Οδηγούμε: Honda Civic Type R (vid+pics)

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Posted on January 22, 2018, 6:30 am
10 secs

Του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Για τη Honda το Civic είναι ένα μοντέλο – συνώνυμο της μάρκας. Περισσότερα από 20 εκατομμύρια Civic έχουν πουληθεί από το 1972, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το ιαπωνικό μοντέλο, το οποίο πλέον βρίσκεται στη δέκατη γενιά του και δείχνει –αλλά και είναι- πιο ώριμο από ποτέ, από κάθε άποψη.

Επτά χρόνια νωρίτερα, το 1965, η Honda ήταν η πρώτη ιαπωνική ομάδα η οποία κέρδισε grand prix της Formula 1, με τον Αμερικανό Richie Ginther να προηγείται σε όλον τον αγώνα του Μεξικού και να βλέπει πρώτος την καρό σημαία. Ήταν η πρώτη νίκη για το κόκκινο έμβλημα της Honda, το οποίο ανέκαθεν είχε τον δικό του συμβολισμό.

Βέβαια χρειάστηκε να περιμένουν 27 χρόνια οι φίλοι της ιαπωνικής φίρμας για να δούνε το ίδιο κόκκινο έμβλημα σε ένα μοντέλο παραγωγής, καθώς το 1992 στο NSX Type R για πρώτη φορά αυτό το ξεχωριστό έμβλημα τοποθετήθηκε σε αυτοκίνητο δρόμου της Honda. Έκτοτε, βεβαίως, ακολούθησαν αρκετά μοντέλα της Honda με κόκκινο σήμα και διακριτικά «Type R», με τελευταίο το δέκατης γενιάς Civic.

Όταν μιλάμε για νέο Type R, αναφερόμαστε στο πέμπτο διαφορετικό Civic που απέκτησε τέτοια έκδοση. Ένα αυτοκίνητο «καυτό», το οποίο στις 3 Απριλίου του 2017 κατέρριψε το ρεκόρ ταχύτερου γύρου στην «πράσινη κόλαση» του Νίρμπουργκρινγκ σε ό,τι αφορά σε προσθιοκίνητα μοντέλα, με 7’.43’’.8.

Κι επειδή εμείς εδώ στην Ελλάδα Νίρμπουργκρινγκ δεν έχουμε, βρεθήκαμε στην πίστα των Μεγάρων, προσκεκλημένοι του διευθυντή επικοινωνίας του Ομίλου Σαρακάκη, Γιώργου Παππά, όπου είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε σε (όσο το δυνατόν πιο) αγωνιστικό ρυθμό το νέο Civic Type R, μαθαίνοντας από πρώτο χέρι τις αρετές τούτου του πανέμορφου και ταχύτατου αυτοκινήτου.

Με λίγα λόγια, λοιπόν, μιλάμε για ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο σε μια νέα πλατφόρμα που προσφέρει πιο ικανοποιητική οδηγική εμπειρία, έχε εξελιγμένο σύστημα αναρτήσεων για μεγαλύτερη πρόσφυση και σταθερότητα σε όλες τις συνθήκες, «φοράει» δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που είναι ακόμα πιο ισχυρός από αυτόν του προηγούμενου Type R και πλέον έχει και τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, ώστε να είναι εξίσου φιλικό στην καθημερινή εντός πόλης χρήση αλλά και στην πίστα.

Βασισμένο στις αναλογίες χαμηλού ύψους και μεγάλου πλάτους του νέου Civic hatchback, το Type R ενισχύεται με μυώδη στιλιστικά στοιχεία και δυναμικές μετατροπές αμαξώματος που προσφέρουν κορυφαία αεροδυναμική απόδοση. Το νέο Civic Type R είναι κατά 165mm μακρύτερο, 36mm χαμηλότερο και 2mm φαρδύτερο από το μοντέλο προηγούμενης γενιάς. Οι αναλογίες του αναδεικνύουν τη χαρακτηριστική σχεδίαση και τα στιλιστικά στοιχεία του hot hatch, και επιτρέπουν τη δημιουργία πιο ευρύχωρης καμπίνας χάρη στο μεγαλύτερο αποτύπωμα.

Φυσικά, τεράστιο βάρος έχει δοθεί στον τομέα της αεροδυναμικής, με τον εμπρόσθιο προφυλακτήρα να αποτρέπει τους ενοχλητικούς στροβιλισμούς του αέρα γύρω από τους τροχούς των 20’’, και το φαρδύ σπόιλερ με τις πλαϊνές ποδιές να μειώνουν την άντωση και να αυξάνουν την κάθετη δύναμη. Βεβαίως, κάπου εκεί… παρεμβαίνει και η τεράστια πίσω πτέρυγα, η οποία βοηθά στο να μένει «κολλημένο» στην άσφαλτο το Type R, την ώρα που οι γεννήτριες στροβίλων στο πάνω μέρος της πίσω πόρτας και ο διαχύτης βελτιστοποιούν με τον δικό τους τρόπο την κάθετη δύναμη.

Τρεις πλήρως λειτουργικές απολήξεις είναι τοποθετημένες στο κέντρο του πίσω διαχύτη. Οι κεντρικές απολήξεις σε κάθε πλευρά απελευθερώνουν τα καυσαέρια, ενώ μία μοναδική κεντρική απόληξη ελέγχει τον ήχο του κινητήρα. Η ροή των καυσαερίων έχει αυξηθεί μέσω της εξαγωγής κατά 10% συγκριτικά με του προηγούμενου Type R, πράγμα που μειώνει την πίεση επιστροφής μέσα στο σύστημα. Για να παράγεται πιο δυναμικός ήχος κατά την επιτάχυνση, η κεντρική απόληξη λειτουργεί σαν μία ακόμα ροή εξαγωγής, με αποτέλεσμα αύξηση 2dB συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο με τις ίδιες ταχύτητες.

Όλα αυτά συμβάλλουν ώστε το Civic Type R να κάνει… πράγματα και θαύματα στην πίστα, καθώς η ροή του αέρα γύρω από το αμάξωμα είναι καλύτερη από ποτέ. Παράλληλα, βελτιώθηκε σημαντικά και η ψύξη του κινητήρα, μέσω των μεγαλυτέρων εισαγωγών αέρα στο εμπρόσθιο τμήμα, κάτι που συμβάλλει στην αύξηση της απόδοσης αλλά και της ζωής του υπερτροφοδοτούμενου δίλιτρου κινητήρα.

Σημαντική δουλειά έχουν κάνει οι μηχανικοί της Honda και στην ενίσχυση της δομής του αμαξώματος, καθώς μπορεί το πλαίσιο να είναι κατά 16 κιλά ελαφρύτερο, εντούτοις η στρεπτική ακαμψία έχει αυξηθεί κατά 38% χάρη στις επιπλέον συγκολλήσεις στα φύλλα μετάλλου του σασί!

Φυσικά, όλα αυτά δεν θα είχαν απολύτως καμία σημασία εάν κάτω από το καπό του Civic Type R δεν  υπήρχε ένας κορυφαίος κινητήρας. Ο δίλιτρος Direct Injection VTEC της Honda είναι ισχυρότερος κατά δέκα ίππους σε σχέση με αυτόν που είχαμε συναντήσει στο προηγούμενης γενιάς Type R, με την απόδοσή του να είναι πλέον 320 ίπποι. Αυτά τα επιπλέον δέκα άλογα αποδίδονται στο υψηλό φάσμα στροφών, εκεί όπου οι κάτοχοι του προηγούμενο Civic Type R είχαν παρατηρήσει πως υπήρχε μια μικρή έλλειψη ισχύος.

Η ροπή των 400 Nm είναι διαθέσιμη από τις 2.500 σ.α.λ. και χάρη στο εξελιγμένο κιβώτιο ταχυτήτων με βολάν μικρής μάζας για μείωση αδράνειας του συμπλέκτη κατά 25%, «εκτοξεύει» τις επιδόσεις του Civic Type R τόσο από στάση όσο κι εν κινήσει. Το 0-100 έρχεται σε 5,7’’, η τελική ταχύτητα φτάνει τον εντυπωσιακό αριθμό των 272 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακός είναι ο τρόπος με τον οποίον τα θηριώδη δισκόφρενα (350 mm αεριζόμενα εμπρός, 305 mm συμπαγή πίσω) φρενάρουν το βάρους 1.380 κιλών αμάξωμα.

Οι εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου των 20 ιντσών εκτός από το αισθητικό κομμάτι συμβάλλουν και στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς του Type R, το οποίο «πατάει» σε ειδικά εξελιγμένα για το συγκεκριμένο μοντέλο ελαστικά Continental SportContact6 διαστάσεων 245/30 R20. Εντάξει, στους ελληνικούς δρόμους τόσο χαμηλοπρόφιλα ελαστικά θα υποφέρουν, όμως στην καλοδιατηρημένη άσφαλτο της πίστα των Μεγάρων ήταν ακριβώς αυτό που έπρεπε ώστε να κρατάνε απίστευτα, αλλά και να «καβαλάνε» τα κερμπ χωρίς να «κοπανάει» όλο το αμάξωμα.

Σε ό,τι αφορά στην ανάρτηση, εμπρός αποτελείται από γόνατα McPherson δύο αξόνων με νέα γεωμετρία για δυναμική σταθερότητα και πίσω από πολλαπλούς συνδέσμους για υψηλή απόκριση και σταθερότητα, γραμμικό χειρισμό και αυξημένη πλευρική ακαμψία.

Το σύστημα υποβοήθησης ευκινησίας της Honda – Agile Handling Assist (AHA) είναι ειδικά ρυθμισμένο για το νέο Civic Type R, όπως και οι ειδικές λειτουργικές παράμετροι του +R mode. Το AHA λειτουργεί μέσω του συστήματος Vehicle Stability Assist, εφαρμόζοντας ελαφρά πέδηση στους εσωτερικούς τροχούς όταν στρίβει το τιμόνι. Αυτό παρέχει έξυπνη, διακριτική υποβοήθηση για αυξημένη απόκριση και ευστάθεια στις χαμηλές και υψηλές ταχύτητες, και σε αργούς ή γρήγορους ελιγμούς διεύθυνσης. Το AHA βελτιώνει επίσης την επέμβαση του διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, μειώνοντας την ολίσθηση του εσωτερικού τροχού κατά την επιτάχυνση στη μέση της στροφής.

Όπως προαναφέραμε, το νέο Type R διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης. Η επιλογή «Comfort» συμβάλλει στην εύκολη καθημερινή οδήγηση εντός πόλης, η «Sport» σε σπορ οδήγηση σε δρόμους με στροφές, ενώ η «+R» είναι κάπως πιο… ακραία και χρησιμοποιείται κυρίως σε οδήγηση στην πίστα. Καθένα από αυτά τα προγράμματα παρεμβαίνει με τον δικό του τρόπο στη λειτουργία της ανάρτησης και του κιβωτίου, στην αίσθηση του τιμονιού, στην απόκριση του γκαζιού, αλλά και στην «παρέμβαση» των συστημάτων ευστάθειες και πρόσφυσης.

Το νέο Civic Type R βασίζεται στο προηγμένο περιβάλλον της καμπίνας του στάνταρ μοντέλου, με εντυπωσιακή σουέντ κόκκινη και μαύρη υφασμάτινη ταπετσαρία, για τα νέα, σπορ καθίσματα υψηλής πλευρικής στήριξης. Τα καθίσματα ενσωματώνουν ανανεωμένα κάτω και πλευρικά μαξιλάρια, προσφέροντας εξαιρετική στήριξη για σπορ οδήγηση, ενώ παράλληλα είναι και τα ελαφρύτερα καθίσματα της έκδοσης Type R στην ιστορία του μοντέλου.

Το τιμόνι ενσωματώνει κόκκινα δερμάτινα ένθετα και εξαγωνική ραφή, ενώ το κεντρικό ένθετο από ανθρακονήματα στο ταμπλό πλαισιώνεται από κόκκινη διακοσμητική λωρίδα που εκτείνεται στις πόρτες. Η σφαιρική λαβή του επιλογέα κατασκευάζεται από κατεργασμένο αλουμίνιο. Όλος αυτός ο εξοπλισμός εσωτερικού είναι μοναδικός στο Type R.

Το σπορ εσωτερικό είναι σχεδιασμένο για να προσφέρει την πιο άνετη και προηγμένη καμπίνα στην κατηγορία compact, και αποπνέει μία διακριτικά μοντέρνα, κομψή και απλή αισθητική που συμπληρώνει το ανάγλυφο εξωτερικό. Αυτό επιτυγχάνεται με οριζόντιες γραμμές που τονίζουν την αίσθηση πλάτους και μήκους και κατ’ επέκταση την ευρυχωρία.

Η κεντρική κονσόλα έχει φινίρισμα piano-black και σχεδιαστικά θυμίζει ‘τεχνολογικό κέντρο’. Το κάτω τμήμα μπροστά από τον επιλογέα ταχυτήτων, είναι σχεδιασμένο σαν ένα διεπεπίπεδο ράφι. Το εμπρός ράφι προσφέρει άμεση πρόσβαση σε φορητές συσκευές χωρίς καλώδια σύνδεσης, με μία ενσωματωμένη επιφάνεια ασύρματης φόρτισης (σε μοντέλα GT). Ένα δεύτερο ράφι πίσω από την κεντρική κονσόλα προσφέρει ένα πιο διακριτικό αποθηκευτικό χώρο και πρόσβαση στις θύρες HDMI και USB, και στην πρίζα 12v. Μία οπή στο κέντρο της κεντρικής κονσόλας επιτρέπει να περνάνε τα καλώδια σύνδεσης και φόρτισης συσκευών από το ράφι του δεύτερου επιπέδου στο εμπρός.

Στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας βρίσκεται η έγχρωμη οθόνη αφής επτά ιντσών Honda CONNECT. Εκτός από επιφάνεια ελέγχου αφής για τις λειτουργίες του συστήματος ενημέρωσης & ψυχαγωγίας και κλιματισμού, η οθόνη ενσωματώνει μία κάμερα οπισθοπορείας. Επίσης προσφέρει αναβαθμισμένη διαισθητική λειτουργία και πλήρη ενσωμάτωση smartphone μέσω Apple CarPlay and Android Auto.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: 2.000 κ.εκ.

Μέγιστη ισχύς: 320 hp/6.500 σ.α.λ.

Μέγιστη ροπή: 400 Nm/2.500 σ.α.λ.

Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων

Ανάρτηση εμπρός: Γόνατα McPherson

Ανάρτηση πίσω: Πολλαπλών συνδέσμων

Φρένα εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι

Φρένα πίσω: Δίσκοι

Επιτάχυνση 0-100: 5,7’’

Τελική ταχύτητα: 272 χλμ/ώρα

Χώρος αποσκευών: 420 lt

Ρεζερβουάρ: 46 lt

Κατανάλωση (μικτή): 4,9 lt/100 χλμ

Εκπομπές ρύπων: 176 γρ

Τιμή: 49.740 ευρώ

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Ο Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος είναι δημοσιογράφος