Β. Κορκίδης: Η απόγνωση των εμπόρων και τα καταστήματα που δεν θα ανοίξουν ποτέ ξανά

Γράφει ο Βασίλης Κορκίδης

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Αξία”

 

Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου στις 27 χώρες της ΕΕ των 27, εκδηλώνουν την έντονη ανησυχία τους για την κρίσιμη περίοδο των Χριστουγέννων.

Οι κρίσιμες εβδομάδες της κατανάλωσης των εορτών, που ξεκίνησαν με τη Black Friday ενδέχεται να έχουν έως και τις μισές πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι.

Σε πολλές μάλιστα χώρες στην Ευρώπη, οι έμποροι λιανικής στην απόγνωση τους, ζητούν από τις κυβερνήσεις τους, να άρουν τα lockdown για να σώσουν την κρίσιμη εορταστική περίοδο, μεταξύ της προωθητικής ενέργειας της Black Friday και των Χριστουγέννων.

Αυτές, οι τελευταίες τέσσερις εβδομάδες του έτους δημιουργούν συνήθως από 20% έως και το 50% των ετήσιων πωλήσεων για πολλές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου με διαρκή και εποχιακά αγαθά, εκτός των τροφίμων, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή οργάνωση του εμπορίου EuroCommerce.

Τα τελευταία υγειονομικά μέτρα που «έκλεισαν» τα εμπορικά καταστήματα σε μεγάλες πόλεις ευρωπαϊκών χωρών, περιορίζοντας την κυκλοφορία πολιτών και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, θα κάνουν τη φετινή εορταστική περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη.

Οι μικρότεροι έμποροι λιανικής αγωνίζονται για να επιβιώσουν μέσα στη παρατεταμένη περίοδο των lockdown, αλλά σύμφωνα με τη EuroCommerce, έως το 30% των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης στην ΕΕ, τα οποία εξαρτώνται ιδιαίτερα από την περίοδο των Χριστουγέννων, δεν θα ανοίξουν ποτέ ξανά.

Επίσης τα καταστήματα παιχνιδιών, που πραγματοποιούν συνήθως το 15-25% των ετήσιων πωλήσεων τους τον Δεκέμβριο, δεν έχουν αυταπάτες για τις απώλειες, αφού το διαδίκτυο δεν έχει νόημα για ένα παιδί, που θέλει τη χαρά να διαλέξει και να αγγίξει το δώρο του.

Οι πωλήσεις λιανικής στην Ευρωζώνη μειώθηκαν κατά 21% τους δύο μήνες μετά την έκρηξη της πανδημίας τον Μάρτιο, πριν ανακάμψουν για λίγο, αλλά σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα από το ίδιο διάστημα του περασμένου έτους. Η μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρήθηκε ήταν στις παραγγελίες των καταναλωτών μέσω ταχυδρομείου και διαδικτύου. Οι λιανικές πωλήσεις στις ευρωπαϊκές χώρες άρχισαν να πέφτουν και πάλι τον Σεπτέμβριο, με την αύξηση των κρουσμάτων της πανδημίας. Οι περισσότεροι οικονομολόγοι αναμένουν ότι το δεύτερο κλείσιμο θα προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη πτώση των πωλήσεων μετά από σχετική έρευνα τον Οκτώβριο, η οποία υπογράμμισε τη μειωμένη δραστηριότητα σε πολλές επιχειρήσεις. Ο δείκτης εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην ΕΕ για το Νοέμβριο, που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή, έπεσε στο χαμηλότερο ετήσιο επίπεδο από τον περασμένο Μάιο.

Ορισμένοι πάλι πιστεύουν ότι οι ανακαλύψεις των εμβολίων που ανακοινώθηκαν θα προσφέρουν αρκετή ελπίδα που θα επιτρέψει σε πολλές επιχειρήσεις να ξεπεράσουν μια πραγματικά ζοφερή προοπτική. Σύμφωνα με την ένωση ευρωπαίων καταναλωτών οι μέσες δαπάνες των Χριστουγέννων για τα νοικοκυριά αναμένεται να μειωθούν τουλάχιστον κατά 15% φέτος.

Καθώς πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν να εργάζονται από το σπίτι, περιορισμένοι στην ικανότητα τους να ταξιδεύουν ή να κοινωνικοποιούνται, προβλέπεται αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων παράλληλα με την υψηλότερη ζήτηση για εξοπλισμό υπολογιστών και συσκευές φυσικής κατάστασης.

Η ερευνητική εταιρεία GfK, προέβλεψε ότι αυτές οι τάσεις θα βοηθήσουν στη διατήρηση των πωλήσεων της Black Friday στις 70 χώρες που παρακολουθεί, αποκομίζοντας μάλιστα ένα 20% από τη χρονική μετατόπιση του τζίρου της χριστουγεννιάτικης αγοράς και ευνοώντας τους μεγαλύτερους της λιανικής με δημοφιλή παρουσία στο διαδίκτυο.

Δυστυχώς τη φετινή εορταστική περίοδο, το «κοντέρ» των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο στις 27 χώρες της ΕΕ, δείχνει χαμηλές ταχύτητες για τους μεγάλους και σχεδόν μηδενικές για τους μικρούς της «πανδημικής» αγοράς.

Best Of

Οι «πανελίστες» που φλερτάρουν με τις εκλογικές λίστες

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη   Ένας εκπρόσωπος της Αστυνομίας και μια δικηγόρος...

Οι αποκαλύψεις Σταϊκούρα σε Σιωμόπουλο-Γκαντώνα για τα επόμενα μέτρα της κυβέρνησης

Του Λάζαρου Καλλιανιώτη   Ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ήταν καλεσμένος...

Χατζηδάκης: Να γίνει η Ελλάδα η θετική έκπληξη

Την ανάγκη να ενστερνιστούμε τις σύγχρονες εξελίξεις στην αγορά...

Newsletter

spot_img

Δείτε επίσης...

Μακριά από τις ανάγκες των λαών των οποίων ηγούνται

Του Νίκου Φυλάγγελου Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Δεν μπορείς...

Το πρόσωπο της αντίστασης των γυναικών

Της Κατιάνας Ναυπλιώτου   Δεν χρειάζεται να παρακολουθεί κανείς προσεκτικά όσα...

Οι Αμερικανοί δεν θα ψηφίσουν για τις αμβλώσεις, αλλά για την… τσέπη τους

Του Κυριάκου Βελισσάριου   Όπως συμβαίνει σε κάθε... κανονική κοινωνία στον...

Η αποκάλυψη της “Real News” για αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις

Του Μανώλη Κομνηνού   Ένα εξαιρετικά αποκαλυπτικό ρεπορτάζ δημοσιεύει η "Real...

«Δεύτερες σκέψεις» για την υποψηφιότητα Καμπουράκη

Του Μανώλη Κομνηνού   Η μέχρι πρότινος βέβαιη υποψηφιότητα του Δημήτρη...
Υστερόγραφα Team
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι

Μακριά από τις ανάγκες των λαών των οποίων ηγούνται

Του Νίκου Φυλάγγελου Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Δεν μπορείς να συζητάς για τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, όταν δεν περιλαμβάνονται σε αυτές η Κίνα...

Το πρόσωπο της αντίστασης των γυναικών

Της Κατιάνας Ναυπλιώτου   Δεν χρειάζεται να παρακολουθεί κανείς προσεκτικά όσα συμβαίνουν στην πολιτική ζωή των Ηνωμένων Πολιτειών για να προβλέψει ότι η Αλεξάντρια Οκάζιο-Ορτέζ θα...

Οι Αμερικανοί δεν θα ψηφίσουν για τις αμβλώσεις, αλλά για την… τσέπη τους

Του Κυριάκου Βελισσάριου   Όπως συμβαίνει σε κάθε... κανονική κοινωνία στον πλανήτη, η ψυχολογία των πολιτών δεν συνιστά ευθεία γραμμή. Επηρεάζεται από τη συγκυρία. Το ίδιο...