Περισσότερα από 200 υψηλόβαθμα στελέχη συμμετείχαν στο συνέδριο 2ο Connected Cars Conference, όπου παρουσιάστηκαν οι τάσεις και οι προοπτικές των Connected Cars και αναδείχθηκαν επίκαιρα θέματα και όλες οι επερχόμενες εξελίξεις στο διεθνές περιβάλλον και στην Ελλάδα για τους κλάδους αυτοκινήτων, αυτοκινητοδρόμων, τηλεπικοινωνιών και ασφαλίσεων.
Οι συζητήσεις στη διάρκεια της ημέρας εστιάστηκαν σε θέματα αιχμής και έρευνας για την ικανότητα του αυτοκινήτου να προσφέρει: i) Συνδεσιμότητα, που αφορά στη διαδραστικότητα του οχήματος με το δρόμο και το ρόλο των υποδομών, της τεχνολογίας στο αυτοκίνητο και στις μεταφορές με βάση και το 5G Vision, τη χαρτογράφηση τεχνολογιών για ασφαλείς και έξυπνες μεταφορές κ.ά., ii) Αστική Βιωσιμότητα, που αφορά στις υποδομές της «έξυπνης» πόλης, στην Ηλεκτροκίνηση και στο ρόλο που διαδραματίζει η συνδεσιμότητα κ.ά. και iii) Δημόσια Υγεία – Τι νέο έρχεται από τον κλάδο των Ασφαλειών, κ.ά.
Καθοριστικές υπήρξαν οι τοποθετήσεις των Keynote Speakers Viktor Irle, Co-founder and Market Analyst at EV-volumes, ο οποίος μετέφερε στο κοινό όλα τα δεδομένα σχετικά με την παγκόσμια τάση των plug-in οχημάτων καθώς επίσης και τις προοπτικές που θα υπάρξουν για αυτά στο άμεσο μέλλον μέσα στην ΕΕ, αλλά και του Erik Lorentzen, Ηead of Analysis and Consultancy, Norwegian EV Association, ο οποίος ανέλυσε το μοντέλο κινήτρων που πρέπει να δώσει η πολιτεία για την αύξηση της ηλεκτροκίνησης.
O κ. Γιώργος Στεφανόπουλος Γεν. Δντης ΕΕΚΤ, ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
Η συζήτηση για τα διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα συνδέεται με τη συζήτηση για την τεχνολογική πρωτοπορία που σήμερα είναι διάχυτη. Η επανάσταση που έρχεται στη διαχείριση των οχημάτων έχει ξεκινήσει αλλά πρέπει να βάλουμε προαπαιτούμενα για να συνεχιστεί με ένα οδικό χάρτη. Η βιομηχανία αυτοκινήτων και επικοινωνιών θα πρέπει να συνεργαστούν με βάση πρότυπα. Έχει ξεκινήσει εδώ και κάποιες δεκαετίας. Ξεκινήσαμε με προϊόντα filed management με κάρτες sim.
Χρειάζεται εμπιστοσύνη και ασφάλεια δεδομένων. Είναι κυρίαρχο από δω και ,προς για να δείξει πώς θα γίνει η συνεργασία.
Το ένα μήνυα είναι ότι η αυτόνομη οδήγησε αφορά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και λιγότερα στο λιανικό εμπόριο. Είναι δύσκολο να δούμε αυτόνομα αυτοκίνητα σε πόλεις την επόμενη δεκαετία, όμως είναι πιθανή η διασύνδεση των αυτοκινήτων με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και την ασφάλεια.
Αλλάζει, βέβαια, η εμπειρία του πελάτη και γίνεται πιο ψηφιακή. Η υποστήριξή του γίνεται μια ψηφιακή εμπειρία ολοένα και περισσότερο για τον οδηγό.
Η επικοινωνία του αυτοκινήτου με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα δε θα γίνει εφικτή εάν δεν αναπτυχθούν τα συστήματα πέμπτης γενιάς.
Ένα βασικό ερώτημα είναι πώς θα συνεργαστούν τα αυτοκίνητα με τις υποδομές. Χρειάζεται συνέργεια ώστε να υλοποιηθεί ο στόχος για μείωση ανθρώπινου σφάλματος και τα προβλήματα που δημιουργούνται. Οι τεχνολογικές υποδομές στις υπηρεσίες δίνουν μια αίσθηση πόλης που είναι σύγχρονη ασφαλέστερη και πιο λειτουργική. Η διαχείριση των έξυπνων αυτοκινήτων εντάσσεται σε ένα πλαίσιο να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και παραγωγική. Το περιβάλλον διαμορφώνεται από πολιτικές και πρότυπα. Πρέπει να γίνουν επιλογές προτύπων που θα επιτρέπουν τη διαλειτουργικότητα. Δεν θα πρέπει να είναι απομονωμένα.
Απαιτείται φορητότητα ψηφιακής εμπειρίας στο αυτοκίνητο. Η βάση της συνεργασίας είναι το πρότυπο των εταιριών τηλεπικοινωνιών. Επιδίωξη είναι να βασίζεται στο 5G, 4Gplus (lte) κι όχι wifi όπως ήταν πριν. Το θέμα είναι να βρούμε ένα περιβάλλον διαχείρισης του ψηφιακού οχήματος με ασφάλεια από χάκερ, από απάτη και από άλλες επιβουλές συνήθεις στον ψηφιακό κόσμο. Στην αυτόνομη οδήγηση είναι στρατηγική να πάμε στα δίκτυα πέμπτης και τέταρτης γενιάς ως επιλογή σύνδεσης. Τα δίκτυα γίνονται λογικά όποτε στην επόμενη δεκαετία θα ονοματίζονται software define. Είναι μια θεμελιακή μεταβολή. Τα δίκτυα αλλάζουν μέχρι το 2025. Στόχος είναι να δώσουμε ανεξάρτητα από σύνορα δυνατότητες, να τις δώσουμε με ενιαίο τρόπο.
Τα δίκτυα πέμπτης γενιάς είναι εξέλιξη των προηγούμενων δικτύων. Οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών διαχειρίζονται ένα φυσικό πόρο, δίνουν δισεκατομμύρια για τις συχνότητες. Μέσα από αυτές διαχωριζόμαστε την κίνηση. Αυτό φορά όλη την οικονομλια και την κοινωνία.
Ο όγκος δεδομένων διπλασιάζεται κάθε χρόνο. Θα αυξηθεί 8 φορές μέχρι το 2022. Μέσα από τα έξυπνα κινητά και τις εφαρμογές έρχονται τα δεδομένα. Αν αλλάξουμε μυαλά, και αναπτύξουμε συνεργατικότητα και σχέδιο χωρίς να αυθαιρετούμε με πολύ λογικούς ρυθμούς θα προχωρήσουμε σε αυτό.
Σήμερα έχουμε κατανάλωση δεδομένων ανά κάτοικο 2 gigabyte το μήνα, αν ανέβει στα 6 όπως στην Εσθονία, μπορούμε να προσθέσουμε 3 δισεκ. στο ΑΕΠΠ με αποτελέσματα πολλαπλασιαστικά και για την οικονομία και την παραγωγικότητα
Τι πρέπει να αλλάξουμε;
-Να απλοποιήσουμε το πλέγμα και το πλαίσιο αδειοδότησης υποδομών. Ελπίζουμε σε ένα πιο απλό νομοθετικό, πλαίσιο, ήδη έχουμε ένα νομοσχέδιο με προβλέψεις σε θετική κατεύθυνση οχ ψηφιοποίηση αδειοδότησης και παροχή αδειών σε 6 μήνες.
-Να κάνουμε κεντρικό το mobile first. Όλες οι εφαρμογές πρέπει να είναι μέσα από το κινητό γιατί αυτό είναι πλέον το πρώτο μέσο. Πρέπει η Ελλάδα πχ να έχει καλά δίκτυα σε σε λιμάνια, μετρό, τραίνα κι εκεί θα έλθουν να κάτσουν εφαρμογές που έχουν καινοτόμες ιδέες σε τομείς μεταφορών εφοδιαστικής αλυσίδας κτλ. Άρα θέλουμε εφαρμογές και δίκτυα.
Επίσης στην ενεργειακή κατανάλωση η βιομηχανία τηλεπικοινωνιών στην επόμενη δεκαετία θα είναι βασικό προαπαιτούμενο για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η κ Νάνσυ Αλλωνισιώτη από το ΕΚΠΑ έδωσε έμφαση στα εξής:
Να συνδεθούν τα ΑΕΙ με την αγορά, την έρεύνα και την ανάπτυξη νέων εφαρμογών για διασυνδεδεμένα αυτοκίνητα. Έχουμε τρις παγκόσμιες πατέντες στο χώρο των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων με Huawei με VW BMW.
– Αποφυγή σύγκρουσης με πεζούς και το κομμάτι ασφάλειας με πεζούς
– Σύστημα προειδοποίησης οδηγών για ενδεχόμενους κινδύνους
– Εφαρμογές για παρακολούθηση εστίασης της προσοχής του οδηγού (π.χ. με αισθητήρες αν απασχολείται στο κινητό, ή αν αποκοιμάται). Ενεργοποιούνται κέντρα διαχείρισης αυτοκινητόδρομου ή και ειδοποιούνται τα άλλα αυτοκίνητα.
Όλα αυτά μπορούν να κάνουν δρόμους πιο ασφαλείς, με 95% αποφυγή συγκρούσεων.
Έχουμε συνεργασία και συμμετέχoυμε σε ένα από τα 4 ευρωπαϊκά προγράμματα τα για διασυνοριακές μεταφορές το 5G CroCo. Συμμετέχουμε στην ομπρέλα του γερμανικού μπλοκ. Οι δοκιμές θα γίνουν σε Γερμανία και Γαλλία και στο Μόναχο. Θα δοκιμαστούν πολλές εφαρμογές πχ οδήγηση από απόσταση, ιδεατές διαδρομές και εφαρμογές για αποφυγή συγκρούσεων.
Θέλουμε συνεργασία με ελληνικές εταιρίες για να αναπτύξουμε συστήματα στο campus του ΕΚΠΑ καθώς σύντομα θα έχουμε δίκτυα πέμπτης γενιάς.
Ο κ. Γιώργος Κιούσης από την Ένωση Διαχειριστών Αυτοκινητοδρόμων ανέφερε ότι σήμερα ο οδηγός έχει εμπειρία δεδομένων που εξαντλείται μόνο στις σημάνσεις στις φωτεινές πινακίδες. Σε λίγο όλα θα αλλάξουν με χρήση πολλών δεδομένων. Θα αναδειχθεί στο μέλλον και το αίτημα της ασφάλειας των δεδομένων. Γι αυτό απαιτείται νομοθετική πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκο επίπεδο.