Η ιστορική υποχρέωση της Εκκλησίας να είναι “ομιλούσα”

Φρίξος Παλαιολόγος
Posted on October 06, 2017, 10:50 am

Του Φρίξου Παλαιολόγου

Ο… μικρός χαμός που προκάλεσε η δημόσια και ηχηρή παρέμβαση της Εκκλησίας στο θέμα της ταυτότητας φύλου, επαναφέρει εκ των πραγμάτων σε πρώτο πλάνο, τον ρόλο και την αποστολή της.

Πρέπει να ομιλεί; Πρέπει να παρεμβαίνει; Πρέπει να σχολιάζει; Ή πρέπει να περιορίζεται στα… του οίκου της;

Η συζήτηση είναι, ως συνήθως επιφανειακή, και υποτιμά δυο βασικές παραμέτρους.

Πρώτον, η Εκκλησία, ως φορέας της πίστης, αποτελεί τον αρχαιότερο Θεσμό των κοινωνιών. Έχει επιβιώσει δηλαδή. Διαχρονικά, και σε πείσμα εποχών, συγκυριών και ειδικών παραμέτρων.

 

 

Δεύτερον, η Εκκλησία βρίσκεται πιο κοντά στην κοινωνία, από κάθε άλλον κρατικό ή μη φορέα. Κάτι που, τη διευκολύνει να αντιλαμβάνεται καλύτερα και γρηγορότερα τα… σκιρτήματα των κοινωνικών αναζητήσεων.

Ειδικά στην Ελλάδα, η Εκκλησία περπάτησε δια μέσου των εποχών ως συμβατή συνοδός της κοινωνίας. Συμπορεύτηκε με την πλειοψηφία των πολιτών. Στάθηκε στο πλευρό εκείνων που είχαν ανάγκη. Και όχι μόνο υλική. Πνευματική, και συναισθηματική την ίδια στιγμή.

Οι μειοψηφίες έχουν φυσικά το δίκιο τους. Παραμένουν ωστόσο μειοψηφίες. Και στις Δημοκρατίες, τις αποφάσεις τις παίρνουν οι πλειοψηφίες. Όσο… χαριτωμένες, θορυβώδεις και… διαπλεκόμενες, κι αν είναι οι μειοψηφίες που μπαίνουν απέναντι.

Τα ζήσαμε και την εποχή του μακαριστού Χριστόδουλου. Πόσο τον πολέμησαν. Πόσo προσπάθησαν να τον κάνουν να σωπάσει. Ήταν η εποχή μιας “ομιλούσας” Εκκλησίας. Όχι μιας Εκκλησίας… συσσιτίων και φιλανθρωπικού έργου.

Κάτι που φαίνεται επίσης να έχει κατανοήσει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Έστω και με τα δικά του φίλτρα…

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Φρίξος Παλαιολόγος
Ο Φρίξος Παλαιολόγος είναι δημοσιογράφος