• Οκτώβριος 22, 2019

Οδηγούμε: Citroen C4 Cactus 1.5 BlueHDi (pics)

Του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου

Πριν από περίπου εννέα μήνες παρουσιάστηκε στην ελληνική αγορά η νέα γενιά του Citroen C4 Cactus. Ενός αυτοκινήτου που μόνον κατ’ όνομα θυμίζει τον προκάτοχό του, καθώς είναι ένα όχημα κατά 90% καινούριο, όπως τονίζουν σε κάθε ευκαιρία οι άνθρωποι της Citroen.

Η σημαντικότερη αλλαγή του νέου Cactus σε σχέση με το προηγούμενο είναι η φιλοσοφία του. Ξεχάστε στο compact crossover κι υποδεχθείτε ένα κλασσικό, παραδοσιακό hatchback, το οποίο πλέον έχει μικρότερη απόσταση από το έδαφος (155 mm) και έχει εντελώς διαφορετική συμπεριφορά σε σχέση με τον προκάτοχό του.

Μολονότι κάπως… παράδοξο, ας ξεκινήσουμε το «ξεσκόνισμα» του νέου Cactus από αυτά που είτε δεν φαίνονται, είτε τα βλέπεις, αλλά μόνον όταν τα αισθανθείς αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά. Πρώτη και πολύ σημαντική καινοτομία, την οποία θα δούμε και στα επόμενα μοντέλα της Citroen είναι η ανάρτηση. Το όνομα αυτής, Progressive Hydraulic Cushions κι αποτελεί μια πατέντα της Citroen, την οποία υλοποιεί η KYB.

Ο τρόπος που λειτουργεί είναι αρκετά απλός. Ενώ τα συμβατικά συστήματα ανάρτησης περιλαμβάνουν αποσβεστήρα κραδασμών (αμορτισέρ), ελατήριο και μηχανικό στοπ, το σύστημα Progressive Hydraulic Cushions προσθέτει δύο υδραυλικά στοπ σε κάθε πλευρά, ένα για τη συμπίεση και ένα για την αποσυμπίεση. Επομένως, η ανάρτηση λειτουργεί σε δύο στάδια, ανάλογα με τη χρήση του αυτοκινήτου.

Σε περίπτωση ελαφράς συμπίεσης και αποσυμπίεσης, το ελατήριο και το αμορτισέρ ελέγχουν τις κατακόρυφες κινήσεις χωρίς να χρειάζονται βοήθεια από τα υδραυλικά στοπ. Αλλά αυτά τα στοπ έδωσαν στους μηχανικούς περισσότερη ελευθερία σε σχέση με την απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος, με το νέο C4 Cactus να συμπεριφέρεται σαν “μαγικό χαλί” δίνοντας την εντύπωση ότι πραγματοποιεί χαμηλή πτήση πάνω από το έδαφος.

Σε μεγαλύτερες αναταράξεις, το ελατήριο και το αμορτισέρ λειτουργούν μαζί με τα υδραυλικά στοπ συμπίεσης ή αποσυμπίεσης, που σταδιακά επιβραδύνουν την κίνηση του συστήματος για να αποτρέψουν το τράνταγμα στο τέλος της διαδρομής του. Σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό μηχανικό στοπ, το οποίο απορροφά μεν ενέργεια αλλά επιστρέφει και ένα μέρος της, το υδραυλικό στοπ απορροφά και διαχέει αυτή την ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αναπήδηση.

Πρόσφατα είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το νέο Cactus με τον πιο «φρέσκο» από τους κινητήρες με τους οποίους διατίθεται. Ο λόγος για τον πετρελαιοκινητήρα των 1,5 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 99 ίππους και ήρθε για να αντικαταστήσει τον 1,6 με την ίδια ιπποδύναμη. Ο λόγος αυτής της αλλαγής δεν ήταν άλλος από τις πιο αυστηρές ευρωπαϊκές οδηγίες αναφορικά με την εκπομπή ρύπων. Έτσι ο νέος «χιλιοπεντακοσάρης» πέραν του ότι είναι τεχνολογίας Euro6, εκπέμπει μόλις 97 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα σε κάθε χιλιόμετρο, όπερ σημαίνει πως με την ισχύουσα νομοθεσία δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας!

Στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας διαθέσιμο ήταν το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων, το οποίο συνεργάζεται πολύ καλά με το γαλλικό μοτέρ και συμβάλλει ώστε να διατηρείται χαμηλά τόσο η μέση κατανάλωση (μόλις 4 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα) όσο και ο θόρυβος στην καμπίνα των επιβατών.

Άλλωστε, πολλή και σημαντική δουλειά έχει γίνει και στον τομέα της ηχομόνωσης, με βελτίωση της στεγανότητας όλων των ανοιγμάτων και την τοποθέτηση ηχομονωτικού παρμπρίζ, νέων παραθύρων πίσω και στο πλάι, καθώς και μεγαλύτερης ποσότητας ηχομονωτικού υλικού στο δάπεδο και μεταξύ του κινητήρα και της καμπίνας των επιβατών.

Να σημειωθεί πως το νέο Cactus εφοδιάζεται με τα Advanced Comfort καθίσματα, τα οποία δεν είναι διαθέσιμα στον στάνταρ εξοπλισμό των πρώτων δύο εκδόσεων (Live και Feel), όμως τα συναντούμε στην Comfort Plus και στην κορυφαία Shine. Χάρη στη χρησιμοποίηση ενισχυμένου αφρώδους υλικού υψηλής πυκνότητας, τα νέα καθίσματα είναι ακόμα πιο αναπαυτικά και κάνουν… παιχνιδάκι τις μετακινήσεις εντός κι εκτός πόλης, προσφέροντας παράλληλα ικανοποιητική πλευρική στήριξη σε οδηγό και συνοδηγό.

Στο εσωτερικό του Cactus θα χωρέσουν άνετα πέντε ενήλικες. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι αρκετοί και σωστά κατανεμημένοι, ενώ ο χώρος αποσκευών των 358 λίτρων κινείται στον μέσο όρο της κατηγορίας, όμως το υψηλό κατώφλι ίσως δυσκολέψει στη φόρτωση αντικειμένων με μεγάλο όγκο.

Σχεδιαστικά, το Cactus είναι… Citroen νέας γενιάς. Η ευρύτερη φιλοσοφία του γαλλικού  εργοστασίου ακολουθήθηκε κι εδώ, με τα φώτα ημέρας να είναι τοποθετημένα ψηλά και ακριβώς κάτω από το καπώ. Τα εμπρόσθια φωτιστικά σώματα είναι πιο χαμηλά και έχουν σχήμα στενόμακρο.

Διαφοροποιημένο είναι το πίσω τμήμα, το οποίο φιλοξενεί τα στενόμακρα φωτιστικά σώματα που δεν μοιάζουν ούτε με του C3, ούτε με του C3 Aircross, διαφοροποιώντας το Cactus από τα άλλα μοντέλα της φίρμας. Έχουν κι αυτά τρισδιάστατη σχεδίαση και αντικειμενικά είναι όμορφα.

Κοιτάζοντας το Cactus από το πλάι, το μοναδικό σημείο στο οποίο υπάρχει σύνδεση με το παρελθόν είναι η τρίτη κολώνα. Αίσθηση προκαλεί το σημείο τοποθέτησης των Airbumps, τα οποία έφυγαν από το μέσον των θυρών, όπου βρίσκονταν στα Cactus πρώτης γενιάς και μετακινήθηκαν στη βάση αυτών. Προφανής στόχος από πλευράς αισθητικής είναι να δημιουργηθεί μια οπτική αύξηση της απόστασης του αυτοκινήτου από το έδαφος. Υπάρχουν, εντούτοις, ενστάσεις αναφορικά με το κατά πόσον θα κάνουν τόσο ουσιαστικά τη δουλειά τους όπως στο προηγούμενο μοντέλο. Κι αυτό διότι μπορεί με τη χαμηλή τοποθέτησή τους να προστατεύουν τις πόρτες από κολωνάκια και ψηλά πεζοδρόμια, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με τις κλασσικές και καθημερινές επαφές με τις… πόρτες των παραπλεύρως σταθμευμένων άλλων οχημάτων. Πάντως αισθητικά τα νέα Airbumps είναι όμορφα και συμβάλλουν στην αισθητική αναβάθμιση του μοντέλου.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: Πετρελαίου,. 1.499 κ.εκ.

Μέγιστη ισχύς: 99 hp/3.750 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 250 Nm/1.750 σ.α.λ.

Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων

Ανάρτηση εμπρός: Γόνατα McPherson

Ανάρτηση πίσω: Υστερούντες βραχίονες

Φρένα εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι

Φρένα πίσω: Ταμπούρα

Χώρος αποσκευών: 358 Lt

Επιτάχυνση 0-100: 11,1’’

Τελική ταχύτητα: 190 χλμ/ώρα

Ρεζερβουάρ: 45 lt

Κατανάλωση (μικτή) 4 lt/100 χλμ

Εκπομπές ρύπων: 97 γρ.

Τιμή: 16.845 ευρώ

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος

Ο Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος είναι δημοσιογράφος

Διαβάστε Ακόμα...