Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΩΝ ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΡΑ ΤΩ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩ
ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΣΤΕΛΙΟ ΠΕΤΣΑ
Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους.
- Για το ταξίδι του Πρωθυπουργού στην Κίνα
Ολοκληρώνεται, σήμερα, η τετραήμερη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κίνα. Πριν από λίγη ώρα, παρέστη στην τελετή έναρξης της έκθεσης China International Import Expo 2019 και ξεναγήθηκε, από κοινού με τον Πρόεδρο κ. Xi, στους χώρους της και στο ελληνικό περίπτερο. Προηγήθηκε συνάντησή του με τον Πρόεδρο της εταιρείας τηλεπικοινωνιών και τεχνολογίας ZTE, και με τον επικεφαλής της Βιομηχανικής και Εμπορικής Τράπεζας της Κίνας, μιας από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.
Χθες, ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κ. Xi, στον προεδρικό ξενώνα της Σανγκάης, ενώ παρακάθισε στο δείπνο που παρέθεσε ο κ. Xi, προς τιμήν των ηγετών των τιμώμενων χωρών. Στη συνάντηση, επαναβεβαιώθηκαν οι δεσμοί φιλίας που συνδέουν τις δύο χώρες και έγινε ιδιαίτερη αναφορά στους τομείς διμερούς συνεργασίας, με έμφαση στην ενέργεια, τις μεταφορές, τις τηλεπικοινωνίες, τον τουρισμό, τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τα logistics. Ο κ. Μητσοτάκης, στάθηκε ιδιαίτερα στη ναυπήγηση πλοίων από Έλληνες στην Κίνα και υπογράμμισε ότι είναι σημαντικό να δούμε ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν μεγάλη τεχνογνωσία σε τροφοδοσία πλοίων, και μπορούν να συνεργαστούν με κινέζικα ναυπηγεία.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Κίνας πρότεινε τη καθιέρωση πολιτιστικού έτους Ελλάδας – Κίνας, το οποίο θα συνδέεται και με τον τουρισμό. Να σημειωθεί ότι ο δύο ηγέτες ανανέωσαν το ραντεβού τους στην Αθήνα, κατά την επίσημη επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου στην Ελλάδα, που θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως τις 12 Νοεμβρίου, ενώ ο Κινέζος Πρόεδρος κάλεσε τον κ. Μητσοτάκη να επισκεφθεί επίσημα το Πεκίνο.
Κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Κίνα, ο Πρωθυπουργός είχε συναντήσεις με τον Γενικό Γραμματέα της Επιτροπής της Σανγκάης, με τον Πρόεδρο του Κινεζικού Συμβουλίου Προώθησης του Διεθνούς Εμπορίου, με τον Πρόεδρο της COSCO, καθώς και με τον Πρόεδρο της Τράπεζας της Κίνας, η οποία ανοίγει, εντός του Νοεμβρίου, το πρώτο της υποκατάστημα στην Αθήνα, προκειμένου να χρηματοδοτήσει επενδύσεις, ιδιαίτερα στον τομέα της πράσινης οικονομίας και της ενέργειας. Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε στα εγκαίνια του ελληνο-κινεζικού Επιχειρηματικού Φόρουμ, όπου δεκάδες εκπρόσωποι κινεζικών εταιρειών συναντήθηκαν με την ελληνική επιχειρηματική αποστολή. Τέλος, ο Πρωθυπουργός επισκέφθηκε το νέο εργοστάσιο στη Σανγκάη, της ελληνικής επιχείρησης Kleemann, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρίες κατασκευής ανελκυστήρων στην παγκόσμια αγορά.
Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε σε μια περίοδο όπου οι αγορές έχουν ανταποκριθεί θετικά στο μήνυμά μας, έχουμε «ξεκλειδώσει» μεγάλες επενδύσεις, όπως το Ελληνικό, νομοθετούνται σημαντικές περικοπές φόρων, απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης, οι τιμές στην αγορά ακινήτων ανακάμπτουν και ο τουρισμός κινείται σε υψηλά επίπεδα.
Ο Πρωθυπουργός, εξήρε το γεγονός ότι η Κίνα στάθηκε δίπλα στην Ελλάδα, την κρίσιμη τελευταία δεκαετία, και τόλμησε να επενδύσει σε δύσκολες στιγμές για τη χώρα μας. Στάθηκε στην επένδυση των 600 εκατομμυρίων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, που μπορεί να φτάσει και το 1 δις ευρώ. Ο στόχος είναι, ο Πειραιάς να γίνει κέντρο παγκόσμιας εμβέλειας. Ακόμη, χαιρέτησε το κινεζικό ενδιαφέρον για τη στήριξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στο Πέραμα και πρότεινε, στην κινεζική πλευρά, τη συμμετοχή της στο φιλόδοξο εγχείρημα της δημιουργίας μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά. Ο Πρωθυπουργός, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην απευθείας αεροπορική σύνδεση Αθήνας – Σανγκάης και στις προοπτικές που ανοίγονται στον Τουρισμό, καθώς η Ελλάδα αναμένεται να προσελκύσει, κατά την επόμενη διετία, 500.000 Κινέζους τουρίστες.
Β. Σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό-προσφυγικό
Το ζήτημα αυτό είναι εθνικής σημασίας. Με σχέδιο, σοβαρότητα και αποφασιστικότητα, δεν πρόκειται να αφήσουμε τα νησιά και τους ακρίτες μας, να σηκώσουν μόνοι τους όλο αυτό το βάρος. Οι Έλληνες, όλοι μαζί, θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, με αλληλεγγύη στο εσωτερικό της χώρας και αποφασιστικότητα στη φύλαξη των συνόρων μας. Η Κυβέρνηση παρέλαβε χαοτικές καταστάσεις και αναρχία. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία του 2019, είχαμε 68.000 εκκρεμείς αιτήσεις στην υπηρεσία ασύλου και δυόμιση χρόνια για να προσδιοριστεί η δικάσιμος για μια αίτηση. Είχαμε 14.000 προσφυγές στην Αρχή προσφυγών και περισσότερα από δύο χρόνια για τον προσδιορισμό τους. Αυτοί που δεν δικαιούνται ασύλου, θα μεταφέρονται σε κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα, μέχρι την επιστροφή τους. Και δυστυχώς, είχαμε μόλις 1.806 επιστροφές σε 4 χρόνια στην Τουρκία, βάσει της κοινής δήλωσής της με την ΕΕ. Στο μεταξύ, παρά τις σπατάλες που ερευνά η OLAF, είχε αξιοποιηθεί μόλις το 22% των ευρωπαϊκών πόρων για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Η Κυβέρνηση άλλαξε πολιτική.
Γνωρίζετε ότι, ήδη, αποτελεί νόμο του κράτους ένα δομημένο σύστημα διεθνούς προστασίας, το οποίο αυστηροποιεί και επισπεύδει τις διαδικασίες εξέτασης των αιτήσεων ασύλου. Γνωρίζετε, επίσης, ότι, τις τελευταίες ημέρες, υλοποιήθηκε ένα ακόμη σημαντικό κύμα μεταφοράς 1.100 προσφύγων, από τα νησιά μας στην ενδοχώρα. Σημειώνεται ότι από τον Ιούλιο μέχρι τον Οκτώβριο, ολοκληρώθηκαν μεταφορές, της τάξεως των 6.500 ατόμων, καθώς άμεση προτεραιότητά μας είναι η αποσυμφόρηση των νησιών του Αν. Αιγαίου. Ο στόχος είναι να μεταφερθούν άλλα 4.000 άτομα με προσφυγικό προφίλ, μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Ξεκάθαρη εντολή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η δίκαιη κατανομή των ανθρώπων, που μεταφέρονται από τα νησιά σε όλη τη χώρα. Ακολουθούμε για το σκοπό αυτό δύο αρχές:
Πρώτον, τίθενται συγκεκριμένα όρια στον αριθμό των προσώπων που θα μεταφερθούν σε κάθε περιοχή. Σε καμιά περίπτωση δεν θα είναι πάνω από 1% του πληθυσμού ανά περιφέρεια.
Και δεύτερον, ενισχύονται οι υποδομές και οι υπηρεσίες στις τοπικές κοινωνίες, ώστε να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες της έκτακτης φιλοξενίας.
Προωθείται, επίσης, η κατασκευή νέων κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων, για όσους παράνομα εισήλθαν στη χώρα και δεν δικαιούνται άσυλο. Να ξέρουν, δηλαδή, όσοι δεν δικαιούνται άσυλο, ότι δεν μπορούν να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα στη χώρα και δεν έχουν άλλη επιλογή παρά μόνο την επιστροφή τους.
Γ. Σε ό,τι αφορά τις τράπεζες
Όπως γνωρίζετε, το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα υπέστη τεράστια ζημιά, εξαιτίας της πολιτικής που ακολούθησε η προηγούμενη Κυβέρνηση, το καλοκαίρι του 2015, με το κλείσιμο των τραπεζών και την επιβολή των capital controls. Σήμερα, ωστόσο, έχει αρχίσει να ξαναβρίσκει τον βηματισμό του. Και σε αυτό συντελούν, τόσο οι γενναίες πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης, όπως είναι το Σχέδιο ΗΡΑΚΛΗΣ για την απαλλαγή, από τον ισολογισμό των τραπεζών, κόκκινων δανείων, ύψους τριάντα δις ευρώ, όσο και το κλίμα εμπιστοσύνης που διαμορφώνεται στις αγορές, για την εθνική οικονομία, με χαμηλότερα επιτόκια, γεγονός που δίνει στις τράπεζες την απαραίτητη πρόσβαση σε φθηνά κεφάλαια. Ταυτόχρονα, υπάρχει το σχέδιο της Κυβέρνησης, για επιθετική προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που – πέραν των άλλων- θα μειώσει το διοικητικό κόστος των τραπεζών. Στο πλαίσιο αυτό, ο Πρωθυπουργός ανέλαβε πρωτοβουλία, ζητώντας από τις τράπεζες να αναθεωρήσουν τις αυξήσεις στις τραπεζικές χρεώσεις που είχαν δρομολογηθεί. Οι αποφάσεις, που ανακοίνωσαν οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες, την Παρασκευή, αποτελούν ένα πρώτο θετικό βήμα. Ωστόσο περιμένουμε να υπάρξει και συνέχεια, με περισσότερο τολμηρές ενέργειες. Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών, με διατάξεις που κατέθεσε χθες στη Βουλή, διευρύνει την προστασία της κύριας κατοικίας. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
- Επιτρέπεται, πλέον, να υποβάλουν αίτηση και όσοι διαμένουν σε μισθωμένο ή παραχωρημένο ακίνητο, εκτός της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία βρίσκεται η κύρια κατοικία τους. Αφορά, κυρίως, σε όσους διαμένουν σε άλλη πόλη λόγω της εργασίας τους, όπως στελέχη Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, γιατροί και εκπαιδευτικοί.
- δίνεται η δυνατότητα προστασίας ολόκληρης της κατοικίας, με αίτηση μόνο του ενός συνιδιοκτήτη. Διευκολύνονται έτσι, για παράδειγμα, συγγενείς και διαζευγμένα ζευγάρια.
- ρυθμίζεται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για οφειλέτες, που βρίσκονται αποδεδειγμένα σε διάσταση, έτσι ώστε να μην χρειάζεται πλέον η συνυπογραφή της αίτησης και από τους δύο.
- δικαιούνται της κρατικής επιδότησης όλοι οι συνιδιοκτήτες που αιτούνται της προστασίας της κύριας κατοικίας.
- παρέχεται η δυνατότητα να συμμετέχει εγγυητής μικρότερης ηλικίας σε περιπτώσεις ηλικιωμένων οφειλετών, οι οποίοι δεν μπορούσαν να ωφεληθούν από τη ρύθμιση των δόσεων σε βάθος 25-ετίας.
Δ. Σε ό,τι αφορά το νομοθετικό έργο
Όπως γνωρίζετε, δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση, το νομοσχέδιο που αφορά στην τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Οι ρυθμίσεις, που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αυτό, έρχονται να διορθώσουν τις στρεβλώσεις που δημιούργησε σειρά από αμφιλεγόμενες διατάξεις, που ψηφίστηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Σε ό,τι αφορά τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, προβλέπεται επαναφορά του Μονομελούς Εφετείου, με στόχο την επιτάχυνση στην απονομή της Δικαιοσύνης. Συστήνεται θέση Αναπληρωτή Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς. Αφαιρείται, από τον εκάστοτε Υπουργό Δικαιοσύνης, η δυνατότητα να αναστείλει διώξεις για δωροδοκία ή δωροληψία. Ξεκαθαρίζεται – ώστε να αποφεύγονται σχετικές συγχύσεις – ότι η παρουσία δικαστικού λειτουργού για τις κατ’ οίκον έρευνες, αφορά μόνον τις έρευνες σε κατοικία. Οι αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα αφορούν, κυρίως, σε θέματα τρομοκρατίας, αποφυλακίσεις πολυισοβιτών, αυστηρότερη αντιμετώπιση της κατασκευής και της χρήσης εκρηκτικών υλών, αλλά και των εισβολών σε δημόσια κτίρια, των επιθέσεων σε εφοριακούς, της δωροδοκίας δημοσίων υπαλλήλων, της οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ.
Οριστικοποιείται, επίσης, αύριο, το φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο ενσωματώνει όλα όσα εξήγγειλε, κατά την παρουσία του στη Δ.Ε.Θ., ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, για τη μείωση των φόρων, την παροχή φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις, καθώς και για τη μείωση της γραφειοκρατίας. Ακολούθως, το νομοσχέδιο θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Ε. Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα του Πρωθυπουργού
Ο Πρωθυπουργός επιστρέφει απόψε από τη Σανγκάη.
Την Πέμπτη, ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει, σε ειδική εκδήλωση, στην αίθουσα της Γερουσίας της Βουλής, παρουσία του Πρόεδρου της Δημοκρατίας. Στη διάρκεια της εκδήλωσης, θα μιλήσει και ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων και θα παρουσιαστεί, από την κ. Γιάννα Αγγελοπούλου, το πλάνο «Ελλάδα 2021», που ετοιμάζεται για τη συμπλήρωση 200 ετών από την Επανάσταση του 1821.
Το Σάββατο, ο Πρωθυπουργός θα προεδρεύσει σε άτυπη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας.
Τέλος, το διάστημα 10 έως 12 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί επίσημη επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου Xi Jinping στην Ελλάδα.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Όσον αφορά το Μεταναστευτικό-Προσφυγικό και με βάση τις αντιδράσεις που υπάρχουν σε πάρα πολλές τοπικές κοινωνίες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε, πιστεύετε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια ευρύτερη πολιτική συναίνεση σε κάποιους χειρισμούς, να υπάρχει ένας διακομματικός χειρισμός; Υπάρχει ενδεχόμενο να υπάρχει κάποια πρωτοβουλία, να μιλήσει και με τα άλλα κόμματα, για μια μεγαλύτερη στήριξη, ο Πρωθυπουργός;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως ανέφερα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, το ζήτημα αυτό είναι εθνικής σημασίας. Επομένως, όσο μεγαλύτερη συναίνεση υπάρχει, μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, τόσο το καλύτερο και για το εσωτερικό και για το εξωτερικό. Από εκεί και πέρα, οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών είναι σε έναν βαθμό δικαιολογημένες. Από την άλλη πλευρά, όμως, όλοι οι Έλληνες γνωρίζουν στο πετσί τους τι θα πει η προσφυγιά και ο ξεριζωμός. Επομένως, αγκαλιάζουν ανθρώπους με προσφυγικό προφίλ, όπως είναι, κατά τεκμήριο, οι άνθρωποι που μετακινούνται για την αποσυμφόρηση των νησιών του Αν. Αιγαίου προς την ενδοχώρα. Και όπως, σας είπα και πριν, τίθεται ένα αριθμητικό στοιχείο, το οποίο έρχεται να διασφαλίσει ότι η μεταφορά αυτή θα λαμβάνει υπόψη ποιες περιοχές έχουν επιβαρυνθεί περισσότερο το προηγούμενο διάστημα. Η μεταφορά των προσώπων αυτών -των προσφύγων κυρίως με οικογένειες και παιδιά- προς την ενδοχώρα, δεν θα υπερβαίνει το 1% του πληθυσμού της Περιφέρειας στην οποία τοποθετούνται, ώστε να εξασφαλιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η φιλοξενία αυτών των ανθρώπων. Παράλληλα, θα υπάρχει κάθε στήριξη των τοπικών κοινωνιών και σε υποδομές και σε υπηρεσίες, ώστε να σηκώσουν αυτό το βάρος.
ΓΑΒΡ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Υπάρχει, κ. Εκπρόσωπε, κάποιο συγκεκριμένο πλάνο, με χωροταξία εννοώ, ως προς τις περιοχές που θα υποδεχτούν στο άμεσο, τουλάχιστον, μέλλον τους αριθμούς αυτούς στην ενδοχώρα; Γιατί μεγάλο μέρος της ανησυχίας των τοπικών κοινωνιών, προέρχεται ακριβώς, όπως επικαλούνται, από τη μη ενημέρωση.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το πλάνο οριστικοποιείται και όλοι οι Δήμαρχοι, οι τοπικοί βουλευτές και όλοι οι φορείς των τοπικών κοινωνιών, ενημερώνονται και από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και από το Υπουργείο Εσωτερικών για τις μετακινήσεις, πάντα σε συνεννόηση με τον επιχειρησιακό συντονιστή, τον κ. Στεφανή. Αυτό που μένει, είναι να οριστικοποιηθεί η κατανομή, για τις μεταφορές που θα γίνουν από τα νησιά προς την ενδοχώρα. Όπως είπαμε και πριν, θα μεταφερθούν μέχρι τις 20 Νοεμβρίου αρκετές χιλιάδες στην ενδοχώρα. Δεν θα πάνε, λοιπόν, σε περιοχές που είναι κοντά στο 1%. Θα ληφθεί μέριμνα, ώστε να γίνει μεταφορά σε περιοχές που έχουν λιγότερο βάρος το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Πάντα σε συνεννόηση. Και για αυτό δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι η Κυβέρνηση είμαστε δίπλα στις τοπικές κοινωνίες, να στηρίξουμε σε υποδομές και σε υπηρεσίες και σε οτιδήποτε άλλο χρειαστούν.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Υπουργέ, παρά τις προσπάθειες της Κυβέρνησης στο Μεταναστευτικό, βλέπουμε ότι οι ροές δεν σταματούν. Ίσα – ίσα, αν κάνει κάποιος μια απλή μαθηματική πράξη μεταφορές αιτούντων άσυλο και εισροές από τα παράλια, πάλι είναι μεγαλύτερες. Και θέλω να ρωτήσω εάν η Κυβέρνηση εξετάζει μέτρα αυστηροποίησης της φύλαξης των συνόρων πλέον.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα ξεκινήσω από το τελευταίο. Ξέρετε ότι το πλέγμα της δικής μας πολιτικής βασίζεται στη φύλαξη των συνόρων, στην επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής ή απόρριψης ασύλου, στις αυξημένες επιστροφές και στα κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα. Αυτή τη στιγμή -με δεδομένο ότι παραλάβαμε μια κατάσταση, όπως αυτή που περιέγραψα πριν- κοιτάζουμε να αποσυμφορήσουμε τα νησιά μας. Όλοι οι Έλληνες θα βάλουν πλάτη, να στηρίξουν τους ακρίτες μας στα νησιά. Και αυτό θα το κάνουν, επειδή αντιλαμβάνονται την ανάγκη της αλληλεγγύης. Από εκεί και πέρα, όσο περνάει ο καιρός, εμείς θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε στην κατασκευή των κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων, τα οποία προανέφερα και να μπορέσουμε επιτέλους να ξεμπλοκάρουμε τις διαδικασίες ασύλου με το νομοσχέδιο που μόλις ψηφίστηκε. Είναι πραγματικά τραγικά τα νούμερα που σας ανέφερα. Χρειάζονται δύο με δυόμισι χρόνια για να εξεταστεί η αίτηση ασύλου. Κάνουμε λοιπόν πολύ πιο γρήγορες τις διαδικασίες, ώστε αυτοί που δεν δικαιούνται άσυλο, να επιστρέφουν. Και ξέρετε ότι έχουμε βάλει στόχο για 10.000 επιστροφές μέχρι το τέλος του 2020, όταν τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια έγιναν 1.806. Άρα, αποσυμφόρηση ως άμεσο μέτρο και επιτάχυνση όλων των άλλων διαδικασιών: φύλαξη συνόρων, κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα, επιστροφές, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα –επαναλαμβάνω- πρόβλημα εθνικής σημασίας.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα συνεχίσω στο ίδιο κύμα. Εξετάζετε το μέτρο των αναγκαστικών επιστροφών, βάσει του άρθρου του 79 και του 80 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού; Μέτρα τα οποία έχουν εφαρμόσει και η Γερμανία και η Αυστρία και η Ολλανδία κατά το παρελθόν.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ξέρετε ότι εμείς έχουμε διεθνοποιήσει όσο μπορούμε το θέμα αυτό. Το έχει θέσει ο Πρωθυπουργός και στις διμερείς επαφές του και στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε. Δεν θα ήθελα να μιλήσω αυτή τη στιγμή για μονομερείς αναγκαστικές επιστροφές. Είμαστε στο πλέγμα των συζητήσεων για αναμόρφωση όλου του πλαισίου στην Ε.Ε.. Σας παραπέμπω στη δήλωση του Πρωθυπουργού, μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, για την ανάγκη ενός Δουβλίνου 4. Σας παραπέμπω, επίσης, στις πρωτοβουλίες Γερμανίας και άλλων χωρών της Ε.Ε. για μια πιο ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος. Εμείς έχουμε τη δική μας πολιτική στο εσωτερικό, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να το αντιμετωπίσουμε και, ταυτόχρονα, διεθνοποιούμε το πρόβλημα, για να έχουμε την απαραίτητη στήριξη από τους εταίρους μας.
ΕΙΡ. ΜΠΕΛΛΑ: Θα ήθελα να ρωτήσω ποιος είναι ο αριθμός των προαναχωρησιακών κέντρων που θα λειτουργήσουν και από πότε θα λειτουργήσουν; Ποιος είναι ο προγραμματισμός γι’ αυτά;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα έχετε ολοκληρωμένη ανακοίνωση σε λίγες ημέρες. Δεν θα ήθελα αυτή τη στιγμή να αναφερθώ σε αριθμό, αλλά να ξέρετε ότι θα είναι αρκετά εκτεταμένος.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς θα αντιμετωπίσετε όσους δεν δείχνουν ή δεν θα δείξουν την αλληλεγγύη που ζητήσατε στους νησιώτες; Σε όσους αγνοούν αποφάσεις της συντεταγμένης Πολιτείας, για μετεγκατάσταση προσφύγων και φτάνουν στο σημείο, μάλιστα, να δημιουργούν επεισόδια, ακόμη και πετροβολώντας μικρά παιδιά και γυναίκες;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Επαναλαμβάνω ότι οι αντιδράσεις υπάρχουν. Όταν, όμως, υπάρχει αυτή η ενημέρωση την οποία κάνουμε τώρα και στις τοπικές κοινωνίες και λέμε ότι υπάρχει ένα πλαφόν, το οποίο δεν θα υπερβούμε στην κατανομή των μετακινήσεων που γίνονται από τα νησιά του Αν. Αιγαίου προς την ενδοχώρα, προσβλέπουμε στην κατανόηση όλων αυτών. Προσβλέπουμε, επίσης, στη μείωση αυτών των αντιδράσεων, οι οποίες -αν μου επιτραπεί- θα πω ότι ήταν αντιδράσεις που σε μεγάλο βαθμό ήταν από παρανόηση -όπως είδαμε και στη χθεσινή περίπτωση- ή από υπεραντίδραση, μη γνωρίζοντας το προφίλ των ανθρώπων που πηγαίνουν εκεί. Επαναλαμβάνω: Οι Έλληνες ξέρουμε από ξεριζωμό και από προσφυγιά και αγκαλιάζουμε τους ανθρώπους με προσφυγικό προφίλ.
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Μια διευκρίνιση, κατ΄ αρχήν, για το μεταναστευτικό και θα προχωρήσω σε άλλη ερώτηση μετά. Γι΄ αυτά τα νέα κέντρα, εκεί θα μπαίνουν μόνο οι παράνομοι, τους οποίους θα τους ξαναδιώχνουμε; Αυτή είναι η διευκρίνιση. Το δεύτερο είναι, για το τραπεζικό που είπατε. Είπατε, λοιπόν, ότι οι τράπεζες έχουν ξεκινήσει μια αναθεώρηση στις τραπεζικές χρεώσεις. Τι άλλο έχετε συζητήσει με τις τράπεζες, το οποίο μπορείτε να το ανακοινώσετε τώρα;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα είμαστε σε θέση για περισσότερες ανακοινώσεις μέσα στον μήνα. Δεν θα ήθελα να προκαταλάβω ποια θα είναι η επόμενη κίνηση των τραπεζών, πάντα σε συνεννόηση με την Κυβέρνηση. Αυτό που θα ήθελα να πω, είναι ότι πολλές από τις αυξήσεις που είχαν προαναγγελθεί και οι οποίες έχουν δρομολογηθεί από τον Νοέμβριο του 2018, τελικά δεν έγιναν. Άρα, προσβλέπουμε σε ακόμη πιο τολμηρά βήματα. Γιατί; Γιατί -επαναλαμβάνω- το πλέγμα της δικής μας πολιτικής είναι ότι ενισχύουμε τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, μειώνοντας το κόστος και για τις τράπεζες. Ταυτόχρονα βελτιώνουν την εικόνα που έχουν, όσον αφορά την προσέλκυση κεφαλαίων μέσω των χαμηλότερων επιτοκίων και του κλίματος εμπιστοσύνης που ανακτάται γύρω από τη χώρα μας και θα μπορέσουν να είναι σε καλύτερη θέση. Επιπλέον, καθώς θα αρχίσει να υλοποιείται και το σχέδιο «Ηρακλής» για τον -ας πούμε- απεγκλωβισμό τους από το βουνό των κόκκινων δανείων που έχουν, θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν και τέτοιου είδους χρεώσεις, χωρίς να τις μετακυλύουν στον καταναλωτή. Όσον αφορά τα κέντρα, επιτρέψτε λίγες ημέρες μέχρι να φτάσουμε στην τελική αποσαφήνιση του πλαισίου αυτού.
ΑΙΜ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω για το θέμα της προανακριτικής. Αφενός, θα ήθελα ένα σχόλιό σας για την αποκάλυψη αυτού του εγγράφου, σχετικά με τους προστατευόμενους, -εντός ή εκτός εισαγωγικών- μάρτυρες. Και σε σχέση με τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ, που επιμένει, δια της επιστολής του κ. Τσίπρα στον Πρόεδρο της Βουλής, να στείλει στην προανακριτική, την Πέμπτη, τους κυρίους Πολάκη και Τζανακόπουλο, που έχουν εξαιρεθεί με απόφαση της πλειοψηφίας.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως και άλλες φορές, θα μου επιτρέψετε να μην σχολιάσω τα θέματα της Βουλής. Η Επιτροπή Προκαταρκτικής Εξέτασης κάνει τη δουλειά της στο πλαίσιο της Βουλής. Δεν θέλω να υπεισέλθω στη λειτουργία της. Ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης έστειλε μια επιστολή χθες. Είχε την απάντηση από τον Πρόεδρο της Βουλής και αναμένουμε, την Πέμπτη, την εξέλιξη των εργασιών. Πάντως, εάν θέλετε σχόλιο, δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιος να θέλει να μην καταθέσει ο κ. Φρουζής και να προσπαθεί να μεταθέσει την ημερομηνία κατάθεσής του.
ΜΑΡ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Σχετικά με ένα πρωτοσέλιδο για τα μέτρα της Κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ΄ αρχάς, αναφέρεστε σε σημερινό πρωτοσέλιδο. Το επιβεβαιώνω σε μεγάλο βαθμό, κρατώντας μια επιφύλαξη, ως προς το Φ.Π.Α., που διέπεται -όπως ξέρετε- από την κοινοτική νομοθεσία και τη σχετική Κοινοτική Οδηγία και θέλει συνεννόηση. Αλλά το σχέδιό μας δεν σταματά μόνο στα τέλη κυκλοφορίας ή στα θέματα που έχουν να κάνουν με το τέλος ταξινόμησης. Έχουμε ένα πλέγμα και άλλων κινήτρων μέσα στο φορολογικό νομοσχέδιο, που θα μπει σε διαβούλευση σε λίγες ημέρες, που έχει να κάνει με τις πολύ προωθημένες αποσβέσεις, την αύξηση του ποσοστού των αποσβέσεων, ώστε να γίνει πιο ελκυστική η επένδυση σε μη ρυπογόνα οχήματα, όπως είναι τα ηλεκτροκίνητα και τα υβριδικά. Επομένως, θα κάνετε λίγη υπομονή να δείτε και αυτό το πλέγμα των κινήτρων, το οποίο εντάσσεται σε ένα συνολικό σχέδιο που έχουμε εξαγγείλει για την ηλεκτροκίνηση, πάντα με γνώμονα την προώθηση της πράσινης οικονομίας, της πράσινης ατζέντας.
ΣΑΝ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, με το γεγονός ότι σήμερα στα Σκόπια είναι ο νέος Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, θα ήθελα να σας ρωτήσω: Σκοπεύει η ελληνική Κυβέρνηση, που στηρίζει την ατζέντα 2003 για τα Δυτικά Βαλκάνια, για την ευρωπαϊκή προοπτική τους, να πάρει κάποια πρωτοβουλία πριν από τον Απρίλιο, τον Μάιο του 2020, όταν είναι η Σύνοδος στο Ζάγκρεμπ για την ευρωπαϊκή προοπτική της Βόρειας Μακεδονίας και της Αλβανίας;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Συνήθως τέτοιου είδους πρωτοβουλίες δεν προαναγγέλλονται, αλλά γίνονται. Αυτή τη στιγμή, θα ήθελα να παραμείνω στο θετικό γεγονός ότι υπάρχει στα Συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου η αναφορά ότι το θέμα αυτό παραμένει ανοιχτό και θα συζητηθεί στον χρονικό ορίζοντα που αναφέρατε. Είμαστε εδώ, να στηρίζουμε την ευρωπαϊκή προοπτική όλων των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, μπορεί να προτρέχω, αλλά θέλω να επανέλθουμε λίγο στο προσφυγικό. Είπατε ότι θα υπάρχει ένα όριο, που θα φτάνει το 1% του πληθυσμού ανά Περιφέρεια. Από εκεί και πέρα, ας πάρουμε, για παράδειγμα, την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Η Περιφέρεια Πελοποννήσου σχηματοποιείται από κάποιους Νομούς. Θα υπάρχει όριο και στους Νομούς; Θα υπάρχει όριο και στις πόλεις; Αυτό ήθελα να ρωτήσω.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Το όριο που έχουμε θέσει είναι ανά Περιφέρεια και λαμβάνεται μέριμνα και για την κατανομή μεταξύ των Νομών της Περιφέρειας.
ΓΙΑΝ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Το ότι συνεχίζονται οι ροές από την Τουρκία με αμείωτο ρυθμό και αυξανόμενες, μπορούμε να εικάσουμε ότι έχει αποτύχει και η προσπάθεια προσέγγισης με την Τουρκία και συνεννόησης για το συγκεκριμένο θέμα από την πλευρά της Κυβέρνησης;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Κατ΄ αρχάς, δεν θέλω να πω ότι επιβεβαιώνεται αυτό που λέτε, ότι οι ροές συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό ή με την ίδια δυναμική που ήταν τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο. Αυτό, θα περιμένουμε λίγο να έχουμε μια περίοδο πέντε-έξι μηνών, για να δούμε λίγο πού βρισκόμαστε. Τα στοιχεία Ιουλίου-Αυγούστου, φυσικά λόγω των θερινών μηνών, ήταν αυξημένα, αλλά έχουμε και τα στοιχεία Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, τα οποία αξιολογούμε και αυτά που βλέπουμε τις τελευταίες ημέρες, τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου και θα επανέλθουμε, κάνοντας μια συγκριτική ανάλυση στοιχείων. Όσον αφορά την Τουρκία, εμείς εμμένουμε στο γεγονός ότι η Κοινή Δήλωση Ε.Ε.-Τουρκίας έχει δύο σκέλη: Εμείς να αυξήσουμε τις επιστροφές και οι γείτονές μας να ελέγξουν τα δίκτυα των διακινητών. Και οι δύο θα κριθούμε για την αποτελεσματικότητα αυτής της πολιτικής. Εμείς ασκούμε πίεση στην Τουρκία για να κάνει πράξη αυτό που δεσμεύτηκε, αλλά εστιαζόμαστε και στη δική μας πλευρά, ώστε, με την επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, να είμαστε σε θέση να αυξήσουμε τις επιστροφές από τα τραγικά χαμηλά ποσοστά που ήταν πριν.
ΓΑΒ. ΣΕΡΕΤΗΣ: Συγχωρείστε με, αν κάνω λάθος, αλλά έχω την εντύπωση ότι η ελληνική Κυβέρνηση, επισήμως τουλάχιστον, δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί στο λεγόμενο «σχέδιο Ζεεχόφερ». Θα ήθελα, λοιπόν, ένα σχόλιό σας. Και δευτερευόντως, επί της ουσίας του σχεδίου, λέγεται ότι θα υπάρχει ένας πρώτος έλεγχος στη χώρα εισόδου, μετά θα τελεσιδικεί η υπόθεση στη χώρα φιλοξενίας, ας το πούμε έτσι, αλλά στην περίπτωση που υπάρχει αρνητική εισήγηση, οι πρόσφυγες επανέρχονται στην χώρα πρώτης εισόδου. Πώς το σχολιάζετε και αυτό;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν θα ήθελα να κάνω σχόλιο για εικασίες, ούτε για πληροφορίες. Θα ήθελα, όταν έχουμε κάτι χειροπιαστό στο τραπέζι, να το συζητήσουμε. Ξέρετε, όμως, ότι και η δική μας κατεύθυνση -επαναλαμβάνω- είναι σε μια πολιτική αναθεώρησης του Δουβλίνου.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μια διευκρίνιση, γιατί το είπατε στην αρχή, σε σχέση με την OLAF και την κακοδιαχείριση των κονδυλίων. Είπατε ότι μόνο το 22% των κονδυλίων έχει αξιοποιηθεί. Το υπόλοιπο 78% τι έχει γίνει; Υπάρχουν ενδείξεις, έστω και αποχρώσεις ότι, τέλος πάντων, υπήρχε κακοδιαχείριση εκεί ή δεν είχε καν απορροφηθεί και σε τι αφορά, αν έχετε κάποιες τέτοιες πληροφορίες;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Θα ήθελα να μείνω, αυτή τη στιγμή, στο γεγονός της έρευνας, όπως προχωρά και να πω: Εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε σε συνεννόηση και στο επιχειρησιακό επίπεδο με τον κ. Στεφανή, τον κ. Θεοδωρικάκο, τον κ. Χρυσοχοϊδη, αλλά και με τον κ. Σκυλακάκη, ώστε οι πόροι που είναι διαθέσιμοι από την Ε.Ε. για τους σκοπούς αυτούς να έχουν την καλύτερη δυνατή απορρόφηση και προς το συμφέρον της χώρας μας, αλλά φυσικά και προς το συμφέρον των προσφύγων που φιλοξενούνται είτε στα ελληνικά νησιά, είτε στην ενδοχώρα.
Σας ευχαριστώ.