Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης
Mία πτυχή της ατμόσφαιρας που επικρατεί αυτόν τον καιρό στη Θράκη τη γνωρίζετε. Την έχουμε περιγράψει κατ’ επανάληψιν.
Η μουσουλμανική μειονότητα δεν υφίσταται στο Ραμαζάνι τους περιορισμούς που υπέστη η χριστιανική πλειονότητα κατά τον εορτασμό του Άγιου Πάσχα. Ναι μεν τα τεμένη είναι κλειστά, αλλά τα μεγάφωνά τους ηχούν στη διαπασών για το Εζάν (προσευχή), ενώ νέοι οργανοπαίκτες χαλάνε τον κόσμο με τα νταούλια στους δρόμους της Κομοτηνής, της Ξάνθης και των περιχώρων τέσσερις και πέντε φορές την ημέρα (ακόμη και στις πέντε τα χαράματα) επειδή έτσι το «έθιμό» τους ορίζει. Μερικοί δυστυχώς θεωρούνται πιο ίσιοι από τους ίσιους. Και στην Κέρκυρα το έθιμο της λιτάνευσης του σκηνώματος του αγίου Σπυρίδωνα με τον Επιτάφιο έχει ιστορία 500 ετών, αλλά οι Αρχές το απαγόρευσαν και ο μητροπολίτης Κερκύρας, που προσπάθησε να το τηρήσει, διώχθηκε.
Ενώ στη Θράκη που έγινε (όπως μαθαίνουμε) σύσκεψη στην Αστυνομική Διεύθυνση Ροδόπης, οι επικεφαλής της εισηγήθηκαν μεν την επιβολή προστίμων στα μειονοτικά νταούλια με το επιχείρημα ότι αυτά δεν προβλέπονται από τη νομοθεσία, αλλά η υπερκείμενη Αρχή γνωμοδότησε δε: Προς Θεού! Όχι πρόστιμα στους νταουλτζήδες και ας κυκλοφορούν με παράνομες βεβαιώσεις. Και ας εξευτελίζουν την Ελληνική Δημοκρατία. Μόνο συστάσεις. Προς Θεού, όχι πρόστιμα για τα μεγάφωνα στο Εζάν! Απλώς συστάσεις.
Κάπως έτσι φθάσαμε να είναι γεμάτο το κινητό μου από βίντεο αγανακτισμένων χριστιανών φίλων μου της Κομοτηνής και της Ξάνθης με ηχογραφημένους ιμάμηδες που χαλάνε τον κόσμο σε ώρες κοινής ησυχίας. Κάπως έτσι είναι γεμάτες διάφορες σελίδες facebook στη Θράκη με νταούλια που παραβιάζουν επιδεικτικά τον νόμο (εξ ου και η φωτό που δημοσιεύουμε). Αφού οι αρμόδιες υπηρεσίες αποφασίζουν έτσι στη Θράκη, ας είναι. Η ιστορία δείχνει ότι ο πολιτικός λογαριασμός σε αυτή την περιοχή έρχεται αργότερα. Πολύ αργότερα. Ο κόσμος που φέρει στην πλάτη του τη Συνθήκη της Λωζάννης είναι νομοταγής μέχρι κεραίας πάνω στο γεγονός, είναι εκπαιδευμένος στην ψυχραιμία αλλά την ώρα της κρίσεως «ανταποδίδει».
Όπως σημείωσα όμως, αυτή είναι μια πτυχή της ατμόσφαιρας που επικρατεί στη Θράκη. Η αρνητική. Υπάρχει και η άλλη! Η θετική. Οι φίλοι μας της μουσουλμανικής μειονότητας, μεταξύ των οποίων και οι βουλευτές τους, για να εξασφαλίσουν την ατιμωρησία των ομοθρήσκων τους πρόβαλαν στις Αρχές το επιχείρημα ότι και τα Εζάνια και τα νταούλια «είναι έθιμα 100 ετών». Ο Αμπντουλάχ Ερέν, Τούρκος με καταγωγή από τη Θράκη, ο οποίος είναι υιός του Χαλήτ Ερέν και έχει διοριστεί επικεφαλής στη Διεύθυνση Αποδήμων Τούρκων Εξωτερικού (έδρα Αδριανούπολη), σε χθεσινό κείμενό του στο facebook τονίζει ότι «ο ήχος του Εζάν εδώ και αιώνες είναι η ψυχή, το πνεύμα, η ίδια η πατρίδα μου η Δυτική Θράκη. Έτσι ήταν στο παρελθόν, έτσι είναι και σήμερα! Δεν είναι δυνατό να γίνουν αποδεκτές κάποιες παρεμβάσεις με στόχο να χαμηλώσει ο ήχος στα τζαμιά ακόμη και μελλοντικώς, κάτι το οποίο δεν είναι νόμιμο».
Επιβεβαιώνω τον κ. Ερέν. Στα χρόνια της παραμονής μου στην Κομοτηνή έζησα σε διάφορες γειτονιές. Και χριστιανικές και μουσουλμανικές. Η οδός Εγνατίας, κάθετη στην οδό Ιώνων, όπου βρίσκεται το τουρκικό προξενείο, κατοικείται επί το πλείστον από μουσουλμάνους. Η συνύπαρξη στις εορτές μας -έμεινα εκεί- ήταν υποδειγματική. Τα έθιμα, απολύτως σεβαστά. Οι μουσουλμάνοι δεν έκαναν κανένα παράπονο για τις καμπάνες μας και τα βαρελότα μας τη Μεγάλη Εβδομάδα ούτε και εμείς για τα νταούλια τους στο Ραμαζάνι. Τα Χριστούγεννα τους φιλεύαμε μελομακάρονα, το Ραμαζάνι εκείνοι πίτες που μοιάζουν με τις τηγανίτες μας. Οι ήχοι από τις εκκλησίες και τα τζαμιά δεν δίχαζαν. Ηταν μέρος της ρουτίνας και της κανονικότητας της πόλης. Και το καλύτερο: Τον Δεκαπενταύγουστο μουσουλμάνες με τον φερετζέ προσκυνούσαν την εικόνα της Παναγίας και άναβαν κερί στην Ιερά Μονή Βαθυρύακος (Φατήρ Γιακά).
Πράγματι λοιπόν τα ισλαμικά έθιμα γίνονται δεκαετίες τώρα σεβαστά από τη χριστιανική πλειονότητα. Εχει δίκιο ο Ερέν! Και όπως αποδεικνύεται, γίνονται σεβαστά ακόμη και επί κορονοϊού σε αντίξοες συνθήκες, ενώ τα χριστιανικά όχι. Αφού λοιπόν έχουν έτσι τα πράγματα, προτείνω στους βουλευτές της Θράκης, στους δημάρχους, στο αρμόδιο υπουργείο, στην κυβέρνηση γενικότερα να μετατρέψουν το μειονέκτημα της οργής των χριστιανών σε διεθνές πλεονέκτημα. Αν εμείς σεβόμαστε καθ’ υπερβολήν τη θρησκευτική ελευθερία των μουσουλμάνων σε συνθήκες «πολέμου» (Μητσοτάκης), αν αδικούμε τους χριστιανούς για να μην παραβιάσουμε τη Λωζάννη και αν ο κ. Ερέν υποστηρίζει ότι αυτά είναι «έθιμα αιώνων», τότε ας κάνουμε την κρίση ευκαιρία, μήπως βγει κάτι καλό. Ας διαφημίσουμε τις δηλώσεις του κ. Ερέν και κάθε Ερέν ότι αυτά είναι «έθιμα αιώνων». Πρόκειται για αβίαστη ομολογία Τούρκου αξιωματούχου ότι οι θρησκευτικές ελευθερίες στη Θράκη γίνονται διαχρονικά σεβαστές, γι’ αυτό όποιος τολμήσει στο μέλλον να το αμφισβητήσει θα του «τρίβουμε» στη μούρη τις δηλώσεις αυτές. Ας καλέσουμε επίσης την τουρκική κυβέρνηση και τα τσιράκια της στη Θράκη να σιωπήσουν για πάντα.
Να μην τολμήσουν ποτέ ξανά στο μέλλον να μιλήσουν για καταπίεση της θρησκευτικής τους ελευθερίας. Ας καλέσουμε επίσης όλα αυτά τα καλά παιδιά που κατά καιρούς διαμαρτύρονται για τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Θράκη, όπως οι βουλευτές Ζεϊμπέκ και Ιλχάν, όπως ο δήμαρχος Ιάσμου Οντέρ, να πουν ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ελληνική Πολιτεία που αγνοεί τις χριστιανικές διαμαρτυρίες και σέβεται μουσουλμανικά έθιμα 100 και πλέον ετών. Εμπρός λοιπόν, γενναίοι μου. Πείτε στη διεθνή κοινότητα πόσο σέβεται η Ελλάς τις θρησκευτικές σας πεποιθήσεις κάνοντας διακρίσεις ακόμη και εναντίον των χριστιανών συμπολιτών σας. Πείτε πως δεν είμαστε Τουρκία, η οποία θα διασυρθεί προσεχώς από τη νέα Εκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα ατομικά δικαιώματα. Δείξτε πόσο καλοί Ελληνες πολίτες είστε! Να βγει και κάτι καλό από την υπόθεση, όπως είπαμε!
ΥΓ.: (αναφορικά με το χθεσινό μου σημείωμα). Οι δανειακές μας υποχρεώσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους φθάνουν σχεδόν τα 32 δισ. ευρώ για τα έτη 2020-2023 μετά την αναδιάρθρωση του χρέους επί ΣΥΡΙΖΑ. Ητοι: 5,9 δισ. ευρώ το 2020, 4,9 δισ. ευρώ το 2021, 9,7 δισ. ευρώ το 2022 και 11,7 δισ. ευρώ το 2023. Διορθώνω!