Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΩΝ ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΡΑ ΤΩ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩ
ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΕΛΙΟ ΠΕΤΣΑ
Καλημέρα σε όλες και όλους,
Συμπληρώνεται αύριο, ένα μήνας από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019. Στο διάστημα αυτό η Κυβέρνηση έκανε γρήγορα, αλλά όχι βιαστικά, βήματα για την υλοποίηση του κυβερνητικού προγράμματος που ενέκριναν οι πολίτες με την ψήφο τους. Σταχυολογώ ορισμένα από αυτά.
1ον. Ταχεία συγκρότηση Κυβέρνησης και στελέχωση Γενικών Γραμματειών
Η σύνθεση της Κυβέρνησης έγινε χωρίς κομματικές παρωπίδες. Για να είναι μια Κυβέρνηση όλων των Ελλήνων, η οποία συνδυάζει την πείρα με την ανανέωση και την πολιτική με την τεχνοκρατική επάρκεια. Τα πρώτα δείγματα γραφής αποκαλύπτουν Κυβέρνηση των έργων, της συνέπειας και του αποτελέσματος.
Με τον ίδιο γνώμονα – αξιοκρατικά, πέρα και πάνω από κομματικές ταμπέλες – στελεχώθηκαν και οι Γενικές Γραμματείες και γενικότερα η κρατική πυραμίδα. Μια διαδικασία που στο παρελθόν χρειαζόταν ακόμη και μήνες, ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από έναν μήνα. Σημαντικό δείγμα γραφής είναι το γεγονός ότι συνολικά οι Γενικοί Γραμματείς είναι περίπου κατά 30% λιγότεροι σε σχέση με τον αριθμό τους κατά τη διάρκεια της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
2ον. Υπεύθυνη αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων
Από την πρώτη στιγμή, η Κυβέρνηση βρέθηκε αντιμέτωπη με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Αρχικά η θεομηνία που έπληξε την Χαλκιδική και στη συνέχεια – ευτυχώς χωρίς θύματα – ο σεισμός στην Αθήνα. Τα συναρμόδια Υπουργεία και η Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας επέδειξαν τα αναγκαία αντανακλαστικά με αποτέλεσμα την άμεση κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού. Απεδείχθη έτσι, ότι η δημόσια διοίκηση, ακόμη και μετά τη μακρόχρονη οικονομική κρίση, έχει τις δυνατότητες να αντιμετωπίζει ακραίες καταστάσεις.
Αυτό που έλειπε στην προηγούμενη διακυβέρνηση ήταν η ηγεσία και οι κατάλληλοι άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις, που θα δράσουν γρήγορα και αποτελεσματικά.
3ον. Άμεσες αποφάσεις για Μάτι
Στις 23 Ιουλίου συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την εθνική τραγωδία στο Μάτι. Με απόφαση του Πρωθυπουργού και σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, σε μια κίνηση με υψηλό συμβολισμό, αλλά και άμεσα αποτελέσματα για τους πυρόπληκτους, η Κυβέρνηση έλαβε άμεσες αποφάσεις για τη στήριξη εγκαυματιών και πυρόπληκτων, αλλά και για την αποκατάσταση και ανάπλαση των περιοχών που επλήγησαν.
4ον. Ξεμπλοκάρισμα της εφαρμογής του 112 και ενδιάμεση λύση
Ο Πρωθυπουργός έδωσε εντολή, αφενός για την επιτάχυνση των διαδικασιών για τη λειτουργία της εφαρμογής του 112, και αφετέρου για την εφαρμογή ενδιάμεσης λύσης με την αποστολή SMS προς τα κινητά τηλέφωνα των πολιτών που μπορεί να βρίσκονται σε περιοχές έκτακτου κινδύνου.
Για την πορεία της παραπάνω προετοιμασίας έγινε πρόσφατα σχετική δοκιμή στη Σύρο, κατά την οποία επιβεβαιώθηκε ότι η ενδιάμεση λύση με SMS θα λειτουργήσει άμεσα, ενώ έως το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί και η διαδικασία του 112.
5ον. Άμεσο νομοθετικό έργο
Στο διάστημα του ενός μηνός η Κυβέρνηση προώθησε τα τρία πρώτα νομοσχέδια:
– Ψηφίστηκε ήδη – και αποτελεί νόμο του Κράτους – το νομοσχέδιο που μειώνει τον ΕΝΦΙΑ κατά 22% μεσοσταθμικά και βελτιώνει τη ρύθμιση για τις 120 δόσεις.
– Ψηφίζεται σήμερα το νομοσχέδιο για το επιτελικό Κράτος.
– Μέχρι τα τέλη της εβδομάδας πρόκειται να ψηφιστεί και το διυπουργικό νομοσχέδιο.
Για τον ΕΝΦΙΑ και τις 120 δόσεις είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε αναλυτικά σε προηγούμενες συναντήσεις μας. Αξίζει τώρα να σταθούμε με περισσότερες λεπτομέρειες στα άλλα δύο νομοσχέδια:
(α). Επιτελικό Κράτος
Το δεύτερο νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα συγκεντρώνει όλες τις διάσπαρτες διατάξεις των τελευταίων 40 ετών για την οργάνωση της Κυβέρνησης και της κεντρικής διοίκησης. Δημιουργεί νέους θεσμούς και θέτει νέους κανόνες για τη λειτουργία της Κυβέρνησης και του Κράτους.
Το Υπουργικό Συμβούλιο θα συνέρχεται τακτικά, όχι για να νομιμοποιεί ειλημμένες αποφάσεις, αλλά για να καταρτίζει ένα συνεκτικό κυβερνητικό σχέδιο το οποίο θα υλοποιούν τα αρμόδια υπουργεία. Η πορεία του κυβερνητικού έργου θα παρακολουθείται από την Προεδρία της Κυβέρνησης, όπως συμβαίνει σε όλα τα προηγμένα διοικητικά συστήματα.
Το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί τομή για την αποκομματικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης. Θεσμοθετείται, επίσης, Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που θα ενσωματώνει διάσπαρτες δομές ελέγχου για την αντιμετώπιση της δημόσιας και ιδιωτικής διαφθοράς, όπως το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, οι Επιθεωρητές Υγείας και οι Επιθεωρητές Δημοσίων Έργων.
(β). Διυπουργικό νομοσχέδιο
Συζητείται ήδη στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και αναμένεται να ψηφιστεί μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας. Περιέχει διατάξεις που αντιμετωπίζουν στρεβλώσεις και απενεργοποιούν νάρκες του παρελθόντος, καθώς επίσης και διατάξεις που έχουν στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και ιδίως των συμπολιτών μας, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.
Συγκεκριμένα:
– Ενισχύεται η κυβερνησιμότητα των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας. Είναι, άλλωστε, καλά γνωστό ότι εξαιτίας του εκλογικού νόμου που ψήφισε η απελθούσα Κυβέρνηση, οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες που αναδείχθηκαν τη δεύτερη Κυριακή των εκλογών δεν διαθέτουν πλειοψηφία στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια.
Στο νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνονται και διατάξεις για το πανεπιστημιακό άσυλο. Όπως τονίζεται στη σχετική διάταξη «η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει». Στην ουσία θωρακίζεται το ακαδημαϊκό άσυλο των ιδεών. Γι αυτό ακριβώς προβλέπεται να υπάρχει παρέμβαση των Αρχών, τόσο όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις μέσα στα Πανεπιστήμια, όσο και όταν οι δράστες αξιόποινων πράξεων καταφεύγουν σε αυτά.
Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις για την αντιμετώπιση στρεβλώσεων του παρελθόντος και που ενισχύουν το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων. Στόχος είναι να διασφαλιστούν σταδιακά επαρκή έσοδα για τις δράσεις Πολιτισμού, αλλά και οι προϋποθέσεις που απαιτούνται, προκειμένου να παρέχονται περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες σε όλους τους επισκέπτες στους αρχαιολογικούς χώρους, με άμεσο πρώτο βήμα τη λειτουργία των αναψυκτηρίων.
– Στο διυπουργικό νομοσχέδιο, επίσης, περιλαμβάνονται διατάξεις που έχουν ως στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των συμπολιτών μας, οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Συγκεκριμένα, ρυθμίσεις που ανοίγουν το δρόμο για τη διανομή φαρμάκων σε βαριά νοσούντες στο σπίτι τους, στο χώρο της νοσηλείας τους ή τα φαρμακεία της γειτονιάς, χωρίς καμία δική τους οικονομική επιβάρυνση.
Με στόχο την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, εισάγονται και διατάξεις που δημιουργούν το πλαίσιο για την ψηφιακή έκδοση συντάξεων, περιορίζουν τη γραφειοκρατία και μειώνουν δραστικά το χρόνο αναμονής.
Επιπλέον, μειώνεται το επιτόκιο για τις οφειλές πολιτών και επιχειρήσεων προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία από το 5% στο 3%, όπως ήδη έχει γίνει για τις οφειλές προς την εφορία.
6ον. Δράσεις για την ασφάλεια και τη Δικαιοσύνη
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των πολιτών, η Κυβέρνηση έβγαλε ήδη μεγάλο αριθμό αστυνομικών από τα γραφεία στο δρόμο. Σχεδιάζεται, στο μεταξύ, η πρόσληψη 1.500 αστυνομικών, αντικαθίστανται εντός εξαμήνου τα αλεξίσφαιρα γιλέκα του προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ και εξασφαλίζονται μέσα στο 2020 νέα περιπολικά και μηχανές.
Παράλληλα, η Δικαιοσύνη πρόκειται να αποκτήσει νέα ηγεσία με σεβασμό στην επετηρίδα και την αξιοκρατία.
Επιπλέον, η Κυβέρνηση προχώρησε ήδη στη θέσπιση Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας και τη στελέχωση του νέου επιτελείου εθνικής ασφάλειας της χώρας.
Ο Πρωθυπουργός ζήτησε τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για τη χρήση κράνους, ώστε η απόκτησή του να γίνει πιο οικονομική, με αποτέλεσμα την πρόταση για μείωση του Φ.Π.Α. από το 24% στο 13%.
Ο Πρωθυπουργός, έχοντας ψηλά στις προτεραιότητές του τη δημόσια υγεία, ζήτησε την άμεση και αυστηρή εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου. Αποφασίστηκε ενεργοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών, εντατικοποίηση των ελέγχων, εφαρμογή κυρώσεων για τους παραβάτες, αλλά και έναρξη ευρείας καμπάνιας για την ευαισθητοποίηση των πολιτών.
7ον. Αναβάθμιση των λειτουργιών του Υπουργείου Οικονομικών.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι το γεγονός ότι το Υπουργείο Οικονομικών προχωρά στην τεχνολογική αναβάθμιση των λειτουργιών του. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση, η τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων και η ηλεκτρονικοποίηση των δηλώσεων. Και όλα αυτά για την προώθηση της αποτελεσματικότητας, της δικαιοσύνης και της διαφάνειας.
Ειδικότερα, μέσω αυτών των δράσεων στοχεύουμε:
-Στην ουσιαστική βελτίωση των συναλλαγών μεταξύ Κράτους, επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
-Στη μείωση της γραφειοκρατίας.
-Στη μείωση του λειτουργικού κόστους του Δημοσίου, των νομικών και φυσικών προσώπων.
8ον. Αποκατάσταση της εμπιστοσύνης
Μόλις σε ένα μήνα, από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, είχαμε σαφή δείγματα ενίσχυσης της αξιοπιστίας και της εμπιστοσύνης προς τη χώρα μας:
-Το Ελληνικό Δημόσιο δανείστηκε πρόσφατα με επταετές ομόλογο 2,5 δισ. ευρώ, με ιστορικά χαμηλό επιτόκιο 1,9%.
-Άντλησε, επίσης, ποσό 812,5 εκατ. ευρώ κατά την πρόσφατη δημοπρασία εντόκων γραμματίων εξάμηνης διάρκειας με απόδοση μόλις 0,15%, έναντι 0,85% ένα χρόνο πριν, σε δημοπρασία εντόκων γραμματίων αντίστοιχης διάρκειας.
Τα γεγονότα αυτά, δείχνουν ότι οι αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στις αναπτυξιακές δυνατότητες της οικονομίας μας.
Γεγονός, επίσης, είναι ότι η βελτίωση του κόστους δανεισμού της Ελλάδας από τις αγορές επηρεάζει θετικά την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους. Και αυτό είναι ένα στοιχείο που ενισχύει τα επιχειρήματά μας για μείωση των στόχων ως προς το πρωτογενές πλεόνασμα σε επίπεδα κάτω του 3,5% του Α.Ε.Π. τα επόμενα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, για τον ίδιο σκοπό θα χρησιμοποιήσουμε τη μεταρρυθμιστική μας στρατηγική. Γιατί οι μεταρρυθμίσεις είναι αυτές που φέρνουν επενδύσεις, δουλειές και ισχυρή ανάπτυξη.
9ον. «Ελλάδα 2021»
Συγκροτείται επιτροπή, με επικεφαλής την κ. Γιάννα Αγγελοπούλου, η οποία θα οργανώσει και θα συντονίσει τις εκδηλώσεις που θα γίνουν για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Οι εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν την 25η Μαρτίου του 2021 με τα εγκαίνια της Εθνικής Πινακοθήκης, θα επεκταθούν σε όλη τη χώρα και θα κορυφωθούν το Καλοκαίρι στην Αθήνα, στις πρωτεύουσες κάθε Περιφέρειας, σε εμβληματικούς τόπους, αλλά και σε σημαντικές πόλεις του εξωτερικού. Φορέας υλοποίησης θα είναι το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, ενώ στην διοργάνωση, εκτός από τα συναρμόδια υπουργεία, θα έχουν καθοριστική συμμετοχή διακεκριμένες προσωπικότητες του πνεύματος, του πολιτισμού και των επιστημών.
10ον. Ταξίδι του Πρωθυπουργού στην Κύπρο
Το πρώτο ταξίδι του Πρωθυπουργού εκτός Ελλάδας, για λόγους συμβολικούς, αλλά και πολύ ουσιαστικούς, έγινε στην Κύπρο. Τόσο στις συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία της Κυπριακής Δημοκρατίας, όσο και στις δημόσιες δηλώσεις του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης διακήρυξε ότι δεν νοείται λύση του Κυπριακού χωρίς αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων και χωρίς την πλήρη κατάργηση των αναχρονιστικών εγγυήσεων, που δεν μπορεί να συνεχίσουν να ισχύουν ιδίως για κράτη-μέλη της Ε.Ε. Μένουμε προσηλωμένοι στον τερματισμό της κατοχής και στην εξεύρεση μιας συνολικής δίκαιης, βιώσιμης και λειτουργικής λύσης, στη βάση των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και της εφαρμογής του ευρωπαϊκού κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια.
Αυτός ήταν ένας δεκάλογος σημαντικών πρωτοβουλιών που αναλήφθηκαν τον μήνα που πέρασε Και είναι ταυτόχρονα η βάση πάνω στην οποία θα χτιστούν οι νέες πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης τον επόμενο μήνα.
Συνεχίζω με ένα ειδικό θέμα που αφορά την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Η Ελλάδα μαζί με την Ισπανία είναι οι μόνες χώρες που δεν μετέφεραν στο εθνικό Δίκαιο -εντός της προθεσμίας που είχε τεθεί- το κοινοτικό κεκτημένο και συγκεκριμένα την Οδηγία 680/2016 για την Προστασία των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Έτσι , η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί το Δικαστήριο της Ε.Ε. να επιβάλει οικονομικές κυρώσεις στην Ελλάδα ύψους 5.287,5 ευρώ για κάθε μέρα που θα περνά, χωρίς να ενσωματώνεται το σχετικό Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τις 7/5/2018 και μετά. Πρόκειται για μία αδράνεια -μεγαλύτερη του ενός έτους- που βαρύνει την προηγούμενη Κυβέρνηση και που κοστίζει μέχρι σήμερα περίπου 2,5 εκατ. ευρώ. Και δεν είναι μόνο το δημοσιονομικό κόστος σε δύσκολους καιρούς, αλλά κυρίως ότι δεν διασφαλίζονται απολύτως τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών.
Ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε για την καθυστέρηση εκ μέρους της χώρας μας και την επιβολή του προστίμου και έδωσε οδηγίες στο αρμόδιο Υπουργείο Δικαιοσύνης να προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες. Έτσι τις αμέσως επόμενες ημέρες θα κατατεθεί νομοσχέδιο με το οποίο θα συμμορφώνεται η χώρα μας στο κοινοτικό κεκτημένο και θα διασφαλίζεται απολύτως η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Συνεχίζω με το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού:
-Στο πλαίσιο των συναντήσεων με επικεφαλής μεγάλων εγχώριων και αλλοδαπών επενδυτικών ομίλων, οι οποίοι μετά την πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα εκδηλώνουν σοβαρό ενδιαφέρον για τις επενδυτικές προοπτικές που ανοίγονται, ο Πρωθυπουργός έχει σήμερα συνάντηση με τον επενδυτή κ. Σαουίρις, ενώ την Πέμπτη (8/8) στις 11:00 π.μ., πρόκειται να δει τον επίσης γνωστό επενδυτή κ. Ουαλίντ.
-Ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει σήμερα στις 19:00 στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για το επιτελικό Κράτος.
-Αύριο Τετάρτη (7/8), στις 13:00, ο Πρωθυπουργός θα προεδρεύσει σύσκεψης με την ηγεσία του Υπουργείου Αθλητισμού. Στις 18:00 θα υποδεχθεί τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας στο Μέγαρο Μαξίμου.
-Την Πέμπτη (8/8), στις 9:00 το πρωί, ο Πρωθυπουργός θα επισκεφθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
-Την Παρασκευή (9/8), στις 10:00 το πρωί, ο Πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τον Γάλλο υπουργό Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ.
Από το Σαββατοκύριακο, ο Πρωθυπουργός θα βρίσκεται στην Κρήτη για ολιγοήμερες διακοπές, ενώ στις 15 Αυγούστου θα μεταβεί στην Τήνο.
Αναφορικά, τώρα, με τα ταξίδια του Πρωθυπουργού στο εξωτερικό:
Στις 29 Αυγούστου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στο Βερολίνο Θα ακολουθήσει επίσκεψή του στην Ολλανδία στις 2 και 3 Σεπτεμβρίου. Και τέλος, ο Πρωθυπουργός θα βρίσκεται στη Νέα Υόρκη από τις 24 έως 27 Σεπτεμβρίου, όπου θα συμμετάσχει στις εργασίες της 74ης Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας
Φ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Για τα όσα είπατε σήμερα και τα όσα είχατε πει στο προηγούμενο briefing, η Αξιωματική Αντιπολίτευση και συγκεκριμένα ο κ. Τσίπρας επιμένει στο θέμα της «άλωσης»- όπως υποστηρίζει- του Κράτους, την έφοδο που κάνατε στο Κράτος και τους θεσμούς. Μάλιστα ισχυρίζεται ότι μετατρέπετε το πρωθυπουργικό γραφείο σε Λεβιάθαν με στρατιές μετακλητών. Και ότι υπάρχει μάλιστα μία αύξηση -διπλασιασμός ουσιαστικά – του σχετικού αριθμού. Ενώ στη Γενική Γραμματεία της Προεδρίας της Κυβέρνησης, όπως λέει, αυτομάτως είχαμε αύξηση των θέσεων ευθύνης και των αντίστοιχων επιδομάτων κατά 50%. Θα ήθελα να σας παρακαλέσω για μία ακόμα απάντηση.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι η χθεσινή συζήτηση στη Βουλή ήταν αποκαλυπτική. Ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε εκ μέρους της Κυβέρνησης με συγκεκριμένα νούμερα. Οι μετακλητοί συνολικά από 770 που ήταν στην προηγούμενη Κυβέρνηση μειώνονται σε 695. Για δε την Προεδρία της Κυβέρνησης, όποιοι την εμφανίζουν σαν ένα νέο Λεβιάθαν θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι πριν απασχολούσε 161 μετακλητούς και τώρα 108. Άρα δεν έχει έρεισμα η κριτική για αύξηση των μετακλητών. Το αντίθετο συμβαίνει. Και θα ήθελα, επίσης, να παραπέμψω στην προηγούμενη ενημέρωση που είχαμε εδώ, όταν απέναντι στο επιχείρημα ότι ήταν μόνο τέσσερις μετακλητοί σε κάθε Υπουργό επί της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, απεδείχθη, μέσα από τα ΦΕΚ, που σας παρουσίασα, ότι αλλού υπήρχαν 14, αλλού 18, αλλού ακόμη περισσότεροι. Επομένως, δεν υπάρχει κανένα έρεισμα στους ισχυρισμούς για αύξηση των μετακλητών. Αντιθέτως, έχουμε μία σημαντική μείωση.
Ρ. ΤΖΙΜΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να μείνω λίγο στην υπόθεση της κ. Θάνου που εξακολουθεί να προκαλεί και πολύ μεγάλες αντιδράσεις. Η κ. Θάνου, η οποία πριν από λίγη ώρα πήρε τον λόγο στην Επιτροπή, χαρακτήρισε την απομάκρυνσή της- όπως θα προκύψει από τη διάταξη- αντισυνταγματική γιατί θίγει –λέει- την ανεξαρτησία του θεσμού και τη συνέχειά του. Είπε ότι αντίκειται στο Κοινοτικό Δίκαιο, ότι δεν τηρήθηκαν όρια ηλικίας κλπ στις προηγούμενες διοικήσεις, ότι υπάρχουν υποθέσεις που θα καθυστερήσει η εξέτασή τους, ότι μπορεί ακόμη και να παραγραφούν και ως εκ τούτου θα θιγεί το δημόσιο συμφέρον.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δύο σκέλη στην απάντησή μου. Καταρχάς όλες οι παρεμβάσεις μετά την 7η Ιουλίου κατατείνουν στην αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Αναφέρω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα: Το πρώτο είναι ότι θεσπίζεται υπηρεσιακός Γραμματέας, ο οποίος προέρχεται από τη δημοσιοϋπαλληλική ιεραρχία και επομένως είναι πέρα από κομματικές επιλογές. Το δεύτερο είναι ότι Γενικοί Γραμματείς και Ειδικοί Γραμματείς που υπήρχαν στην προηγούμενη κυβέρνηση και απέδειξαν ότι λειτουργούν με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και όχι με κομματικές επιρροές, παρέμειναν στη θέση τους. Αυτά τα δύο είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα ως προς το πώς εννοούμε την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης.
Από εκεί και πέρα, για το συγκεκριμένο θέμα που με ρωτάτε. Η κ. Θάνου είναι πρώην Πρωθυπουργός και επίτιμος πρόεδρος του Αρείου Πάγου. Η ίδια έχει ταυτιστεί με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και με τον τότε Πρωθυπουργό προσωπικά όταν ήταν άμισθη σύμβουλός του στο Μέγαρο Μαξίμου. Επομένως, εμείς δεν κάνουμε τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από αυτό που είχαμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε από τότε που ανακοινώθηκε η τοποθέτησή της. Παραπέμπω στην επιστολή του Κυριάκου Μητσοτάκη προς την αρμόδια Επίτροπο, όπου είχαμε εκφράσει τις ανησυχίες μας για την κομματικοποίηση μιας τόσο σοβαρής Ανεξάρτητης Αρχής, όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σήμερα κάνουμε αυτό, το οποίο είχαμε δεσμευτεί. Αποκομματικοποιούμε τέτοιου είδους Ανεξάρτητες Αρχές με μία ρύθμιση, η οποία νομίζω φαίνεται και από τη χθεσινή ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να είναι στη σωστή κατεύθυνση. Επομένως, εμμένουμε στο βασικό μας γνώμονα, που είναι αποκομματικοποίηση των Ανεξάρτητων Αρχών και της δημόσιας διοίκησης.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επ’ αυτού και πέραν των δηλώσεων της κ. Θάνου, το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σας κατηγορεί, από χθες, ότι υπάρχει συγκεκριμένος «δάκτυλος» στην υπόθεση, επιχειρηματία-εκδότη. Θα ήθελα ένα σχόλιο.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν υπάρχει κανένας «δάκτυλος», δεν υπάρχει τίποτα άλλο παρά μόνο αυτό που είπα: Η αταλάντευτη πρόθεσή μας να τηρήσουμε τη δέσμευσή μας για μια δημόσια διοίκηση και για Ανεξάρτητες Αρχές που υπηρετούν τον πολίτη και όχι τον κομματικό πάτρωνα.
Δ. ΚΟΤΤΑΡΙΔΗΣ: Πριν από λίγο αποφασίστηκε από την κ. Τουλουπάκη να πάει η υπόθεση της Novartis για τον κ. Σαμαρά στο αρχείο. Θα ήθελα ένα σχόλιο πάνω σε αυτό.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το γεγονός ότι μπαίνει στο αρχείο αυτή η υπόθεση δείχνει ότι μπαίνει στο αρχείο όλη αυτή η σκευωρία εκείνων που νόμισαν ότι ανακάλυψαν το μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως του Ελληνικού Κράτους. Όσον αφορά την υπόθεση στην ουσία της, όπως ξέρετε, βρίσκεται ήδη στη Δικαιοσύνη, μετά από ενέργειες που έχει κάνει ο κ. Σαμαράς και οι άλλοι. Επομένως, περιμένουμε την πρόοδο σε επίπεδο Δικαιοσύνης και δεν χρειάζεται να τοποθετηθούμε σήμερα παραπάνω.
Δ. ΚΟΤΤΑΡΙΔΗΣ: Θυμάμαι, όταν ο κ. Τσίπρας είχε ανακοινώσει την ίδρυση Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, την έντονη κριτική τότε της Νέας Δημοκρατίας και του κ. Μητσοτάκη, ο οποίος – ουσιαστικά- είχε χαρακτηρίσει άχρηστο αυτό το Γραφείο και ότι ήταν ένας τρόπος για να μπουν διάφορα ρουσφέτια και κομματικοί φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα, ανακοινώθηκε η τοποθέτηση της κ. Αντωνίου σε αυτό το Γραφείο. Άλλαξε κάτι από τότε;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ναι. Νομίζω ότι έχουν αλλάξει πολλά από τότε. Και το βασικό που έχει αλλάξει είναι ότι μεσολάβησε η εθνικά επιζήμια Συμφωνία των Πρεσπών. Όπως ξέρετε, ο Πρωθυπουργός έχει βάλει στην καρδιά της ατζέντας του την προστασία του brand Μακεδονία και την ανάδειξη των μακεδονικών προϊόντων μας παντού στον κόσμο. Έκρινε, λοιπόν, σκόπιμο ότι έπρεπε να διατηρηθεί αυτός ο θεσμός, μεταλλασσόμενος στις νέες συνθήκες- όπως θα δείτε και στη διάταξη που θα ακολουθήσει στις επόμενες ημέρες- ώστε να υπάρξει ένα πρόσωπο, που θα είναι ο δίαυλος του Πρωθυπουργού με τον Υπουργό Μακεδονίας-Θράκης, τον Περιφερειάρχη, τον Δήμαρχο και όλες τις άλλες Αρχές της περιοχής και ευρύτερα της Βόρειας Ελλάδας, ώστε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπε ο συνάδελφος Κοτταρίδης πριν για την αρχειοθέτηση της υπόθεσης της Novartis για τον κ. Σαμαρά. Ανακύπτει ένα μείζον θέμα. Εχουν αρχειοθετηθεί όλες οι περιπτώσεις πλην μίας ή δύο. Δεν θα υπάρξει καμία επίπτωση για αυτούς τους δικαστικούς, τους εισαγγελείς, οι οποίοι ενήργησαν κατά αυτόν τον τρόπο σε βάρος πολιτικών προσώπων επί ένα με ενάμιση έτος; Θυμάμαι και μνημονεύω δηλώσεις του ίδιου του κ. Μητσοτάκη και στελεχών της Νέας Δημοκρατίας για τους δικαστικούς που έχουν εμπλακεί στην αποκαλούμενη- από εσάς- σκευωρία της Novartis.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω απάντησα πριν. Είναι ήδη σε επίπεδο Δικαιοσύνης και θα πρέπει να έχουμε υπομονή, να περιμένουμε την εξέλιξη αυτού του θέματος.
Γ. ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Πάνω στο ίδιο θέμα ήθελα να ρωτήσω: Άσχετα του τι θα συμβεί στη Δικαιοσύνη, η ΝΔ, αυτή την ιστορία, την έχει καταγγείλει ως σκευωρία. Έχει κατονομάσει συγκεκριμένα πρόσωπα, τα οποία ενορχήστρωσαν, κατά την άποψή της, όλη αυτή τη σκευωρία σε βάρος στελεχών της. Σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, σε πρακτικό, θα υπάρξει κάποια πρωτοβουλία; Όχι μόνο γι’ αυτό το θέμα, αλλά και για άλλες υποθέσεις που είχατε δεσμευτεί για Εξεταστικές Επιτροπές.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Διατηρούμε το δικαίωμα να κάνουμε όποια κοινοβουλευτική ενέργεια κρίνουμε σκόπιμη. Αυτή τη στιγμή, θα ήθελα να παραμείνω στο γεγονός ότι η υπόθεση αυτή είναι ήδη στη Δικαιοσύνη και θα περιμένουμε την πρόοδό της.
Ρ. ΤΖΙΜΑ: Ήθελα να πάμε λίγο και στο θέμα του ασύλου. Έχουν υπάρξει κατά το παρελθόν νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπως αυτή, ας πούμε, της κυρίας Διαμαντοπούλου, που και σε αυτή την περίπτωση επιτρεπόταν, για κάποια αδικήματα, η Αστυνομία να το πω πολύ απλά, οι Αρχές, να μπουν μέσα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Αυτό, παρ’ όλα αυτά, δεν κατάφερε να περιορίσει το πρόβλημα. Εξακολουθούσαμε να βλέπουμε παράνομες πράξεις. Τι θα αλλάξει αυτή τη φορά, κύριε Εκπρόσωπε; Με λίγα λόγια, στη δική σας περίπτωση θα μπαίνει πιο εύκολα ή θα είναι μεγαλύτερη η πολιτική βούληση να μπαίνει η Αστυνομία στα Πανεπιστήμια; Ευχαριστώ.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Νομίζω ότι όλα όσα έχουν μεσολαβήσει, από τότε μέχρι και σήμερα, δείχνουν ότι η κοινωνία μας είναι ώριμη να αποδεχθεί αλλαγές, οι οποίες θα εξασφαλίζουν την ίδια μεταχείριση σε όλους τους δημόσιους χώρους. Επομένως, είναι ένα θέμα το οποίο πηγάζει από την κοινωνία, από την κοινότητα την πανεπιστημιακή, τους φοιτητές, τους καθηγητές και το διοικητικό προσωπικό που είναι στα πανεπιστήμιά μας και αυτό που απομένει είναι η υλοποίηση. Δεν είμαι σε θέση αυτή τη στιγμή να σας πω για τα επιχειρησιακά ζητήματα της εφαρμογής της διάταξης αυτής. Αλλά πιστεύω, όπως είναι φανερό σε όλους σας, ότι είναι έτοιμη η κοινωνία μας και η πανεπιστημιακή κοινότητα να αγκαλιάσουν μια τέτοια ρύθμιση που θα αποκαθιστά –επαναλαμβάνουμε- το άσυλο της διακίνησης των ιδεών και όχι της ανομίας και της παρανομίας.
ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες, δόθηκαν στη δημοσιότητα τα βιογραφικά των προσώπων που στελεχώνουν το νέο επιτελείο εθνικής ασφάλειας της χώρας. Επειδή έχει γίνει πολύς λόγος από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, σε σχέση με το πτυχίο του νέου διοικητή της ΕΥΠ, έχει αναγνωριστεί από το Ελληνικό Κράτος;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Αυτό που έχω να πω είναι ότι τα ζητήματα της εθνικής ασφάλειας θα έπρεπε να μένουν εκτός μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων. Και για την ουσία της υπόθεσης παραπέμπω στη χθεσινή ανακοίνωση, όπου φαίνεται ότι όλο το επιτελείο που ασχολείται με τα θέματα εθνικής ασφάλειας έχει τα τυπικά και τα ουσιαστικά προσόντα, για να επιτελέσει το καθήκον του.
Ρ. ΤΖΙΜΑ: Θα επιμείνω λιγάκι στο θέμα του ασύλου. Μέσα στη διάταξη αυτό που γράφεται είναι ότι η Αστυνομία θα διατηρεί όλες τις αρμοδιότητές της και εντός του πανεπιστημιακού χώρου. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί η Αστυνομία να κάνει προληπτικές περιπολίες, μπορεί να κάνει και προσαγωγές, μπορεί να χρησιμοποιήσει ακόμη και την τεχνολογία. Μπορεί να δούμε τέτοιες πρακτικές, μέσω αυτού του νομοσχεδίου; Και ένα δεύτερο σκέλος στο ερώτημα αυτό, αν μου επιτρέπετε. Έχουμε δει στο παρελθόν και φαινόμενα αυθαιρεσίας, υπέρβασης καθηκόντων και από την πλευρά των αστυνομικών. Αν συμβεί κάτι τέτοιο μέσα σε ένα Πανεπιστήμιο, ποιος θα είναι εκεί για να τους σταματήσει;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα ήθελα να μείνουμε στο αρχικό κομμάτι, ότι στόχος είναι να αποκαταστήσουμε την πρόσβαση και την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών σε χώρους που σήμερα αυτό δεν επιτρέπεται από ομάδες, οι οποίες λυμαίνονται τα Πανεπιστήμιά μας. Και θα επιμείνω ότι είναι κάτι ώριμο να το αποδεχθεί η ελληνική κοινωνία. Όταν μου λέτε, όμως, για κάποια αυθαιρεσία κάποιου οργάνου, θα αντιμετωπιστεί με την ίδια αυστηρότητα που θα αντιμετωπιστεί οποιαδήποτε αυθαιρεσία οποιουδήποτε οργάνου του Κράτους.
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Συγνώμη, δεν θα την έκανα την ερώτηση, αλλά επειδή επέμενε η συνάδελφος για το πανεπιστημιακό άσυλο: Στο παρελθόν υπήρχε μία ΕΦΕΕ, η οποία προστάτευε το Πανεπιστήμιο και δρούσε υπέρ του πανεπιστημιακού χώρου. Υπάρχει στη σκέψη σας να δημιουργηθεί ανάλογο δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο μέσα από το οποίο οι ίδιοι οι φοιτητές θα δρουν για προστασία του πανεπιστημιακού ασύλου;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να φθάσω σε επίπεδα αυτοπροστασίας και οτιδήποτε άλλο, το οποίο θα μπορούσε να επηρεάσει πολλούς χώρους στη δημόσια σφαίρα. Θα ήθελα να μείνω στην αρχική κατεύθυνση του νομοσχεδίου. Τα ζητήματα εφαρμογής, είμαστε εδώ να τα συζητήσουμε με ανοιχτό μυαλό. Νομίζω ότι όλοι έχουμε τον ίδιο στόχο, που – επαναλαμβάνω – είναι η αποκατάσταση του ασύλου διακίνησης των ιδεών.
Γ. ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ: Είπατε ότι θα έχει συνάντηση με τον Γάλλο Υπουργό Οικονομικών την Παρασκευή, ο Πρωθυπουργός. Θα τεθεί αυτό το ζήτημα – που το στηρίζει και η Αξιωματική Αντιπολίτευση – της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων σε αυτή τη συνάντηση; Δηλαδή, ο Πρωθυπουργός σε αυτό το ραντεβού και στα επόμενα, που μας ανακοινώσατε, θα αναφερθεί σε αυτά τα ζητήματα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως ξέρετε, είναι ένας βασικός άξονας της δικής μας ατζέντας και προεκλογικά, αλλά και μετεκλογικά έχει τεθεί στις προγραμματικές δηλώσεις. Όλα αυτά τα ζητήματα συζητούνται με τους εταίρους μας, όχι μόνο με τη Γαλλία, αλλά με όλους. Σας παραπέμπω και στη συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής», όπου αναφέρει ξεκάθαρα ότι τα ζητήματα αυτά τίθενται συνεχώς στο τραπέζι και ελπίζουμε να έχουμε κάτι πολύ πιο χειροπιαστό από το 2020.
ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Υπουργέ, στη συνάντηση του Βερολίνου ποιά θα είναι τα θέματα στο τραπέζι; Και αν θα είναι η ευρωπαϊκή προοπτική της περιοχής, των χωρών Βόρεια Μακεδονία και Αλβανία; Και ένα δεύτερο σκέλος της ερώτησης: Τον Οκτώβριο υπάρχει περίπτωση να είναι στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η διεύρυνση. Ποια θα είναι η στάση της ελληνικής Κυβέρνησης, συγκεκριμένα για τη Βόρεια Μακεδονία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, θα τεθούν όλα τα θέματα, διμερή και ευρωπαϊκά. Και φυσικά και το ζήτημα του μεταρρυθμιστικού μας σχεδίου, για το οποίο θέλουμε να είναι κοινωνοί όλοι οι εταίροι μας στην Ευρώπη, πολλώ δε μάλλον οι Γερμανοί εταίροι μας που έχουν έναν βαρύνοντα ρόλο στην Ε.Ε. Όσον αφορά το άλλο θέμα: Έχει δώσει διευκρινίσεις ο αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Βαρβιτσιώτης, για τα ζητήματα αυτά και τη στάση μας απέναντι στο ενδεχόμενο διεύρυνσης, ιδίως στην περιοχή των Βαλκανίων.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει βρεθεί η διάδοχος της κ. Θάνου; Πώς θα γίνει η αξιολόγηση;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ένα από τα στοιχεία με βάση τα οποία θα κρίνετε την αποκομματικοποίηση των Ανεξάρτητων Αρχών και της Δημόσιας Διοίκησης θα είναι και το πρόσωπο που θα προτείνει η Κυβέρνηση για διάδοχο της κ. Θάνου. Θα το μάθετε σε λίγες ημέρες.
Ρ. ΤΖΙΜΑ: Υπάρχει ένα ρεπορτάζ τις τελευταίες ημέρες, που βρίσκεται σε γνώση μας, για μια καταγγελία της ΔΑΚΕ των ΕΛΤΑ – στελέχη μάλιστα της ΓΣΕΕ – για μια «τρύπα» στα οικονομικά των ΕΛΤΑ της τάξεως των 450.000 ευρώ. Μάλιστα η υπάλληλος που βρήκε την «τρύπα» καταγγέλλει ότι έχει πέσει θύμα ξυλοδαρμού. Η «τρύπα» αφορά το 2016. Έχει περιέλθει σε γνώση σας κάτι από αυτά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν το γνωρίζω. Πρώτη φορά το ακούω από εσάς. Φαντάζομαι θα υπάρξει ενημέρωση από τον αρμόδιο Υπουργό ή από την διοίκηση των ΕΛΤΑ. Αλλά αυτό που μου λέτε είναι ένα ζήτημα που μπορεί να οφείλεται σε κακοδιαχείριση ή σε κάτι άλλο. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι πολλές μεγάλες ΔΕΚΟ επί της προηγούμενης διακυβέρνησης έχουν τεράστια οικονομικά προβλήματα, τα οποία προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε.
Σας ευχαριστώ πολύ.