Γράφει η Νικόλ Λειβαδάρη
Πηγή: εφημερίδα “Ναυτεμπορική”
Στην εποχή των υβριδικών οικονομικών πολέμων τα συμβατικά όπλα γίνονται άσφαιρα, εάν όχι κι επικίνδυνα -είτε αποδεικνύονται για τη δογματική νομισματική σύσφιγξη των κεντρικών τραπεζών είτε για τις επιδοματικές πολιτικές στήριξης- κόντρα σε μια πυρηνικών διαστάσεων πληθωριστική επέλαση.
Τα πρώτα στοιχεία της Eurostat για τον Ιούλιο απλώς επιβεβαιώνουν το ασύμμετρο της μάχης: μετά τον πιο βίαιο κύκλο αυξήσεων επιτοκίων των τελευταίων δεκαετιών, ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη υποχώρησε οριακά στο 5,3%, στην Ελλάδα αναζωπυρώθηκε στο 3,4% από το 2,8% του Ιουνίου, και οι τιμές τροφίμων εξακολουθούν να ίπτανται. Στην Ευρωζώνη ο πληθωρισμός των τροφίμων έκλεισε τον μήνα στο 10,8% και στην Ελλάδα ήδη έτρεχε με 12,2% από τον Ιούνιο.
Ττην ίδια ώρα η μεταποίηση στην Ευρωζώνη κάνει βουτιά στην εποχή της πανδημίας, με τον δείκτη PMI να υποχωρεί στο χαμηλότερο επίπεδό του από το 2020. Εάν δεν πρόκειται για πρόδρομο ύφεσης, πρόκειται σίγουρα για απειλητική στασιμότητα, ωστόσο οι κεντρικοί τραπεζίτες της Φραγκφούρτης απαντούν με σήματα νέας αύξησης των επιτοκίων τον Σεπτέμβριο. Εάν έως τότε δεν αλλάξουν πλεύση, οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις μπορεί να έχουν τα χειρότερα απλώς μπροστά τους. Το σύνδρομο Βόλκερ χτυπά την πόρτα της Ευρώπης, η ΕΚΤ επιμένει να απαντά με συνταγή δεκαετίας του ’80 σε έναν πληθωρισμό που δεν εκπορεύεται από τη ζήτηση και τις αυξήσεις μισθών αλλά από τις στρεβλώσεις στο μέτωπο της προσφοράς, και ο μόνος δρόμος που αφήνει ανοιχτό για να σβήσει η φωτιά είναι να φτάσουν οι φλόγες στη θάλασσα: να μπει η οικονομία της Ευρωζώνης σε νέα ύφεση.
Σε εθνικό επίπεδο, περίπου την ίδια θάλασσα, ήτοι μια βαθιά βουτιά της κατανάλωσης, φοβάται και η αγορά. Οι διψήφιες αυξήσεις στους τζίρους του λιανεμπορίου είναι αμιγώς πληθωρισμένες, ο όγκος των πωλήσεων είναι στάσιμος -εάν όχι μειωμένοςκαι η μεγάλη ανησυχία για το φθινόπωρο είναι το νέο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια που προδιαγράφουν το μπρα ντε φερ Μόσχας Δύσης για τα σιτηρά, αλλά και η πλήρης απροθυμία των πολυεθνικών να συγκρατήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Αν απέναντι σ’ όλα αυτά τα μόνα όπλα άμυνας παραμένουν το «καλάθι» και το market pass, ο νέος γύρος του πολέμου μπορεί και να δοθεί με λιανοντούφεκα απέναντι στα μπαζούκας.