Το 2024 είναι µια πολύ ξεχωριστή χρονιά για την αία relate, καθώς συµπληρώνει 20 χρόνια επιτυχηµένης πορείας στην ελληνική αγορά ∆ηµοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας.
Από το 2004 µέχρι τώρα, κάνει τα πράγµατα µε τον δικό της τρόπο και αυτό το aea way -όπως λένε χαρακτηριστικά οι ίδιοι- τους έχει δικαιώσει µέχρι αυτήν τη στιγµή, µια και έχει καταφέρει να είναι ένα από τα µεγαλύτερα agencies επικοινωνίας στην Ελλάδα.
Σε αριθµούς, η αία relate αποτελείται από µία µεγάλη οµάδα περίπου 80 ανθρώπων, έχει πάνω από 100 πελάτες και ένα πορτφόλιο έργων και case studies που πραγµατικά κάνουν τον καθένα και την καθεµιά τους ξεχωριστά περήφανους.
Στη συνάντηση που είχαµε µε την οµάδα της αία relate στο κέντρο της Αθήνας δεν µείναµε µόνο στο τι σηµαίνουν αυτά τα 20 χρόνια αλλά και στο τι είναι πραγµατικά η αία, δηλαδή πώς είναι να κάνει µια εταιρεία τα πράγµατα µε τον δικό της τρόπο.
adb: Τι σηµαίνει για σας αυτό το ορόσηµο και ποιες άλλες ηµεροµηνίες-σταθµοί θα λέγατε πως ξεχωρίζουν σε αυτήν τη διαδροµή;
Η αία ξεκίνησε µε ένα όραµα: να είµαστε το agency που θέλαµε να έχουµε όταν ήµασταν από την πλευρά του πελάτη. Έτσι, από την πρώτη µέρα κάποια πράγµατα παραµένουν αναλλοίωτα: είµαστε δίπλα στους πελάτες µας no matter what, οι αξίες µας είναι αδιαπραγµάτευτες no matter what.
Αυτό µας κάνει θαυµάσιους συνεργάτες, αλλά συγχρόνως δεν ταιριάζουµε σε όλους.
Έτσι έχουµε πορευτεί 20 χρόνια, που δεν ήταν όλα ρόδινα, αλλά ήταν σίγουρα συναρπαστικά. Πληρώσαµε τα όχι µας, µάθαµε από τα λάθη µας, όµως επίσης τολµήσαµε και πετύχαµε, όπως για παράδειγµα τολµήσαµε το 2009 όταν ιδρύσαµε το digital Business Unit µας, το PIG, και ήµασταν το πρώτο PR agency στην Ελλάδα που παρείχε εξειδικευµένες υπηρεσίες social media σε µια εποχή που πολλοί πίστευαν ότι τα social media ήταν µία ακόµα µόδα που θα «περάσει».
Τα είκοσι αυτά χρόνια, που πέρασαν πριν το καταλάβουµε, είναι ένα ορόσηµο, γιατί κάναµε τα πράγµατα µε τον δικό µας τρόπο, πετύχαµε και είµαστε εδώ µεγαλώνοντας κι άλλο.
Το µήνυµα λοιπόν είναι 20 χρόνια our way και συνεχίζουµε.
adb: Πόσο έχει αλλάξει µέσα σε αυτά τα 20 χρόνια η ελληνική αγορά ∆ηµοσίων Σχέσεων;
Οι ∆ηµόσιες Σχέσεις είναι η διάδραση και η επικοινωνία µε το σύνολο των stakeholders, µε το σύνολο της κοινωνίας γύρω µας. Λογικό, λοιπόν, είναι ότι καθώς ο κόσµος γύρω µας αλλάζει λόγω γεωπολιτικών γεγονότων, τεχνολογικών εξελίξεων και κοινωνικών µεταβολών, να αλλάζει µαζί και το περιεχόµενο της επικοινωνίας και ο τρόπος µε τον οποίο επικοινωνούµε.
Κάπως έτσι ξεκινάµε και κάθε πρόταση προς τους πελάτες µας. Με το «περιβάλλον», δηλαδή τις κοινωνικοοικονοµικές συνθήκες µέσα στις οποίες δραστηριοποιούµαστε, µιλάµε, εξελισσόµαστε.
Όµως, αν έπρεπε να συνοψίσουµε, επί του πρακτικού υπάρχουν 3 πράγµατα που άλλαξαν τη δουλειά µας και δεν υπήρχαν πριν από 20 χρόνια: πρώτον, βρισκόµαστε σε ένα permacrisis, άρα σε ένα διαρκές crisis management, δεύτερον, απαιτείται περισσότερη λογοδοσία και διαφάνεια από τις επιχειρήσεις και τα brands και, τρίτον, το απόλυτο disruption που έφεραν τα social media που άλλαξαν τις έννοιες «µέσο ενηµέρωσης», «δηµιουργός περιεχοµένου», «ταχύτητα ανταπόκρισης», «κοινό στόχος» δοµικά.
adb: Πόσο και πώς έχει αλλάξει η αία relate µέσα σε αυτά τα 20 χρόνια;
Έχουµε αλλάξει πολύ και καθόλου. Είµαστε πολύ µεγαλύτεροι, πολύ πιο έµπειροι και πολύ πιο σοφοί. Παραµένουµε εξίσου παθιασµένοι, τολµηροί και αεικίνητοι.
adb: Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την εταιρεία από τον ανταγωνισµό; Τι την κάνει να ξεχωρίζει;
Μας ξεχωρίζει σίγουρα το aea way, ο δικός µας τρόπος να εργαζόµαστε και να συνεργαζόµαστε. Είµαστε proactive, είµαστε στο στοιχείο µας όταν δουλεύουµε χωρίς brief, έχουµε άποψη και γινόµαστε κοµµάτι της οµάδας των πελατών µας και µοιραζόµαστε τη γνώση µαζί τους. Είµαστε strategic partners των πελατών µας και όχι αποστασιοποιηµένοι σύµβουλοι ή πειθήνιοι διεκπεραιωτές.
adb: Υπάρχουν αντικείµενα στα οποία θα λέγατε πως εξειδικεύεστε;
Σήµερα η αία relate έχει ένα φάσµα 360 υπηρεσιών: εταιρική επικοινωνία, investor relations, public affairs, brand επικοινωνία και digital communications, παράλληλα µε ένα in-house δηµιουργικό τµήµα που µας δίνει φοβερή δυναµική. Αυτό που σίγουρα µας κάνει να ξεχωρίζουµε και είναι κατά κάποιο τρόπο το “core business” µας, είναι η στρατηγική. Που αποτελεί αφετηρία για ό,τι κάνουµε.
adb: Ποια είναι η ταυτότητα µιας εταιρείας που αποτελεί το µίγµα της πορείας της, των επιχειρηµατικών στόχων και των φιλοδοξιών της;
Αυτή την ταυτότητα ανακαλύπτουµε και διαµορφώνουµε χτίζοντας ένα εταιρικό αφήγηµα που πατά σε πραγµατικά στοιχεία, σε insights και σε δηµιουργική σκέψη, για να απαντήσει σε στρατηγικούς επικοινωνιακούς στόχους. ∆ιότι χωρίς στρατηγική ένα επικοινωνιακό πλάνο είναι απλώς µια συλλογή από ωραίες αλλά σκόρπιες ιδέες, χωρίς απαραίτητα αποτέλεσµα.
adb: Σε τι ακριβώς συνίσταται αυτό το «aea way»; Ποιο είναι το USP της εταιρείας;
Ο τρόπος της αία δεν είναι ένα usp. Είναι ο τρόπος που δουλεύουµε και αντιλαµβανόµαστε τον εαυτό µας. Αν έπρεπε να το συνοψίσουµε σε λίγες λέξεις, αυτές είναι µάλλον οι αξίες µας:
Τόλµη
Πάθος
Φαντασία
Κάνουµε το σωστό
Όλοι για όλους
Κάθε γνώµη µετράει
Και, φυσικά, ότι έχουµε άποψη. Και τη λέµε έντονα, ακόµα και αν µας κοστίζει. Και σε αυτό δεν κάνουµε καµιά έκπτωση.
«Βλέπεις πως σε κοιτάω;» αρκεί µια µατιά για να συνεννοηθούν εδώ και 20 χρόνια η Αλεξία Μπακογιάννη, Πρόεδρος και ∆ιευθύνουσα Σύµβουλος της αία relate, και η Νάνση Σουρµπάτη, Αντιπρόεδρος και ∆ιευθύνουσα Σύµβουλος της εταιρείας.
adb: Υπάρχουν συνεργασίες που ξεχωρίζετε; Συνεργασίες που ίσως έχουν κρατήσει ακόµη και 20 χρόνια;
Είµαστε περήφανοι και περήφανες, διότι ως επί το πλείστον έχουµε µακροχρόνιες συνεργασίες µε τους πελάτες µας. Είµαστε διπλά περήφανοι και περήφανες, γιατί κάποιες από αυτές κρατούν σχεδόν από τα πρώτα χρόνια της αία relate.
Όλες όµως οι σχέσεις µας µε τους πελάτες µας κάθε χρόνο γίνονται πιο ισχυρές και δηµιουργικές, γιατί χτίζονται πάνω σε αµοιβαίο σεβασµό και εµπιστοσύνη, αλλά και στην αποτελεσµατική συνεργασία και εξέλιξη. Άλλωστε η επικοινωνία είναι µαραθώνιος και όχι αγώνας ταχύτητας.
adb: Πώς προβλέπετε πως θα εξελιχθούν η ελληνική αλλά και η διεθνής αγορά δηµοσίων σχέσεων τα επόµενα χρόνια; Ποιες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες αναδύονται;
Η αγορά των δηµοσίων σχέσεων θα συνεχίσει να αλλάζει και να εξελίσσεται σε συνάρτηση µε τις αλλαγές στην τεχνολογία, την κοινωνία και την οικονοµία. Στην περίοδο των διαρκών και ταχειών αλλαγών που βρισκόµαστε, αυτό είναι αναπόφευκτο.
Σηµαντικές προκλήσεις έρχονται σίγουρα µε την αυξανόµενη ενσωµάτωση της τεχνητής νοηµοσύνης. Θα πρέπει να βρούµε τη χρυσή τοµή, τον υπεύθυνο τρόπο αξιοποίησης των δυνατοτήτων που ανοίγονται µπροστά µας µέσω του ΑΙ.
Μεγάλη ευκαιρία η διαφάνεια και η εξωστρέφεια που απαιτούν τα ESG, τόσο σε επίπεδο λειτουργίας των επιχειρήσεων, όσο και σε επικοινωνιακό επίπεδο. Η βιωσιµότητα µε την ολιστική προσέγγιση που επιτάσσουν τα ESG, είναι η ευκαιρία να µιλήσουµε για το συνολικό αφήγηµα των εταιρειών και των brands.
adb: Τι περιλαµβάνει το πλάνο της αία relate για τη συνέχεια; Ποια είναι τα προγραµµατισµένα βήµατα και ποιο το όραµα για το µέλλον;
Onwards, upwards, always our way.