Στ. Σοφιανός: Να μετρήσουμε την ένταση (και την αξία) των φωνών

Γράφει ο Στέλιος Σοφιανός

Πηγή: protagon.gr

 

Όποιος έχει κάνει έστω και λίγα χιλιόμετρα στον «περίφημο» ΒΟΑΚ, ξέρει. Όποιος παρακολουθεί στοιχειωδώς την επικαιρότητα και τις «κακές ειδήσεις» που έρχονται (και τελευταία) συνεχώς από εκεί, καταλαβαίνει. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ο δρόμος που ξεκινάει από το Καστέλι Κισσάμου στα δυτικά του νησιού και φτάνει στη Σητεία, στο ανατολικό άκρο, είναι «καρμανιόλα». Τα τροχαία ατυχήματα είναι καθημερινά. Τα θανατηφόρα και αυτά που αφήνουν πίσω τσακισμένα κορμιά και ψυχές είναι… σχεδόν καθημερινά.

Είναι ο ΒΟΑΚ που φταίει; Ναι, είναι και αυτός. Ένας δρόμος που στην ηπειρωτική χώρα δεν κάνει ούτε για «παλαιά Εθνική Οδός», είναι ο κύριος «αυτοκινητόδρομος» ενός νησιού που έχει 650.000 μόνιμους κατοίκους και κάθε χρόνο υποδέχεται… μια Αθήνα (4 εκατ. τουρίστες το 2018)!

Με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση (με εξαίρεση τα «κομμάτια» έξω από τις μεγάλες πόλεις), χωρίς διαχωριστική νησίδα (με ελάχιστες και εδώ εξαιρέσεις), στροφές με «περίεργη» κλίση, κακό οδόστρωμα και «τυφλές» εξόδους και εισόδους, ο ΒΟΑΚ είναι (ή μπορεί να γίνει) εφιάλτης για κάθε οδηγό που δεν οδηγεί συντηρητικά και με τις αισθήσεις του σε πλήρη εγρήγορση. Και τέτοιοι, κακά τα ψέμματα, είναι κατά κανόνα οι ξένοι τουρίστες…

Γιατί εμείς, οι Έλληνες, όχι μόνο οι Κρητικοί αλλά και οι επισκέπτες του νησιού (προσωπικά είμαι λάτρης της Κρήτης, αλλά αυτό δεν αφορά το συγκεκριμένο άρθρο), θα κάνουμε «τα δικά μας». Πόσοι και πόσο να αντέξουμε την ουρά που έχουν σχηματίσει μπροστά μας τα μικρά «rent a car» που τηρούν το όριο ταχύτητας και ακολουθούν τη σηματοδότηση; Πόση υπομονή να κάνουμε πίσω από «το γαλλάκι» που «σέρνεται» (με τα δικά μας όρια) στη μία και μοναδική λωρίδα κυκλοφορίας και, αγνοώντας το παίξιμο των φώτων και τα κορναρίσματά μας, δεν κάνει δεξιά στη βοηθητική, γιατί απαγορεύεται; Ε, θα το προσπεράσουμε ακόμη και πάνω από διπλή γραμμή – και θα του ρίξουμε και μια μούτζα.

Στα περισσότερα από τα 310 χιλιόμετρά του, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης είναι πίστα για μελλοθάνατους. Για τα συχνά ατυχήματα και δυστυχήματα, όμως, δεν φταίει μόνο (ή τόσο) αυτός. Φταίμε κυρίως εμείς οι οδηγοί. Στην Κρήτη, άλλωστε, τροχαία σοβαρά και θανατηφόρα γίνονται παντού. Και στους επαρχιακούς δρόμους, και στις πόλεις και στα χωριά. Μόνο την περασμένη εβδομάδα οι νεκροί έφτασαν τους 5 – οι τρεις εκτός ΒΟΑΚ (σκεφτείτε μόνο ότι με τα 6 Ρίχτερ είχαμε έναν νεκρό)… Remaining Time-0:00 Fullscreen Mute Ίσως γι’ αυτό οι Κρητικοί να ανέχονται δεκαετίες τώρα την ντροπή του ΒΟΑΚ.

Ίσως γι’ αυτό η Κρήτη, που «βγάζει κυβερνήσεις και πρωθυπουργούς», δεν απαιτεί, δεν ξεσηκώνεται από τη μία άκρη έως την άλλη, για να αποκτήσει έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο – και, αντ’ αυτού, συνεχίζει να βγάζει το θερμό ταμπεραμέντο της στο τιμόνι. Γιατί, κατά βάθος, οι Κρητικοί γνωρίζουν ότι ακόμη και ένας νέος ΒΟΑΚ δεν θα τους κάνει καλύτερους οδηγούς στο σύνολό τους. Δεν αρκεί.

Αυτό, βεβαίως, δεν πρέπει να απασχολεί το κράτος. Που έχει τη δική του, τεράστια ευθύνη, για αυτό το «χάλι», όπως και για τους δεκάδες νεκρούς. Και που, παράλληλα με τα τεχνικά έργα, οφείλει να προχωρήσει και στον εκσυχρονισμό της οδηγικής «κουλτούρας», με ειδικά προγράμματα και εκπαιδεύσεις στα σχολεία.

Στις αρχές του καλοκαιριού ο -Κρητικός- Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την έναρξη του έργου για τον νέο ΒΟΑΚ, που θα χρηματοδοτηθεί και από το Ταμείο Ανάκαμψης. «Θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη», είπε ο πρωθυπουργός. Κάποιες φωνές, ντόπιες αλλά και «αθηναϊκές», αντέδρασαν στο ότι σχεδιάζεται να έχει διόδια. Εν μέρει τις καταλαβαίνω. Ούτε εμένα μου αρέσει να πληρώνω για κάτι που είχα δωρεάν. Όμως, η σύγκριση μεταξύ του «δωρεάν» και του «με αντίτιμο» θα είναι η σύγκριση του νυν ΒΟΑΚ με τον επόμενο. Και τότε θα μετρήσουμε την ένταση (και την αξία) των φωνών.

Έως ότου, όμως, έρθει εκείνη η στιγμή που το πρώτο αυτοκίνητο θα κυλήσει στον φρέσκο τάπητα του νέου αυτοκινητόδρομου, το κράτος οφείλει να μην επαναπαύεται στις εξαγγελίες και στην πρόοδο του έργου. Ο νέος ΒΟΑΚ θα γίνει. Αλλά τι θα γίνει με τον παλιό; «Aν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη», είπε στις ανακοινώσεις του ο πρωθυπουργός. Σύμφωνοι. Αν, όμως, δεν γίνουν παρεμβάσεις άμεσα (και ενδιάμεσα), το «αναπτυξιακά» θα είναι το λιγότερο που θα έχουμε να φοβόμαστε από την «προφητεία» του… Πηγή: Protagon.gr

Best Of

Όλγα Κεφαλογιάννη: Προωθούμε επιχειρηματικές και επενδυτικές συνεργασίες στον τομέα του τουρισμού

Η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη έκανε την παρακάτω ανάρτηση...

Όλγα Κεφαλογιάννη: Εστιάζουμε στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη

Η Υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη πήρε μέρος στην...

Ελίζα Βόζεμπεργκ: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναβάθμισε το κύρος της Ελλάδας

  Του Λάζαρου Καλλιανιώτη   Για τη μάχη των ευρωεκλογών του Ιουνίου,...

Κωνσταντέλλος κατά Ζαφειρόπουλου για τα… “φάλτσα” της Αποκεντρωμένης

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη   Την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής έβαλε στο στόχαστρό...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

ΟΠΑΠ Forward: Ψήφος εμπιστοσύνης στη γυναικεία επιχειρηματικότητα

 Επτά εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες στον νέο κύκλο...

Μπλέξαμε… (σε ανατροφοδούμενη αβεβαιότητα, ακρίβεια, υποβάθμιση της ποιότητας ζωής)

Έχει τις χαριτωμένες στιγμές της η ανάλυση των διεθνών...

Μαρία Δεναξά: Παντού στην Ευρώπη έχουμε περάσει σε φάση πλήρους αποσύνθεσης

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη   Με ανάρτηση στους προσωπικούς λογαριασμούς της στα...

Λευτέρης Κουσούλης: Η γενικευμένη φθορά πολλαπλασιάζεται

Γράφει ο Λευτέρης Κουσούλης Πηγή: εφημερίδα "Το Βήμα"   Από τα πρώτα...

Η πρώτη (και μεγαλύτερη)… μπασκετική καζούρα

    Του Αλέκου Ευγενικού   Πρακτικά η μεγαλύτερη... μπασκετική καζούρα ανάμεσα σε...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

ΟΠΑΠ Forward: Ψήφος εμπιστοσύνης στη γυναικεία επιχειρηματικότητα

 Επτά εταιρείες που διοικούνται από γυναίκες στον νέο κύκλο του προγράμματος Nα ενισχύσουν τη θέση τους στο επιχειρηματικό τοπίο, μέσω της συμμετοχής τους στο...

Μπλέξαμε… (σε ανατροφοδούμενη αβεβαιότητα, ακρίβεια, υποβάθμιση της ποιότητας ζωής)

Έχει τις χαριτωμένες στιγμές της η ανάλυση των διεθνών εξελίξεων. Ειδικά όταν διατηρείς την ψυχραιμία και την καθαρή ματιά, να κοιτάζεις τις μεγάλες εικόνες...

Μαρία Δεναξά: Παντού στην Ευρώπη έχουμε περάσει σε φάση πλήρους αποσύνθεσης

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη   Με ανάρτηση στους προσωπικούς λογαριασμούς της στα social media, η Μαρία Δεναξά καταγράφει τη συνθήκη παρακμής που επικρατεί και παγιώνεται στις ευρωπαϊκές...