Γράφει ο Βασίλης Κορκίδης
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Αξία”
Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου στις 27 χώρες της ΕΕ των 27, εκδηλώνουν την έντονη ανησυχία τους για την κρίσιμη περίοδο των Χριστουγέννων.
Οι κρίσιμες εβδομάδες της κατανάλωσης των εορτών, που ξεκίνησαν με τη Black Friday ενδέχεται να έχουν έως και τις μισές πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι.
Σε πολλές μάλιστα χώρες στην Ευρώπη, οι έμποροι λιανικής στην απόγνωση τους, ζητούν από τις κυβερνήσεις τους, να άρουν τα lockdown για να σώσουν την κρίσιμη εορταστική περίοδο, μεταξύ της προωθητικής ενέργειας της Black Friday και των Χριστουγέννων.
Αυτές, οι τελευταίες τέσσερις εβδομάδες του έτους δημιουργούν συνήθως από 20% έως και το 50% των ετήσιων πωλήσεων για πολλές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου με διαρκή και εποχιακά αγαθά, εκτός των τροφίμων, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οργάνωση του εμπορίου EuroCommerce.
Τα τελευταία υγειονομικά μέτρα που «έκλεισαν» τα εμπορικά καταστήματα σε μεγάλες πόλεις ευρωπαϊκών χωρών, περιορίζοντας την κυκλοφορία πολιτών και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, θα κάνουν τη φετινή εορταστική περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη.
Οι μικρότεροι έμποροι λιανικής αγωνίζονται για να επιβιώσουν μέσα στη παρατεταμένη περίοδο των lockdown, αλλά σύμφωνα με τη EuroCommerce, έως το 30% των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης στην ΕΕ, τα οποία εξαρτώνται ιδιαίτερα από την περίοδο των Χριστουγέννων, δεν θα ανοίξουν ποτέ ξανά.
Επίσης τα καταστήματα παιχνιδιών, που πραγματοποιούν συνήθως το 15-25% των ετήσιων πωλήσεων τους τον Δεκέμβριο, δεν έχουν αυταπάτες για τις απώλειες, αφού το διαδίκτυο δεν έχει νόημα για ένα παιδί, που θέλει τη χαρά να διαλέξει και να αγγίξει το δώρο του.
Οι πωλήσεις λιανικής στην Ευρωζώνη μειώθηκαν κατά 21% τους δύο μήνες μετά την έκρηξη της πανδημίας τον Μάρτιο, πριν ανακάμψουν για λίγο, αλλά σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα από το ίδιο διάστημα του περασμένου έτους. Η μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρήθηκε ήταν στις παραγγελίες των καταναλωτών μέσω ταχυδρομείου και διαδικτύου. Οι λιανικές πωλήσεις στις ευρωπαϊκές χώρες άρχισαν να πέφτουν και πάλι τον Σεπτέμβριο, με την αύξηση των κρουσμάτων της πανδημίας. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι αναμένουν ότι το δεύτερο κλείσιμο θα προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων μετά από σχετική έρευνα τον Οκτώβριο, η οποία υπογράμμισε τη μειωμένη δραστηριότητα σε πολλές επιχειρήσεις. Ο δείκτης εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην ΕΕ για το Νοέμβριο, που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή, έπεσε στο χαμηλότερο ετήσιο επίπεδο από τον περασμένο Μάιο.
Ορισμένοι πάλι πιστεύουν ότι οι ανακαλύψεις των εμβολίων που ανακοινώθηκαν θα προσφέρουν αρκετή ελπίδα που θα επιτρέψει σε πολλές επιχειρήσεις να ξεπεράσουν μια πραγματικά ζοφερή προοπτική. Σύμφωνα με την ένωση ευρωπαίων καταναλωτών οι μέσες δαπάνες των Χριστουγέννων για τα νοικοκυριά αναμένεται να μειωθούν τουλάχιστον κατά 15% φέτος.
Καθώς πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν να εργάζονται από το σπίτι, περιορισμένοι στην ικανότητα τους να ταξιδεύουν ή να κοινωνικοποιούνται, προβλέπεται αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων παράλληλα με την υψηλότερη ζήτηση για εξοπλισμό υπολογιστών και συσκευές φυσικής κατάστασης.
Η ερευνητική εταιρεία GfK, προέβλεψε ότι αυτές οι τάσεις θα βοηθήσουν στη διατήρηση των πωλήσεων της Black Friday στις 70 χώρες που παρακολουθεί, αποκομίζοντας μάλιστα ένα 20% από τη χρονική μετατόπιση του τζίρου της χριστουγεννιάτικης αγοράς και ευνοώντας τους μεγαλύτερους της λιανικής με δημοφιλή παρουσία στο διαδίκτυο.
Δυστυχώς τη φετινή εορταστική περίοδο, το «κοντέρ» των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο στις 27 χώρες της ΕΕ, δείχνει χαμηλές ταχύτητες για τους μεγάλους και σχεδόν μηδενικές για τους μικρούς της «πανδημικής» αγοράς.