Χρ. Κώνστας: Η πραγματική κατάσταση της αγοράς και τα… παραμύθια των εμπόρων

Υστερόγραφα Team
Posted on January 05, 2018, 5:19 pm

 

Γράφει ο Χρήστος Κώνστας

 

Ρομαντικό παραμύθι των Χριστουγέννων ήταν και είναι η σημαντική κι ενθουσιώδης ανάκαμψη της καταναλωτικής δυνατότητας των Ελλήνων που διαφημίζεται από τους κυβερνητικούς προπαγανδιστές, πακέτο με την «επιστροφή στην κανονικότητα» και την «έξοδο από τα Μνημόνια».

Αρκετοί «πρόθυμοι» «θεσμικοί εκπρόσωποι» της αγοράς με χαρακτηριστική ευκολία έσπευσαν να διαφημίσουν την σημαντική αύξηση του τζίρου κατά «τουλάχιστον 2,5%» σε σχέση με πέρυσι και τα ρεπορτάζ των –φιλικών προς την κυβέρνηση- μέσων ενημέρωσης, μας βομβάρδισαν με εικόνες αγορών πλημμυρισμένες από ευτυχείς και αισιόδοξους καταναλωτές…

Η πραγματικότητα όμως της αγοράς είναι πολύ διαφορετική:

Mιλώντας με τους εκπροσώπους τοπικών εμπορικών συλλόγων συγκέντρωσα στοιχεία που αποκαλύπτουν πτώση του τζίρου 10% έως 15% στην ένδυση και μεγαλύτερη του 20% στην υπόδηση ενώ σημαντική κοντά στο 12% ήταν η πτώση στα καταστήματα τροφίμων και ποτών.

Η πραγματική κατάσταση στο λιανεμπόριο κατά την εορταστική περίοδο έχει ως εξής:

Φέτος για πρώτη φορά σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία ο θεσμός της Black Friday (τέλος Νοεμβρίου) που επεκτάθηκε σε όλα τα είδη, ακόμη και στις υπηρεσίες. Η μεγάλη επιτυχία του Black Friday «σκότωσε» τον τζίρο των πρώτων εβδομάδων του Δεκεμβρίου.

Την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου, ενόψει Χριστουγέννων, ο κόσμος ξαναβγήκε στους δρόμους, χωρίς όμως να αγοράζει. Το απόγευμα της Παρασκευής, όσοι πήραν «δώρο», βγήκαν στην αγορά καλύπτοντας βασικές ανάγκες όπως και το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Δεκεμβρίου.

Η σύγκριση Δεκεμβρίου 2017 με Δεκέμβριο 2016, δεν είναι θετική ιδιαίτερα αν συνυπολογισθεί το γεγονός ότι φέτος ο καιρός ήταν πολύ καλός ενώ πέρυσι, με τον βαρύ χειμώνα, το μέσο νοικοκυριό ξόδεψε από 300 έως 600 Ευρώ για δαπάνες θέρμανσης που φέτος δεν χρειάσθηκαν (ακόμη).

Υπάρχουν τρεις βασικές εξηγήσεις, στο φαινόμενο των αντιφατικών στοιχείων που δίνουν οι επίσημοι θεσμικοί φορείς, η κυβέρνηση και οι εκπρόσωποι των μικρών καταστημάτων.

Πρώτη εξήγηση, είναι το κύμα των τουριστών –από τρίτες, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρών- που επισκέφθηκαν τη χώρα μας (ειδικά την Βόρειο Ελλάδα κι όχι  μόνον) για να εκμεταλλευτούν τις -πολύ περισσότερες φέτος- Κυριακές, με ανοικτά καταστήματα του Δεκεμβρίου, την περιβόητη Black Friday αλλά και τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου. Περίπου το 15% του ετήσιου τζίρου των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων προέρχεται από αλλοδαπούς τουρίστες τρίτων χωρών και αυτό αποκαλύπτεται από τα επίσημα στοιχεία επιστροφής ΦΠΑ. Προφανώς οι τουρίστες αυτοί προτιμούν τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, τις γνωστές εμπορικές αλυσίδες επώνυμων προϊόντων και λιγότερο τα μικρά καταστήματα .

Η δεύτερη εξήγηση, αφορά το μεγάλο –τεράστιο για τα δεδομένα της οικονομίας μας- ποσοστό των μη δηλωθέντων συναλλαγών. Αποτελεί κοινή πρακτική όλων των μικρομεσαίων εμπόρων, η προσφορά χαμηλότερης τιμής στον καταναλωτή «χωρίς απόδειξη». Παράγοντες της αγοράς ανεβάζουν τον «τζίρο χωρίς απόδειξη» στο 35% με 37% του συνόλου της εμπορικής κίνησης του έτους.

Η τρίτη εξήγηση, αφορά την προθυμία ορισμένων θεσμικών εκπροσώπων της εμπορικής αγοράς να συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός κλίματος «ανακούφισης και επιστροφής στην κανονικότητα» που καιρό τώρα διαφημίζει η ελληνική κυβέρνηση. Μεγάλα -μεγαλύτερα από κάθε άλλη φορά- πακέτα χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ και τα υπόλοιπα κοινοτικά κονδύλια, κατευθύνονται φέτος και τα επόμενα χρόνια στον κλάδο του λιανεμπορίου. Οι καλές σχέσεις με τους υπουργούς της κυβέρνησης βοηθούν στην γρήγορη εκταμίευση αυτών των ποσών προς όφελος των θεσμικών φορέων που έχουν υποβάλλει αιτήσεις χρηματοδότησης.

Έτσι μάλλον εξηγείται η προθυμία ορισμένων εκπροσώπων όπως π.χ. του Γενικού Γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Πάνου Μενεξόπουλου, ο οποίος ανακάλυψε ότι η διανομή του κοινωνικού μερίσματος έδωσε ώθηση στην αγορά και  επισήμανε ότι «για κάποιες επιχειρήσεις- επιλεκτικά- η αύξηση του τζίρου ήταν της τάξης ….του 25% (σε σχέση με πέρυσι)».

Αντίστοιχα αισιόδοξα στοιχεία έσπευσε να δημοσιοποιήσει –προτού καν ολοκληρωθεί η εορταστική περίοδος- και η «πρώτη εκτίμηση» της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) η οποία δια του προέδρου της Βασίλη Κορκίδη μίλησε για αύξηση του τζίρου των γιορτών κατά τουλάχιστον +2,5% σε σχέση με πέρυσι.

Την ίδια όμως στιγμή η ΕΣΕΕ έσπευσε να επισημάνει ότι «είναι δύσκολο να διαμορφωθεί μια καθαρή εκτίμηση της εικόνας» εξαιτίας δύο δεδομένων: οι «τεκτονικές» αλλαγές που προκλήθηκαν από τις εξαγορές μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ καθώς και το γεγονός ότι πολλοί «Αθηναίοι» μετακινήθηκαν στην περιφέρεια και έτσι έκαναν τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τροφίμων σε τοπικές αγορές.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Υστερόγραφα Team
Η δημοσιογραφική ομάδα των Υστερόγραφων... κάνει παιχνίδι