Η τέχνη της σύγχυσης, η σαγήνη της υποκρισίας… Όσα διαδραματίστηκαν στη δημόσια σφαίρα, με επίκεντρο τον βανδαλισμό «έργων τέχνης» στην Εθνική Πινακοθήκη, προσφέρουν σκανδαλιστικά πειστήρια για το εύρος και το βάθος της φθοράς που συνοδεύει την παγίωση της εθνικής παρακμής για τη χώρα μας. Το έθνος που γέννησε στο ιστορικό παρελθόν του τις πλέον συναρπαστικές, ενδιαφέρουσες και καινοτόμες ιδέες, οι οποίες έσπρωξαν μπροστά το ανθρώπινο γένος.
Περί τέχνης, θρησκείας και λογοκρισίας, η συζήτηση, μεταξύ άλλων και κυρίως. Διόλου ευκαταφρόνητο το γεγονός ότι, ακόμη και η τόσο πλούσια σε μηνύματα και νοηματοδοσία ελληνική γλώσσα, δυσκολεύεται να δώσει μια ξεκάθαρη ταυτότητα στην έννοια της τέχνης. Ίσως γιατί είναι γενετικά αφηρημένη, δυσερμήνευτη και προσβάσιμη σε προσωποποιημένες προσεγγίσεις, αναλύσεις και βιωματικές ερμηνείες.
Υπάρχουν ωστόσο και ορισμένα περισσότερο συμπαγή δεδομένα. Η πίστη, όπως τη βιώνει και την προσεγγίζει κάποιος, έχει αμιγώς προσωπική διάσταση. Η θρησκευτική πίστη μάλιστα, με έμφαση στον σεβασμό της πίστης του άλλου, διέτρεξε οριζόντια ακόμη και το σημαντικότερο ρεύμα ιδεών των τελευταίων αιώνων. Ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός διακήρυξε την ανεξιθρησκεία. Όχι την προσβολή της πίστης του άλλου.
Με τη δημόσια συζήτηση για τα εξοργιστικά και ευτράπελα της Πινακοθήκης να παρεκκλίνει και να αποπροσανατολίζει από παραδοχές και βεβαιότητες συμβατές με την κοινή λογική, ανταμώσαμε για ακόμη μια φορά με τον ακροδεξιό απολυταρχισμό της woke κουλτούρας.
Εκείνων που διακονούν τη διαφορετικότητα, τη συμπερίληψη, την ανοχή στη διαφορετικότητα, αρνούνται ωστόσο πεισματικά να ανεχτούν, πόσο μάλλον να σεβαστούν τη διαφορετική γνώμη. Τη δαιμονοποιούν, την κανιβαλίζουν, κακοποιούν λεκτικά τους κομιστές της.
Η ακροδεξιά, ως ιδεολογικό τερατούργημα του ναζισμού, διακρίνεται από τον απολυταρχισμό. Την επιδίωξη εξαφάνισης του «αντιπάλου». Οι εισοδηματίες της woke κουλτούρας στην Ελλάδα, που γέμισαν το «τίποτα» της μέχρι πρότινος παρουσίας τους στη δημόσια σφαίρα, επιβεβαιώνουν την ιστορική ρήση του Μάνου Χατζιδάκι.
Δεν τους ενοχλεί το τέρας, επειδή του μοιάζουν.
Του Μάνου Οικονομίδη
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Αξία”, το Σάββατο 15 Μαρτίου 2025