Οδηγούμε: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport (vid+pics)

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Posted on January 28, 2018, 8:30 am

Του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου

Το ημερολόγιο έδειχνε 24 Φεβρουαρίου 1983. Περίπου 35 χρόνια πίσω, δηλαδή. Η Peugeot παρουσίαζε ένα αυτοκίνητο που έμελλε να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην κατηγορία των μίνι πόλης: το 205. Αποτέλεσμα της σχεδιαστικής σπουδής του Ζεράρ Βελτέρ, έμεινε στην παραγωγή 15 χρόνια και πούλησε συνολικά 5,3 εκατομμύρια μονάδες ανά τον κόσμο.

Έναν χρόνο αργότερα, το 1984, η Peugeot ταρακούνησε τα λιμνάζοντα νερά της εποχής, λανσάροντας το 205 GTi. Αρχικά με κινητήρα 1,6 λίτρων που απέδιδε 105 ίππους κι έφτασε μέχρι τους 117 ίππους έπειτα απ’ όλες τις εξελίξεις που υπέστη. Κι εν συνεχεία με τον 1,9 των 126 ίππων, η ισχύς του οποίου στην πορεία μειώθηκε στους 120 ίππους, λόγω της τοποθέτησης καταλύτη.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας του στην αγορά, το 205 GTi απέκτησε μια σειρά από επετειακές και «ειδικές» εκδόσεις, ενώ αποτέλεσε τον κρυφό (ή και φανερό!) «έρωτα» κάθε λογής νέου στην ηλικία ή στην ψυχή που το… έλεγε η καρδιά του για να κινηθεί στους εκπληκτικούς ρυθμούς του πιο γρήγορου 205 παραγωγής.

Το 205 GTi είναι παρελθόν. Όμως υπάρχει παρόν. Και μάλιστα εξίσου εντυπωσιακό σε εμφάνιση και απόδοση. Ο λόγος για το 208 GTi, το οποίο είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και μάλιστα σε μια ιδιαίτερη έκδοσή του, αποτέλεσμα της εξέλιξης από την αγωνιστική ομάδα Peugeot Sport.

Ναι, το σημερινό GTi διαφέρει σε πολλά σημεία σε σχέση με τον πρόγονό του. Όχι στο αισθητικό κομμάτι, μιας και πολλά έχουν αλλάξει σε σχέση με τις σχεδιαστικές επιταγές των αρχών της δεκαετίας του 1980. Όσο σε ταμπεραμέντο, μιας και όσοι είχαμε την ευτυχία να οδηγήσουμε ένα 205 GTi ξέρουμε πως ήταν πολύ πιο «ωμό» και απόλυτο σε σχέση με τα αυτοκίνητα του σήμερα. Κι απ’ αυτόν τον άτυπο «κανόνα» δεν θα μπορούσε να ξεφύγει το 208 GTi by Peugeot Sport.

Κοιτάζοντάς το απ’ έξω, σίγουρα σε… εντυπωσιάζει η διχρωμία του, μιας και τα 3/5 του αμαξώματος είναι μαύρο ματ, με το πίσω μέρος να είναι κόκκινο. Η συγκεκριμένη επιλογή, βεβαίως, κοστίζει 2.500 ευρώ, όμως αξίζει τον κόπο, αφενός λόγω της διαφορετικότητας από τα συνηθισμένα, αφετέρου διότι σίγουρα σο μέλλον θα πάρετε πίσω αυτά τα χρήματα λόγω της συλλεκτικής αξίας που σίγουρα θα αποκτήσει το δίχρωμο 208 GTi by Peugeot Sport.

Νέοι είναι οι προφυλακτήρες, τα μαρσπιέ, οι θόλοι των τροχών, ενώ σίγουρα θα σταθεί κανείς τόσο στη διπλή απόληξη της εξάτμισης όσο και στην επιγραφή «Peugeot Sport» στο φινιστρίνι πίσω από τις θύρες του οδηγού και του συνοδηγού.

Ως γνήσιο σπορ μοντέλο, το 208 GTi είναι απόλυτα… σπορ στο εσωτερικό του. Τα ευμεγέθη μονοκόμματα μπάκετ στηρίζουν εκπληκτικά το σώμα, βοηθώντας τον οδηγό να εξερευνήσει τα όρια του αυτοκινήτου, ενώ στο ταμπλό κυριαρχούν οι λεπτομέρειες σε piano black, τα ευανάγνωστα όργανα οργάνων, οι κόκκινες ραφές στο σπορ τιμόνι με την αλουμινένια επιγραφή «GTi» στη βάση του, η αλουμινένια λαβή του επιλογέα και φυσικά τα σπορ πεντάλ.

Σε ό,τι αφορά στον κινητήρα, πρόκειται για τον υπερτροφοδοτούμενο THP των 1,6 λίτρων, ο οποίος υπέστη επαναπρογραμματισμό του εγκεφάλου του ώστε να έχει πιο άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού, ενώ παράλληλα μειώθηκαν και οι εκπεμπόμενοι ρύπου στα 125 γραμμάρια, προκειμένου να πληρούνται οι προδιαγραφές Euro6. Η απόδοσή του είναι… 208 ίπποι, καθώς οι μηχανικοί της Peugeot Sport φρόντισαν για ευνόητους λόγους να βρουν επιπλέον οκτώ άλογα σε σχέση με τα 200 που γνωρίζουμε πως παράγει το συγκεκριμένο μοτέρ.

Η επιτάχυνση από στάση έρχεται σε 6,5’’, ενώ η τελική ταχύτητά του είναι 230 χιλιόμετρα. Εξίσου «εκρηκτικές» είναι και οι ρεπρίζ, με την οδηγική απόλαυση να εκτοξεύεται, ειδικά σε «φιδίσιους» επαρχιακούς δρόμους, εκεί όπου το GTi βγάζει τον πραγματικό εαυτό του. Το γρήγορο κι ακριβές τιμόνι κατευθύνει τη «μούρη» του GTi ακριβώς εκεί που θέλει ο οδηγός, ο πίσω εσωτερικός τροχός σηκώνεται, πατάς το γκάζι και πηγαίνεις… βουρ για την επόμενη φουρκέτα!

Πολλή και σπουδαία δουλειά έχει γίνει στο στήσιμο του αυτοκινήτου, με το μετατρόχιο να έχει μεγαλώσει κατά 22 mm εμπρός και κατά 16 mm πίσω, ενώ νέα είναι και η χαμηλωμένη κατά 10 mm ανάρτηση με τις νέες αντιστρεπτικές πάχους 20 mm. Το αποτέλεσμα είναι η γεωμετρία του αυτοκινήτου να είναι τέτοια ώστε να σε… προκαλεί να βρεις τα όριά του, με το διαφορικό Torsen να συμβάλλει εκεί που πρέπει.

Το μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων έχει κοντή κλιμάκωση, όπως αρμόζει σε ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας και συμβάλλει στο να ξεδιπλώσει τις αρετές του το μοτέρ, ενώ τα εντυπωσιακά σε όψη και απόδοση φρένα της Brembo είναι εκεί όταν τα χρειαστεί ο οδηγός. Αξιοσημείωτο το γεγονός πως παρότι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας και αρκετά χιλιόμετρα είχε αλλά και υπέρ το δέον καταπονημένα ελαστικά, το GTi δεν μας «τρόμαξε» σε καμία περίπτωση!

Στο δια ταύτα, το 208 GTi by Peugeot Sport είναι ένα sport hatch που μπορεί να σε κάνει να… ξανανιώσεις! Υπερπλήρες σε εξοπλισμό, με γνήσιο DNA Peugeot βγαλμένο από την αγωνιστική εμπειρία της μάρκας, αναπόφευκτα «τσιμπημένο» ως προς την τιμή του, όμως ικανό να σε κάνει να μη θέλεις να γυρίσεις σπίτι, κάνοντας βόλτες όλη την ημέρα!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: Βενζίνης 1.598 κ.εκ

Μέγιστη ισχύς: 208 hp/5.800 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 300 Nm/1.700 σ.α.λ.

Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων

Ανάρτηση εμπρός: Γόνατα McPherson

Ανάρτηση πίσω: Ημιάκαμπτος άξονας

Φρένα εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι

Φρένα πίσω: Δίσκοι

Χώρος αποσκευών: 285 lt

Ρεζερβουάρ: 50 lt

Τελική ταχύτητα: 230 χλμ

Επιτάχυνση (0-100): 6,5”

Κατανάλωση (μικτή): 5,4 lt/100 χλμ

Εκπομπές ρύπων: 125 γρ/χλμ

Τιμή: Από 26.500 ευρώ

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Ο Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος είναι δημοσιογράφος