεν θα πρέπει να αφορίσουμε ή να σταθούμε απέναντι σε οποιαδήποτε από τις παραπάνω δομές, όμως, καλό θα είναι να γνωρίζουμε, το τι πρακτικό αποτέλεσμα σημαίνει για ένα νέο με όνειρα, η επιλογή, ή της μιας ή των άλλων δομών.
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, δεν έχουμε γίνει μάρτυρες μιας ορθής ενημέρωσης, από τα σχολεία ή από τα ΜΜΕ για το ποια είναι η ορθή επιλογή κατά περίπτωση.
Το Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., μπορεί να δώσει σπουδαίες λύσεις και να κατευθύνει το κάθε νέο στην σωστή επιλογή, και έχει προσπαθήσει γι’ αυτό.
Δεν θα πρέπει λοιπόν, να αφήνουμε τους ανθρώπους που επιθυμούν να εκπαιδευτούν ή να καταρτιστούν στην στην άγνοια και δεν θα πρέπει να τους αφήνουμε να αναζητούν λύσεις στο εξωτερικό. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενο άρθρο, η χώρα είναι πλούσια σε ύδωρ, νερό, ενέργεια και πρωτίστως και παραδοσιακά σε ενεργό πνεύμα που μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα αντί να σκορπίζονται. Οι ιθύνοντες το έχουν κατανοήσει και προσπαθούν να στρέψουν τους νέους, στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, αλλά αυτό πρέπει από εδώ και στο εξής να γίνεται με πιο συστηματικό τρόπο.