«Η μεγάλη αυτή επένδυση μπαίνει σε κίνηση με τελικό στόχο να μετατρέψει το ανατολικότερο ευρωπαϊκό λιμάνι της πατρίδας μας σε έναν ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας», ανέφερε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τον χαιρετισμό που απηύθυνε στην τελετή υπογραφής για τη συμμετοχή της βουλγαρικής εταιρείας Bulgartransgaz στο έργο του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης.
Ο Πρωθυπουργός υποδέχθηκε στο Ζάππειο τον Βούλγαρο ομόλογό του Boyko Borissov ο οποίος παρέστη στην τελετή και απηύθυνε επίσης θερμό χαιρετισμό.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «τα οφέλη είναι και γεωπολιτικά: Με το νέο άξονα επιτυγχάνεται η διαφοροποίηση των οδεύσεων φυσικού αερίου όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την Κεντρική Ευρώπη η οποία δεν θα έχει, πλέον, μία και μόνη πηγή ενέργειας».
Ο πλωτός σταθμός υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) θα αποτελέσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιoανατολικής και της Κεντρικής Ευρώπης. Θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και προς ολόκληρη τη Νοτιοανατολική αλλά και την Κεντρική Ευρώπη.
Αναλυτικά η ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη:
«Ξαναβρισκόμαστε, αγαπητέ Boyko, στην Αθήνα, επτά μήνες μετά την τελευταία μας εξαιρετικά εποικοδομητική συνάντηση στην Αλεξανδρούπολη. Από τότε, βέβαια, μεσολάβησαν πολλά, πολλά άλλαξαν στο μέτωπο της αντιμετώπισης της πανδημίας. Όμως -όπως φαίνεται και από τις σημερινές εξελίξεις- οι πρωτοβουλίες οι οποίες τότε είχαν δρομολογηθεί ακολούθησαν τα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει. Και τότε ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ήταν ακόμα στην αρχική φάση της προετοιμασίας του.
Σήμερα, με την επισημοποίηση της συμμετοχής της Bulgartransgaz στο έργο και με την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ των μετόχων, η μεγάλη αυτή επένδυση μπαίνει σε κίνηση. Με τελικό στόχο να μετατρέψει το ανατολικότερο ευρωπαϊκό λιμάνι της πατρίδας μας σε έναν ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας. Ο υπεράκτιος αυτός θαλάσσιος σταθμός των 170.000 κυβικών μέτρων θα εγκατασταθεί 18 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Αλεξανδρούπολης. Στις εγκαταστάσεις του το αέριο, το οποίο θα φτάνει σε υγρή μορφή, θα αεριοποιείται ξανά. Και μέσω ενός υποθαλάσσιου αγωγού 24 χιλιομέτρων θα συναντά το εθνικό δίκτυο του φυσικού αερίου. Και από εκεί, μέσω μιας σειράς νέων διασυνδέσεων, θα διοχετεύεται -στα τέλη του 2022 με αρχές του 2023- προς την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, αλλά όπως βλέπετε και από αυτόν τον πολύ διαφωτιστικό χάρτη προς ολόκληρη τη Νοτιοανατολική αλλά και την Κεντρική Ευρώπη.
Τις άρτιες τεχνικές προδιαγραφές αυτού του πρωτοποριακού έργου στα Βαλκάνια συναγωνίζεται το ύψος της επένδυσης: Έχει προϋπολογιστεί στα σχεδόν 400 εκατομμύρια ευρώ, 383 εκατομμύρια για την ακρίβεια. Κύριο φορέα την εταιρία Gastrade, η οποία έχει πια μετόχους από σήμερα εκτός από τη ΔΕΠΑ και την Bulgartransgaz. Πρόκειται, με άλλα λόγια, για μια διακρατική σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με αποτελέσματα τα οποία ξεπερνούν κατά πολύ τα εθνικά σύνορα. Και είναι αλήθεια ότι το εγχείρημα αυτό απαίτησε την εμπλοκή πολλών Υπουργείων και Δημόσιων Υπηρεσιών. Και όμως, παρά την πολυπλοκότητα, παρά την αναστάτωση από την πανδημία, ενεργοποιείται χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση.
Και ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για έναν κρίκο μιας ευρύτερης αλυσίδας. Μαζί με τον αναβαθμισμένο σταθμό της Ρεβυθούσας, την υπό μελέτη Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Νοτίου Καβάλας, τον ΤΑP, εγκαθιστά τους πρώτους συνδέσμους του λεγόμενου Κάθετου Ενεργειακού Διαδρόμου. Έτσι, μαζί με τον IGB, τον αγωγό Ελλάδος-Βουλγαρίας, αλλά και τη διασύνδεση Νέας Σάντας-Maritsa East στην ηλεκτρική ενέργεια, ενισχύει τη διμερή, αλλά και τη βαλκανική συνεργασία, της δίνει μια σφραγίδα ευρωπαϊκή.
Και ειδικότερα, φυσικά, για το έργο του ΙGB, όπως έχουμε συζητήσει πολλές φορές με το φίλο Boyko, ο νέος πλωτός σταθμός και αγωγός είναι αποφασιστικής σημασίας. Γιατί εξασφαλίζει την τροφοδοσία σε φυσικό αέριο, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο, προφανώς και την οικονομική του βιωσιμότητα. Και η πρόσφατη κύρωση της σχετικής συμφωνίας από το Βουλγαρικό Κοινοβούλιο, φίλε Boyko, ανοίγει προφανώς και το δρόμο για τη γρήγορη κατασκευή του. Το αέριο θα φτάνει, έτσι, μέσω της Βουλγαρίας, σε έναν ακόμα κοινό μας φίλο, την Ρουμανία. Με άλλα λόγια, η καθαρή και φθηνή ενέργεια την οποία εξασφαλίζει το φυσικό αέριο, απλώνεται σε όλη τη βαλκανική χερσόνησο.
Περιττεύει, πιστεύω, να τονίσω τα οφέλη της απεξάρτησης από τις πιο ρυπαρές και ακριβές μορφές ενέργειας. Θέλω να θυμίσω μόνο ότι η Ελλάδα εφαρμόζει ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο για την οριστική της απομάκρυνση από το λιγνίτη, το αργότερο μέχρι το 2028, και την ευρύτατη αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Οι εθνικές πολιτικές, όμως, πρέπει να πλαισιώνονται από ανάλογες διακρατικές συμπράξεις. Και είμαι βέβαιος ότι η σημερινή επένδυση αποτελεί προπομπό για συνεχή και ολοένα στενότερη συνεργασία με τη Βουλγαρία στον τομέα των ΑΠΕ, αλλά και της ενέργειας συνολικά.
Τα οφέλη είναι προφανώς και γεωπολιτικά: Με το νέο άξονα επιτυγχάνεται η διαφοροποίηση των οδεύσεων φυσικού αερίου όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την Κεντρική Ευρώπη η οποία δεν θα έχει, πλέον, μία και μόνη πηγή ενέργειας. Από την άλλη πλευρά, η χωροθέτηση του νέου σταθμού στην Αλεξανδρούπολη θα ενισχύσει το γεωπολιτικό της χαρακτήρα, ως ενεργειακό κόμβο της ευρύτερης περιοχής, και προφανώς θα πολλαπλασιάσει και την προσέλευση ποντοπόρων πλοίων στο λιμάνι της.
Θέλω να επισημάνω στο σημείο αυτό και την πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας ως προς την κατοχή ποσοστού άνω του 16% στην κατηγορία των LNG δεξαμενοπλοίων. Θα τονώσει η επένδυση αυτή, ασφαλώς και τη δυναμική ανάπτυξη της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης. Και όταν η ακριτική περιφέρεια ευημερεί, τότε ευημερεί ολόκληρη η Ελλάδα. Αλλά και τα οφέλη όταν πολλαπλασιάζονται, διαχέονται και στους γείτονές μας. Η Αλεξανδρούπολη με την επένδυση αυτή ανοίγει τις πύλες της σε υγροποιημένο φυσικό αέριο από πολλούς διαφορετικούς προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων και των Ηνωμένων Πολιτειών που έχουν εκφράσει ένα στρατηγικό ενδιαφέρον για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού.
Αγαπητέ Boyko, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης γιορτάζει φέτος τα 150 χρόνια του, με το νέο πλωτό σταθμό και με το νέο αγωγό μετατρέπεται σε κόμβο συνεργασίας, πηγή πλούτου και ευημερίας για τις χώρες μας και για τους λαούς τους. Κάποτε το λιμάνι αυτό ήταν το αντικείμενο πολέμων σε περασμένους αιώνες. Σήμερα είναι παράδειγμα του πόσο μακριά μπορούμε να οδηγηθούμε από την ειρηνική συνύπαρξη και την οικονομική συνεργασία προς όφελος όχι μόνο των δύο λαών μας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων.
Και πάλι συγχαρητήρια για την απόφασή σας να συμμετέχετε σε αυτό το επενδυτικό σχήμα και προσβλέπω πολύ σύντομα να οριστικοποιήσουμε και να βρεθούμε και στα επίσημα εγκαίνια της επένδυσης αυτής, όταν με το καλό θα έχει ολοκληρωθεί».
Με το πέρας της εκδήλωσης ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρέθεσε γεύμα προς τιμήν του Βούλγαρου Πρωθυπουργού και των δύο αντιπροσωπειών.