Αθηνά Κοροβέση: Το πνεύμα της οπισθοδρόμησης που καταδιώκει την Παιδεία

Αθηνά Κοροβέση
Posted on January 06, 2018, 6:13 pm

 

Της Αθηνάς Κοροβέση

[email protected]

 

Η εξελικτική φύση της ανθρωπότητας προσβλέπει στη διαρκή βλέψη προς τα εμπρός. Στη μετεξέλιξη των υφιστάμενων καταστάσεων υπό το βλέμμα της προόδου. Και σε καμία περίπτωση στη διαιώνιση σεναρίων “οπισθοδρόμησης”. Έτσι τουλάχιστον προστάζει η ίδια η επιστήμη, με την εξελικτική βιολογία να μας εξηγεί τις εξελικτικές διεργασίες που δημιουργούν την ποικιλομορφία της ίδιας της ζωής.

Σε επίπεδο καθημερινότητας, η λέξη οπισθοδρόμηση μας είναι τόσο οικεία, που διακατέχει ουκ ολίγες πτυχές της δημόσιας σφαίρας. Ένα από τα θέματα των ημερών, που φροντίζουν να μας κρατάνε, αν μη τι άλλο, σε διαρκή αφύπνιση περί των πολιτικών τεκταινομένων, είναι όπως γνωρίζουμε, το ζήτημα της απαγόρευσης των σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό. Που προέκυψε έτσι, εντελώς τυχαία στην πολυποίκιλη επικαιρότητα, όπως και η συνέντευξη της συντρόφου του Πρωθυπουργού, για να αλλάξει… για άλλη μία φορά την πολιτική ατζέντα. Όπως φροντίζει να το πετυχαίνει πολύ σωστά η κυβέρνηση.

Περνώντας στο ουσιώδες της υπόθεσης, εν μέσω των δηλώσεων των αρμοδίων του Υπουργείου Παιδείας, κάποιες εκ των οποίων ξεπερνούν τα όρια της χλεύης προς τη μαθητιώσα νεολαία, και οι οποίες εν συνόλω περισσότερο μπερδεύουν παρά διαλευκάνουν το τοπίο, το “κοινό μυστικό” του συνδυασμού της πληροφόρησης με τη διασκέδαση στο πλαίσιο πολυήμερων σχολικών εκδρομών, είναι γνωστό.

Η αποσαφήνιση ωστόσο της νοήματος της διασκέδασης που δίνει το Υπουργείο, και εκφράστηκε με χυδαιολογία από τον έναν εκ των δύο Υφυπουργών, και που διόλου δεν τιμάει την τοποθέτησή του στο πιο ευαίσθητο ίσως Υπουργείο της χώρας, θα πρέπει να δοθεί από τις παλαιότερες γενιές, και όχι από τις νεότερες.

Αν ρωτηθούν οι μαθητές για τη δική τους γνώμη αναφορικά με την κατάργηση ή όχι των σχολικών εκδρομών στο εξωτερικό, το Υπουργείο Παιδείας είναι βέβαιο ότι δε θα λάβει ούτε ένα αίτημα υπέρ της κατάργησης. Όχι διότι οι μικροί και οι λίγο μεγαλύτεροι μαθητές θα απαντήσουν σκεπτόμενοι τη διασκέδαση όπως την ορίζει ο Υφυπουργός, αλλά όντας βρισκόμενοι μπροστά σε μία “ευκαιρία ζωής” για τους περισσότερους εξ αυτών, να επισκεφθούν ένα μέρος εκτός της ελληνικής επικράτειας. Που σε αντίθετη περίπτωση, ένα παρόμοιο ταξίδι ενδεχομένως να ήταν έως και απλησίαστο.

Αντί να ασχολείται επομένως η διοίκηση του Υπουργείου με το “διασκεδάζειν”, θα μπορούσε να εμβαθύνει σε κάτι πολύ πιο λυπηρό. Και αυτό δεν είναι άλλο από την εξεύρεση λύσης όσον αφορά το οικονομικό σκέλος της υλοποίησης των εκδρομών στο εξωτερικό, ώστε κανένας μαθητής να μην βρεθεί προσκείμενος στην πλευρά της άρνησης, υπό το βαρύ ζυγό της οικονομικής κρίσης και της αδυναμίας των γονέων του να του παράσχουν το οικονομικό αντίτιμο. Ένα πρόβλημα που δεν αφορά μόνο τις εκδρομές στο εξωτερικό, αλλά όπως αντιλαμβανόμαστε, και στο εσωτερικό.

Όπως επίσης, θα μπορούσε να εμβαθύνει στην εξίσωση των εκπαιδευτικών ευκαιριών για τους μαθητές που φοιτούν στην επαρχία και σε οικονομικά υποβαθμισμένες περιοχές της Ελλάδας, με εκείνες των μαθητών της πρωτεύουσας και των μεγάλων πόλεων, ως ανέκαθεν περισσότερο προνομιούχοι στο ζήτημα των εκπαιδευτικών εξορμήσεων.

Επιπροσθέτως, αν σε κάτι πρέπει να δώσει έμφαση η ηγεσία του Υπουργείου, για την βελτιστοποίηση της ποιότητας της παιδείας, αυτό είναι το μείζον ζήτημα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού της χώρας. Καθώς, όπως η ορθή συμπεριφορά ξεκινάει πρώτα από την οικογένεια, έτσι και η διαμόρφωση του χαρακτήρα των μαθητών ξεκινάει και ολοκληρώνεται στο σχολείο. Εκεί, όπου η απόλυτη ευθύνη ανήκει στους εκπαιδευτικούς. Η όποια ροπή λοιπόν προς διασκέδαση, δεν θα πρέπει να προσάπτεται στους μαθητές, αλλά στους δασκάλους και καθηγητές ως διαμορφωτές της ατζέντας των εκάστοτε εκδρομών, σε επίπεδο εσωτερικού και εξωτερικού.

Μακάρι το πρόβλημα να αφορούσε μόνο τις εκδρομές στο εξωτερικό. Απεναντίας, ο χαρακτήρας των σχολικών εκδρομών στο εσωτερικό τα τελευταία χρόνια ολισθαίνει, με μειούμενες τις εκδρομές σε πολιτιστικούς φορείς και μουσεία. Γεγονός που χρήζει άμεσης επανεξέτασης.

Στην αυγή της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, στην ψηφιακή εποχή, με τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες να έχουν ξεπεράσει κάθε προσδοκία, η οπισθοδρόμηση που περικλείει την πρόταση του Υπουργείου αποκόπτει το μέλλον της χώρας, αντικατοπτριζόμενο στα πρόσωπα των νεαρών μαθητών, από την προσωπική του εξέλιξη και ανέλιξη. Από τη διεύρυνση των οριζόντων του και από την αναζήτηση νέων σταθμών για εξερεύνηση.

Κάτι αντίστοιχο της οπισθοδρόμησης με την οποία συνέδεσε το όνομά της η κυβέρνηση, όταν αποφάσισε να υπονομεύσει την αριστεία. Κόντρα στη φύση της ζωής, αλλά και στο όνομα που δικαιολογεί τον σκοπό του Ανθρώπου. Ως εκείνο το μοναδικό ον που κοιτάει πάντα ψηλά, όπως ορίζει και η ετυμολογία της λέξης.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Αθηνά Κοροβέση
Η Αθηνά Κοροβέση είναι διεθνολόγος. International Relations | MSc. in European Studies.