Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών
και των ανταποκριτών ξένου τύπου
από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ
και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα
Καλό μεσημέρι σε όλες και όλους,
Α. Επίσκεψη Πρωθυπουργού σε Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρίσκεται στην Αραβική χερσόνησο. Επισκέφθηκε τη Σαουδική Αραβία και είναι τώρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με έναν διττό στόχο: πρώτον, την προσέλκυση επενδύσεων και δεύτερον, την ενδυνάμωση του στρατηγικού ρόλου της Ελλάδας σε γεωπολιτικό επίπεδο.
Σε ό,τι αφορά τον πρώτο στόχο, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο Υπουργός Εμπορίου και Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας, αφού αναγνώρισε πως παραμερίστηκε το σύννεφο αβεβαιότητας πάνω από την Ελλάδα, ζήτησε κατάλογο με επενδυτικές ευκαιρίες για τους Σαουδάραβες και υποσχέθηκε ότι επιχειρηματική αποστολή από τη χώρα του θα επισκεφθεί την Ελλάδα για να τις διερευνήσει.
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι τώρα είναι η πιο κατάλληλη ώρα για επενδύσεις στην Ελλάδα και παρέδωσε κατάλογο με τομείς στους οποίους μπορούν να γίνουν άμεσα επενδύσεις από σαουδαραβικά κεφάλαια. Συμφωνήθηκε, μάλιστα, τον επόμενο μήνα οι Υπουργοί Άδωνις Γεωργιάδης και Χάρης Θεοχάρης να επισκεφθούν τη Σαουδική Αραβία προκειμένου να υπογράψουν επενδυτική συμφωνία.
Δεν είμαστε δηλαδή στη φάση της πρόσκλησης και της αναμονής, αλλά στην ώρα των συγκεκριμένων αποφάσεων για συγκεκριμένες επενδύσεις.
Σε ό,τι αφορά τον δεύτερο στόχο της επίσκεψης, στις συναντήσεις που είχε ο Πρωθυπουργός έγινε συζήτηση για τα γεωπολιτικά ζητήματα που αφορούν την ευρύτερη περιοχή, την προκλητικότητα της Τουρκίας και τη διάθεση από τη χώρα μας μιας πυροβολαρχίας Patriot στη Σαουδική Αραβία για την προστασία κρίσιμων υποδομών ενέργειας.
Η συζήτηση για το θέμα αυτό ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019. Η διάθεση συστήματος Patriot:
- συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια,
- προβάλλει τη χώρα μας ως παράγοντα σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή, και
- ενισχύει τους δεσμούς μας με τη Σαουδική Αραβία.
Και βεβαίως, ως αμυντικό σύστημα, δεν συνιστά απειλή για άλλες χώρες της περιοχής.
Σημειώνεται ότι στην ίδια πρωτοβουλία συμμετέχουν οι Η.Π.Α., το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία, ενώ αναμένεται να συμμετάσχει και η Ιταλία. Το κόστος της διάθεσης θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τη Σαουδική Αραβία, ενώ η αποτρεπτική ισχύς της Ελλάδας παραμένει αναλλοίωτη καθώς από 20 Ιανουαρίου 2020 έχει τεθεί σε λειτουργία μια ακόμη πυροβολαρχία Patriot που πριν ήταν ανενεργή.
Β. Για την προστασία της πρώτης κατοικίας
Η διαστρέβλωση -για άλλη μια φορά- δηλώσεων του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γεωργιάδη για την προστασία της πρώτης κατοικίας, δίνει τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση να υπενθυμίσει ότι εξασφάλισε παράταση μέχρι 30 Απριλίου 2020 του πλαισίου προστασίας της πρώτης κατοικίας, το οποίο με την προηγούμενη Κυβέρνηση θα είχε ήδη λήξει από τις 31 Δεκεμβρίου 2019.
Απευθύνουμε, ξανά, έκκληση σε όποιον αισθάνεται ότι έχει αδυναμία να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και επομένως νιώθει ότι κινδυνεύει το σπίτι του, να μπει στην πλατφόρμα. Για να προστατευθεί. Μετά τις 30 Απριλίου, θα μπει σε εφαρμογή ο νέος πτωχευτικός κώδικας που θα απλώνει ένα δίχτυ προστασίας για όσους είναι πραγματικά αδύναμοι. Και μόνο για αυτούς. Για τους αδύναμους, όχι για τους πονηρούς. Έτσι, θα δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία σε πολίτες και επιχειρήσεις που τα βρήκαν δύσκολα λόγω της κρίσης. Θα υπάρχουν ειδικές πρόνοιες για ευάλωτα νοικοκυριά, αλλά δεν θα υπάρχει καμιά προστασία για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Με όλες μας τις πρωτοβουλίες προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το βασικό πρόβλημα της οικονομίας, που πλέον δεν είναι το δημόσιο, αλλά το ιδιωτικό χρέος. Έχουμε ήδη αναπτύξει στοχευμένες ενέργειες όπως η ενίσχυση του εξωδικαστικού συμβιβασμού, η ρύθμιση των 120 δόσεων και η πάγια ρύθμιση των 12 και 24 δόσεων. Επιπλέον, το σχέδιο «Ηρακλής» έχει στόχο να φύγουν πάνω από 30 δισεκατομμύρια ευρώ «κόκκινα δάνεια» από τις τράπεζες, προκειμένου να μπορέσουν να δώσουν ρευστότητα στα νοικοκυριά για να εκπληρώσουν τα όνειρά τους και στις επιχειρήσεις για να προωθήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια. Υπενθυμίζεται ότι έχουμε δώσει τη δυνατότητα στα τραπεζικά στελέχη να ρυθμίζουν δάνεια, χωρίς να κινδυνεύουν να κατηγορηθούν για απιστία απέναντι στην τράπεζα. Είναι καθοριστικό στοιχείο προκειμένου οι ίδιες οι τράπεζες να προχωρήσουν σε ευνοϊκές ρυθμίσεις προς τους δανειολήπτες που έχουν αδυναμία.
Γ. Μεταναστευτικό
Σε ό,τι αφορά το μεταναστευτικό, τα χθεσινά επεισόδια στη Μόρια αναδεικνύουν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας που είναι η ασφάλεια των πολιτών. Κατά συνέπεια, τα δυσάρεστα αυτά γεγονότα επιβεβαιώνουν την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών ασύλου, επιστροφών όσων δε δικαιούνται άσυλο και τη λειτουργία κλειστών και ελεγχόμενων κέντρων.
Είναι αυτονόητο ότι παραβατικές συμπεριφορές δε συνάδουν με τη διαδικασία παροχής ασύλου. Επιπλέον οι ελληνικές Αρχές ενισχύουν τα μέτρα φύλαξης και ερευνούν το ενδεχόμενο υποκίνησης τέτοιων αντιδράσεων. Μπορεί κάποιοι να δυσφορούν, αλλά ας το καταλάβουν: η πολιτική άλλαξε. Και η Κυβέρνηση αναπτύσσει όλους τους άξονες του Σχεδίου της: Την αποτελεσματικότερη φύλαξη των συνόρων, την επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, την αύξηση των επιστροφών, τη δημιουργία κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων.
Ταυτόχρονα, δίνουμε προτεραιότητα στην αποσυμφόρηση των νησιών μας που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος και στη διεθνοποίηση του ζητήματος. Προχωράμε στην εφαρμογή του νέου νόμου για το άσυλο και ξεκινήσαμε τις επιστροφές. Ενδεικτικά, ενώ ολόκληρο το 2019 είχαν γίνει μόνο 391 επιστροφές, μέσα στον Ιανουάριο του 2020 είχαμε 85 επιστροφές σε 7 αποστολές. Επιδίωξή μας είναι να τις πολλαπλασιάσουμε, ώστε να φτάσουν στις 200 την εβδομάδα εντός τριμήνου.
Επίσης, προχωράμε σε ανταποδοτικά μέτρα προς τις τοπικές κοινωνίες. Με τροπολογία που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή των Ελλήνων, προβλέπεται η ενίσχυση των δήμων οι οποίοι θα φιλοξενήσουν δομές για πρόσφυγες και μετανάστες, με 25 εκατομμύρια ευρώ. Με ακόμη 25 εκατομμύρια ευρώ θα ενισχυθεί το Ταμείο Αλληλεγγύης ώστε να υπάρξει χρηματοδότηση των δράσεων για τη στήριξη τοπικών κοινωνιών που επιβαρύνονται από τη λειτουργία μονάδων φιλοξενίας και έργων υποδομών.
Επιπλέον, στην ίδια τροπολογία προβλέπεται η συγκρότηση ειδικού μητρώου καταγραφής Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (Μ.Κ.Ο.). Στόχος μας είναι να υπάρξει έλεγχος στη δράση εκατοντάδων Μ.Κ.Ο. που λειτουργούν στη χώρα μας. Στο μητρώο αυτό θα καταχωρούνται τα μέλη, οι υπάλληλοι, αλλά και οι συνεργάτες των Οργανώσεων, ώστε να υπάρχει διαφάνεια και λογοδοσία, καθώς πολλές Μ.Κ.Ο. συνέβαλαν καθοριστικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά άλλες λειτούργησαν με προβληματικό και παρασιτικό τρόπο.
Η Κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία στη διαμόρφωση ενός νέου, ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου το οποίο να βασίζεται στην έμπρακτη αλληλεγγύη ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ένωσης και να λαμβάνει υπόψη τις αντοχές των κρατών-μελών. Οι διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη είναι σε εξέλιξη στο δρόμο για ένα «Δουβλίνο IV».
Υπενθυμίζεται ότι μόλις πρόσφατα υπογράφηκε συμφωνία που προβλέπει τη φιλοξενία του επιχειρησιακού γραφείου της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο στην Ελλάδα (EASO), τον διπλασιασμό του προσωπικού που απασχολεί στην Ελλάδα, από τα 500 άτομα στα 1.000, και στην αύξηση κατά 30% της χρηματοδότησης, που για το 2020 θα ανέλθει στα 36 εκατομμύρια ευρώ.
Δ. Σε ό,τι αφορά το νομοθετικό έργο
Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση, η αναγκαιότητα της οποίας κατέστη εμφανής -δυστυχώς με τον πιο δραματικό τρόπο- μετά τις πλημμύρες στη Μάνδρα και τη φωτιά στο Μάτι, που στοίχισαν τη ζωή σε πολλές δεκάδες συμπολίτες μας. Με το νομοσχέδιο αυτό, δίνεται οριστικό τέλος σε αρρυθμίες και παθογένειες δεκαετιών.
-Σε ό,τι αφορά τον συντονισμό:
Δημιουργούμε κάθετη δομή με 1 Εθνικό Διοικητή και 13 Περιφερειακούς Διοικητές που θα έχουν την αποκλειστική ευθύνη ενεργοποίησης του Μηχανισμού, ώστε να είναι απολύτως σαφές την ώρα της κρίσης ποιος κάνει τι.
Αυτό δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.
-Σε ό,τι αφορά την πρόληψη:
α. Δίνεται η δυνατότητα κήρυξης μιας περιοχής σε Ειδική Κινητοποίηση, ακόμη και προληπτικά εν όψει απειλής και όχι μόνο εκ των υστέρων όπως ίσχυε μέχρι σήμερα.
β. Δίνεται η δυνατότητα «Fast track» διαδικασιών αδειοδότησης έργων πρόληψης.
γ. Προβλέπεται υποχρεωτική σύνταξη Ειδικών Σχεδίων Διαχείρισης Κρίσεων από Δήμους και Περιφέρειες.
Με το νέο νομοσχέδιο για την Πολιτική Προστασία, η Κυβέρνηση δίνει οριστικό τέλος στις «γκρίζες ζώνες» σε θέματα ρόλων και αρμοδιοτήτων, έτσι ώστε να μην υπάρξει «ποτέ πια άλλο ΜΑΤΙ».
Ε. Σε ό,τι αφορά τα θέματα του ποδοσφαίρου
Έχουν ήδη δρομολογηθεί οι πρωτοβουλίες που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη Βουλή με στόχο να αντιμετωπιστούν οι χρόνιες παθογένειες του Ελληνικού ποδοσφαίρου. Από χθες, ο Yπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης βρίσκεται στην Ελβετία, για συναντήσεις με ανώτατα στελέχη της ΟΥΕΦΑ, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για συνεργασία με την Ευρωπαϊκή και Παγκόσμια Ομοσπονδία, για την ανάταξη και επανεκκίνηση του ελληνικού ποδοσφαίρου.
Συνιστά θετικό πρώτο βήμα το γεγονός ότι ο Πρόεδρος της ΟΥΕΦΑ κ. Α. Κέφεριν αποδέχθηκε την πρόσκληση του Πρωθυπουργού και το αμέσως προσεχές διάστημα θα βρίσκεται στην Αθήνα για αυτό το σκοπό. Επίσης θετική είναι και η πρώτη αντίδραση του επικεφαλής της ΦΙΦΑ κ. Τ. Ινφαντίνο. Σήμερα συνεχίζονται οι συζητήσεις του κ. Γεραπετρίτη με στελέχη της ΟΥΕΦΑ και της ΦΙΦΑ για τα θέματα χειραγώγησης αγώνων και αντιμετώπισης της βίας.
ΣΤ. Πρόγραμμα Πρωθυπουργού
Συνεχίζοντας την αξιολόγηση εξαμήνου των Υπουργείων, αύριο Τετάρτη ο Πρωθυπουργός θα συναντήσει την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων.
Το βράδυ θα παραστεί στην εκδήλωση για τα 100 Χρόνια Λιμενικού Σώματος.
Την Πέμπτη το πρωί θα προεδρεύσει του ΚΥΣΕΑ για τις Κρίσεις του Πυροσβεστικού Σώματος και στη συνέχεια θα συναντήσει την ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τον εξαμηνιαίο συντονισμό.
Το απόγευμα ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει στη συζήτηση «Πρωτοβουλία για την Υγεία» που διοργανώνει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η «Πρωτοβουλία για την Υγεία» αναλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου τη χρηματοδότηση σειράς έργων υποδομών και εκπαίδευσης για την ενίσχυση της Υγείας στην Ελλάδα, με προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 400 εκατομμύρια ευρώ.
Την Παρασκευή θα μιλήσει στην εκδήλωση της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας «Future of Retail» και θα παραστεί στην πρώτη εκδήλωση που καθιερώθηκε με τον νόμο για το «Επιτελικό Κράτος» που αφορά την Ενημέρωση των Γενικών Διευθυντών Υπουργείων.
Το Σάββατο θα αναχωρήσει για την Κρήτη όπου θα περιοδεύσει σε Ηράκλειο, Ρέθυμνο και Χανιά.
Ζ. Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου
Σήμερα – όπως γνωρίζετε – είναι η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου. Σκοπός της μέρας αυτής είναι να δώσει έμφαση στη σημασία της πρόληψης και της έγκαιρης διάγνωσης. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα κατά του Καρκίνου, πολλοί θάνατοι από καρκίνο θα μπορούσαν να αποφευχθούν με την υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής. Το κάπνισμα, η χρήση αλκοόλ, η ανθυγιεινή διατροφή είναι άλλωστε κύριοι παράγοντες για την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου.
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο, υπενθυμίζουμε ότι η Κυβέρνηση θεσπίζει το Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης με την ονομασία «ΣΠΥΡΟΣ ΔΟΞΙΑΔΗΣ», το οποίο αποτελείται από δράσεις δημόσιας υγείας που υλοποιούνται με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας και παρέχονται δωρεάν. Ακολουθώντας το πετυχημένο μοντέλο πολιτικής για την αντιμετώπιση των βλαβερών συνεπειών του καπνίσματος, προχωρούμε στην εφαρμογή οριζόντιων προγραμμάτων πρόληψης και προστασίας της υγείας των πολιτών.
Ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε εκπρόσωπε, χθες πληροφορηθήκαμε ότι επανεκκινούν τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Θέλω να ρωτήσω αν αυτό συνιστά κατά τι μια αλλαγή τακτικής της Αθήνας σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση της Τουρκίας. Πώς το γεγονός αυτό συνδέεται με τη διέλευση του Oruc Reis πριν από λίγες ημέρες από την ελληνική υφαλοκρηπίδα και αν το ξεπάγωμα του ελληνοτουρκικού διάλογου, ακόμη και σε αυτό το επίπεδο, μας φέρνει εγγύτερα σε ένα ραντεβού του Πρωθυπουργού με τον κύριο Ερντογάν;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Καταρχάς δεν πρόκειται για ξεπάγωμα μιας παγωμένης διαδικασίας. Πριν από λίγες εβδομάδες είχε προηγηθεί επίσκεψη του Έλληνα Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εξωτερικών στην Άγκυρα. Επομένως τώρα ανοίγει ένας νέος κύκλος συζητήσεων στo πλαίσιo των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης σε τεχνικό-στρατιωτικό επίπεδο και ελπίζουμε να εξελιχθούν αυτές οι συζητήσεις ομαλά. Εκπρόσωποι της τούρκικης πλευράς θα φιλοξενηθούν στην Ελλάδα, στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη -ακόμη είναι ανοιχτό- στις 17 ή 21 Φεβρουαρίου ή κάποιες ημέρες μεταξύ αυτού του διαστήματος, προκειμένου να συνεχίσουμε στον επόμενο κύκλο. Αυτό που έχει σημασία -όπως έχει πει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός- είναι να υπάρχουν ανοιχτά κανάλια επικοινωνίας ακόμη και σε περιόδους έντασης, κυρίως σε περιόδους έντασης. Επομένως οι συνομιλίες με την Τουρκία είναι κάτι, το οποίο το επιδιώκουμε, πάντα στο πλαίσιο των κανόνων καλής γειτονίας, και ελπίζουμε να προχωρήσουν θετικά, να οικοδομηθεί ένα κατάλληλο πλέγμα συνεργασίας και να σταματήσει η τουρκική προκλητικότητα.
ΑΙ. ΠΕΡΔΙΚΑΡΗΣ: Σχετικά με τα επεισόδια χθες στη Λέσβο και στη Μόρια θεωρείτε ότι είναι πραγματικά υποκινούμενα; Και, αν ναι, από ποιους;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Χθες κατατέθηκε μια τροπολογία για τον έλεγχο των ΜΚΟ. Το αν υπάρχουν υποκινούμενα επεισόδια από κάποιους που μπορεί να νομίζουν ότι θίγονται ή από κάποιους που δυσφορούν, αυτό θα το εξετάσουν οι αρμόδιες Αρχές. Εμείς αυτό που έχουμε να κάνουμε είναι να υλοποιήσουμε το σχέδιό μας και να βάλουμε μία τάξη σε μία αναρχία, η οποία υπάρχει. Στο πλαίσιο εφαρμογής του Μητρώου για τις ΜΚΟ πλέον δεν θα είναι μόνη υποχρέωση να καταγράφεται η ΜΚΟ ως τέτοια, αλλά να δηλώνονται και τα μέλη και οι συνεργασίες, τα πρόσωπα που έχει η κάθε μια από αυτές για να υπάρχει καλύτερος έλεγχος της δράσης τους.
ΑΜ. ΚΑΝΤΖΟΥ: Θέλω να σας ρωτήσω για την πρώτη κατοικία. Γίνεται πολλή κουβέντα για το τι θα περιλαμβάνει ο νέος πτωχευτικός κώδικας. Και τελικά ποιοι θα προστατεύονται, γιατί υπάρχει ένα πέπλο ομίχλης γύρω από αυτό. Τι θα κάνει η Κυβέρνηση για αυτούς που πραγματικά δεν μπορούν να πληρώσουν το στεγαστικό τους δάνειο;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όπως είπα και στην αρχική μου τοποθέτηση, υπάρχει ένα πλέγμα δράσεων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ιδιωτικό χρέος που βαρύνει τις πλάτες των Ελλήνων πολιτών. Το υφιστάμενο πλαίσιο για την πρώτη κατοικία λειτουργεί μέχρι τις 30 Απριλίου. Επομένως, όλοι πρέπει να σπεύσουν να το εκμεταλλευτούν αν νιώθουν ότι είναι αδύναμοι. Οι υπόλοιποι, όσοι είναι αδύναμοι, από 1ης Μαΐου 2020, με το νέο καθεστώς του Πτωχευτικού Κώδικα, θα μπορούν και αυτοί να προστατευτούν. Και αυτό θα είναι συμπληρωματικό στις δράσεις, τις οποίες έχουμε αναλάβει ήδη, είτε αυτές αφορούν τον εξωδικαστικό είτε τις 120 δόσεις είτε την πάγια ρύθμιση, είτε το πλέγμα που αφορά στη δυνατότητα των τραπεζών να αντιμετωπίσουν με διαφορετικά, πιο ελαστικά κριτήρια τους ανθρώπους στους οποίους έχουν χορηγήσει δάνεια, προκειμένου να τα ρυθμίσουν, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες που έχουν σήμερα. Άρα, είναι ένα πλέγμα πολλών ενεργειών μαζί που στόχο έχει να προστατέψει τους αδύναμους και να αποκαλύψει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Περισσότερες λεπτομέρειες θα έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε το επόμενο χρονικό διάστημα για τον νέο Πτωχευτικό Κώδικα.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή ξανά τα όσα έγιναν χθες στα κέντρα κράτησης, φοβάστε ότι μπορεί να σας ξεφύγει η κατάσταση; Φοβάστε ότι όλα αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις και να δούμε χειρότερα; Γιατί από κάποιους εκφράζονται αυτοί οι φόβοι και ειδικά από τον Περιφερειάρχη Β. Αιγαίου, τον κ. Μουτζούρη.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός των ανθρώπων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στα νησιά του Β.Α. Αιγαίου, εξαιτίας των αυξημένων ροών που αντιμετώπισε η χώρα μας το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και, σε έναν βαθμό, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει. Γι’ αυτό προσπαθούμε να αποσυμφορήσουμε τα νησιά και, όπως είπα και πριν, προσπαθούμε να τα αποσυμφορήσουμε όχι μόνο με μεταφορές στην ενδοχώρα, αλλά και με την επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, προκειμένου αυτοί που παίρνουν άσυλο να πηγαίνουν προς τα δυτικά, οπουδήποτε επιθυμούν να πάνε, και όσοι δεν δικαιούνται άσυλο να πηγαίνουν ανατολικά, δηλαδή να επιστρέφονται στην Τουρκία. Όσον αφορά την ανησυχία των τοπικών κοινωνιών, είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τον Περιφερειάρχη, αλλά και με τους Δημάρχους όλων των νησιών του Β.Α. Αιγαίου. Τους είδαμε πρόσφατα στον Μέγαρο Μαξίμου, όπως ξέρετε. Υπήρξε μια συναντίληψη σε αρκετά θέματα. Σε περίπου επτά θέματα έχουμε μια κοινή άποψη. Ένα είναι το βασικό ζήτημα διαφοράς: Δεν επιθυμούν στις τοπικές κοινωνίες τις κλειστές δομές και επιθυμούν και το κλείσιμο των ανοιχτών δομών. Καταλαβαίνουμε, ως Κυβέρνηση, ότι αυτό δεν είναι ρεαλιστικό. Προχωρούμε στη δημιουργία των κλειστών δομών και, ταυτόχρονα, δεσμευόμαστε ότι θα κλείσουν οι ανοιχτές άναρχες δομές, που εν πολλοίς προκαλούν και τα προβλήματα που είδαμε εχθές. Όσον αφορά το βραχυπρόθεσμο στάδιο, δηλαδή τι κάνουμε μέχρι να δημιουργηθούν οι κλειστές δομές, ενισχύουμε την παρουσία των αστυνομικών δυνάμεων στην περιοχή για να μην υπάρχει κάποιο ζήτημα και ελέγχουμε ενδεχόμενη υποκίνηση τέτοιους είδους επεισοδίων.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Εξετάζετε να κηρυχτούν τα νησιά σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όπως άφησε να εννοηθεί ότι επιθυμεί ο κ. Μουτζούρης;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Είναι αλήθεια ότι ο κ. Μουτζούρης επιθυμεί να κηρυχθούν τα νησιά σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και υπήρχε σχετικό αίτημά του χθες, αλλά νομίζω, ότι μετά τις συζητήσεις που είχε με τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Μηταράκη και με τα υπόλοιπα στελέχη της Κυβέρνησης, πείθεται πως η Κυβέρνηση παίρνει πρωτοβουλίες για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Άρα, αυτή τη στιγμή δεν εξετάζουμε τέτοιου είδους ζήτημα, αλλά εδώ είμαστε να επανοριοθετήσουμε τη στάση μας, αν υπάρξει ανάγκη.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Γιατί δεν πήγε στις συναντήσεις που έχει με την UEFA και τη FIFA ο κ. Γεραπετρίτης, ο καθ’ ύλην αρμόδιος ο κ. Αυγενάκης; Αποτελεί αυτό μια ένδειξη άτυπης, έμμεσης, σιωπηλής αποδοκιμασίας, μη εμπιστοσύνης προς το πρόσωπό του, εκ μέρους της Κυβέρνησης;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν υπάρχει κανένα θέμα απώλειας εμπιστοσύνης προς το πρόσωπο του κ. Αυγενάκη, ούτε από την Κυβέρνηση ούτε από τον Πρωθυπουργό. Αυτό το οποίο επιλέξαμε, έγινε επειδή ο κ. Αυγενάκης αυτή τη στιγμή είχε μπει, αν θέλετε, στο κάδρο αντιπαλοτήτων, μεταξύ δύο ποδοσφαιρικών ομάδων. Δεν θέλαμε να φορτίσουμε το κλίμα με κακοπιστία γύρω από το πρόσωπο, αλλά να εστιάσουμε στην ουσία. Και γι’ αυτό τον λόγο, επιλέξαμε οι πρώτες επαφές να γίνουν από τον κ. Γεραπετρίτη. Θα αξιολογήσουμε τη στάση μας μετά την επίσκεψη και του Προέδρου της UEFA στην Αθήνα και μετά τις πρώτες συναντήσεις με τον κ. Ινφαντίνο. Και μετά θα δούμε πως θα προχωρήσουμε. Είναι πάρα πολλά τα ζητήματα ουσίας που πρέπει να επιλυθούν και το τελευταίο που θέλουμε είναι η στοχοποίηση προσώπων.
ΔΗΜ. ΓΚΑΛΟΝΑΚΗ: Θέλω να επανέλθω στο Προσφυγικό και να κάνω την εξής ερώτηση: Με βάση τη συμφωνία που έχει κάνει η Κυβέρνηση με την Ε.Ε., είναι αν τυχόν περάσουν στην ηπειρωτική χώρα οι πρόσφυγες, τότε αυτοί δεν θα μπορούν να φύγουν προς τα πίσω. Θεωρείτε, λοιπόν, ότι υπάρχουν Μ.Κ.Ο. οι οποίες δημιουργούν επίτηδες το πρόβλημα, για να πιέσουν να φύγουν οι πρόσφυγες προς την ηπειρωτική χώρα και για να μην γίνει επιστροφή των παράνομων μεταναστών προς την Τουρκία;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Εμείς υλοποιούμε την πολιτική μας. Και μέσα στην υλοποίηση της πολιτικής μας, περιλαμβάνονται και η αποσυμφόρηση των νησιών και η διεθνοποίηση του προβλήματος, αλλά και -με την τροπολογία που καταθέσαμε- ο καλύτερος έλεγχος των Μ.Κ.Ο.. Όλα αυτά τα βλέπουμε συνολικά και όχι αποσπασματικά. Στο τέλος της ημέρας αυτό που έχει μεγάλη σημασία, είναι να ελέγξουμε την κατάσταση. Ήταν μια κατάσταση με δεκάδες χιλιάδες εκκρεμείς αιτήσεις ασύλου να μην εξετάζονται να μην βγαίνουν αποφάσεις και να συσσωρεύεται ο κόσμος στα νησιά του Β.Α. Αιγαίου. Επαναλαμβάνω, ότι με την εξέταση μιας αίτησης ασύλου, όταν χορηγείται το άσυλο, αυτός που δικαιούται αυτής της προστασίας, μπορεί να φεύγει δυτικά, που σημαίνει ότι μπορεί να πάει και στην Ευρώπη και όπου επιθυμεί. Όταν όμως δεν το δικαιούται, θα πηγαίνει ανατολικά. Το θέμα, του εγκλωβισμού, λόγω μιας ερμηνείας που δόθηκε στην Κοινή Δήλωση Ε.Ε.- Τουρκίας, είναι άλλο ζήτημα, το οποίο το εξετάζουμε σε συνεργασία με τους Ευρωπαίους εταίρους μας.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, εξακολουθεί η Κυβέρνηση να στηρίζει τον κ. Στεφανή, γιατί χθες αφαιρέθηκαν οι αρμοδιότητές του. Είχε έρθει εδώ, στο briefing, ο κ. Στεφανής πριν από δύο μήνες, από ό,τι θυμόμαστε, ως εθνικός συντονιστής μεταναστευτικού-προσφυγικού. Μας παρουσίασε και κάτι χάρτες και λοιπά. Και χθες, αφαιρέθηκαν οι αρμοδιότητές του. Εξακολουθεί η Κυβέρνηση να στηρίζει τον κ. Στεφανή; Και ποιος έχει αυτό τον ρόλο, από τη στιγμή που αφαιρέθηκε από τον κ. Στεφανή; Και τρίτον, τι αρμοδιότητες έχει ο κ. Στεφανής, από τη στιγμή που του αφαιρέθηκαν αυτές;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Οποιαδήποτε αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο είναι απόρροια της λειτουργίας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Όταν παρουσιάστηκε αυτό το οποίο είπατε, δεν υπήρχε το Υπουργείο αυτό. Επομένως, τώρα που δημιουργήθηκε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, περνούν αρμοδιότητες σιγά-σιγά, που έχουν ωριμάσει, στον κ. Μηταράκη. Το θέμα της προστασίας και της φύλαξης των συνόρων μας, παραμένει φυσικά στον κ. Στεφανή, ως εθνικού συντονιστή. Όπως παραμένει στον κ. Κουμουτσάκο το ζήτημα που έχει να κάνει με τη διεθνή διάσταση του μεταναστευτικού-προσφυγικού. Θέματα, όπως το Ταμείο Αλληλεγγύης, για παράδειγμα, το οποίο δημιουργήθηκε, πριν, από το Υπουργείο Εσωτερικών για να χρηματοδοτήσει με 50 εκατομμύρια τις τοπικές κοινωνίες που σηκώνουν το βάρος, περνά στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ενώ πριν ήταν στο Υπουργείο Εσωτερικών. Θέματα άλλα, τα οποία ήταν στο χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, όπως το θέμα του ασύλου, πέρασε και αυτό στον κ. Μηταράκη. Κάποιες αρμοδιότητες του κ. Στεφανή περνούν στον κ. Μηταράκη, αλλά ο έλεγχος των συνόρων παραμένει στον κ. Στεφανή.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: Αν στις προθέσεις της Κυβέρνησης είναι να προωθεί το ενδεχόμενο συνεκμετάλλευσης στο Αιγαίο, όπως προτείνει ο Αναπληρωτής Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας του Πρωθυπουργού κ. Θάνος Ντόκος.
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν τίθεται κανένα τέτοιο θέμα. Το μόνο θέμα, το οποίο υπάρχει είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, μια νομική εκκρεμότητα που έχουμε με τη γείτονα -και είναι η μοναδική- εδώ και πολλές δεκαετίες. Και αυτήν επιχειρούμε να επιλύσουμε. Μόνο αυτό το ζήτημα υπάρχει. Άλλωστε, ο κ. Ντόκος έχει δηλώσει σήμερα ότι εξέφρασε προσωπικές απόψεις.
Σ. ΡΙΣΤΟΦΣΚΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ερωτήσεις. Για το προσφυγικό: Με τα πλωτά φράγματα, τελικά τι θα γίνει; Πού είναι αυτά; Είναι για κάπου κοντά στην Αθήνα, δοκιμαστικά ή θα πάνε κατευθείαν στα νησιά; Και μια δεύτερη ερώτηση, για τη συνάντηση του κ. Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο Μακρόν. Είπε ο Πρόεδρος Μακρόν ότι ήταν και η διεύρυνση της Ε.Ε. ένα από τα θέματα που συζήτησαν. Υπάρχει κάποια αλλαγή στη στάση της Γαλλίας, όσον αφορά τα Δυτικά Βαλκάνια;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο, έχουμε πει από τις προηγούμενες ημέρες ότι μιλάμε για μια πιλοτική εφαρμογή ενός τμήματος, ενός πρώτου φράγματος, όπως καθιερώθηκε να λέγεται, για να δούμε αν μπορεί να λειτουργήσει. Να λειτουργήσει με γνώμονα τους άξονες που έχουμε βάλει. Να λειτουργεί αποτρεπτικά, αλλά να μην δημιουργεί πρόβλημα στη ναυσιπλοΐα, να μην αποτελεί κίνδυνο για τους αλιείς και να μην δημιουργεί, επίσης, κάποιο πρόβλημα για τους ανθρώπους που ενδεχομένως θα προσπαθήσουν να το περάσουν, αλλά να βοηθά ώστε να ελέγχονται αυτοί οι άνθρωποι. Αν αυτούς τους στόχους τους εκπληροί αυτό το πρώτο φράγμα, μετά τη δοκιμαστική του λειτουργία, θα δούμε πώς θα αναπτυχθεί σε περιοχές του Β.Α. Αιγαίου που θα επιλέξουμε. Επαναλαμβάνουμε πάντα ότι αυτό λειτουργεί συμπληρωματικά με άλλες δράσεις που έχουμε αναπτύξει για τη φύλαξη των συνόρων μας, είτε αυτές περιλαμβάνουν τα δέκα πλωτά σκάφη που χορηγούνται από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών μέχρι τις αρχές του Απρίλη, είτε αφορούν τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος θαλάσσιας επιτήρησης, το οποίο προβλέπεται να μπει κι αυτό σε λειτουργία το επόμενο χρονικό διάστημα, είτε την ενίσχυση του Λιμενικού μας, για να μπορεί να κάνει αποτελεσματικότερα και καλύτερα τη δουλειά του.
Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημά σας για τον κ. Μακρόν, ελπίζουμε ότι σιγά-σιγά, με όλες τις συζητήσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Μαρτίου, θα έχουμε μια καλύτερη εξέλιξη για την ευρωπαϊκή προοπτική των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Θα καλυφθεί η θέση του κ. Μηταράκη στο Υπουργείο Εργασίας;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Δεν είναι στις προθέσεις του Πρωθυπουργού, αυτή τη στιγμή, να γίνει τέτοιου είδους κάλυψη. Έχουμε ανακοινώσει, ήδη, από την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Μηταράκη ως Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, ότι τα καθήκοντα αυτά τα ασκεί ο κ. Βρούτσης.
ΑΛ. ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δύο ερωτήσεις. Η Ελλάδα κάποτε, στο διάστημα μεταξύ 2004 και 2007 ή και 2008, είχε ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα στη Λιβύη, τα οποία δεν ξέρουμε πού βρίσκονται αυτή τη στιγμή. Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης να εξετάσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, δεδομένου ότι θα παγιωθεί η ισχυροποίηση της ελληνικής πλευράς, αν υπάρχει μια τέτοια εκδήλωση. Και το δεύτερο, βρίσκεται στη Μόσχα ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εξωτερικών, ο κ. Δεμίρης. Έχετε να μας κάνετε κάποια ενημέρωση γι΄ αυτή την επίσκεψη;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, αυτό που προέχει σ’ ό,τι αφορά τη Λιβύη είναι η επίτευξη μιας πολιτικής λύσης. Γι΄ αυτήν εργαζόμαστε. Αναλαμβάνουμε οποιαδήποτε πρωτοβουλία. Θέλουμε να συμμετέχουμε σε όλες τις συζητήσεις που θα προωθούν μια πολιτική λύση στο πρόβλημα. Ελπίζουμε αυτή να επιτευχθεί γρηγορότερα παρά αργότερα. Όσον αφορά την επίσκεψη του Γενικού Γραμματέα, δεν έχω κάτι νεότερο να πω, αυτή τη στιγμή. Ελπίζουμε να έχουμε κάτι περισσότερο να πούμε το επόμενο χρονικό διάστημα. Οι σχέσεις μας είναι παραδοσιακά καλές και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και αυτή η επίσκεψη.
ΣΤ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Για την επανανεργοποίηση της διαδικασίας του Βερολίνου, που ακούγεται ότι επίκειται, θα έχει θέση η χώρα μας; Έχετε εξασφαλίσει την παρουσία της χώρας μας;
ΣΤ. ΠΕΤΣΑΣ: Ακόμα είμαστε σε φάση συζητήσεων. Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω συμμετοχή της Ελλάδας σε αυτή τη διαδικασία. Ενδέχεται να υπάρξει, μέσα στις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες. Όταν θα έχουμε κάτι νεότερο, θα σας το ανακοινώσουμε. Αυτό που μένει είναι ότι εμείς επιθυμούμε τη συμμετοχή μας σε όλες τις συζητήσεις που έχουν να κάνουν με την επίλυση του προβλήματος της Λιβύης, πάντα στην κατεύθυνση της πολιτικής λύσης.
Σας ευχαριστώ πολύ.