Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα στον Ρ/Σ ALPHA 9.89 και τους δημοσιογράφους Λώρα Ιωάννου και Γιώργο Σμυρνή
Για τη Δ.Ε.Θ.
Τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς, η Δ.Ε.Θ. είχε συνδεθεί με ένα καλάθι παροχολογίας από τον εκάστοτε Πρωθυπουργό. Αυτές, όμως, οι παροχές «καίγονταν» στην πορεία και την επόμενη χρονιά δεν υπήρχε τίποτα χειροπιαστό σε σχέση με τις εξαγγελίες που είχαν γίνει. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να το αλλάξει αυτό. Από φέτος θα αλλάξει το αφήγημα της Δ.Ε.Θ. σε κάτι το οποίο έχει να κάνει με έναν δωδεκάμηνο προγραμματισμό. Έτσι ώστε η Δ.Ε.Θ. να είναι και ένα φόρουμ λογοδοσίας. Για αυτό θα αναφερθεί στο αναπτυξιακό του σχέδιο, τις μειώσεις φόρων, που είναι το βασικό στοιχείο της αλλαγής του μείγματος πολιτικής και στην ασφάλεια που απασχολεί πάρα πολύ τους πολίτες. Θα μιλήσει με συγκεκριμένα παραδείγματα πως εννοεί την ανάπτυξη, τις μειώσεις φόρων και την ασφάλεια.
Για τις μειώσεις φόρων.
Ο Πρωθυπουργός έχει φροντίσει τους προηγούμενους δύο μήνες, πράγματα τα οποία είχαμε πει ότι θα κάνουμε αργότερα, να τα κάνουμε νωρίτερα όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ η άρση των capital controls. Είμαστε σε μια διαρκή προσπάθεια, πράγματα τα οποία θα κάνουμε να τα κάνουμε γρηγορότερα. Για να κάνουμε όμως γρηγορότερα μειώσεις φόρων πρέπει να έχουμε το δημοσιονομικό περιθώριο. Εκτιμούμε ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2019 πηγαίνει καλά. Θα πιάσουμε τους στόχους εκεί που κάποιοι, πριν από λίγο μήνες έλεγαν ότι θα έχουμε 2 δις. ευρώ δημοσιονομικό κενό. Θα «χτίσουμε» και ένα καλό 2020, ώστε οι μειώσεις φόρων στα φυσικά πρόσωπα να έρθουν μάλλον γρηγορότερα και όχι αργότερα.
Για τη βασική φιλοσοφία στη μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή σε μία κλίμακα που θα έχει χαμηλότερους συντελεστές και φυσικά θα καταλήγει πολύ χαμηλότερα από το 45%, που είναι σήμερα ο ανώτατος συντελεστής θα αναμένουν οι πολίτες να ακούσουν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Πάντα λέγαμε ότι η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα είναι απαραίτητη για να δοθεί αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία. Φαίνεται ότι οι περισσότερες πρωτεύουσες στην Ευρώπη, αυτό το διάστημα, ενστερνίζονται την προτεραιότητα που πρέπει να έχει μια φιλοαναπτυξιακή πολιτική για να αποφύγουμε υφεσιακές αναταράξεις, που φαίνεται να υπάρχουν στον ορίζοντα στην παγκόσμια οικονομία. Αν μπορεί, λοιπόν, να γίνει η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων πιο γρήγορα εμείς το ευχόμαστε και δουλεύουμε για αυτό. Αλλά δεν μπορώ να πω αυτή τη στιγμή αν μπορεί να γίνει το 2020 ή το 2021.
Το οικονομικό επιτελείο είναι αρκετά εφευρετικό, ώστε να βρίσκει τρόπους να αυξάνει το δημοσιονομικό περιθώριο, για πολιτικές, που πιστεύουμε ότι δίνουν περισσότερη ανάπτυξη στην οικονομία, περισσότερες δουλειές και, τελικά, καλύτερη ζωή στους Έλληνες. Αυτό που θέλω να πω, όμως, είναι ότι τα ANFAs και τα SMPs είναι ένα μεγάλο ποσό, 1,2 δις, είναι περίπου 0,6-0,7% του ΑΕΠ, το οποίο μας δίνει, φυσικά, ένα δημοσιονομικό περιθώριο, αλλά έχει σημασία και οι Έλληνες, αλλά και οι εταίροι και δανειστές, να γνωρίζουν πώς θα χρησιμοποιηθεί αυτός ο χώρος, εφόσον υπάρξει. Εμείς πάντα λέγαμε -και εξακολουθούμε να λέμε- ότι είναι η αλλαγή του μείγματος πολιτικής που δίνει ώθηση στην ανάπτυξη. Τον δημοσιονομικό χώρο που θα δημιουργείται, θέλουμε να τον χρησιμοποιήσουμε στο μεγαλύτερο μέρος για μείωση φόρων που θα δίνει αναπτυξιακή δυναμική. Η μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις de facto ενισχύει τα κίνητρά τους να κάνουν επενδύσεις και να προσλάβουν νέο κόσμο. Κίνητρα προωθούμε και για την ανάπτυξη της αγοράς κατοικίας. Πριν την κρίση είχαμε περίπου 10-12% του ΑΕΠ κάθε χρόνο επενδύσεις στην αγορά κατοικίας. Τώρα έχουν καταρρεύσει περίπου στο 1 – 2% του ΑΕΠ. Άρα η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η έκπτωση φόρου για ενεργειακή λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των κτιρίων, η απαλλαγή από τον ΦΠΑ για τα τρία χρόνια, η αναστολή στην εφαρμογή του φόρου υπεραξίας, είναι κίνητρα που δίνουν ώθηση στην αγορά κατοικίας με αναπτυξιακό προφίλ. Όλα αυτά, λοιπόν, θα τα χρησιμοποιήσουμε. Εφόσον έχουμε περισσότερο δημοσιονομικό χώρο θα γίνουν πιο γρήγορα και πιο επιθετικά.
Υποστηρίζουμε τη μείωση του ΦΠΑ και τώρα, όπως και στο παρελθόν. Όταν είχαμε μειώσει τον ΦΠΑ στην εστίαση το 2014, δεν είχαμε τρύπα στα φορολογικά έσοδα. Είχαμε, αντίθετα, αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας και του τζίρου των επιχειρήσεων, πτώση των τιμών, αύξηση της απασχόλησης. Και, τελικά, τα δημόσια έσοδα δεν μειώθηκαν, αυξήθηκαν. Το ίδιο πιστεύουμε θα γίνει και τώρα. Φαίνεται ότι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ο ΦΠΑ πηγαίνει αρκετά καλύτερα από τους στόχους, που σημαίνει ότι όταν μειώνουμε τους φόρους από ένα υπερβολικό επίπεδο, οι πολίτες ανταποκρίνονται.
Από 4,6 δις που ήταν το κενό του ΦΠΑ το 2014, εκτοξεύθηκε στα 7,4 δις. Δηλαδή 2,8 δις ευρώ χαμένα στη φοροδιαφυγή, επειδή είχαν αυξηθεί οι συντελεστές. Βλέπουμε τα στοιχεία και προσαρμόζουμε τις πολιτικές, ώστε να είναι αυτές που αποδίδουν.
Έχουμε πει κατά καιρούς -και το επαναλαμβάνουμε συνεχώς- ότι στόχος μας είναι δύο φορολογικοί συντελεστές στον ΦΠΑ. Ο ένας 11% και ο άλλος 22%, από 13 και 24% σήμερα. Φυσικά, με διατήρηση του υπερμειωμένου συντελεστή 6% που είναι για τα φάρμακα και άλλες ευαίσθητες κατηγορίες. Θέλουμε να μειώσουμε τον ΦΠΑ γιατί είναι πολύ υψηλός. Και αν έχουμε δημοσιονομικό περιθώριο, στόχευσή μας είναι να μειώνουμε φόρους, που είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο που υπάρχει στην Ευρωζώνη και στις χώρες του ΟΟΣΑ και λειτουργούν σαν αντικίνητρο στη φανερή οικονομία και όχι στη φοροδιαφυγή και στην παραοικονομία.
Για την παρέμβαση της αστυνομίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο.
Μετά την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, πραγματικά αποδίδονται τα πανεπιστήμια στους φοιτητές, τους καθηγητές και το διοικητικό προσωπικό τους. Εκεί που ανήκουν, δηλαδή. Κι αυτό για να υπάρχει πραγματικά ένα άσυλο στη διακίνηση των ιδεών και όχι στην ανομία. Η Αστυνομία κάνει τη δουλειά της, όπως σε οποιοδήποτε δημόσιο χώρο. Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι τρεις στους τέσσερις Έλληνες -σύμφωνα με τη δημοσκόπηση που είδαμε χθες- είναι υπέρ αυτών των πολιτικών, γιατί είχαν κουραστεί από τη βία, την ανομία και την παραβατικότητα και θέλουν να επιστρέψει η ασφάλεια σε όλους τους χώρους, περιλαμβανομένων και των πανεπιστημίων.
Για το μεταναστευτικό.
Από τον Απρίλιο και μετά υπήρξε μια αύξηση μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών προς τη χώρα μας. Αυτό μας οδήγησε στα πρώτα επτά μέτρα που ανακοινώθηκαν από το ΚΥΣΕΑ, το Σάββατο που μας πέρασε. Είμαστε σε εγρήγορση για να αντιμετωπίσουμε αυξημένες ροές που μπορεί να συνεχιστούν.
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης Ε.Ε.-Τουρκίας, φαίνεται να υπάρχει συναντίληψη σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπως διαπιστώσαμε, αυτές τις ημέρες, στο Παρίσι, το Βερολίνο και τη Χάγη. Εμείς, επομένως, έχουμε μια βασική υποχρέωση να ελέγξουμε ποιοι είναι παράνομοι μετανάστες, ποιοι δεν δικαιούνται άσυλο και να αυξήσουμε τις επιστροφές προς την Τουρκία που ήταν ανύπαρκτες το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Η δε Τουρκία να ελέγξει το δίκτυο των διακινητών στο έδαφός της. Φροντίζουμε ώστε τον Σεπτέμβριο να υπάρξει αποσυμφόρηση των νησιών, με ειδική μέριμνα για τις πιο ευάλωτες κατηγορίες, όπως είναι τα ασυνόδευτα παιδιά. Φροντίζουμε, επίσης αυτοί οι άνθρωποι να μεταφέρονται από τα νησιά, σε υφιστάμενες δομές στην ενδοχώρα. Αν, όμως, αυξηθούν πολύ οι ροές, θα είμαστε σε ετοιμότητα, όπως έδειξε και η διυπουργική συντονιστική σύσκεψη, χθες, να υπάρξουν και άλλοι χώροι.
Ελπίζουμε ότι μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη να έχουμε φτάσει σε εκείνο το επίπεδο που χρειάζεται -και η Ελλάδα και η Τουρκία- ώστε να έχουμε μια πραγματική εφαρμογή της Κοινής Δήλωσης Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας και όχι μια υποκρισία, όπως συνέβαινε όλο το προηγούμενο διάστημα.
Ήταν ξεκάθαρη και η τοποθέτηση του Προέδρου ότι δεν μπορεί κανείς να έχει μόνο τα θετικά στοιχεία από τη Συνθήκη Σένγκεν και να μην δέχεται τίποτα από τα αρνητικά. Άρα, είναι μέσα στο πλαίσιο της αρχής της αλληλεγγύης, ο αμοιβαίος καταμερισμός στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. του αριθμού των προσφύγων και μεταναστών, οι οποίοι έχουν δικαιωθεί άσυλο.
Για τις απειλές Ερντογάν προς την Ευρώπη για τους πρόσφυγες.
Είναι ένα θέμα ευρωπαϊκό και όχι διμερές, το ζήτημα αυτό. Η Ευρώπη, όπως έχει αποδείξει και στο παρελθόν, είναι εδώ για να στηρίζει και οικονομικά χώρες, οι οποίες αντιμετωπίζουν αυξημένες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές. Το θέμα είναι, όμως, να εφαρμόζεται η Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας. Δεν είναι τα λεφτά για να πετιούνται ή να κατευνάζουν κάποιους. Είναι για να μπορούμε να εφαρμόζουμε μια αμοιβαία συμφωνημένη πολιτική. Και αυτή η πολιτική υπάρχει στην Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας. Εμείς θα κάνουμε τα πάντα για να την εφαρμόσουμε. Πιστεύουμε ότι και η Τουρκία θα δείξει τα ανάλογα αντανακλαστικά.
Για τους χάρτες Ερντογάν.
Καταλαβαίνουμε τα ζητήματα που αφορούν την επικοινωνιακή εσωτερική σκηνή. Από την άλλη -όπως έλεγαν όλες οι ελληνικές Κυβερνήσεις, χωρίς να εξαιρείται καμία- εμείς πάντα θα υποστηρίζουμε τα εθνικά μας συμφέροντα με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο. Και επομένως, οποιαδήποτε τέτοια προσβολή είναι απαράδεκτη.
Δημοσκοπήσεις.
Βασικό ζητούμενο στις δημοσκοπήσεις, δύο μήνες μετά τις εκλογές, είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ποια είναι τα ζητήματα που αγκαλιάζουν οι Έλληνες, τι τους ενοχλεί, τι τους αρέσει, πού βλέπουν να υπάρχει πεδίο για αισιοδοξία και πού χρειάζεται περισσότερη δουλειά. Αυτή είναι η πυξίδα, την οποία χρειαζόμαστε εμείς για να προχωρήσουμε.
Η αισιοδοξία που υπάρχει οφείλεται στο γεγονός ότι οι πολίτες είδαν μια Κυβέρνηση που δεν κάνει κωλοτούμπες μετά τις εκλογές, αλλά αυτά που έλεγε πριν, να τα κάνει πράξη μετά. Θα συνεχίσουμε με αυτό τον ρυθμό, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα που ενέκριναν οι πολίτες με την ψήφο τους και θέλουμε να κριθούμε γι΄ αυτό.
Για εξεταστικές.
Αυτά είναι ζητήματα, τα οποία δεν μπορεί κανείς να τα προκαταλάβει. Όταν γίνεται έρευνα από τη Δικαιοσύνη σε διάφορα πεδία, όπως είναι η Novartis, κρατάμε όλες τις επιλογές ανοιχτές. Άλλωστε, εξεταστικές κάνει η Βουλή και όχι η Κυβέρνηση.