Αθηνά Κοροβέση: H “απαγωγή” της Θέμιδος

Αθηνά Κοροβέση
Posted on October 13, 2017, 5:19 pm

 

Της Αθηνάς Κοροβέση

[email protected]

Ο λόγος της, σεβαστός. Από θεούς και θνητούς. Αυτό ήταν το χαρακτηριστικό της Θέμιδος. Της θέας, που οι Αρχαίοι Έλληνες έβλεπαν στο πρόσωπό της, τη Δικαιοσύνη. Τη θεά από την οποία εξαρτιόταν η ισορροπία του κόσμου και η παγκόσμια τάξη των πραγμάτων. Εξ ού και η ετυμολογία του ονόματός της, από το αρχαίο ρήμα τίθημι, που δηλώνει το ισχύον, αυτό που έχει τεθεί.

Η εν λόγω ισορροπία όμως ποτέ δε στέριωσε στην ανθρωπότητα. Για αυτό εξάλλου ήταν και αναγκαία η παρουσία της Θέμιδος, ως η προσωποποίηση του δικαίου, που καταγράφει τις αδικίες και παρεμβαίνει με τους κανόνες δικαίου.

Το σύμβολο της νομικής επιστήμης ωστόσο πλήττεται. Πλήττεται η ίδια η φύση της Δικαιοσύνης, από την γέννησή της. Κάθε φορά που απαιτείται η παρέμβαση των δικαιϊκών κανόνων.

Το ρητό του φιλόσοφου Επίκτητου υπενθυμίζει αυτή τη συλλογιστική: “Ώσπερ το ευθύ ευθέος ου δείται, ούτως ουδέ το δίκαιον δικαίου” – “Όπως το ίσιο δεν χρειάζεται χάρακα, έτσι και το δίκαιο δεν χρειάζεται δικαιοσύνη”. Λόγια που καταγράφηκαν από την Ιστορία και ειπώθηκαν από τον γεννηθέντα το 50 μ.Χ. Έλληνα στωικό φιλόσοφο.

Η ανθρώπινη φύση ωστόσο όπως είπαμε, είχε πάντοτε τάσεις εξάλειψης της παγκόσμιας ισορροπίας, υπό το πρίσμα του δικαίου. Σε άλλες χώρες σε λιγότερο και σε άλλες σε μεγαλύτερο βαθμό. Ακόμα και το άλμα της τεχνολογικής προόδου δεν μπορεί να μεταπείσει τις φωνές αυτές να οπισθοχωρήσουν, δεδομένης της διευκόλυνσης της διευθέτησης των νομικών ζητημάτων από την τεχνολογία, που επιτρέπει την άμεση διαλεύκανση των υποθέσεων. Ξεκινώντας από τα πιο απλά αδικήματα και φτάνοντας στα πιο αποτρόπαια και ειδεχθή εγκλήματα.

Μερικά από αυτά, ακόμα και όταν συμβούν μοιάζουν με κινηματογραφικό σενάριο. Ακόμα κι όταν λάβουν χώρα στη γειτονιά μας. Με τη σκέψη να οδηγεί σε μονόδρομο. Εκείνον, της “απαγωγής” της Θέμιδος. Από τους ηθικούς και φυσικούς αυτουργούς πράξεων, όπως η δολοφονία του Μιχάλη Ζαφειρόπουλου. Προς πείσμα όλων των υπολοίπων που υπερασπίζονται τις έννοιες της Δημοκρατίας και της Δικαιοσύνης.

Η φρικαλεότητα της στιγμής όμως θα συνοδεύει για πάντα αυτούς που μένουν πίσω. Και αν θα μπορούσαμε να της προσδώσουμε έναν μουσικό απόηχο, αυτός θα ήταν η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι που αγκαλιάζει τους στίχους του Νίκου Γκάτσου, στον “Κεμάλ”. Με τον επίλογο, να αποτελεί την “χαριστική βολή” για την ματαιότητα της ανθρώπινης φύσης:

Καληνύχτα Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ.

Καληνύχτα…

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Αθηνά Κοροβέση

Η Αθηνά Κοροβέση είναι διεθνολόγος. International Relations | MSc. in European Studies.