Ασυμβίβαστη, ατρόμητα δημιουργική, με πάθος για ό,τι αναλαμβάνει και με γνώμονα τις κοινές αξίες για τη ζωή, την κοινωνία και τον κόσμο γύρω της, η ομάδα της αία relate περνά το PR agency στην τρίτη του δεκαετία, συνεχίζοντας να κάνει αυτό που κάνει καλύτερα: να εργάζεται με σεβασμό και εμπιστοσύνη προς τους ανθρώπους και τους πελάτες της. Η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της αία relate, Αλεξία Μπακογιάννη και οι Νάνσυ Σουρμπάτη, Αντιπρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος, Σοφία Τσιτσώνη, Corporate Communication Director, Μυρτώ Γκόνου, Brands Communication Director, Έλενα Λαγκαδηνού, Corporate Communication Director, Άκης Κελέσης, Public Affairs Communication Director, Πάνος Ρήγας, Creative Partner, Θάνος Μαλτεζάκης, Γενικός Διευθυντής, Γιώργος Ξενάκης, Διευθυντής Digital Communication PIG και Βασίλης Τσιατσιάμης, Business Development Director, μίλησαν στο Marketing Week περιγράφοντας το αξεπέραστο «αία way», το θάρρος, δηλαδή, να «σπάνε» τους κανόνες και να εκφράζουν τις απόψεις τους χωρίς φόβο.

MW: Ουκ ολίγες φορές, σπάσατε, όπως αναφέρετε, αυγά και ταράξατε νερά. Ποια η θέση της τόλμης στην πορεία σας και κατά πόσο ήταν εύκολο να μείνετε πιστοί σε αυτήν;

Αλεξία Μπακογιάννη: Η αλήθεια είναι ότι δεν φοβόμαστε να λέμε «όχι», να σπάμε αυγά, να παίρνουμε θέση σε ό,τι συμβαίνει στην κοινωνία. Αυτή η στάση μας δεν είναι κάτι το οποίο υιοθετήθηκε τα τελευταία χρόνια, που θεωρητικά έχουμε μεγαλύτερη δύναμη ως εταιρεία. Είναι συνώνυμο της ταυτότητάς μας. Ισχύει από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας της εταιρείας. Είναι μέρος του αξιακού μας συστήματος και παραμένει πυξίδα μας ακόμα και όταν είχε ή έχει κόστος όχι μόνο οικονομικό, αλλά και συναισθηματικό. Ποτέ όμως δεν έχει ηθικό συμβιβασμό. Παίρνουμε πάντα θέση στα δύσκολα. Αν ταράξει αυτή η στάση μας τα νερά, ακόμα καλύτερα, γιατί μπορεί να αλλάξει η ροή τους.

Η αία relate συμπληρώνει 20 χρόνια. Τι σημαίνει για εσάς αυτό το ορόσημο; Ποια θεωρείτε τη βάση της επιτυχίας σας;

Νάνσυ Σουρμπάτη: Είναι ορόσημο για ένα ταξίδι γεμάτο από «τι σκεφτόμασταν;» στιγμές. Είναι όμως και μια ευκαιρία να κάνουμε πάρτι -όλη τη χρονιά- για να γιορτάσουμε την εμπιστοσύνη την οποία κερδίσαμε από τους πελάτες, τους συνεργάτες και τους συναδέλφους μας. Όλους. Νυν και πρώην. Πάμε παρακάτω λίγο πιο σοφοί, λίγο πιο έμπειροι, αλλά το ίδιο πρόθυμοι και ενεργητικοί για τα καινούργια με τον δικό μας τρόπο, όπως κάναμε από την πρώτη ημέρα. Και ξαναδεσμευόμαστε να συνεχίσουμε με τον ίδιο τρόπο. Με την ατρόμητη δημιουργικότητα της αία relate, η οποία αρνείται να συμβιβαστεί με τη μετριότητα.

Πώς χτίσατε τη συμπαγή αυτήν ομάδα της αία relate και ποια τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων της;

Σοφία Τσιτσώνη: Η ομάδα μας αντικατοπτρίζει νομίζω, σε πολύ μεγάλο βαθμό, το ποικιλόμορφο μείγμα όλων των ανθρώπων στην αία. Είμαστε πολύ διαφορετικοί μεταξύ μας και, επειδή συγχρόνως έχουμε όλοι έντονη άποψη, αυτή η διαφορετικότητα κάποιες φορές καταλήγει ακόμα και… εκρηκτική. Μας ενώνουν, όμως, πράγματα ουσίας τα οποία τελικά κάνουν τη συνεργασία μας γόνιμη, παραγωγική και δυνατή. Με κάποιους μάς ενώνουν πολλά χρόνια συνεργασίας. Όμως, τα πιο ισχυρά θεμέλια είναι ότι μας ενώνουν το πάθος για ό,τι κάνουμε, οι κοινές αξίες για τη ζωή, την κοινωνία, τον κόσμο γύρω μας και, φυσικά, ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη μεταξύ μας σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.

Πεποίθησή σας είναι ότι «στην επικοινωνία πάντα υπάρχει χώρος για λίγη out of the box μαγεία». Σε ποιον βαθμό επενδύετε σε αυτήν και πώς;

Μυρτώ Γκόνου: Η επικοινωνία είναι από μόνη της μία out of the box έννοια, ειδικά όταν μιλάμε για την κατηγορία των brands. Καλούμαστε να δημιουργήσουμε ένα αφήγημα γύρω από ένα brand ή προϊόν και, πάνω σε αυτό, ενέργειες οι οποίες θα πρέπει να είναι out of the box, ώστε να ξεχωρίσουν, να προσελκύσουν και να εκπαιδεύσουν το κοινό του, ώστε να γίνει σταδιακά αυτό που ονομάζουμε συνειδητή επιλογή. Στην αία επενδύουμε ώρες, παρακολουθούμε τάσεις από το εξωτερικό, influencers, case studies, κάνουμε όσο καλύτερη έρευνα για το brand και την κατηγορία του, ατελείωτα brainstorming με τις ομάδες και, κυρίως, μοιραζόμαστε τις ιδέες μας. Καμία ιδέα δεν περισσεύει.

Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι 10 εντολές της αία relate για το υψηλής ποιότητας PR;

Έλενα Λαγκαδηνού: 
1. Never assume.
2. Λέμε τη γνώμη μας με πάθος. Συμφωνούμε και πιέζουμε, δημιουργούμε και στηρίζουμε και, φυσικά, δίνουμε λογαριασμό.
3. Ιδέα χωρίς στρατηγική δεν μιλάει, παρά μόνο στον εαυτό της.
4. Δεν υπάρχουν ετοιμοπαράδοτες λύσεις.
5. Όσο πιο απλό, τόσο πιο δύσκολο.
6. Άλλο διαδικασία, άλλο αποτέλεσμα.
7. Είμαστε πρακτικοί, θετικοί, ρεαλιστές και συνεργάτες.
8. Λειτουργούμε ενεργά, προδραστικά και διαδραστικά.
9. Δεν παρασυρόμαστε από ψευτοδιλήμματα, όπως ποιότητα vs. ποσότητα.
10. Σεβόμαστε τους άγραφους νόμους.

Πώς επιτυγχάνετε μια σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες σας; Ποια θεωρείτε τα δομικά υλικά της;

Άκης Κελέσης: Από αυτήν τη σχέση ξεκινούν και σε αυτήν καταλήγουν όλα. Δεν υπάρχει συνταγή επιτυχίας. Υπάρχουν, ωστόσο, παγίδες τις οποίες πρέπει να αποφύγεις. Το βασικότερο όλων είναι να αποφεύγεις το «overpromising». Είναι ολέθριο λάθος. Εγγυήσου το ελάχιστο από αυτά τα οποία πράγματι μπορείς να δώσεις και πάλεψε για το μέγιστο.

Υπάρχει και κάτι ακόμη, το οποίο στην αία relate είναι κομμάτι της κουλτούρας μας. Δεν αντιμετωπίζουμε συμβατικά τους πελάτες μας. Ξεπερνάμε το «στενό» πλαίσιο του ρόλου μας στην επικοινωνία, τους λέμε χωρίς φόβο, αλλά με πολύ πάθος τη γνώμη μας για μια σειρά θεμάτων τα οποία αφορούν ευρύτερα τη λειτουργία τους, τον ρόλο τους μέσα στην κοινωνία. Συχνά, διαφωνούμε μαζί τους. Ο πελάτης, στο τέλος της ημέρας, εκτιμά την ειλικρίνεια και σε αποδέχεται ως στρατηγικό του εταίρο. Με αυτόν τον τρόπο, χτίζεται η εμπιστοσύνη.

Μπορείτε να μας περιγράψετε κάποια από τα σημεία-σταθμό για την αία relate;

Πάνος Ρήγας: Η κάθε ημέρα στην αία είναι σημείο-σταθμός, γιατί δεν είναι ποτέ ίδια με την προηγούμενη. Κάθε ημέρα έχει ένα διαφορετικό challenge. Αν έπρεπε να ξεχωρίσουμε κάποιες πολύ σημαντικές στιγμές, σίγουρα θα αναφέραμε την υπογραφή του πρώτου μας συμβολαίου το 2004, το 2008 όταν η εταιρεία εξελίχθηκε από investor relations σε εταιρεία ολοκληρωμένης επικοινωνίας και στρατηγικής. Το μεγάλο στοίχημα με τον ίδιο μας τον εαυτό το 2010, μεσούσης της κρίσης, όταν καταφέραμε και διατηρήσαμε όλο μας το πελατολόγιο και, κυρίως, ήμασταν συνεπείς απέναντι στους ανθρώπους μας, χωρίς να καθυστερήσουμε ούτε μία ημέρα τη μισθοδοσία. Και, βέβαια, τα πρώτα μας βραβεία. Το πρώτο Ermis αλλά και το πρώτο Social Media Award, το 2013. Από εκεί και πέρα, συνεχίζουμε το σερί των βραβείων.

Ποιες τεχνολογικές εξελίξεις πιστεύετε ότι θα είναι καθοριστικές για το μέλλον του κλάδου και πού βρίσκεται η αία relate ως προς αυτές;

Γιώργος Ξενάκης: Το τεχνολογικό buzz που ξεκίνησε στο τέλος του 2022 συνεχίζεται και θα μας απασχολεί για λίγα ακόμα χρόνια στον χώρο της επικοινωνίας. Φυσικά, αναφέρομαι στο AI, το οποίο κάποιοι βλέπουν σαν από μηχανής θεό, αλλά, στο τέλος της ημέρας, είναι απλά ένα ακόμα εργαλείο. Χρήσιμο και αρκετά διαφορετικό από ό,τι είχαμε μέχρι σήμερα, αλλά εργαλείο. Οι εξελίξεις που θα μας επηρεάσουν όμως έχουν να κάνουν με τους κανόνες γύρω από τη χρήση του AI τόσο σε ηθικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Αυτήν τη στιγμή, όπως και κάθε άλλο εργαλείο, το AI κάνει λάθη τα οποία στον χώρο μας είναι αρκετά σοβαρά και η ηθική προέρχεται από την «εκπαίδευση» που έχει λάβει. Εμείς στην αία relate δοκιμάζουμε αρκετά AI εργαλεία και σε επίπεδο creative. Αυτήν τη στιγμή, αναπτύσσουμε εσωτερικά ένα framework, ώστε να δώσουμε ένα boost στα τωρινά διαθέσιμα εργαλεία και να αυτοματοποιήσουμε, όσο είναι εφικτό, πολύπλοκες και σύνθετες διαδικασίες. Ένας από τους βασικούς στόχους μας είναι τα αποτελέσματα να είναι εύκολα στην ανάγνωση και στην ανάλυση. Τέλος, ενώ το AI αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς το μέλλον, η πραγματική πρόκληση και ευκαιρία βρίσκεται στη σωστή και ηθική του χρήση, καθώς και στην ανάπτυξη εργαλείων τα οποία ενισχύουν τις ικανότητές μας και προάγουν την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας μας.

Τι να περιμένουμε από την αία relate στο μέλλον; Ποια θα είναι τα επόμενα βήματά σας;

Θάνος Μαλτεζάκης: Η μέχρι σήμερα επιτυχημένη πορεία της εταιρείας μας αποτελεί τον οδηγό μας για το μέλλον. Επομένως, η αία relate θα συνεχίσει στον ίδιο δρόμο που έχει χαράξει από την ίδρυσή της το 2004, μέχρι σήμερα. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με τον ίδιο και ακόμα περισσότερο ζήλο, την ίδια και ακόμα περισσότερη όρεξη και αποφασιστικότητα με σκοπό την περαιτέρω ισχυροποίηση της εταιρείας μας και τη διατήρηση της ανοδικής πορείας την οποία καταγράφει εδώ και 20 χρόνια. Τον στόχο αυτόν, όμως, θέλουμε να τον πετύχουμε με τον δικό μας τρόπο και, για αυτό, δεσμευόμαστε:

Προς τους πελάτες μας, ότι θα είμαστε πάντα δίπλα τους και θα συνεχίσουμε να δημιουργούμε μοναδικά προγράμματα επικοινωνίας, τα οποία θα προσδίδουν προστιθέμενη αξία στις εταιρείες και τα brands τους.

Προς τους ανθρώπους μας, ότι θα συνεχίσουμε να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για την ενίσχυση ενός εργασιακού περιβάλλοντος το οποίο προάγει τόσο την επαγγελματική, όσο και την προσωπική ανάπτυξη.

Προς την κοινωνία, ότι η αία relate θα συνεχίσει να λειτουργεί υπεύθυνα και θα παραμείνει ένας ενεργός εταιρικός πολίτης, αναλαμβάνοντας δράσεις και πρωτοβουλίες οι οποίες προωθούν την εταιρική κοινωνική ευθύνη.

Πώς θα συνοψίζατε εν τέλει το «αία way»;

Βασίλης Τσιατσιάμης: Το «αία way» συνοψίζεται σε μια προσέγγιση η οποία χαρακτηρίζεται από το θάρρος να βγαίνουμε από τους κανόνες και να εκφράζουμε τις απόψεις μας χωρίς φόβο. Στην αία relate, επιδιώκουμε την καινοτομία και τη δημιουργικότητα σε κάθε πτυχή της δουλειάς μας. Αναζητούμε συνεχώς νέες και πρωτοποριακές λύσεις, προσαρμοζόμενοι στις εξελίξεις της αγοράς και τις νέες τεχνολογίες. Το «αία way» είναι η δέσμευσή μας να προσφέρουμε πραγματική αξία, να σπάμε τα στερεότυπα και να προωθούμε μια κουλτούρα καινοτομίας και ελευθερίας της έκφρασης. Αυτό μας επιτρέπει να ξεχωρίζουμε και να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας με τρόπο αυθεντικό και εμπνευσμένο.