Σημεία συνέντευξης του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ
και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα
στην «ΕΡΤ 1»
Για το Πάσχα
Σε όσες περιπτώσεις βλέπουμε ότι υπάρχει κάτι που μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στη δημόσια υγεία, κάνουμε διορθωτικές παρεμβάσεις. Αν υπάρξει κάτι μαζικό, φυσικά θα παρέμβουμε, αλλά δεν έχουν δείξει μέχρι σήμερα οι Έλληνες ότι είναι αντίθετοι στα μέτρα. Ίσα ίσα τα αγκαλιάζουν και γι’ αυτό υπάρχει συμμόρφωση.
Είναι πολύ σημαντικό ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, από την πρώτη στιγμή, ξεκαθάρισε ότι θα είναι κλειστές οι εκκλησίες για τους πιστούς. Φέτος το Πάσχα είναι αλλιώς. Εάν υπάρξουν μεμονωμένα περιστατικά θα ελεγχθούν. Δεν βλέπουμε κάτι μαζικό. Ούτε είδαμε στις τελευταίες μετρήσεις κάποια πρόθεση μαζικής απειθαρχίας στο κάλεσμα της Εκκλησίας της Ελλάδος και τις οδηγίες της Πολιτείας. Αντίθετα, οι Έλληνες συμμορφώνονται.
Σταδιακή και μακρόσυρτη η επιστροφή στην κανονικότητα
Στο σύνολό τους οι συμπολίτες μας των έχουν ανταποκριθεί με συνέπεια στα πολύ δύσκολα και πρωτοφανή αυτά μέτρα, αλλά δεν είμαστε ακόμα στη φάση χαλάρωσης. Είμαστε στη φάση τήρησης των μέτρων, τουλάχιστον μέχρι τις 27 Απριλίου. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα επεξεργαζόμαστε ένα στρατηγικό σχέδιο μετάβασης. Όπως έχουμε πει η μετάβαση θα είναι σταδιακή, θα είναι σε φάσεις, θα είναι μακρόσυρτη, και θα είναι στοχευμένη, ώστε να μην έχουμε πισωγυρίσματα. Θα την μάθουν όλοι οι Έλληνες από τις 27 του μηνός και μετά για να προγραμματίσουν τη ζωή τους, τις οικονομικές και κοινωνικές πτυχές της καθημερινής δραστηριότητάς τους.
Ένα από τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής μας ήταν να απλώσουμε σε βάθος χρόνου την κορύφωση της πανδημίας, για να μπορέσει να αντέξει το Σύστημα Υγείας. Δεν θέλαμε να ζήσουμε σκηνές Ιταλίας και Ισπανίας ή άλλων χωρών, όπου δυστυχώς οι γιατροί έφταναν στο δίλημμα να αποφασίσουν ποιος θα ζήσει και ποιος θα πεθάνει. Αυτό το καταφέραμε σε αυτή την πρώτη φάση. Αυτός είναι ο γνώμονας και για μετά. Θα πρέπει να προστατεύσουμε τις πιο ευάλωτες ομάδες πληθυσμού όπως τους ηλικιωμένους και αυτούς με υποκείμενα νοσήματα. Σίγουρα γι’ αυτούς θα καθυστερήσει η επάνοδος στην κανονικότητα. Η αρχή θα γίνει από ομάδες του πληθυσμού, οι οποίες έχουν λιγότερο κίνδυνο, λόγω της φύσης της δουλειάς τους, όπως για παράδειγμα μικρά καταστήματα λιανεμπορίου, που μπορεί να ελεγχθεί ότι θα μπαίνει ένας ένας, ότι θα τηρούνται κανόνες υγιεινής και ατομικής προστασίας. Επίσης τα σχολεία, τα οποία έχουν μεν μεγαλύτερο συγχρωτισμό, αλλά μπορούν να γίνουν διευθετήσεις. Επίσης έχουμε έναν πληθυσμό, ο οποίος -όπως έχουν δείξει τα στατιστικά σε όλο τον κόσμο- δεν κινδυνεύει ιδιαίτερα να νοσήσει βαριά ή να έχει σοβαρές επιπλοκές. Αυτά λαμβάνονται υπόψη στη στρατηγική μας, η οποία θα ανακοινωθεί έγκαιρα και θα ξεδιπλωθεί μέσα στο Μάιο.
Για το Ταμείο του Κράτους και την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ
Δεν υπάρχουν «σκληρά-μαλακά» ή άλλα «μαξιλάρια». Υπάρχει ένα Ταμείο του Κράτους, όπως υπήρχε πάντα. Αυτό το Ταμείο του Κράτους θα ήθελα να το παρομοιάσω με ένα σπίτι, για να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι. Στο ισόγειο υπάρχει ένα ποσό 15,7 δισ. ευρώ. Στον πρώτο όροφο υπάρχει ένα ποσό 11,5 δισ. ευρώ, που είναι τα διαθέσιμα που έχει το Κράτος στην Τράπεζα της Ελλάδος και όλα τα χρήματα που έχουν να κάνουν με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Στον δεύτερο όροφο είναι το πακέτο -ας το πούμε έτσι- των ποσών που έχει ως κεντρικά διαθέσιμα το Κράτος, τα 9,5 δισ.. Όλα αυτά μαζί είναι 36 δισ..
Στο ισόγειο, για το οποίο πολλές φορές μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ χωρίς να το κατονομάζει, είναι το ποσό των 15,7 δισ. που έχει η Ελληνική Δημοκρατία, μετά την έξοδο από το τρίτο μνημόνιο. Αυτό το ποσό δόθηκε στην Ελλάδα ακριβώς λόγω της αναξιοπιστίας την οποία είχε η προηγούμενη Κυβέρνηση, αφού δεν μπορούσε να βγει να δανειστεί στις αγορές με λογικό επιτόκιο. Δόθηκε με την προϋπόθεση ότι θα πηγαίνει για αποπληρωμή του χρέους και υπόκεινται φυσικά πάντα στην άδεια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, του ESM. Όλο αυτό το πακέτο, όμως, είναι ένα. Είναι το Ταμείο του Κράτους, το οποίο πρέπει να το διαχειριζόμαστε με σύνεση.
Από τα στοιχεία του Δελτίου Εκτέλεσης Προϋπολογισμού του Μαρτίου που βγήκαν προχθές, φάνηκε ότι ήμασταν στον δημοσιονομικό στόχο που είχαμε, άρα δεν χρειαζόταν να γίνει κάποια τέτοιου είδους χρήση. Από τον Απρίλιο και μετά, τι θα γίνει; Όταν έχουμε μία κρίση όπως αυτή, τα έσοδα του Δημοσίου ξαφνικά πέφτουν. Γιατί; Γιατί έχουμε δώσει αναστολές φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, για παράδειγμα. Άρα, δεν έχουμε έσοδα. Την ίδια στιγμή οι δαπάνες ανεβαίνουν. Γιατί; Γιατί ήδη ξεκίνησε, από τη Μεγάλη Τετάρτη, για παράδειγμα, η καταβολή των 800 ευρώ σε όσους είναι δικαιούχοι. Έχουμε προχωρήσει σε επιδότηση επιτοκίου, κάνουμε προγράμματα κατάρτισης για μακροχρόνια ανέργους. Όταν τα έσοδα πέφτουν και οι δαπάνες ανεβαίνουν θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε κάποια από τα χρήματα τα οποία έχουμε στην άκρη. Άρα, το Ταμείο του Κράτους θα χρησιμοποιηθεί φυσικά -αν χρειαστεί- τον Απρίλιο, τον Μάιο, τον Ιούνιο, όσο χρόνο πάρει η υγειονομική κρίση. Αλλά πώς; Με σύνεση.
Η Ελλάδα βγήκε στις αγορές τρεις φορές μέχρι προχθές και είχε αντλήσει 6,5 δισ.. Και βγήκε και μια τέταρτη φορά που άντλησε, επίσης, δύο δις., με επιτόκιο 2% για επταετές ομόλογο. Συνολικά, λοιπόν, πήραμε 8,5 δισ. από τις αγορές. Έχουμε αποπληρώσει και 2,7 δισ. στο Δ.Ν.Τ., για το πιο ακριβό τμήμα του δανείου του. Άρα, πάνω από 11 δισ. έχουν πάει ήδη για αποπληρωμή χρέους, χωρίς να πειραχτεί το Ταμείο του Κράτους. Αν το είχαμε πειράξει, αλόγιστα -όπως λέει ο κ. Τσίπρας- τα 15,7 δισ. θα είχαν εξαφανιστεί και θα είχαν μείνει 4 δισ. Τι να πρωτοχρηματοδοτήσεις;
Λένε ο κ. Τσίπρας, ο κ. Τσακαλώτος και άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που ασχολούνται με τα οικονομικά: «Δώστε όλα τα λεφτά τώρα». Μα δεν ξέρει κανείς πότε θα τελειώσει η υγειονομική κρίση. Αν συνεχιστεί τον Μάιο, τον Ιούνιο, τι θα γίνει; Πρέπει η Ελλάδα να εξακολουθήσει να έχει την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη, με την οποία την περιβάλλουν οι αγορές. Όλοι πρέπει να ξέρουν ότι η Ελλάδα είναι συνεπής και μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλες της τις υποχρεώσεις.
Στο Ταμείο του Κράτους τέλος Μαρτίου ήταν 36 δισ. ευρώ. Δεν είχε χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε κάτι. Όταν θα φτάσουμε στο τέλος Απριλίου, φυσικά και αναμένουμε να έχουμε ζητήματα. Τέλος Απριλίου θα γνωρίζουμε τι έχει γίνει. Το ίδιο και τον Μάιο, το ίδιο και για τον Ιούνιο. Δεν υπάρχει κανένα θέμα αδιαφάνειας. Αυτά δημοσιεύονται στο Δελτίο Εκτέλεσης Προϋπολογισμού. Όποιος δεν το ξέρει, μπορεί να μπει στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών να το δει.
Για την προστασία της πρώτης κατοικίας
Θα ήταν οξύμωρο να λέμε στον κόσμο «Μείνετε στο σπίτι» και την ίδια ώρα να τους βγάζουμε από το σπίτι, λόγω της λήξης προστασίας της πρώτης τους κατοικίας. Όλο αυτό το διάστημα εξετάζουμε έναν συνδυασμό. Από τη μία, το ενδεχόμενο παράτασης στην προστασία της πρώτης κατοικίας μετά τις 30 Απριλίου και ταυτόχρονα το νέο Πτωχευτικό Δίκαιο που θα ισχύει, απ’ όταν αρχίσει να ισχύει, ώστε να ξέρουν όλοι -νοικοκυριά, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και αγορές- και να προετοιμάζονται. Μέχρι τις 30 του μήνα θα παρουσιαστεί το συνολικό μας σχέδιο.
Η πρώτη παράταση ήταν από την 1η Ιανουαρίου μέχρι 30 Απριλίου. Αυτή τη στιγμή, συζητάμε με τους Θεσμούς. Δεν θέλουμε να έχουμε αχρείαστες κόντρες, αλλά μία συμφωνία η οποία θα είναι προς το καλό όλων. Αλλά, όπως σας είπα, είναι οξύμωρο να λέμε «Μένουμε στο σπίτι» και την ίδια ώρα κάποιος να πετάγεται έξω από το σπίτι του.
Για πρόωρες εκλογές
Δεν ασχολούμαστε με τις φοβίες της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία, τουλάχιστον από τη Μεταπολίτευση και μετά, που η Αξιωματική Αντιπολίτευση, αντί να ζητά εκλογές, φοβάται τις εκλογές και προσπαθεί να τις ξορκίζει συνεχώς, επικαλούμενη διάφορα σενάρια. Δεν υπάρχουν τέτοια σενάρια. Δεν υπάρχει θέμα πρόωρων εκλογών. Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία έχει εμπεδωθεί. Η εμπιστοσύνη στους θεσμούς και σε ένα αποτελεσματικό Κράτος επίσης εμπεδώθηκε μετά τις τελευταίες δύο κρίσεις, την κρίση στον Έβρο και την υγειονομική κρίση της πανδημίας του κορονοϊού. Άρα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να προχωρήσει κανένας σε εκλογές. Ο Πρωθυπουργός δεν το σκέφτεται. Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας και τότε θα μπορέσουμε να έχουμε τη γνώμη των πολιτών για ένα σχέδιο που θα έχει ολοκληρωθεί, ώστε να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα.
Για τα ελληνοτουρκικά
Θέλουμε -όπως θέλαμε πάντα- σχέσεις καλής γειτονίας. Όταν χρειάστηκε, όμως, να δείξουμε ότι είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι χρειαστεί, για να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, το κάναμε. Τελευταίο παράδειγμα στις Καστανιές, στον Έβρο. Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε και στα νησιά μας και στη θάλασσα και παντού. Γιατί, όπως έχουμε πει πολλές φορές, έχουμε το δίκαιο με το μέρος μας, τους συμμάχους μας στο πλευρό μας και τη δυνατότητα να κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να υπερασπιστούμε τα σύνορά μας.
Για την στήριξη του τουρισμού
Ένα στα πέντε ευρώ του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος προέρχεται, άμεσα ή έμμεσα, από τον τουρισμό. Είναι πάρα πολλές χιλιάδες συμπολίτες μας, οι οποίοι έχουν μικρά καταλύματα, τα οποία προσθέτουν ένα σοβαρό εισόδημα στον οικογενειακό τους προϋπολογισμό. Επίσης, είναι και οι εποχικοί εργαζόμενοι που περίμεναν να ξεκινήσουν να εργάζονται τον Απρίλιο, για παράδειγμα, και βλέπουν ότι δεν ξεκινούν. Για τους τελευταίους έχουμε δώσει παρατάσεις στα επιδόματα ανεργίας και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε για όσο χρειάζεται. Για τους άλλους, που περιμένουν σιγά-σιγά να μπουν στην κανονικότητα, να δουν πότε θα ανοίξουν τα καταλύματά τους, υπάρχει η εξής αγωνία: «Θα ανοίξω το κατάλυμά μου, αλλά δεν θα έχω επισκέπτες; Άρα, θα έχω όλα τα έξοδα χωρίς έσοδα; Ή θα ανοίξω και θα έχω μία ροή εσόδων, έστω μειωμένη, αλλά θα μπορέσει να ανταπεξέλθει η μικρή μου επιχείρηση;» Εμείς προσανατολιζόμαστε σε μία σταδιακή μετάβαση στην κανονικότητα. Θα πρέπει να συνδυαστούν ο εσωτερικός και ο ενδεχόμενος εξωτερικός τουρισμός με τα μέτρα ασφαλείας. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι που θα επισκέπτονται τη χώρα μας και οι άνθρωποι που θα μετακινούνται από την ενδοχώρα προς άλλες περιοχές, πρέπει να νιώθουν ασφάλεια. Αυτό είναι ένα μέρος του σχεδίου μας, που συνδέεται με τα τεστ, αλλά και με άλλα ζητήματα που έχουν να κάνουν με ποιον τρόπο θα κυκλοφορούμε την επόμενη ημέρα τηρώντας τους κανόνες υγιεινής και ατομικής προστασίας.