Οδηγούμε: Citroen C4 Cactus (vid+pics)

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Posted on March 29, 2018, 1:45 pm
49 secs

Του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου

Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Φρανκφούρτης το 2013. Λίγους μήνες αργότερα πήρε «σάρκα και οστά», δημιουργώντας νέα δεδομένα στην κατηγορία των compact crossovers, μιας και συνδύαζε ξεχωριστό στιλ, με λιτή κατασκευή και οικονομικό κόστος κτήσης και συντήρησης. Τα χρόνια, όμως, πέρασαν και το Citroen C4 Cactus –περί ου ο λόγος- έπρεπε να αναθεωρήσει τη θέση του στην παγκόσμια αγορά.

Το νέο C4 Cactus, λοιπόν, μόνον κατ’ όνομα θυμίζει τον προκάτοχό του. Άντε, και σε μερικά συγκεκριμένα σημεία του αμαξώματος, όπως η τρίτη κολώνα. Διότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο κατά 90% καινούριο, όπως μας είπαν οι άνθρωποι της Citroen κατά την πανελλαδική παρουσίαση του μοντέλου που έγινε στην Αττική.

Η σημαντικότερη αλλαγή του νέου Cactus σε σχέση με το προηγούμενο είναι η φιλοσοφία του. Ξεχάστε στο compact crossover κι υποδεχθείτε ένα κλασσικό, παραδοσιακό hatchback, το οποίο πλέον έχει μικρότερη απόσταση από το έδαφος (155 mm) και έχει εντελώς διαφορετική συμπεριφορά σε σχέση με τον προκάτοχό του.

Μολονότι κάπως… παράδοξο, ας ξεκινήσουμε το «ξεσκόνισμα» του νέου Cactus από αυτά που είτε δεν φαίνονται, είτε τα βλέπεις, αλλά μόνον όταν τα αισθανθείς αντιλαμβάνεσαι τη διαφορά. Πρώτη και πολύ σημαντική καινοτομία, την οποία θα δούμε και στα επόμενα μοντέλα της Citroen είναι η ανάρτηση. Το όνομα αυτής, Progressive Hydraulic Cushions κι αποτελεί μια πατέντα της Citroen, την οποία υλοποιεί η KYB.

Ο τρόπος που λειτουργεί είναι αρκετά απλός. Ενώ τα συμβατικά συστήματα ανάρτησης περιλαμβάνουν αποσβεστήρα κραδασμών (αμορτισέρ), ελατήριο και μηχανικό στοπ, το σύστημα Progressive Hydraulic Cushions προσθέτει δύο υδραυλικά στοπ σε κάθε πλευρά, ένα για τη συμπίεση και ένα για την αποσυμπίεση. Επομένως, η ανάρτηση λειτουργεί σε δύο στάδια, ανάλογα με τη χρήση του αυτοκινήτου.

Σε περίπτωση ελαφράς συμπίεσης και αποσυμπίεσης, το ελατήριο και το αμορτισέρ ελέγχουν τις κατακόρυφες κινήσεις χωρίς να χρειάζονται βοήθεια από τα υδραυλικά στοπ. Αλλά αυτά τα στοπ έδωσαν στους μηχανικούς περισσότερη ελευθερία σε σχέση με την απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος, με το νέο C4 Cactus να συμπεριφέρεται σαν “μαγικό χαλί” δίνοντας την εντύπωση ότι πραγματοποιεί χαμηλή πτήση πάνω από το έδαφος.

Σε μεγαλύτερες αναταράξεις, το ελατήριο και το αμορτισέρ λειτουργούν μαζί με τα υδραυλικά στοπ συμπίεσης ή αποσυμπίεσης, που σταδιακά επιβραδύνουν την κίνηση του συστήματος για να αποτρέψουν το τράνταγμα στο τέλος της διαδρομής του. Σε αντίθεση με ένα παραδοσιακό μηχανικό στοπ, το οποίο απορροφά μεν ενέργεια αλλά επιστρέφει και ένα μέρος της, το υδραυλικό στοπ απορροφά και διαχέει αυτή την ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αναπήδηση.

Στην πράξη αυτό που διαπιστώσαμε οδηγώντας το C4 Cactus για αρκετά χιλιόμετρα στην Ανατολική Αττική είναι πως η συμπεριφορά του είναι άρδην βελτιωμένη σε σχέση με το παρελθόν. Όντως η ανάρτηση κάνει όλα όσα υπόσχεται, προσφέροντας άνετες κι ασφαλείς μετακινήσεις στους επιβάτες. Να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη ανάρτηση προσφέρεται σε όλες τις εκδόσεις πλην της 1,2 PureTech 82)

Η δεύτερη αλλαγή μπορεί οπτικά να μην γίνεται αντιληπτή, όμως όταν έρθει η ώρα της… επαφής, την καταλαβαίνεις και με το παραπάνω. Αναφερόμαστε στα Advanced Comfort καθίσματα, τα οποία δεν είναι διαθέσιμα στον στάνταρ εξοπλισμό των πρώτων δύο εκδόσεων (Live και Feel), όμως τα συναντούμε στην Comfort Plus και στην κορυφαία Shine. Χάρη στη χρησιμοποίηση ενισχυμένου αφρώδους υλικού υψηλής πυκνότητας, τα νέα καθίσματα είναι ακόμα πιο αναπαυτικά και κάνουν… παιχνιδάκι τις μετακινήσεις εντός κι εκτός πόλης, προσφέροντας παράλληλα ικανοποιητική πλευρική στήριξη σε οδηγό και συνοδηγό.

Πολλή και σημαντική δουλειά έχει γίνει και στον τομέα της ηχομόνωσης, με βελτίωση της στεγανότητας όλων των ανοιγμάτων και την τοποθέτηση ηχομονωτικού παρμπρίζ, νέων παραθύρων πίσω και στο πλάι, καθώς και μεγαλύτερης ποσότητας ηχομονωτικού υλικού στο δάπεδο και μεταξύ του κινητήρα και της καμπίνας των επιβατών.

Στο εσωτερικό του Cactus θα χωρέσουν άνετα πέντε ενήλικες. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι αρκετοί και σωστά κατανεμημένοι, ενώ ο χώρος αποσκευών των 358 λίτρων κινείται στον μέσο όρο της κατηγορίας, όμως το υψηλό κατώφλι ίσως δυσκολέψει στη φόρτωση αντικειμένων με μεγάλο όγκο.

Σχεδιαστικά, το Cactus είναι… Citroen νέας γενιάς. Στον χώρο όπου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση οι άνθρωποι της Citroen Hellas εκτός από το Cactus είχαν και τα «αδελφάκια» του, το C3 και το C3 Aircross. Και είναι γεγονός πως δεν ήθελες και πολύ αι να τα… μπερδέψεις, κοιτώντας τα μετωπικά. Η φιλοσοφία του γαλλικού  εργοστασίου ακολουθήθηκε κι εδώ, με τα φώτα ημέρας να είναι τοποθετημένα ψηλά και ακριβώς κάτω από το καπώ. Τα εμπρόσθια φωτιστικά σώματα είναι πιο χαμηλά και έχουν σχήμα στενόμακρο.

Διαφοροποιημένο είναι το πίσω τμήμα, το οποίο φιλοξενεί τα στενόμακρα φωτιστικά σώματα που δεν μοιάζουν ούτε με του C3, ούτε με του C3 Aircross, διαφοροποιώντας το Cactus από τα άλλα μοντέλα της φίρμας. Έχουν κι αυτά τρισδιάστατη σχεδίαση και αντικειμενικά είναι όμορφα.

Κοιτάζοντας το Cactus από το πλάι, το μοναδικό σημείο στο οποίο υπάρχει σύνδεση με το παρελθόν είναι η τρίτη κολώνα. Αίσθηση προκαλεί το σημείο τοποθέτησης των Airbumps, τα οποία έφυγαν από το μέσον των θυρών, όπου βρίσκονταν στα Cactus πρώτης γενιάς και μετακινήθηκαν στη βάση αυτών. Προφανής στόχος από πλευράς αισθητικής είναι να δημιουργηθεί μια οπτική αύξηση της απόστασης του αυτοκινήτου από το έδαφος. Υπάρχουν, εντούτοις, ενστάσεις αναφορικά με το κατά πόσον θα κάνουν τόσο ουσιαστικά τη δουλειά τους όπως στο προηγούμενο μοντέλο. Κι αυτό διότι μπορεί με τη χαμηλή τοποθέτησή τους να προστατεύουν τις πόρτες από κολωνάκια και ψηλά πεζοδρόμια, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με τις κλασσικές και καθημερινές επαφές με τις… πόρτες των παραπλεύρως σταθμευμένων άλλων οχημάτων. Πάντως αισθητικά τα νέα Airbumps είναι όμορφα και συμβάλλουν στην αισθητική αναβάθμιση του μοντέλου.

Σε ό,τι αφορά στους κινητήρες, δεν υπάρχουν μεγάλες αλλαγές. Στα βενζινοκίνητα σύνολα συναντάμε τους PureTech των 1,2 λίτρων. Η υψηλότερης απόδοσης έκδοση του νέου C4 Cactus είναι διαθέσιμη με τον υπερτροφοδοτούμενο PureTech 130 S&S που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Ο PureTech 110, επίσης υπερτροφοδοτούμενος, διατίθεται με χειροκίνητο κιβώτιο (έκδοση “PureTech 110 S&S manual”) ή με το 6 σχέσεων αυτόματο “EAT6” για μέγιστη οδηγική ευχαρίστηση και άνεση (έκδοση “PureTech 110 S&S EAT6”). Η βασική έκδοση του μοντέλου κινείται από τον PureTech 82, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.

Το νέο C4 Cactus είναι διαθέσιμο με τον BlueHDi 100 S&S manual. Το φθινόπωρο του 2018, θα διατίθεται με έναν ακόμη κινητήρα πετρελαίου συνδυασμένο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ΕΑΤ6, τον BlueHDi 120 S&S EAT6, για τους οδηγούς που κάνουν πολλά χιλιόμετρα και προτιμούν τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων.

 

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Ο Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος είναι δημοσιογράφος